نزدیک به نیمی از کارکنان Cruise اخراج می‌شوند

کروز (Cruise)، شرکت فعال در حوزه‌ی خودروهای خودران، اعلام کرد که در پی قطع سرمایه‌گذاری جنرال موتورز (GM) برای توسعه‌ی ناوگان روبوتاکسی، نزدیک به 50 درصد از نیروی کار خود را تعدیل خواهد کرد و عملاً فعالیت‌هایش را متوقف می‌کند.

این تصمیم در ایمیلی از سوی کریگ گلیندن، رئیس و مدیر ارشد اداری کروز، به اطلاع کارکنان رسید. افرادی که تحت تأثیر این تصمیم قرار گرفته‌اند، ایمیلی جداگانه از نیلکا توماس، مدیر ارشد منابع انسانی شرکت، دریافت کرده‌اند.

همچنین مارک ویتن، مدیرعامل کروز، به‌ همراه استیو کِنر مدیر ارشد ایمنی و راب گرنت رئیس سیاست عمومی جهانی، از شرکت خارج می‌شوند. تنها مو الشناوی، مدیر ارشد فناوری، تا پایان آوریل در کروز باقی خواهد ماند تا روند تحویل امور را پیش ببرد. گلیندن تأکید کرد که تغییر استراتژی شرکت – از ارائه‌ی خدمات تاکسی خودران به سمت عرضه‌ی خودروهای خودران شخصی در کنار جنرال موتورز – نیازهای نیروی انسانی را به‌شدت دگرگون کرده است.

بر اساس آمار موجود، کروز تا ژانویه‌ی ۲۰۲۴ حدود ۲۱۰۰ کارمند داشت و حالا احتمالاً بیش از ۱۰۰۰ نفر تحت تأثیر این تعدیل قرار خواهند گرفت. کارکنان اخراجی تا پنجم آوریل در فهرست حقوقی شرکت باقی می‌مانند و مزایای بیمه‌ای آنان تا پایان همان ماه ادامه خواهد یافت. بسته‌ی حمایتی نیز هشت هفته حقوق و بیمه را در بر می‌گیرد و کارکنانی که بیش از سه سال سابقه دارند، برای هر سال اضافه دو هفته حقوق و مزایا دریافت خواهند کرد.

این تغییرات کمتر از دو ماه پس از آن رخ می‌دهد که جنرال موتورز اعلام کرد دیگر توسعه‌ی روبوتاکسی کروز را تأمین مالی نخواهد کرد و در عوض قصد دارد بر ساخت خودروهای کاملاً خودران شخصی تمرکز کند. به گفته‌ی پاول جیکوبسن، مدیر مالی جنرال موتورز، این اقدام می‌تواند سالانه تا یک میلیارد دلار صرفه‌جویی برای شرکت به همراه داشته باشد. بخشی از این صرفه‌جویی به ادغام نیروهای کروز در ساختار اصلی جنرال موتورز تا اواسط سال ۲۰۲۴ مربوط می‌شود.

پس از اعلام توقف سرمایه‌گذاری از سوی جنرال موتورز، بسیاری از کارمندان کروز در حالت انتظار و بلاتکلیفی به سر می‌بردند. منابعی به تک‌کرانچ گفته‌اند که تیم‌ها عملاً کاری برای پیشبرد پروژه‌ها انجام نمی‌دادند و در انتظار اطلاع‌رسانی رسمی بودند. در این میان، گلیندن روز دوشنبه طی پیامی از همه خواست که از خانه کار کنند و وعده داد به‌ زودی جزئیات بیشتری درباره‌ی برنامه‌ی انتقال منتشر خواهد شد.

گلیندن پیش‌تر معاون ارشد امور حقوقی در جنرال موتورز بود و در نوامبر ۲۰۲۳، پس از بروز حادثه‌ای که ضربه‌ی اصلی را به اعتبار کروز وارد کرد، به این شرکت منتقل شد. ماجرا از آن‌جا آغاز شد که در دوم اکتبر ۲۰۲۳ یکی از روبوتاکسی‌های کروز با عابری که در تصادفی دیگر به مسیر خودرو پرتاب شده بود، برخورد کرد و او را چند متر روی زمین کشید. پنهان‌کاری ابتدا در ارائه‌ی جزئیات این سانحه موجب شد مجوزهای کروز در کالیفرنیا به حالت تعلیق درآید و ناوگان روبوتاکسی کلاً زمین‌گیر شود. در پی این رخداد، کایل وُگت بنیان‌گذار و مدیرعامل وقت کروز نیز کناره‌گیری کرد.

با تغییر تیم مدیریتی، کروز امیدوار بود اوایل سال جاری فعالیت خود را در آستین تگزاس با بهبود سیستم‌های ایمنی از سر بگیرد. دو منبع آگاه گفتند که شرکت در حال توسعه‌ی پروژه‌ای با نام رمز «راینو» بود تا احتمال تکرار حوادثی مشابه اکتبر را به صفر برساند؛ اما تصمیم اخیر جنرال موتورز برای توقف سرمایه‌گذاری بر روبوتاکسی، تمامی برنامه‌های کروز در این حوزه را از دستور کار خارج کرد.

جنرال موتورز از سال ۲۰۱۶ تاکنون نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار در کروز سرمایه‌گذاری کرده و در ژوئن ۲۰۲۴ نیز ۸۵۰ میلیون دلار دیگر به آن تزریق کرده بود. با این حال، طبق بیانیه‌ی جدید جنرال موتورز، کروز اکنون به‌ طور کامل در تملک این خودروساز آمریکایی است و قرار است منابع و تمرکز اصلی به ارتقای سیستم کمک‌راننده‌ی سوپر کروز و در نهایت عرضه‌ی خودروهای کاملاً خودران شخصی منتقل شود. کروز ابتدا تعداد اخراجی‌ها را حدود ۴۰ درصد برآورد کرده بود، اما در نهایت اعلام شد نزدیک به نیمی از نیروهایش تعدیل می‌شوند.

link

مطالب مرتبط

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم