شرکت «کلارنا» (Klarna)، غول ارایهدهنده خدمات «الان بخر، بعدا پرداخت کن» (BNPL)، روز دوشنبه از برنامه عضویت جدید خود در اروپا رونمایی کرد و اعلام کرد که این برنامه به زودی در آمریکا نیز در دسترس خواهد بود. این اقدام، تلاشی مستقیم برای ورود به بازار سودآور کارتهای اعتباری پریمیوم است.
این بازاری است که در آن بانکها برای جذب مشتریانی که مایلند سالانه صدها دلار هزینه عضویت بپردازند، با ارایه دسترسی به لانژهای فرودگاهی، تخفیفهای رستورانی و سایر مزایای لوکس رقابت میکنند. کلارنا قصد دارد با دو برنامه عضویت ماهانه ۱۸ دلاری «پریمیوم» (Premium) و ۴۵ دلاری «مکس» (Max) خود، جایگزینی برای کارتهایی مانند American Express Platinum یا Chase Sapphire Reserve ارایه دهد.
مزایای لوکس، بدون بار اعتبار
«دیوید سندستروم» (David Sandström)، مدیر ارشد بازاریابی کلارنا، در بیانیهای گفت: «دهها سال است که مزایای انحصاری مانند دسترسی به لانژ فرودگاهی، اشتراکهای سبک زندگی و بیمه مسافرتی پریمیوم فقط در دسترس دارندگان کارتهای اعتباری رده بالا بوده است.»
او افزود: «از طریق عضویت کلارنا، مصرفکنندگان میتوانند از تجربیات سفر، سبک زندگی و دیجیتال در یک برنامه یکپارچه لذت ببرند، بدون اینکه بار پاداشهای مبتنی بر اعتبار یا هزینههای پنهان را به دوش بکشند.»
این اقدام کلارنا در زمانی صورت میگیرد که صادرکنندگان کارتهای اعتباری نیز در حال افزایش مزایا و البته هزینههای خود هستند. «امریکن اکسپرس» (AXP) در حالی که اعتبار رستوران و سایر مزایای کارت پلاتینیوم خود را افزایش داد، هزینه سالانه آن را از ۶۹۵ دلار به ۸۹۵ دلار رساند. «جیپی مورگان چیس» (JPM) نیز هزینه کارت سفایر رزرو خود را از ۵۵۰ دلار به ۷۹۵ دلار افزایش داد.
برنامه عضویت کلارنا چه چیزی ارایه میدهد؟
برنامه پریمیوم کلارنا که سالانه نزدیک به ۲۲۰ دلار هزینه دارد، بیش از دهها اشتراک، از جمله در گروههای رسانهای مانند «کنده نست» (Condé Nast) و «نیویورک تایمز» (The New York Times)، شرکت تناسب اندام «کلسپس» (ClassPass) و سرویس خشکشویی «لاندریهیپ» (Laundryheap) را ارایه میدهد. اعضا همچنین ۰.۵ درصد کشبک (بازگشت نقدی) هنگام پرداخت با «موجودی کلارنا» (Klarna Balance) دریافت میکنند.
برنامه مکس سالانه حدود ۵۴۰ دلار هزینه دارد. علاوه بر تمام اشتراکها، اعضای مکس بیمه مسافرتی و اجاره خودرو، ۱ درصد کشبک هنگام استفاده از موجودی کلارنا، و دسترسی به صدها لانژ فرودگاهی از طریق «لانژکی» (LoungeKey) دریافت خواهند کرد.
هشدار: لانژهای فرودگاهی شلوغتر میشوند
ورود کلارنا به این بخش نشان میدهد که فقط بانکهای بزرگ نیستند که به دنبال جذب مشتریان پریمیوم هستند. با این حال، این اقدام میتواند یک جنبه منفی برای مصرفکنندگان داشته باشد.
کلارنا و «سیتیگروپ» (Citigroup) (که اخیرا کارت Strata Elite خود را عرضه کرده) هر دو از یک سرویس شخص ثالث برای ارایه دسترسی به لانژهای فرودگاهی استفاده میکنند. هرچه شرکتهای بیشتری برای جذب مشتریان پریمیوم با این نوع مزایا رقابت کنند، ممکن است لانژهای فرودگاهی شلوغتر و در نتیجه کمارزشتر شوند.
این برنامه جدیدترین تلاش کلارنا برای جذب کاربران به محصولات بانکی سنتی خود است. در حال حاضر حدود ۱.۲ میلیون آمریکایی از «موجودی کلارنا» استفاده میکنند که مشابه حساب بانکی و با مشارکت یک موسسه بیمهشده توسط FDIC ارایه میشود. سهام کلارنا که ماه گذشته عمومی شد، پس از اعلام این خبر نزدیک به ۴ درصد افزایش یافت.