گفت‌وگو با هم‌بنیان‌گذاران مجموعه بسته‌ها درباره برگزاری دیجی‌کالا پرایز

دیجی‌کالا پرایز، یک رقابت جهانی در زمینه طراحی است که با همکاری با بسته‌ها (تنها رویداد بین‌المللی دیزاین بسته‌بندی ایران) برگزار می‌شود. این رقابت با هدف ایجاد بستری برای نوآوری و خلاقیت افراد در حوزه دیزاین، در هر دوره مسائل و موضوعات مختلفی را انتخاب خواهد کرد.

اولین دوره دیجی‌کالا پرایز با موضوع «خلق راه‌حل‌های نوآورانه دیزاین بسته‌بندی‌های دیجی‌کالا، بـرای ایجاد ارتباط حسی با مخاطبان» در خرداد ۱۴۰۲ آغاز شد و از طراحان و تمام افراد خلاق سراسر جهان دعوت شد تا با ایده‌های نوآورانه و هوشمندانه در این رقابت شرکت کنند.

دیجی‌کالا پرایز به چه دلیل ایجاد شد؟

ایمان آل مظفر، بنیان‎‌گذار بسته‌ها درباره شکل‌گیری ایده اولیه این مسابقه گفت: «ابتدای سال ۱۴۰۰ بود که در ادامه همکاری بسته‌ها با دیجی کالا یک ایده برای برگزاری یک رویداد مستقل دیزاین مطرح شد. در واقع دیجی‌کالا پرایز قرار است که به عنوان یک مسابقه تخصصی مستقل دیزاین شروع به کار کند و در آینده به یکی از معتبرترین رویدادهای دیزاین در سطح جهان بدل شود.»

متین میرزایی هم‌بنیان‌گذار مجموعه بسته‌ها نیز در این باره گفت: «دیجی‌کالا استارتاپی است که در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کند و روزانه هزاران بسته را به دست مخاطبینش می‌رساند. بنابراین یکی از اصلی‌ترین نقاط تماس این برند با مخاطبانش همین بسته‌بندی‌ها است. ایده اولیه مسابقه دیجی‌کالا پرایز در راستای همین دغدغه اصلی دیجی‌کالا مطرح شد و مورد استقبال مدیران قرار گرفت.»

چالش‌های شما در برگزاری دیجی‌کالا پرایز چه مواردی بوده است؟

آل‌مظفر با اشاره به این که در مسیر برگزاری هر رویداد بزرگی چالش‌هایی نیز وجود دارد درباره چالش‌های اصلی در مسیر برگزاری دیجی‌کالا پرایز گفت: «تمام چالش‌هایی که در مسیر شکل‌گیری اولین دوره برگزاری دیجی‌کالا پرایز وجود داشت مربوط به همین قسمت نخستین تجربه دوره است. این که موضوع ناشناخته است، فراخوان، شیوه برگزاری و تمام این مسائل متفاوت و جدیدند باعث می‌شود چالش‌هایی به وجود بیاید که نیازمند راه‌حل‌های جدید هستند.

چه فعالیت‌هایی از ابتدا برای دیجی‌کالا پرایز شکل گرفت؟

به گفته بنیان‌گذار بسته‌ها در مسیر برگزاری این مسابقه اقدامات بسیاری توسط طرفین برگزارکننده انجام شده‌ است. در طی جلسات بسیاری که دیجی‌کالا و بسته‌ها داشتند به مواردی از قبیل موضوع مسابقه، شیوه‌ها و روش داوری، نوع جوایز برگزیدگان، مخاطب هدف و انتظارات از برگزاری این مسابقه پرداخته و تصمیم‌گیری شد. بر اساس این تصمیمات طرفین شروع به تدوین فراخوان کردند. او در ادامه درباره روند انتشار فراخوان توضیح داد: «وب‌سایتی را برای این منظور طراحی و آماده کردیم و سعی کردیم این وب‌سایت را با استانداردهای برگزاری رویدادهای روز دنیا پیش ببریم. در نهایت فراخوان منتشر و با طراحان تماس گرفته شد. در دیجی‌کالا پرایز ما تلاش کردیم که برای تمام شرکت‌کنندگان امکانی را فراهم کنیم تا بتوانند از راهنمایی‌های خود مجموعه برگزارکننده استفاده کنند. در مرحله بعد از انتشار فراخوان، با داورهای خارجی ارتباط گرفتیم و معیارهای داوری را با آن‌ها درمیان گذاشتیم و وارد مذاکره شدیم.»

دیجی‌کالا پرایز چه ویژگی‌هایی نسبت به سایر مسابقات دارد؟

بنیان‌گذار بسته‌ها یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد مسابقه دیجی‌کالا پرایز را مشخص بودن معیارهای داوری از ابتدای فراخوان عنوان کرد. در این مسابقه افراد از زمان انتشار فراخوان می‌توانستند با رجوع به سایت و مطالعه کامل فراخوان متوجه معیارهای سنجش آثار خود شوند.

به گفته میرزایی یکی از اصلی‌ترین معیارها در این داوری، خلاقیت بود. در ادامه ایجاد احساسی نو در مخاطب و همچین شیوه ارائه ایده را از ملاک‌های مهم در داوری آثار عنوان کرد.

چه تعداد اثر برای دوره اول مسابقات دیجی‌کالا پرایز ارسال شد؟

آل مظفر درباره تعداد آثار رسیده به این مسابقه گفت: «در مجموع ۳۱۵ نفر در این فراخوان شرکت کردند  که ۱۸۳ اثر از این دوستان دریافت شد و برای مرحله داوری ارسال شد.

از مجموع این ۱۸۳ اثر ، در نهایت ۳ اثر به عنوان نفرات برگزیده این رویداد معرفی می‌شوند. اما قبل از مرحله اعلام نهایی برگزیدگان ما یک لیست کوتاه از کاندیداهایی که بیشترین امتیاز را در فراخوان به دست آوردند که شامل ۱۰ نفر از شرکت‌کنندگان است منتشر خواهیم کرد. این لیست اواخر پاییز منتشر می‌شود.» به گفته وی در اوایل زمستان برای تقدیر از شرکت‌کنندگان این مسابقه یک مهمانی برگزار خواهد شد و در این رویداد از یک اتفاق ویژه نیز توسط بسته‌ها رونمایی خواهد شد.

تجربه همکاری مشترک بسته‌ها با دیجی‌کالا چطور بوده است؟

بنیان‌گذار بسته‌ها درباره تجربه همکاری این تیم با کمپانی دیجی‌کالا گفت: «انسان‌ها چگونه رشد می‌کنند؟ هنگامی که با بزرگ‌تر از خود تعامل می‌کنند، با افرادی که تجربه بیشتری دارند ارتباط برقرار می‌‌کنند و مسیری مشترک را با آن‌ها طی می‌کنند. در آن مسیر یادگیری بسیاری خواهند داشت و بر قابلیت‌ها وتوانایی‌های‌شان افزوده می‌شود. همکاری مشترک بسته‌ها با دیجی‌کالا چنین تجربه‌ای برای ما بود.»

میرزایی در این باره گفت: «همکاری با یک مجموعه بزرگی مانند دیجی‌کالا که در آستانه تبدیل شدن به یک استارتاپ یونیکورن است تجربه بسیار ارزشمندی است. این که ما توانستیم با چنین مجموعه بزرگی که با دغدغه‌های بسیار زیادی در طول روز و مسیر کاری‌اش با چالش‌های بسیار زیادی همراه است، یک پروژه را با موفقیت به سرانجام برسانیم که بتواند ماندگار شود ما را امیدوار می‌کند به ادامه دادن مسیر و حتی خلق تجارب مشابه دیگر.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

دیجی‌کالا

کمیسیون همکاری در فروش دیجی‌کالا برای ناشران افیلیو دو برابر شد

دیجی‌کالا و افیلیو به مناسبت بلک فرایدی ۱۴۰۳، کمپین ویژه‌ای را برای ناشران محتوامحور برگزار می‌کنند. این کمپین که از ۱ تا ۳۰ آذرماه اجرا می‌شود، فرصتی برای تولیدکنندگان محتوا…
دیجی‌کالا

وام ۲۰۰ میلیون تومانی دیجی‌کالا برای خریداران موتورسیکلت

امکان خرید موتورسیکلت با  وام ۲۰۰ میلیون تومانی از فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا میسر شد. فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا وام خرید موتورسیکلت را با نرخ سود مصوب بانکی در اختیار مشتریانش می‌گذارد.…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم