مدیران عامل شرکتهای بزرگی مانند «اندی جسی» از «آمازون» و مدیران ارشد «جیپی مورگان» و «فورد» آشکارا اعلام کردهاند که هوش مصنوعی (AI) به زودی به «افزایش بهرهوری» و در نتیجه، کاهش قابل توجه تعداد کارمندان منجر خواهد شد. این روند، تغییری بنیادین نسبت به قرن گذشته است که در آن، داشتن ارتشی از کارمندان اداری یک مزیت رقابتی و لازمه رشد کسبوکار محسوب میشد.
این تحول تنها به کوچک شدن شرکتهای فعلی محدود نمیشود؛ استارتاپهای جدید نیز از ابتدا با هدف «کوچک ماندن» و استفاده حداکثری از ابزارهای هوش مصنوعی شکل میگیرند.
«کیان کاتانفرسوش»، مدیرعامل استارتاپ «ورکرا»، میگوید قصد ندارد تعداد کارمندانش را از حدود ۸۰ نفر فعلی افزایش دهد، چرا که معتقد است با کمک فناوری میتواند بدون نیاز به مدیریت نیروی انسانی گسترده، به موفقیتهای بزرگ دست یابد.
این تغییر الگو که با تعدیل نیروی گسترده شرکت «متا» در سال ۲۰۲۲ شتاب گرفت، اکنون به یک استاندارد در سیلیکونولی تبدیل شده است.
شرکتهایی مانند «مایکروسافت»، «گوگل» و «سیلزفورس» که سالها به طور مداوم در حال رشد بودند، اکنون تعداد کارمندان کمتری نسبت به اوج خود در سال ۲۰۲۲ دارند.
تحلیلی از شرکت «لایو دیتا» نشان میدهد که مایکروسافت به تنهایی میتواند با سپردن وظایف قابل اتوماسیون به هوش مصنوعی، ۳۶٪ از حجم کار فعلی یا معادل ۸۰ هزار شغل را حذف کند.
گرچه این رویکرد میتواند به شکلگیری شرکتهای نوآورتر و چابکتر منجر شود، اما آیندهای نامعلوم را برای نیروی کار تحصیلکرده رقم میزند.
مسیرهای شغلی باثبات و طولانیمدت که در شرکتهای بزرگ وجود داشت، در حال ناپدید شدن است و این سوال بزرگ را ایجاد میکند که اگر غولهای فناوری و استارتاپها هر دو کمتر استخدام کنند، سرنوشت فارغالتحصیلان دانشگاهی چه خواهد شد. کارشناسان نگرانند که شرکتها به جای استفاده از هوش مصنوعی برای خلق صنایع و مشاغل جدید، صرفا بر کاهش هزینهها متمرکز شوند؛ آیندهای که میتواند تیره و تار باشد.