چمران: قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی وظیفه شوراست، نه اصناف

رییس شورای شهر تهران در واکنش به انتقاد اتاق اصناف درباره ورود شهرداری به حوزه تاکسی‌های آنلاین، تأکید کرد که تعیین قیمت حمل‌ونقل شهری بر عهده شورا است و تاکسیرانی کسب‌وکاری صنفی نیست.

چالش میان شورای شهر و اتاق اصناف بر سر تاکسی‌های آنلاین

رییس شورای شهر تهران، «مهدی چمران»، با واکنش نسبت به انتقادهای مطرح‌شده از سوی اتاق اصناف، به دفاع از رویکرد شهرداری در راه‌اندازی پلتفرم تاکسی آنلاین جدید پرداخت. چمران در جلسه امروز (یکشنبه ۲۶ مرداد ماه) شورای شهر، موضع اصناف مبنی بر انحصارگرایی شهرداری را رد کرد و با طرح پرسش‌هایی درباره مسئولیت‌پذیری این نهاد در گذشته، تأکید کرد که نظارت بر حمل‌ونقل شهری و تعیین تعرفه‌ها، وظیفه ذاتی شورای شهر است و نه یک صنف.

این اظهارات در پی انتقاد رییس اتاق اصناف ایران از ورود شهرداری به حوزه تاکسی‌های اینترنتی و راه‌اندازی سرویس تاکسی اینترنتی «شهرزاد» مطرح شد. اتاق اصناف، این اقدام را نقض قوانین و رقابتی ناعادلانه با بخش خصوصی تلقی کرده بود. چمران در پاسخ به این اظهارات، با قیاس تاکسیرانی با شرکت واحد اتوبوس‌رانی، فعالیت در حوزه حمل‌ونقل شهری را فراتر از یک کسب‌وکار صنفی دانست و گفت: «این کار، کار صنفی نیست. حرف رییس اتاق اصناف ایران مانند این است که بگوییم شرکت واحد اتوبوس‌رانی هم باید وارد صنف شود. بخشی از حمل‌ونقل شهری شاید صنفی باشد اما کار تاکسی و حمل مسافر صنفی نیست.»

انتقاد از عملکرد پلتفرم‌های فعلی و ضرورت قانونمندی

رییس شورای شهر تهران همچنین به عملکرد پلتفرم‌های فعلی فعال در حوزه تاکسی‌های آنلاین انتقاد کرد و گفت که این شرکت‌ها باید تحت نظارت تاکسیرانی فعالیت کنند و به جای تعیین قیمت دلخواه، از تعرفه‌های مصوب شورا تبعیت کنند. او به رویه دریافت کمیسیون ۲۰ درصدی از رانندگان اشاره کرد و گفت: «این نمی‌شود که دو شرکت، سامانه تاکسی‌رانی درست کنند و قیمت را خودشان بگذارند و ۲۰ درصد از کرایه را هم خودشان تحت عنوان این که ما سامانه‌ای را خریده‌ایم، بردارند. قیمت حمل‌ونقل شهری را باید شورای شهر تعیین کند.»

چمران بر اهمیت شناسایی و تأیید صلاحیت رانندگان تأکید کرد و با اشاره به حوادث و «جنایت‌هایی» که در گذشته رخ داده، مسئولیت‌ناپذیری صنوف در قبال این مسائل را زیر سوال برد و افزود: «اگر خدایی نکرده تخلفی رخ داد چه کسی یقه‌شان را می‌گیرد؟ آن جنایت که رخ داد کدام صنف پاسخ داد؟ اگر صنف و مسئول هستند بیایند پاسخ دهند.»

وی همچنین با تأکید بر عدم ایجاد انحصار، عنوان کرد که فعالیت پلتفرم‌های موجود بلامانع است، مشروط بر آنکه مطابق قانون و با رانندگان شناخته‌شده کار کنند. چمران گفت: «پلتفرم‌های دیگر هم باشند و کارشان را بکنند. کسی جلویشان را نگرفته است اما قانونمند باشند. از دو سال قبل گفته‌ایم که قانونمند باشید.»

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.