جاباما، پلتفرم آنلاین رزرو اقامتگاه، گزارش عملکرد سال ۱۴۰۳ خود را منتشر کرد. این گزارش که بر مفاهیمی چون «امید» و «استمرار» تاکید دارد، در بحبوحه چالشهای اقتصادی کشور، روایتی از تابآوری و نوآوری این پلتفرم در صنعت گردشگری ایران ارایه میدهد.
بر اساس دادههای منتشر شده در گزارش، فروش جاباما در سه سال اخیر به طور متوسط سالانه بیش از سه برابر رشد کرده است. همچنین، تعداد رزروها از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، رشدی ۲.۳ برابری را تجربه کرده است.
این دستاورد در حالی رقم خورده که اقتصاد کشور و صنعت گردشگری، یکی از پیچیدهترین دورههای خود را پشت سر گذاشتهاند. جاباما اعلام کرده که در پاسخ به این چالشها، با اتکا به رویکرد «محصولمحور» و «دادهمحور»، مسیر رشد پایدار و جلب اعتماد گسترده کاربران را برگزیده است.
عبور کاربران جاباما از مرز ۸ میلیون نفر
گزارش ۱۴۰۳ جاباما تصویری آماری و دقیقی از وضعیت این پلتفرم در پایان سال ارایه میدهد. تعداد کل کاربران با افزایش ۱ میلیون نفری نسبت به سال ۱۴۰۲، از مرز ۸ میلیون نفر عبور کرده است.
این پلتفرم اکنون میزبان بیش از ۱۸ هزار میزبان و بیش از ۳۰ هزار اقامتگاه فعال در ۸۳۲ شهر ایران است (که ۶۳ شهر در سال ۱۴۰۳ به این مجموعه اضافه شدهاند). همچنین، مشارکت کاربران در ثبت بازخوردها چشمگیر بوده است؛ تعداد کل نظرها و امتیازهای ثبتشده توسط کاربران با رشد ۱.۶ برابری نسبت به سال قبل، به بیش از یک میلیون و ۱۱۲ هزار مورد رسیده است.
سهم ۲۰ درصدی آنلاینها از بازار اقامت غیرهتلی
یکی از محورهای کلیدی و تحلیلی گزارش امسال، نگاهی دادهمحور به بازار اقامتگاههای غیرهتلی ایران است. در سال ۱۴۰۳، سهم رزروهای آنلاین از این بازار به حدود ۲۰ درصد رسیده است. این در حالی است که این رقم در سال ۱۴۰۲ تنها ۱۷ درصد و در سال ۱۴۰۱ فقط ۷ درصد بود.
این آمار، نشاندهنده افزایش اعتماد عمومی به پلتفرمهای آنلاین، بلوغ بازار اقامت در کشور و گسترش سهم اقتصاد دیجیتال در صنعت گردشگری ایران است. این رشد همزمان با افزایش تعداد میزبانان فعال و رشد دوبرابری درآمد آنها رخ داده است.
گزارش به رکوردهای جالب کاربران در سال ۱۴۰۳ نیز اشاره دارد؛ از جمله ثبت طولانیترین اقامت توسط مهمانی با ۳۰ شب اقامت در یک ویلای ساحلی در فریدون کنار و ثبت بیشترین «نفر-شب» توسط مهمان دیگری با اقامت یکماهه پنج نفره در تهران.
از کردستان تا «جاباما تجربه»؛ تمرکز بر توسعه محلی
جاباما به رسم سال گذشته خود (که به چابهار پرداخته بود)، امسال در گزارش خود، استان کردستان را به عنوان «مقصد نوظهور» و سرزمینی با فرهنگ غنی و طبیعت زنده روایت کرده است؛ سرزمینی میان کوه و آفتاب، با فرهنگی غنی، موسیقی و رقصهای پرشور، و طبیعتی زنده از زریبار تا شاهو.
دادهها نشاندهنده رشد قابل توجه رزرو و جذب میزبان جدید در این استان است. جاباما این اقدام را بخشی از ماموریت خود برای توسعه اقتصاد محلی و جلب توجه تصمیمگیران به ظرفیتهای کمتر دیدهشده میداند.
علاوه بر اقامتگاه، محصول «جاباما تجربه» که از سال ۱۴۰۱ به سبد محصولات اضافه شده نیز رشد چشمگیری داشته است. تا پایان سال ۱۴۰۳، تعداد کاربران و میزان رزرو این محصول به ترتیب ۷۰ درصد و ۱۰۲ درصد رشد کردهاند. این خدمات اکنون در ۶۲ شهر (با افزوده شدن ۱۶ شهر جدید) توسط بیش از ۲۸۰ میزبان ارایه میشود.
در بخش «تجربه»، میانگین مبلغ رزرو هر فعالیت ۱ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان بوده و یکی از میزبانان این بخش در یک فصل، موفق به کسب درآمدی بیش از ۶۷۰ میلیون تومان شده است.
جاباما در مقدمه گزارش خود تاکید کرده است: «رویکرد ما تمرکز بر داشتهها و امیدهاست، نه بر کمبودها و دشواریها.» این نگاه، روح کلی گزارش ۱۴۰۳ این پلتفرم در روایت از بازاری در حال بلوغ و مردمی است که به سفر و تجربه ادامه میدهند.