جنگ دو هفته اخیر، صنعت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران را با چالشی بیسابقه مواجه کرده و بدهی سنگین ۶۰۰ میلیارد تومانی شرکتهای هواپیمایی و مراکز اقامتی به مسافران را در پی داشته است. حرمتالله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، با اعلام این آمار، از ابعاد گسترده اختلال در این صنعت به دلیل لغو پروازها پرده برداشت.
براساس گزارش رفیعی، در این بازه زمانی بیش از ۲۵۰ پرواز بینالمللی لغو شد که در نتیجه آن، بیش از ۳۰ هزار مسافر از آغاز سفر خود بازماندند. این مسافران اکنون منتظر استرداد کامل هزینههای پرداخت شده برای بلیت و اقامت خود هستند که بخش عمدهای از بدهی ۶۰۰ میلیارد تومانی مذکور را تشکیل میدهد.
چالش دیگر، وضعیت بیش از یک صد هزار مسافر ایرانی بود که در زمان آغاز تنشها در خارج از کشور به سر میبردند. به گفته رییس انجمن، با توجه به توقف پروازها، حدود ۹۰ درصد از این افراد ناچار به بازگشت از طریق مرزهای زمینی شدند. وی تاکید کرد که هزینه پرواز بازگشت این مسافران که توسط ایرلاینها دریافت شده بود، باید به طور کامل مسترد شود. رفیعی در بخشی از سخنان خود از «مسئولیتپذیری» دفاتر خدمات مسافرتی که زمینه بازگشت این مسافران سرگردان را فراهم کردند، قدردانی نمود.
این بحران مالی عمدتا بر بخش سفرهای خارجی متمرکز بوده و به گفته رفیعی، با توجه به هزینه پایینتر سفرهای داخلی، لغو پروازهای داخلی فشار مالی قابل توجهی بر دولت و بخش خصوصی وارد نکرده است. با این حال، اکنون چالش اصلی صنعت گردشگری، مدیریت و بازپرداخت این بدهی هنگفت به مسافران بلاتکلیف است.
دیدگاهتان را بنویسید