ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در جدیدترین وعده بزرگ خود اعلام کرد که صاحبان خودروهای تسلا میتوانند خودروهای خود را به روبوتاکسی تبدیل کرده و از آنها کسب درآمد کنند.
او با بازنشر توییتی در ایکس، تاکید کرد که «خودروی تسلای شما برایتان پولساز خواهد بود.» این وعده در حالی مطرح میشود که تسلا با مشکلات متعددی از جمله کاهش فروش و سود دست و پنجه نرم میکند.
وعده ایلان ماسک به این موضوع اشاره دارد که در آینده، مالکان خودروهای تسلا قادر خواهند بود از فناوری خودران تسلا استفاده کنند تا خودروهایشان به عنوان تاکسیهای بدون راننده فعالیت کنند. به این معنی که خودروی آنها به طور خودکار مسافر جابجا میکند و درآمد حاصل از آن به صاحب خودرو میرسد. این ایده مشابه سرویسهای تاکسی اینترنتی مانند اوبر یا لیفت است، با این تفاوت که خودرو بدون نیاز به حضور راننده انسانی، وظیفه جابجایی و کسب درآمد را بر عهده خواهد داشت. ماسک این قابلیت را به عنوان یک «وعده بزرگ» و یک راهکار پولساز برای صاحبان تسلا مطرح کرده است.
تسلا طی سالهای اخیر با چالشهای گوناگونی روبرو بوده است. گزارشها حاکی از بالاترین نرخ تصادفات در میان برندهای خودرو است. اخیرا، ایلان ماسک پروژه تولید مدل ۲۵ هزار دلاری تسلا را لغو کرد که موجب ناامیدی بسیاری شد. همچنین، درآمد خالص تسلا در گزارش مالی اخیر ۷۱٪ نسبت به قبل سقوط کرده است. این مسائل به کاهش علاقه به برند تسلا دامن زده است.
با وجود وعدههای بزرگ ماسک، تحقق ایده روبوتاکسی پولساز منوط به عملکرد بینقص فناوری خودران کامل (Full Self Driving – FSD) تسلا است. این فناوری در سالهای اخیر با نگرانیها و انتقادات زیادی روبرو بوده و پس از گزارش صدها تصادف و دهها مرگ، در سال ۲۰۲۴ تحت تحقیق سازمان ایمنی بزرگراههای آمریکا (NHTSA) قرار گرفته است. کارشناسان میگویند FSD تا رسیدن به سطح مورد نیاز برای یک سرویس روبوتاکسی قابل اعتماد، راه درازی در پیش دارد.
برخی کارشناسان وضعیت تسلا را «بحرانی» توصیف کردهاند و معتقدند ایلان ماسک با درگیری در پروژههای دیگر، به این وضعیت دامن زده است. در سوی دیگر، تحلیلگران دیگری امکان بهبود را در صورت تمرکز مجدد ماسک بر تسلا و فاصله گرفتن از فعالیتهای سیاسی او مطرح کردهاند و هشدار دادهاند ماندن در کنار تیم ترامپ میتواند به برند تسلا آسیب دائمی بزند. احتمالا ماسک با این وعده بزرگ در پی هیجانزده نگه داشتن هواداران خود در بحبوحه مشکلات شرکت است.
وعده روبوتاکسی پولساز تسلا، هرچند برای هواداران جذاب است، اما با توجه به وضعیت فعلی فناوری FSD و چالشهای تسلا، تحقق آن در کوتاه مدت با تردید جدی روبروست و بیشتر شبیه به تلاشی برای مدیریت فضای رسانهای در یک مقطع دشوار به نظر میرسد.
مطالب مرتبط
تهران میزبان اولین نمایشگاه بینالمللی هوش مصنوعی و صنایع وابسته میشود
پایان دوران طلایی کار در شرکتهای فناوری
همکاری بزرگ اوبر و فولکس واگن در آمریکا
پربازدیدهای هفته
بیمه تامین اجتماعی برای رانندگان اسنپ و تپسی تصویب شد
ماجرای هدیه میلیونی دیجی کالا چه بود؟
سعید رحمانی، بنیانگذار سرآوا سکوت خود را شکست
بنیانگذاران نارنجی و دیوار «نوشدارو» را راهاندازی کردند
پادکست زوم