چالش رانندگان تاکسی‌های اینترنتی از اختلال GPS در تهران

اختلال در سامانه موقعیت‌یابی (GPS) که توسط سخنگوی دولت نیز تایید شده، تاکسی‌های اینترنتی پایتخت را با چالش مواجه کرده است.

رانندگان اسنپ و تپسی از نمایش موقعیت‌های مکانی کاملا اشتباه—از بیابان‌های قم تا میادین شهری دیگر—می‌گویند؛ مشکلی که مسیریابی را مختل، یافتن مسافر را غیرممکن و درآمد روزانه آنها را بیش از نصف کاهش داده است.

در واکنش به این بحران، هر دو شرکت اسنپ و تپسی اقداماتی را برای کاهش اثرات این اختلال اجرا کرده‌اند. از جمله مهم‌ترین این راهکارها، افزودن قابلیت «اصلاح دستی موقعیت مکانی» برای رانندگان و همچنین ارایه «نقشه آفلاین» مسیر به آنها پس از قبول سفر است تا بتوانند بدون اتکا به سیگنال زنده GPS، مسیر خود را پیدا کنند. هرچند رانندگان این اقدامات را مفید می‌دانند، اما معتقدند مشکلات همچنان پابرجاست.

کارشناسان دلیل این پدیده را ارسال سیگنال‌های جعلی جی‌پی‌اس می‌دانند. این اختلال علاوه بر تاکسی‌های آنلاین، بر سایر سرویس‌های مبتنی بر مکان نیز تاثیر گذاشته و زندگی دیجیتال شهری را با چالشی جدی روبرو کرده است.

در نهایت، به نظر می‌رسد رانندگان و کاربران تاکسی‌های اینترنتی قربانیان اصلی یک اقدام امنیتی گسترده‌تر هستند. بسیاری از رانندگان برای مقابله با این مشکل به مسافرکشی در شهرهای حومه مانند کرج روی آورده یا به شیوه سنتی و با پرسیدن آدرس کار می‌کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید