بلک فرایدی؛ بازی برد-برد فروشندگان و خریداران

با نگاهی به بلک فرایدی و تخفیف‌های باورنکردنی فروشگاه‌ها به نظر می‌رسد که این حراج بزرگ تماماً به نفع خریدار یا همان مشتریان است. مشتریان کسانی هستند که در روزهای بلک فرایدی خریدهای به‌صرفه در این ایام انجام می‌دهند و برخی کالاها را با قیمتی به‌دست می‌آورند که شاید از قیمت خرید آن‌ها برای فروشنده هم کمتر باشد. با این حال نباید فراموش کرد که برگزاری بلک فرایدی برای فعالان بازرگانی و فروشندگان توجیه‌های اقتصادی زیادی دارد. برگزاری بزرگترین حراج دنیا هم برای خرده‌فروشان مزایای بسیاری دارد و هم برای خریداران و مجموع این مزایا باعث می‌شود که این روز به بهبود شرایط اقتصادی کمک کند.. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین فواید بلک فرایدی برای وضعیت اقتصادی کشور اشاره می‌شود:

۱. افزایش فروش و سودآوری

بلک فرایدی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای خرید در ایران و جهان، فرصت مناسبی برای خرده‌فروشان ایجاد می‌کند تا حجم فروش خود را به طرز چشمگیری افزایش دهند. تخفیف‌های بزرگ و پیشنهادهای ویژه، مشتریان را به خرید بیشتر تشویق می‌کند و در نتیجه سودآوری خرده‌فروشان را در این روز بالا می‌برد؛ ولو اینکه این سود به مقدار کمی باشد. با ارائه تخفیف‌های ویژه و تبلیغات گسترده، فروشندگان می‌توانند در یک بازه زمانی کوتاه حجم قابل توجهی از کالاهای خود را به فروش برسانند و به این ترتیب درآمد خود را افزایش دهند.

۲. خریدهای به‌صرفه در سبدهای خانوار

در روز بلک فرایدی فروشندگان با سود اندک اجناس خود را به فروش می‌رسانند و این موضوع باعث می‌شود تا خریداران نیز به محصولاتی دست پیدا کنند که با قیمت‌های باورنکردنی به دستشان برسد.

۳. جذب و وفادار کردن مشتریان جدید

بلک فرایدی فرصتی عالی برای خرده‌فروشان است تا مشتریان جدیدی جذب کنند. در این ایام می‌توان مشتریانی پیدا کرد که تا پیش از این با فروشگاه آشنا نشده باشند. خرده‌فروشان با ارائه تخفیف‌های جذاب، مشتریانی که ممکن است قبلاً از فروشگاه خرید نکرده باشند را به خرید ترغیب وادار می‌کنند. این فرصت می‌تواند به آشنایی مشتریان با برند و محصولات فروشگاه کمک کند و در آینده مشتریان را به خریدهای بیشتری تشویق کند. به‌طور کلی با ارائه خدمات خوب و تجربه خرید لذت‌بخش در بلک فرایدی، کسب‌وکارها می‌توانند مشتریان جدیدی را به مشتریان وفادار خودشان تبدیل کنند.

۴. دریافت خدمات بهتر از سوی فروشندگان

ورود مشتریان به جرگه مشتریان وفادار فروشگاه‌ها باعث می‌شود که آن‌ها خدمات بهتر و ارزنده‌تری را از فروشندگان کسب کنند. مشتریان با حضور در این باشگاه‌ها ضمن آگاه‌سازی از تخفیف‌های ویژه، می‌توانند از خدماتی بهره‌مند شوند که سایر مشتریان از آن‌ها بی‌بهره هستند. مشتریان با ورود به این محافل سبک خرید و زندگی خودشان را اندک اندک تغییر داده‌اند.

۵. انبارگردانی یا تخلیه انبارها

بسیاری از فروشگاه‌ها، به خصوص در حوزه مد و پوشاک، کالاهای فصلی یا قدیمی دارند که باید از انبار خارج شوند و نگه‌داشت آن‌ها هزینه بیشتری برای  فروشگاه‌ها دارد. بلک فرایدی فرصتی مناسب برای فروش این کالاها با تخفیف و ایجاد فضای بیشتر در انبار برای آوردن کالاهای جدیدتر و آمادگی برای شروع فصل جدید فروش است. این امر باعث می‌شود فروشگاه‌ها برای محصولات جدید و فصلی در سال آینده فضای بیشتری داشته باشند.

۶. رقابت‌پذیری بیشتر

بلک فرایدی فرصتی برای خرده‌فروشان فراهم می‌کند تا با ارائه پیشنهادهای خاص و تخفیف‌هایی رقابتی، در مقابل رقبا و همتایان خود در صنف‌شان، برتری پیدا کنند. در این روز، فروشگاه‌هایی که تخفیف‌های بیشتری ارائه می‌دهند، احتمال بیشتری دارند که مشتریان بیشتری جذب کنند و این به برندینگ آن‌ها کمک می‌کند و آن‌ها را به‌عنوان فروشنده‌ای منصف به خریداران نشان می‌دهد.

۷. حق انتخاب بیشتر

مشتریان می‌توانند در ایام بلک فرایدی به‌خاطر رقابت‌پذیری بیشتری که از سوی فروشندگان رخ می‌دهد، حق انتخاب گسترده‌تری داشته باشند. روزهای بلک فرایدی کاری تکاپوی زیادی را در بین خرده‌فروشان به‌وجود می‌آورد و مشتریان با انبوهی از کالاهای تخفیف خورده روبرو هستند که می‌توانند با قیمت ویژه و تخفیف بالا، آن‌ها را تهیه کنند.

۸. تقویت حضور آنلاین و دیجیتال مارکتینگ

بسیاری از خرده‌فروشان فیزیکی در بلک فرایدی از طریق تبلیغات آنلاین و کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ با مشتریان خود ارتباط می‌گیرند و آن‌ها را تخفیف‌های ویژه خود آگاه می‌سازند. این تبلیغات، به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی، به آن‌ها کمک می‌کند تا دامنه دسترسی خود را افزایش داده و حضور آنلاین خود را تقویت کنند. حضور در این فضا لازمه بقا در دنیای تجارت امروز است و بلک فرایدی فرصتی بسیار مناسب برای کسب‌وکارها برای تمرین کردن مشق‌شان در فضای آنلاین است.

۹. استفاده از خدمات آنلاین

ورود کسب‌وکارها به خدمات آنلاین و فروش اینترنتی باعث می‌شود که سهولت در فرایند خرید آنلاین بیشتر از پیش انجام شود. تمامی آمارها حکایت از این دارد که علاقه مردم به خرید آنلاین روز به روز بیشتر می‌شود و فروش‌های جهانی روز بلک فرایدی هم حکایت از استقبال بیشتر مردم از خرید آنلاین نسبت به خرید آفلاین دارد. بلک فرایدی کاری می‌کند که بسیاری از کسب‌وکارهای سنتی مقاوم در برابر ورود به دنیای اینترنتی، به ارائه خدمات آنلاین روی بیاورند و تداوم عرضه این خدمات می‌تواند در درازمدت کاری کند که مرز بین اقتصاد سنتی و دیجیتال باریک‌تر از همیشه بشود. حضور برخط کسب‌وکارها در نهایت منجر به رشد اقتصاد دیجیتال و سهولت در اقداماتی نظیر خرید اینترنتی برای مردم خواهد شد.

۱۰. فرصت برای تبلیغ و آگاهی‌سازی از برند

بلک فرایدی یک رویداد شناخته‌شده است که از لحاظ تبلیغاتی نیز اهمیت دارد. با تبلیغات گسترده در دوران بلک فرایدی، برند کسب‌وکارها بیشتر در معرض دید مشتریان قرار می‌گیرد و شناخته شده‌تر می‌شود.خرده‌فروشان با استفاده از این رویداد می‌توانند برند خود را به سیل عظیمی از مشتریان آشنا کنند و آگاهی مردم را نسبت به محصولات و خدمات خود افزایش دهند.

۱۱. ارتباط قوی‌تر با مشتریان از طریق ارائه خدمات ویژه

بلک فرایدی به خرده‌فروشان این فرصت را می‌دهد که از طریق خدمات و پشتیبانی بهتر، مشتریان را به دسته مشتریان ویژه خود تبدیل کنند.  ارائه خدمات سریع‌تر، بسته‌بندی هدیه و ارسال رایگان، از جمله مواردی است که می‌تواند تجربه خرید خوبی برای مشتری ایجاد کند.

۱۲. رونق اقتصاد و گردش مالی

بلک فرایدی به دلیل تخفیف‌های جذاب، میزان خرید و فروش را در سطح کلان افزایش می‌دهد و این موضوع به‌طور قطعی تأثیر مثبتی بر گردش مالی و رونق اقتصادی دارد. رونق اقتصادی در بازار در نهایت به نفع خریداران و فروشندگان خواهد بود و یک بازی برد برد شکل خواهد گرفت که به نفع همگی خواهد شد. خرید گسترده در بلک فرایدی به‌نوعی برای اقتصاد کشور و پیش رفتن چرخ‌های اقتصادی مفید است و به رونق بسیاری از کسب‌وکارها، به‌ویژه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که بسیاری از مردم در آن‌ها فعالیت دارند، کمک می‌کند.

یک رویداد جذاب برای فروشندگان

فروشندگان قبل از برگزاری بلک فرایدی، باید برنامه‌ریزی دقیق و جامعی انجام دهند. این برنامه‌ریزی شامل تعیین محصولات تخفیفی، تعیین میزان تخفیف، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و مدیریت موجودی کالا می‌شود. این رویداد در سال ۱۴۰۳ در ایران تحت نام سیاهراج در دیجی‌کالا برگزار می‌شود و بزرگترین حراج آنلاین ایران قرار است در دیجی‌کالا رقم بخورد. بلک فرایدی یکی از مهم‌ترین رویدادهای فروش در سال محسوب می‌شود و برای بسیاری از کسب‌وکارها، فرصتی طلایی برای رشد و توسعه است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۱]
link

مطالب مرتبط

خبرها

نتایج نظرسنجی «چندین»: نسل جدید کارجویان از چه زاویه‌ای به چالش‌های کاری نگاه می‌کنند؟

چطور می‌توان نسل جدید کارجویان را شناخت و انتظارات آن‌ها از محیط کار را درک کرد؟ «چندین» با برگزاری یک نظرسنجی از بازدیدکنندگان غرفه توسن در چهاردهمین نمایشگاه کار دانشگاه…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم