بازار اپلیکیشن گوگل پلی در حال از دست دادن برنامهها است.
براساس تحلیل جدیدی که توسط Appfigures، ارائهدهنده اطلاعات اپلیکیشن، انجام شده است، از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا کنون، بزرگترین بازار اپلیکیشن اندروید در سراسر جهان از میزبانی حدود ۳.۴ میلیون اپلیکیشن به حدود ۱.۸ میلیون اپلیکیشن کاهش یافته است.
این کاهش حدود ۴۷ درصدی، نشاندهنده پاکسازی قابل توجهی از اپلیکیشنهایی است که در دسترس کاربران اندروید در سطح جهان بودهاند. این شرکت همچنین خاطرنشان میکند که این کاهش بخشی از یک روند جهانی بزرگتر نیست. به عنوان مثال، در همین دوره زمانی، فروشگاه اپلیکیشن iOS اپل از میزبانی ۱.۶ میلیون اپلیکیشن به حدود ۱.۶۴ میلیون اپلیکیشن افزایش یافته است – یک رشد جزئی.
در مورد گوگل، کاهش تعداد اپلیکیشنها میتواند مایه آسایش برای صاحبان دستگاههای اندرویدی باشد که مجبور بودند برای پیدا کردن بهترین برنامهها برای نصب، در میان اپلیکیشنهای کلاهبردارانه، تبلیغاتی و بیکیفیت جستجو کنند. این کاهش همچنین میتواند به توسعهدهندگانی که برای دیده شدن رقابت میکردند، کمک کند.
در طول سالها، الزامات کمتر سختگیرانه گوگل پلی برای بررسی اپلیکیشنها منجر به پر شدن این بازار از اپلیکیشنهای بیکیفیت شده بود. در حالی که اپل همچنان قبل از انتشار، اقدامات سختگیرانهای برای بررسی اپلیکیشنها اعمال میکند، گوگل اغلب برای تسریع فرآیند بررسی، به بررسیهای خودکار همراه با اسکن بدافزار متکی است و در نتیجه، معمولاً دوره بررسی اپلیکیشن کوتاهتری دارد.
گوگل در جولای ۲۰۲۴ اعلام کرد که حداقل الزامات کیفیت برای اپلیکیشنها را افزایش خواهد داد که ممکن است بر تعداد لیستهای اپلیکیشن موجود در پلی استور تأثیر گذاشته باشد. این شرکت گفت به جای فقط مسدود کردن اپلیکیشنهای خراب که کرش میکردند، نصب نمیشدند یا درست اجرا نمیشدند، شروع به مسدود کردن اپلیکیشنهایی خواهد کرد که “عملکرد و محتوای محدودی” از خود نشان میدهند.
این شامل اپلیکیشنهای ایستا بدون ویژگیهای مختص برنامه (مانند اپلیکیشنهای فقط متنی یا اپلیکیشنهای فایل PDF) و همچنین اپلیکیشنهایی که محتوای کمی ارائه میدادند (مانند آنهایی که فقط یک والپیپر ارائه میکردند) میشد. علاوه بر این، گوگل اپلیکیشنهایی را که برای انجام هیچ کاری یا نداشتن هیچ عملکردی طراحی شده بودند، مسدود کرد.
در پاسخ به درخواست برای اظهار نظر، گوگل تأیید کرد که سیاستهای جدید آن از عوامل این کاهش بوده است، که همچنین شامل مجموعه گستردهتری از الزامات تأیید، تست اجباری اپلیکیشن برای حسابهای توسعهدهنده شخصی جدید و افزایش بررسیهای انسانی برای شناسایی اپلیکیشنهایی که سعی در فریب یا کلاهبرداری از کاربران دارند، میشود.
علاوه بر این، شرکت به سرمایهگذاریهای دیگری در سال ۲۰۲۴ در زمینه هوش مصنوعی برای شناسایی تهدیدات، سیاستهای حریم خصوصی قویتر، ابزارهای بهبود یافته توسعهدهندگان و موارد دیگر اشاره کرد. گوگل اعلام کرد که در نتیجه، از انتشار ۲.۳۶ میلیون اپلیکیشن نقضکننده سیاستها در پلی استور خود جلوگیری کرده و بیش از ۱۵۸ هزار حساب توسعهدهنده که سعی در انتشار اپلیکیشنهای مضر داشتند را مسدود کرده است.
یکی از عواملی که گوگل به آن اشاره نکرد، قانون جدید وضعیت توسعهدهنده (trader status) بود که توسط اتحادیه اروپا از فوریه امسال اعمال شد و توسعهدهندگان را ملزم میکرد تا نام و آدرس خود را در لیست برنامه به اشتراک بگذارند. برنامههای توسعهدهندگانی که این کار را انجام ندادند، از فروشگاههای اپلیکیشن در اتحادیه اروپا حذف شدند. (شایان ذکر است که اپل نیز در فوریه شروع به درخواست اطلاعات وضعیت توسعهدهنده کرد و در نتیجه شاهد کاهش تعداد اپلیکیشنهای موجود نبود.)
Appfigures همچنین خاطرنشان میکند که حتی قبل از شروع رسمی پاکسازی در تابستان گذشته، شاهد کاهش تعداد اپلیکیشنها در فروشگاه گوگل پلی بوده است؛ این شرکت هنوز توضیحی برای این تغییر ندارد. با این حال، این شرکت میگوید که تاکنون در سال جاری ۱۰,۴۰۰ انتشار (عرضه اپلیکیشن جدید) در گوگل پلی انجام شده است که تا آوریل نسبت به سال گذشته ۷.۱ درصد افزایش داشته است.
مطالب مرتبط
ایلان ماسک: گراک ۳.۵ پاسخهایی مستقل از منابع اینترنتی ارایه میدهد
گوگل در سیستم پاداشدهی خود بازنگری میکند؛ پاداش بیشتر برای کارکنان با عملکرد برتر
تمو هزینه واردات حدود ۱۴۵ درصدی به قیمت کالاها در آمریکا اضافه کرد
پربازدیدهای هفته
بیمه تامین اجتماعی برای رانندگان اسنپ و تپسی تصویب شد
ماجرای هدیه میلیونی دیجی کالا چه بود؟
سعید رحمانی، بنیانگذار سرآوا سکوت خود را شکست
سرویس جدید «فودرو» اسنپفود چگونه کار میکند؟
پادکست زوم