پلتفرم تحویل غذای آنلاین «دوردش» (DoorDash) روز سهشنبه از جدیدترین دستاورد خود رونمایی کرد: ربات کوچکی به نام «دات» (Dot) که به صورت کاملاً خودران در خیابانها، مسیرهای دوچرخه و پیادهروها حرکت میکند تا غذا و بستههای کوچک را به دست مشتریان برساند. این ربات با ظاهری دوستانه و کارتونی به رنگ قرمز روشن و چشمهای LED بزرگ طراحی شده، اما ورود جدی آن به خیابانها میتواند آغازگر فصل جدیدی از چالشها و فرصتها در صنعت دلیوری باشد.
دوردش اعلام کرده است که در حال حاضر در حال آزمایش این ربات با شرکای تجاری خود در منطقه شهری فینیکس است و قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۵، استفاده از آن را برای ۱.۶ میلیون ساکن این منطقه فراهم کند.
مشخصات فنی و قابلیتهای ربات دات
شاید رقابت یک اپلیکیشن دلیوری با غولهای تریلیون دلاری مانند گوگل و تسلا در زمینه فناوری خودران عجیب به نظر برسد، اما دوردش معتقد است که اندازه و طراحی خاص «دات» کلید موفقیت آن است. «استنلی تانگ» (Stanley Tang)، یکی از بنیانگذاران دوردش، میگوید: «شما همیشه برای تحویل یک تیوپ خمیردندان به یک خودروی کامل نیاز ندارید.»
ربات دات با چهار چرخ، کمتر از ۱.۵ متر ارتفاع و ۹۰ سانتیمتر عرض دارد و وزن آن حدود ۱۶۰ کیلوگرم است. فضای بار آن به اندازهای است که میتواند شش جعبه پیتزا یا تا ۱۳.۵ کیلوگرم غذا را حمل کند. این ربات برای مسیریابی از هشت دوربین خارجی، چهار سنسور رادار و سه سنسور لایدار استفاده میکند که به یک مدل هوش مصنوعی برای یافتن بهترین مسیر متصل هستند. باتریهای آن نیز قابل تعویض هستند که فرآیند شارژ و نگهداری را سادهتر میکند.
چالشهای پیش روی دلیوری خودران
ورود این ربات کوچک به خیابانها با ریسک بالایی همراه است. تاکسیهای خودران در شهرهای مختلف به نمادی از پیشروی اتوماسیون و در عین حال هدفی برای خشم عمومی تبدیل شدهاند. بسیاری از این خودروها توسط مخالفان تخریب شدهاند و به راحتی میتوان تصور کرد که رباتهای دات نیز به نماد بعدی این تنش تبدیل شوند.
مساله دیگر، آینده شغلی پیکهای انسانی است. دوردش در بیانیهای اعلام کرده است که انسانها همچنان اکثریت قریب به اتفاق سفارشهای روزانه را انجام خواهند داد و اتوماسیون به آنها اجازه میدهد «بیشتر بر روی سفارشهای با ارزش بالا که نیاز به قضاوت و مراقبت انسانی دارند، تمرکز کنند.»
ایمنی نیز یک مانع بزرگ دیگر است. اگر ربات دات در مسیر با مشکلی مواجه شود، قابلیت کنترل از راه دور توسط انسان را ندارد. در عوض، طوری برنامهریزی شده که متوقف شده و به کنار مسیر برود تا یک اپراتور میدانی برای رفع مشکل به محل اعزام شود.
استراتژی ۷ ساله دوردش برای ورود به بازار خودران
این پروژه یک شبه متولد نشده است. دوردش هفت سال گذشته را صرف ساختن زیرساختهای لازم برای «دات» کرده است. این شرکت در سال ۲۰۱۹ استارتاپ خودران «اسکاتی لبز» (Scotty Labs) را خریداری کرد و مدیران ارشد شرکتهای موفقی مانند «زوکس» (Zoox) را برای رهبری بخش خودران خود استخدام کرد.
مدیران دوردش میگویند گفتگوهای اولیه با قانونگذاران در مورد «دات» مثبت بوده و مقامات محلی از این طرح به عنوان راهی برای کاهش تراکم ترافیک استقبال کردهاند. با این حال، موفقیت «دات» میتواند جایگاه دوردش را در بازار دلیوری متحول کند، اما در عین حال مجموعهای از چالشهای جدید و پیشبینینشده را نیز به همراه خواهد داشت.