در دومین روز از بیستوهفتمین نمایشگاه الکامپ، هلدینگ فاخر در الکامپ تاک راهی دیگر، با سخنرانی متخصصان به موضوع «نوآوری» پرداخت و چهار ورکشاپ را با حضور مدیران و معاونین، مشاورین و متخصصین حوزه تجارت الکترونیک برگزار کرد.
بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی الکامپ، شنبه ۹ تیرماه تا سه شنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران، برگزار میشود که هلدینگ فاخر در دو سالن خلیج فارس (۴۴) با میزبانی الکامپ تاک راهی دیگر که شامل گفتوگوهای تخصصی است و سالن آلمان (۳۸) به عنوان محل حضور شرکتهای زیرمجموعه این هلدینگ، مستقر است.
در الکامپ تاک راهی دیگر روز یکشنبه، سهیل تهرانیپور مدیرعامل شرکت دانشبنیان سامیان ارتباط، شهاب شهیدی بنیانگذار جامعه مدیران محصول، علی زندی و امیررضا مرادی همبنیانگذاران استارتاپ بازیها و علی منیری مشاور ملی بازاریابی ومشاور همکارUNDP ، ورکشاپهایی را با تکیه بر موضوع نوآوری برگزار کردند و ماکان مهرپویا راهبر خلاقیت، تهیهکننده و کارگردان صنعت تبلیغات و مدیر پلتفرم ایرانادز، حامد نصیری، معاون فناوری و توسعه کسب و کار گروه آتیه دادهپرداز، الناز ناصری موسس گرین کلاب، حامد مصائبی مدیر بازاریابی سازمانی مبیننت و گلرخ داوران مدیرعامل و بنیانگذار اسنپ دکتر، به سخنرانی درباره موضوعات مختلف در زمینه نوآوری پرداختند.
حامد نصیری، معاون فناوری و توسعه کسب و کار گروه آتیه دادهپرداز، با موضوع «لول آپ؛ پنجره فرصتهای نوآورانه صنعت بازیسازی برای صعود به مرحله بعد»، سخنرانی کرد. او اظهار کرد: حرفهایی که میزنم چشمانداز طولانیمدتی را میطلبد. میخواهم امروز بگویم، با توجه به صنعتی که در کشور وجود دارد، چگونه میتوانیم از بازی بهره ببریم. شرکت آتیه دادهپرداز، یک شرکت دانشبنیان بورسی است و بنیانگذار A2P messaging، همان پیامکهای رمز پویا و تراکنشهای بانکی، محسوب میشود.
او خاطرنشان کرد: در ایران، ۵۱ درصد آقایان و ۴۹ درصد بانوان بازی میکنند. همچنین، میانگین سنی بازیکنان در ایران به ۲۳ سال رسیده است. براساس آمار، کاربران در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان برای بازی هزینه کردهاند. البته در این نقطه، مزیت رقابتی نداریم. خبر خوب این است که از بین ۱۵ بازی محبوب، ۳ یا ۴ بازی ایرانی هستند؛ بازی آمیرزا در رتبه ششم، بازی کلاج در رتبه نهم و بازی منچرز در رتبه یازدهم قرار دارند.
نصیری با اشاره به اینکه با توجه به ظرفیتهای موجود در ایران و فرصتهای جهانی، میتوانیم پنجرههای فرصت ایجاد کنیم، تصریح کرد: از زمانی که بازی کردن را آغاز کردیم، سختافزاری که با آن بازی میکردیم اهمیت داشت، اما امروزه پردازش بازی در نقطه دیگری انجام میشود و نتیجه آن را در صفحه خود میبینیم. گوگل این کار را شروع کرده بود اما به دلیل عدم فراگیری اینترنت نسل پنجم، آن را متوقف کرد. این موضوع نیازمند اینترنت پرسرعت و قوی است.
علی منیری مشاور بازاریابی مالی در ورکشاپ توسعه اکوسیستمی لجستیک در خلق quick commerce درباره تفاوت های شغل داشتن و بیزنس داشتن توضیحاتی داد و گفت: در درجه اول شخص باید بتواند پاسخگوی پنج سوال اصلی باشد؛ در واقع ابتدا شرایط محیطی خودش را به درستی شناخته باشد، به شرایط صنعت خودش نیز اشراف داشته باشد، مقولههای اقتصادی را بداند و همچنین رقبای خودش را به خولی بشناسد. در این بین باید تفکر اکوسیستمی نیز پشت سرش باشد تا بتواند خودش را زنده نگه دارد.
الناز ناصری، موسس گرین کلاب، دیگر سخنرانی بود که مطالبی را با موضوع لجستیک شهری، تعامل شهری شهر قابل زیست برای علاقهمندان و حاضران در این نشست، بیان کرد. او در ابتدا ضمن معرفی مجموعه گرین کلاب به ارائه آماری از فعالیتهایی که در مجموعهشان تا به حال انجام شده پرداخت و توضیح داد: این مجموعه با استفاده از دوچرخهها به جای سایر وسیلههای نقلیه در حوزه لجستیک و جابهجایی بار توانسته تا حد چشمگیری در مصرف هزینه و سوخت، صرفهجویی کند.
حامد مصائبی مدیر بازاریابی سازمانی مبیننت نیز دربارخ مساله اینترنت اشیا عنوان کرد: اینترنت اشیا شامل سه لایه است: زیرساختهایی نظیر دستگاهها و پلتفرمها، اپلیکیشنها و نرمافزارها. مزایای هوشمندسازی کسبوکارها شامل بهبود عملکرد، کاهش هزینه، بهبود خدمات مشتریان، تحلیل دادهها، پاسخگویی رقابتی و ارتقای تجربه امنیت و حفاظت اطلاعات است.
او با تاکید بر اینکه در زمینه اینترنت اشیا و اینترنت شهری درصدد راهاندازی ساختمان هوشمند، مدیریت هوشمند، پارکینگ هوشمند، اپراتور حریق، راهکار انتقال تصاویر و کنترل و پایش سرویسهای متصل و شعب متصل هستیم، بیان کرد: برخی از اینها مانند پارکینگ هوشمند راهاندازی شدهاست. ما میتوانیم ترانسهای هوشمند برق، یخچالهای هوشمند، آسانسور هوشمند و پلتفرمهای تبلیغاتی که شامل رزرو، پرداخت اتوماتیک، ساینیچ تعاملی و… میشود، راهاندازی کنیم.
او به عنوان نمونهای از سامانههای هوشمند، سامانه پایش حریق هوشمند را معرفی کرد و سازوکار آن را توضیح داد و گفت: در سامانه پایش حریق هوشمند، مرکز تماسی داریم که با نصب دستگاهها در ساختمانهای مسکونی و اداری، در صورت مشاهده هر کنشی، ۶۰ ثانیه زمان میگذاریم. اگر مشاهدات منجر به حریق باشد، اطلاعات به آتشنشانی ارسال میشود و آنها سریعا دست به کار میشوند. این سیستم را اکنون در ساختمانهایی نظیر علاالدین و پلاسکو پیادهسازی میکنیم.
گلرخ داوران، مدیرعامل و بنیانگذار اسنپ دکتر، با موضوع «نوآوری در سلامت» سخنرانی کرد. او گفت: اگر اخبار روز را دنبال کنیم، میبینیم که حجم زیادی از نوآوریها به حوزه سلامت اختصاص یافته است. از مانیتورینگ جراحیهای رباتیک و تحلیل دادهها گرفته تا جایگزینی پزشک با هوش مصنوعی، همه اینها نشاندهنده اهمیت نوآوری در سلامت هستند. نتیجه این تلاشها این است که ما نیاز به یک رگولاتوری منعطف در حوزه سلامت داریم.
او با اشاره به چالشهای رگولاتوری موجود، تاکید کرد: ما با مشکلات بسیاری در زمینه قانونگذاری غذا و دارو مواجه هستیم که به دلیل عدم شفافیت و تعارض منافع بزرگ، مانع فعالیت کسبوکارهای نوین میشود. سه مورد بسیار مهم برای اکثر کسبوکارها حکمرانی داده، حمایت نشدن از سوی دولت و تعارض منافع است. این چالشها، رقابتی ناعادلانه در بخشهای مختلف و عدم اعتماد به بخش خصوصی را به همراه داشته است. ما از دولت کمک نمیخواهیم، بلکه فقط میخواهیم که اجازه دهد کار کنیم.
لازم به ذکر است، الکامپ تاک راهی دیگر تا ۱۲ تیرماه ۱۴۰۳، از ساعت ۱۰ الی ۱۶ در سالن خلیج فارس نمایشگاه بینالمللی تهران با برگزاری هلدینگ فاخر ادامه خواهد داشت.