احتمال خروج سرمایه‌گذار خارجی دیجی‌کالا از ایران، پس از صافولا و هایپراستار

براساس گزارش‌ها شرکت ماجدالفطیم از فهرست سهامداران هایپراستار خارج شد تا پس از خروج شرکت عربستانی صافولا از فهرست سرمایه‌گذاران صنعت روغن در ایران، دومین شرکتی باشد که از بازار ایران  بیرون می‌رود. این رویکرد که از زمان خروج ترامپ از برجام در سال ‌۱۳۹۷ به یک جریان جدی در اقتصاد ایران تبدیل‌ شده، نام‌‌‌‌‌های بزرگی را از فهرست همکاران اقتصاد ایران حذف کرده ‌است.

به‌نظر می‌رسد بازگشت دوباره ترامپ به ‌قدرت، مساله خروج از بازار ایران را دوباره داغ کرده ‌است. به ‌جز صافولا و هایپراستار، اخباری از خروج برخی سرمایه‌گذاران خارجی مهم به‌ویژه در بخش اقتصاد دیجیتال از ایران به گوش می‌رسد که شائبه دومینویی ‌شدن خروج سرمایه‌گذاران خارجی را پررنگ می‌کند. موضوعی که نه فقط از کانال خروج ارز که از کانال خروج توان مدیریتی، اتصال به فناوری و بازارهای جهانی و… روی اقتصاد ایران اثر منفی به‌جای می‌گذارد.

علیرضا کلاهی صمدی، رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران و از سرمایه‌گذاران اولیه شرکت سرآوا (سهامدار سابق دیجی‌کالا) در گفت‌وگو با روزنامه دنیای‌اقتصاد با اشاره به سرمایه‌گذار خارجی دیجی‌‌‌‌‌کالا گفت: «پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک شاهد خروج سرمایه‌گذار خارجی این شرکت از ایران باشیم. در واقع عرضه سهام دیجی‌‌‌‌‌کالا در بورس، فرصت خروج سرمایه‌گذار خارجی این شرکت را هم فراهم کرده ‌است.» منظور کلاهی صمدی شرکت سرمایه‌گذاری اروپایی IIIC است که حدود ۳۳ درصد سهام دیجی‌کالا را در اختیار دارد. پیشتر در مرداد ماه سال جاری بود که شرکت همراه اول ۴۰ درصد از سهام دیجی‌کالا را خریداری کرد و سرآوا از ترکیب سهامداری دیجی‌کالا خارج شد.

کلاهی اظهار کرد: بدون ‌تردید تصمیم خروج شرکت‌های عربی سرمایه‌گذار در صنعت غذایی و مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌‌‌‌‌ای هایپراستار از ایران، از قبل گرفته‌شده و اکنون به مرحله اجرا رسیده‌ است، بنابراین نمی‌توان ارتباط مستقیمی میان خروج این صاحبان سرمایه از کشور و حضور دونالد ترامپ در کاخ‌ سفید در آینده نزدیک، یافت.

دومینوی خروج معدود سرمایه‌گذاران خارجی باقی ‌مانده در ایران به حرکت درآمده است. شرکای اماراتی و عربستانی با وجود تحریم‌های سختگیرانه ایالات‌متحده در دوره نخست ریاست‌‌‌‌‌جمهوری دونالد ترامپ و حتی با وجود تیره‌ شدن روابط ایران و عربستان، خاک کشور را ترک نکردند. حال این سوال تکرار می‌شود که پشت ‌پرده خروج ناگهانی و ادامه‌دار برندهای بین‌المللی فعال در بازار ایران از کشور چیست؟ چه سیگنالی سرمایه‌گذاران خارجی را به سمت درهای خروج از ایران پیش ‌می‌‌‌‌‌برد؟ آیا خروجی‌‌‌‌‌های دیگری هم خواهیم ‌داشت و بازیگران دیگری هم هستند که ممکن است از اقتصاد ایران خارج شوند؟

link

مطالب مرتبط

دیجی‌کالا

همراهی دیجی‌کالا، دولت ژاپن و سازمان‌ملل برای حفظ تالاب‌های ایران

در مراسمی با حضور معاون رییس‌جمهور، وزیر مختار سفارت ژاپن، مدیرعامل دیجی‌کالا، نماینده برنامه توسعه‌ سازمان ملل متحد (UNDP)، معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌ها و اصحاب رسانه، تفاهم نامه‌ای…
دیجی‌کالا

دیجی‌کالا و دیجی‌پی صندوق سرمایه‌گذاری شرکتی خود را راه‌اندازی می‌کنند

دیجی‌کالا و دیجی‌پی با هدف حمایت هدفمند از استارتاپ‌های نوآور و هم‌راستا با استراتژی‌های کلان خود، صندوق پژوهش و فناوری سرمایه‌گذاری خطر پذیر شرکتی خود را راه‌اندازی می‌کنند.
دیجی‌کالا

پیشرفت در فرآیند عرضه اولیه سهام دیجی‌کالا در بورس تهران؛ ارزش‌گذاری بین ۳۱ تا ۳۷ هزار میلیارد تومان

مدیرعامل بورس تهران از پیشرفت در فرآیند عرضه سهام شرکت دیجی‌کالا در بازار سرمایه خبر داد و تاکید کرد که مسئولیت اصلی در تعیین شرایط نهایی عرضه و ارزش‌گذاری بر…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم