در پی جنگ اخیر، شهروندان با اختلالات گستردهای در خدمات مبتنی بر مکانیاب (جیپیاس) مواجه شدهاند. این اختلالات به ویژه در عملکرد اپلیکیشنهای تاکسی اینترنتی اسنپ و تپسی نمود پیدا کرد و چالشهای جدی برای مسافران و رانندگان به وجود آورد.
بر اساس گزارشها، اپلیکیشنهای مکانیاب دچار خطاهای فاحش شده و موقعیتهای مکانی را به درستی نمایش نمیدهند. به عنوان مثال، رانندهای در شهرری درخواست مسافری از ونک را میپذیرفت، در حالی که نقشه موقعیت او را در نزدیکی مقصد (خیابان شیراز) نشان میداد. این اختلالات باعث میشد مسیرهای کوتاه ۱۰ دقیقهای، با تخمین زمانی بیش از یک ساعت و بدون وجود ترافیک نمایش داده شوند. این مساله منجر به افزایش ناگهانی و غیرمنطقی قیمتها و کاهش تعداد سفرهای رانندگان شد.
کنترل جیپیاس در دست وزارت دفاع آمریکا
احسان چیت ساز، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفتگو با روزنامه «هممیهن» با اشاره به این مشکلات گفت: «کنترل کامل جیپیاس در دست وزارت دفاع آمریکا است. این یعنی هرگونه اختلال منطقهای، اختلال عمدی یا کاهش کیفیت خدمات میتواند کاملا تصمیمی سیاسی باشد.»
به گفته او، حتی پس از آتشبس نیز اختلالات موضعی به دلایل امنیتی، نظامی یا تغییر اولویتبندی ماهوارهها ادامه داشته است. چیت ساز همچنین به وجود اختلالات داخلی بر روی این سیستم اشاره کرد و افزود: «برخی از مواقع اختلالاتی توسط سیستمهای داخلی بر روی این سیستم ایجاد میشود و همین مساله ما را به سمت گزینههای جایگزین سوق داده است.»
بیدو چین جایگزین جیپیاس میشود
معاون وزیر ارتباطات از تدوین برنامهای برای انتقال خدمات مکانیابی از جیپیاس به سامانه ماهوارهای “بیدو” (BeiDou) چین خبر داد. او تاکید کرد که در جریان مذاکرات ایران و چین، یکی از محورهای اصلی توافق، بهرهگیری از ظرفیت این منظومه چینی برای موقعیتیابی دقیق در ایران بوده است.
چیت ساز سامانه بیدو را دارای معماری پیشرفته، دقت بالا و پوشش ویژه در آسیا معرفی کرد که برخلاف جیپیاس، کنترل آن خارج از دست آمریکاست. وی تصریح کرد: «ما در حال تدوین برنامهای هستیم که بخشی از خدمات مکانمحور کشور – در حملونقل، کشاورزی، اینترنت اشیا – بهتدریج از جیپیاس به سمت BeiDou مهاجرت کند.»
دیدگاهتان را بنویسید