شرکت «ایبی» (eBay) روز دوشنبه اعلام کرد که پلتفرم «تایز» (Tise)، یک مارکتپلیس اجتماعی برای خرید و فروش کالاهای مد و دکوراسیون داخلی دست دوم، را تصاحب میکند. جزییات مالی این قرارداد اعلام نشده است.
این شرکت مستقر در اسلو نروژ، با تمرکز بر جامعه کاربران جوان، دریچهای برای ورود ایبی به بازار مشتریان نسل زد و هزاره باز میکند. ویژگیهای اجتماعی پلتفرم تایز، مانند امکان دنبال کردن فروشندگان، لایک و کامنت گذاشتن برای محصولات و دریافت توصیههای شخصیسازیشده، در کنار تمرکز بر کالاهای بهروز، تجربه کاربری ایبی در بخش فروش مصرفکننده-به-مصرفکننده (C2C) را بهبود خواهد بخشید.
این اولین تعامل ایبی و تایز نیست؛ تایز اولین شرکتی بود که در سال ۲۰۲۲ از بازوی سرمایهگذاری خطرپذیر ایبی، یعنی «ایبی ونچرز» (eBay Ventures)، سرمایه جذب کرد.
هدف ایبی: جذب نسل جدید خریداران
«الیور کلینک» (Oliver Klinck)، معاون ارشد بازارهای جهانی ایبی، در بیانیهای مطبوعاتی گفت: «این خرید یک گام طبیعی در ادامه سرمایهگذاری ما در تایز است که به ما امکان میدهد استراتژی تایز را شتاب بخشیده و فرصتهای جدیدی برای نوآوری ایجاد کنیم. با موجودی کالاهای بهروز، جامعه وفادار و رویکرد جامعهمحور تایز، ما پیشنهادات خود در بخش C2C را تقویت کرده و ارتباط عمیقتری با نسل جدید علاقهمندان برقرار خواهیم کرد.»
تصاحب تایز نشان میدهد که ایبی به دنبال مدرنسازی پلتفرم خود برای جذب خریداران جوانتر، گسترش ابزارهای تجارت اجتماعی و ایجاد حضوری قدرتمندتر در بازار خردهفروشی پایدار است.
چشمانداز مشترک برای آیندهای پایدار
انتظار میرود این قرارداد تا پایان سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۵ و پس از طی شدن شرایط مرسوم، نهایی شود.
«اریک فریلند رایم» (Eirik Frøyland Rime)، مدیرعامل و همبنیانگذار تایز، در بیانیهای گفت: «ما در تایز همیشه معتقد بودهایم که کلید رسیدن به دنیایی پایدارتر، لذتبخش، آسان و الهامبخش کردن فرایند فروش مجدد کالاهاست. ایبی در این چشمانداز با ما شریک است و با حمایت آنها، ما مدل جامعهمحور خود را تقویت کرده و به افراد بیشتری امکان میدهیم تا در این مارکتپلیس اجتماعی مشارکت کنند.»
پلتفرم تایز که در سال ۲۰۱۴ تاسیس شده، طبق دادههای پلتفرم هوش بازار «ترکسن» (Tracxn)، تاکنون موفق به جذب ۴۵ میلیون دلار سرمایه شده است.