وزرای دارایی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه توافق کردند تا اجرای قانون گمرکی بر بستههای کمارزش ورودی به این اتحادیه را تسریع بخشند. این اقدام که برای مقابله با واردات ارزانقیمت تجارت الکترونیک چین طراحی شده، مستقیما غولهای فروش آنلاین مانند «شین» (Shein) و «تمو» (Temu) را هدف قرار خواهد داد.
بر اساس قوانین فعلی، بستههایی با ارزش کمتر از ۱۵۰ یورو (۱۷۵ دلار) از پرداخت عوارض گمرکی اتحادیه اروپا معاف هستند. پلتفرمهایی مانند شین، تمو، «علیاکسپرس» (AliExpress) و «آمازون هاول» (Amazon Haul) با بهرهگیری از همین معافیت، لباسها و گجتها را مستقیما از کارخانههای چینی با قیمتهای بسیار پایین برای خریداران اروپایی ارسال میکنند.
قرار بود این معافیت در سال ۲۰۲۸ و همزمان با یک بازنگری گستردهتر در رژیم گمرکی اتحادیه اروپا لغو شود. اما اکنون وزرای دارایی توافق کردهاند که این اقدام در اسرع وقت در سال ۲۰۲۶ انجام شود. این توافق اکنون باید به تایید پارلمان اروپا نیز برسد.
دو برابر شدن بستههای چینی و فشار خردهفروشان
اتحادیه اروپا به دلیل نگرانیهای فزاینده در مورد «دامپینگ» کالاهای چینی در اروپا، در تلاش است تا سریعتر عمل کند.
تعداد بستههای تجارت الکترونیک کمارزش که سال گذشته وارد این اتحادیه شده، دو برابر شده و به ۴.۶ میلیارد بسته رسیده است که بیش از ۹۰ درصد آنها از چین بودهاند.
«ماروس شفکوویچ»، کمیسر تجاری اروپا، در نامهای به وزرا نوشت: «صنایع اروپایی، بهویژه خردهفروشان، بارها تاکید کردهاند که این تحریف رقابت باید بدون تأخیر برطرف شود.»
این اقدام مورد استقبال گسترده در اروپا قرار گرفت. خردهفروش آنلاین آلمانی «زالاندو» (Zalando) و لابی مد ایتالیا «کانفینداستریا مودا» (Confindustria Moda) از این تصمیم استقبال کردند و آن را برای بقای صنعت نساجی و پوشاک «ضروری» خواندند.
عامل فشار دیگر، اقدام ایالات متحده در لغو سیاست مشابه «حداقل ارزش» (de minimis) خود برای بستههای زیر ۸۰۰ دلار بود. این اقدام آمریکا، نگرانیهایی را ایجاد کرد که واردات ارزانقیمت چینی اکنون بیش از پیش به سمت اروپا منحرف شوند.
آیا کارمزد ۲ یورویی جلوی شین را میگیرد؟
بر اساس پیشنهاد جدید، معافیت فعلی قرار است با یک «کارمزد گمرکی موقت و سادهشده» جایگزین شود. کمیسیون اروپا پیشتر کارمزد ۲ یورویی را پیشنهاد داده بود، اما مشخص نیست که آیا این مبلغ اعمال خواهد شد یا خیر و اساساً چقدر مؤثر خواهد بود.
مدیرعامل «پسته ایتالیانه» (Poste Italiane)، اپراتور پستی دولتی ایتالیا، روز پنجشنبه گفت: «معمولاً بازار خود را تطبیق میدهد… یک یا دو یورو جذابیت این پلتفرمها را واقعاً تغییر نخواهد داد.» پیشتر، رییس انجمن خردهفروشی فرانسه نیز این پیشنهاد ۲ یورویی را «یک شوخی» خوانده بود.
در همین حال، برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند رومانی و ایتالیا، در حال حرکت به سمت وضع عوارض ملی خود بودهاند. لابی خردهفروشان اروپایی «یوروکامرس» (EuroCommerce) هشدار داده است که این اقدامات ملی و پراکنده، خطر تضعیف بازار واحد اتحادیه اروپا را به همراه دارد.
شین از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.