بیمه مرکزی اعلام کرده است که دسترسی شرکتهای بیمه آنلاین به سرویس استعلام بیمه را به طور موقت قطع کرده است. دلیل این اقدام بیمهمرکزی، نپذیرفتن نرخ هزینه استعلام از سوی شرکتهای بیمه آنلاین اعلام شده است.
طبق اعلام بیمه مرکزی، این تصمیم با هدف محافظت از حقوق بیمهگذاران و اطمینان از کیفیت خدمات ارائه شده توسط شرکتهای بیمه آنلاین گرفته شده است. بیمه مرکزی تاکید کرده که این تصمیم موقتی است و پس از بررسیهای لازم و اطمینان از تطابق فعالیت این شرکتها با مقررات، ممکن است دسترسی مجدداً برقرار شود.
استارتاپهای بیمه همچون ازکی، بیمیتو، بیمه دات کام از جمله پلتفرمهایی هستند که به مشتریان این امکان را میدهند که به راحتی بیمههای مختلف را مقایسه و خریداری کنند. قطع دسترسی به سرویس استعلام بیمه میتواند تاثیرات جدی بر فعالیت این شرکتها و همچنین کاربران آنها داشته باشد.
در همین حال، برخی از فعالان صنعت بیمه و کارشناسان نگرانی خود را نسبت به تاثیرات منفی این اقدام بر بازار بیمه و رقابت آزاد ابراز کردهاند و خواستار تجدید نظر در این تصمیم شدهاند. با این حال، بیمه مرکزی اعلام کرده که این تصمیم در راستای حفظ سلامت بازار و حمایت از حقوق مصرفکنندگان اتخاذ شده است.
انجمن فینتک در نامهای به معاون اول ریاستجمهوری، محمد رضا عارف به هزینه دریافت شده بابت استعلام بیمه از اینشورتکها اعتراض کرده است.