تلاش سرمایه‌گذاران برای احیای BluSmart؛ پیشنهاد ۳۰ میلیون دلاری مشروط به استعفای مدیرعامل

گروهی از سرمایه‌گذاران شرکت هندی BluSmart، رقیب اوبر در حوزه تاکسی‌های برقی، در حال بررسی طرحی برای تزریق ۳۰ میلیون دلار سرمایه جدید به این استارتاپ هستند که ماه گذشته به طور ناگهانی فعالیت‌های خود را متوقف کرد. با این حال، این پیشنهاد از سوی سرمایه‌گذاران فعلی یک شرط کلیدی دارد: موافقت انمول سینگ جاگی، هم‌بنیانگذار بلواسمارت با استعفا.

به گزارش تک‌کرانچ، دو منبع آگاه اعلام کردند که سرمایه‌گذاری پیشنهادی در قالب بدهی بدون وثیقه خواهد بود و هدف آن حل و فصل تعهدات عملیاتی استارتاپ، از جمله بدهی‌های معوق و حقوق کارکنان است. سرمایه‌گذاران بلواسمارت با حقوق اولویت‌دار، از جمله BP Ventures و ResponsAbility مستقر در سوئیس، هفته گذشته بحث در مورد این راه حل را آغاز کردند. BP Ventures و ResponsAbility در پاسخ به درخواست اظهار نظر، از ارائه توضیحات خودداری کردند.

در حالی که جاگی هنوز استعفای خود از بلواسمارت را امضا نکرده است، منابع به تک‌کرانچ گفتند که وی به صورت شفاهی با کناره‌گیری از هیئت مدیره موافقت کرده، مشروط به اطمینان از عدم مواجهه با اقدامات قانونی آینده از سوی سرمایه‌گذاران بلواسمارت. جاگی و دیگر هم‌بنیانگذار بلواسمارت، پونیت کی. گویال، به پیام‌های ارسال شده در اوایل هفته پاسخ ندادند.

بلواسمارت ماه گذشته پس از آغاز تحقیقات در مورد Gensol Engineering، شرکت اصلی اجاره‌دهنده خودروهای برقی به بلواسمارت و شرکتی که جاگی نیز هم‌بنیانگذار آن است، عملیات خود را متوقف کرد. این اقدام بر مسافرانی که به دنبال خودروهای برقی بودند، سرمایه‌گذاران آن و ۶۰۰ کارمندش که حداقل تا ماه مارس حقوق خود را دریافت نکرده بودند، تأثیر گذاشت.

تک‌کرانچ مطلع شده است که این استارتاپ مستقر در گوروگرام حدود ۲.۵ میلیارد روپیه هند (حدود ۳۰ میلیون دلار) بدهی معوق داشته که شامل ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون روپیه پرداخت‌های معوق به کارکنان است. حدود ۸۷۰۰ خودروی برقی در ناوگان بلواسمارت نیز به دلیل تعلیق سرویس رها شده‌اند. اگر این استارتاپ به زودی سرویس خود را از سر نگیرد، این موضوع می‌تواند بر سلامت باتری‌ها و سایر قطعات خودروها تأثیر بگذارد.

تعلیق فعالیت‌ها بر رانندگان بلواسمارت نیز تأثیر گذاشته است، به طوری که برخی از آن‌ها در دهلی نو در اعتراض به این اقدام دست به اعتصاب زده‌اند. ممکن است برخی از این رانندگان بیکار شده با خبر اضافه شدن ۵۰۰ تاکسی اجاره‌ای از سوی وام‌دهندگان بلواسمارت به شرکت Evera Cabs مستقر در دهلی، کمی تسکین یابند. این استارتاپ همچنین به دنبال اضافه کردن ۱۰۰۰ تاکسی برقی است که در حال حاضر با بلواسمارت در ارتباط هستند و برخی از رانندگان آن را نیز جذب کند.

سرمایه‌گذاران فعلی بلواسمارت نمی‌خواهند این استارتاپ با اجازه دادن به سایر شرکت‌های تاکسی آنلاین، از جمله Evera و حتی اوبر، برای استفاده از ناوگانش، هویت برند خود را از دست بدهد.

منابع به تک‌کرانچ گفتند که سرمایه‌گذاران مشتاقند ظرف سه هفته آینده سرویس را دوباره راه‌اندازی کنند. با این حال، بازگشت بلواسمارت با چالش‌هایی روبروست. یکی از آن‌ها مسائل مربوط به حاکمیت شرکتی است، علاوه بر مسائلی در Gensol که به طور غیرمستقیم بر استارتاپ تأثیر می‌گذارد. وزارت امور شرکت‌های هند اخیراً تحقیقاتی را در مورد Gensol و بلواسمارت در این زمینه آغاز کرده است.

استعفای جاگی از بلواسمارت نیز به آن اندازه که به نظر می‌رسد قطعی نیست. رگولاتور بورس هند در حین آغاز تحقیقات، به جاگی و برادرش دستور داد از شرکت بورسی Gensol استعفا دهند. با این حال، دستور رگولاتور شامل بلواسمارت که یک نهاد خصوصی است، نمی‌شود.

صندوق سرمایه‌گذاری اقلیمی Eversource Capital که توسط BP بریتانیا حمایت می‌شود، ماه گذشته علاقه‌مندی خود را به خرید بلواسمارت در یک معامله با قیمت پایین نشان داد، که اولین بار توسط رسانه هندی Inc42 گزارش شد. این صندوق پیشنهاد ادغام استارتاپ با شرکت اپراتور ناوگان B2B خود، Lithium Urban، را ارائه کرد. با این حال، هیئت مدیره بلواسمارت با این پیشنهاد موافقت نکرده است، زیرا ارزش استارتاپ را ۶۰ درصد کمتر از ارزش‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری قبلی آن تعیین کرده بود.

تک‌کرانچ ماه گذشته مطلع شد که Lithium Urban به عنوان یک شرکت با زیان‌های فزاینده دست و پنجه نرم می‌کند و اکثر خودروهای آن به پایان عمر خود نزدیک می‌شوند. یک فرد مطلع گفت که بنیانگذار اصلی Lithium Urban، سانجی کریشنان، نیز کسب‌وکار را رها کرده است. Eversource Capital و Lithium Urban در آن زمان به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

تک‌کرانچ ماه گذشته همچنین مطلع شد که گروه صنعتی Adani هند نیز علاقه‌مندی خود را به خرید استارتاپ تاکسی برقی برای استفاده از ناوگان آن در فرودگاه‌های خود نشان داده است. این شرکت گفتگوهای اولیه با هیئت مدیره بلواسمارت داشته است. گروه آدانی در حال حاضر اوبر را به عنوان شریک ناوگان خود دارد.

با این حال، سرمایه‌گذاران بلواسمارت امیدوارند که استارتاپ پس از از سرگیری عملیات خود، در موقعیت بهتری برای جذب سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های استراتژیک مانند Eversource Capital، اوبر یا آدانی قرار گیرد.

 

منبع خبر: تک‌کرانچ

link

مطالب مرتبط

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم