نبرد پلتفرم‌های اینترنتی تحویل غذا در برزیل

زیرمجموعه برزیلی شرکت «دیدی» از رقیب چینی خود «کیتا» به اتهام نقض علامت تجاری و رقابت ناعادلانه شکایت کرد. این اقدام متقابل، نبرد حقوقی میان این دو غول تحویل غذا در بازار برزیل را وارد مرحله جدیدی کرده است.

شرکت «۹۹» (99Food)، زیرمجموعه برزیلی شرکت حمل‌ونقل اینترنتی چینی «دیدی گلوبال» (DiDi Global)، روز دوشنبه در دادگاهی در سائو پائولو (بزرگترین شهر برزیل) از رقیب چینی خود، «کیتا» (Keeta)، به اتهام نقض علامت تجاری و رقابت ناعادلانه شکایت کرد.

این شکایت تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که کیتا، که در حال ورود به بازار برزیل است، از ۹۹ در همین کشور شکایت کرده بود. کیتا در شکایت خود مدعی شده بود که اپلیکیشن تحویل غذای ۹۹، یعنی «۹۹فود» (99Food)، تلاش می‌کند رستوران‌ها را از همکاری با بیش از دو پلتفرم تحویل غذا محدود کند. مشابه دعوای حقوقی اسنپ‌فود و تپسی‌فود در ایران!

اتهام ۹۹: کپی‌برداری برای موفقیت یک‌شبه

در شکایت‌نامه، ۹۹ شرکت کیتا را که متعلق به غول تحویل غذای چینی «میتوان» (Meituan) است، متهم کرد که از رنگ‌ها، گرافیک و فونت مشابه پلتفرم ۹۹ برای «شتاب‌بخشی به عملیات تجاری خود» در بازار برزیل استفاده کرده است.

در این دادخواست آمده است: «شباهت‌های بصری متعدد، باعث سردرگمی ناخواسته مصرف‌کنندگان می‌شود و خواندگان (متهمان پرونده) به دنبال سواستفاده از موفقیت ۹۹ هستند.» شرکت ۹۹ از دادگاه درخواست کرده است که به کیتا دستور دهد لوگوی خود را تغییر دهد.

پاسخ کیتا: هویت بصری ما ریشه‌دار است

در مقابل این اتهامات، کیتا در بیانیه‌ای به رویترز اعلام کرده که لوگو و رنگ‌هایش بیش از ۱۴ سال با شرکت مادر خود، میتوان، و در سه سال گذشته با خود برند کیتا همراه بوده است. این بیانیه به طور ضمنی نشان می‌دهد که هویت بصری این شرکت جدید نیست و از ۹۹ کپی‌برداری نشده است.

شرکت ۹۹ از اظهارنظر بیشتر در این باره خودداری کرده است. این درگیری‌های حقوقی نشان‌دهنده تشدید رقابت میان شرکت‌های فناوری چینی برای تصاحب سهم بیشتری از بازار بزرگ آمریکای لاتین است.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.