استارتاپ هوش مصنوعی جاستی‌گاید؛ راهکاری نوین برای پیچیدگی‌های ویزای آمریکا

سیستم مهاجرتی ایالات متحده پیچیده، دشوار و پرهزینه است. اما استارتاپ «جاستی‌گاید» ادعا می‌کند با پورتال مجهز به هوش مصنوعی خود، می‌تواند این کلاف سردرگم را برای مهاجران باز کند و دسترسی به خدمات حقوقی را سریع‌تر و ارزان‌تر سازد.

مهاجرت به آمریکا همواره با کاغذبازی‌های بی‌پایان و هزینه‌های گزاف گره خورده است. در این میان، استارتاپ «جاستی‌گاید» (JustiGuide) وارد میدان شده تا با کمک فناوری، این مسیر را هموار کند. ایده اصلی این استارتاپ کمک به مهاجران در آمریکا (و در آینده سایر کشورها) است تا قوانین را بهتر درک کنند، بفهمند واجد شرایط چه نوع ویزایی هستند و به راحتی با وکلای مهاجرت ارتباط برقرار کنند.

داستان یک مهاجر که کارآفرین شد

«بیسی اوباترو» (Bisi Obateru)، بنیان‌گذار و مدیرعامل این استارتاپ، به سایت تک‌کرانچ می‌گوید: «فکر می‌کنم هرچه فناوری را در دسترس‌تر کنیم، مردم قدرت بیشتری پیدا می‌کنند تا خودشان فرم‌ها را پر کنند و گزینه‌های‌شان را بشناسند؛ در این صورت، آن‌ها فقط برای پروسه بازبینی نهایی به وکلا نیاز خواهند داشت.»

اوباترو که اصالتاً اهل نیجریه است، این مسیر را با پوست و گوشت خود احساس کرده است. او پس از پایان تحصیلاتش در آمریکا، مجبور بود با پیچیدگی‌های سیستم مهاجرتی دست‌ و پنجه نرم کند تا ابتدا ویزای کار H1-B (ویزای رایج برای کارکنان حوزه تکنولوژی) و سپس گرین کارت دریافت کند. همین تجربه شخصی الهام‌بخش او برای راه‌اندازی جاستی‌گاید شد. او می‌گوید: «مهاجران می‌توانند وارد سیستم شوند و اساساً به زبان مادری خود صحبت کنند و مسیر مهاجرتی‌شان را درک کنند.»

«دولورس»: هوش مصنوعی متخصص مهاجرت

قلب تپنده این پلتفرم که اکنون ۴۷ هزار کاربر دارد، یک هوش مصنوعی به نام «دولورس» (Dolores) است. به گفته اوباترو، دولورس یک هوش مصنوعی خاص‌منظوره است که به طور مداوم اصلاح می‌شود و قوانین مهاجرتی آمریکا را می‌فهمد. این سیستم همچنین قابلیت ترجمه به ۱۲ زبان را دارد.

دولورس با استفاده از بیش از ۴۰ هزار پرونده دادگاهی آموزش دیده است که جاستی‌گاید آن‌ها را از «پروژه قانون آزاد» (Free Law Project) تامین کرده است. این پلتفرم شامل یک دستیار تحقیقات حقوقی هوشمند و سیستمی برای جفت‌کردن (Match) وکلا و مهاجران است. همچنین این ابزار به وکلا کمک می‌کند تا اسناد را سریع‌تر جمع‌آوری کنند؛ کاری که معمولاً توسط دستیاران حقوقی انجام می‌شود.

بازاریابی خلاقانه و حریم خصوصی

جالب است بدانید در ابتدا، جاستی‌گاید هوش مصنوعی خود را طوری برنامه‌ریزی کرده بود که با جستجوی کلمات کلیدی در ردیت، گروه‌های فیس‌بوک و لینکدین، مهاجرانی را که نیاز به کمک داشتند پیدا کرده و پاسخ سوالات‌شان را برایشان ارسال می‌کرد.

این استارتاپ که امسال برنده جایزه بهترین ارایه (Pitch) در کنفرانس Disrupt تک‌کرانچ شد، مشتریان متنوعی دارد: از بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها و دانشجویان بین‌المللی گرفته تا کسانی که به دنبال تغییر ویزای H1-B خود هستند.

برای حفظ حریم خصوصی، پلتفرم جاستی‌گاید روی سرورهای داخلی (On-prem) ذخیره و رمزگذاری شده است و اطلاعات تنها زمانی که مهاجر به یک وکیل متصل شود، تبادل می‌گردد. برخی از اطلاعات کاربران نیز برای امنیت بیشتر ناشناس‌سازی می‌شوند.

 

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاه‌تان را بنویسید