در ماههای اخیر و با ظهور کسبوکارهای حول محور معامله آنلاین طلا، امکان نوینی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است که میتوانند بدون مراجعه حضوری، روی طلای آبشده سرمایهگذاری کرده و از این طریق دارایی مازاد خود را مدیریت کنند. یکی از کسبوکارهایی که چنین امکانی را به کاربران ارائه میدهد، میلیگلد است که با دستیابی به بیش از دو میلیون کاربر طی ۹ ماه از شروع فعالیت، به نظر میرسد که توانسته باشد اعتماد کاربران را به خود جلب کند. از آنجا که این حوزه نوپا محسوب شده و ابهامات و سؤالات زیادی در خصوص آن وجود دارد، این شرکت روز دوشنبه، ۱۹ آذرماه جلسهای را با حضور خبرنگاران رسانههای مختلف و مدیران ارشد میلیگلد ترتیب داد تا هم درباره شیوه کسبوکاری خود، دستاوردها و برنامههای آینده آن توضیح دهد و هم پاسخگوی سؤالات خبرنگاران باشد. در این جلسه مصطفی اکرمی (مدیرعامل میلیگلد)، سعید صادقی (معاون بازاریابی و عضو هیئتمدیره) و محمد حمزهای (معاون فنی) حضور داشتند.
گامی در راستای تحقق عدالت اجتماعی
در این نشست اکرمی هدف میلی از قدم گذاشتن در این مسیر را فراهمکردن بستری برای سرمایهگذاری آسان، امن و شفاف در طلا عنوان کرد و افزود: «طبیعتاً برای کسانی که درآمد نسبتاً خوبی در اختیار دارند، گزینههای متعددی برای سرمایهگذاری وجود دارد، اما ما میخواستیم این خلاء سرمایهگذاری را برای عموم مردم که درآمدهای متوسطی دارند، فراهم کنیم. برای این گروه از مردم طلای آبشده گزینه مناسبی است. از طرفی بازار سنتی خرید و فروش طلای آبشده نیز محدودیتها و ضعفهایی داشت که ما توانستیم با میلی این مشکلات را برطرف کنیم. اعتماد بیش از دو میلیون کاربر نشان میدهد که بهعنوان پرمخاطبترین سامانه خرید و فروش آنلاین طلا در کشور در این زمینه عملکرد خوبی داشتهایم. فارغ از این مسئله، این اتفاق گامی مهم در تحقق عدالت اجتماعی در دسترسی به طلا بهعنوان یکی از امنترین ابزارهای سرمایهگذاری در تاریخ است.»
او درباره مجوزهای میلی اعلام کرد که این شرکت تمام مجوزهای لازم را اعم از مجوز بنکداری طلا، مجوز اتحادیه کسبوکارهای مجازی، اینماد و… دارد و پیش از آنکه رگولاتور منع خالیفروشی را برای پلتفرمهای اینچنینی قرار دهد، میلی پرهیز از خالیفروشی را در دستور کار خود داشته و به هیچ عنوان طلایی که موجود نباشد به کاربران فروخته نخواهد شد.
به گفته اکرمی، میلی تاکنون بیش از دو میلیون کاربر جذب کرده و بیش از ۱/۲ میلیون نفر با انجام حداقل یک تراکنش به این پلتفرم اعتماد کردهاند. تعداد کل تراکنشهای انجامشده در میلی به بیش از ۵/۲ میلیون میرسد.
خالیفروشی نداریم
سعید صادقی، عضو هیئتمدیره و معاون بازاریابی میلیگلد در ادامه جلسه به توضیح ارزشهای بنیادی میلی و نحوه تجلی این ارزشها در خدمات ارائهشده به کاربران پرداخت و گفت: «شفافیت در میلی برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد. سیستم قیمتگذاری هوشمند میلی با دریافت و تحلیل اطلاعات از بازارهای مختلف، قیمتی منصفانه و رقابتی به کاربران ارائه میدهد. علاوه بر این، نرخ خرید و فروش طلا در میلی یکسان است که این شفافیت به کاربران اطمینان خاطر میدهد. کارمزد ثابت ۰/۵ درصدی روی معاملات و تسویه ریالی در اسرع وقت (با استفاده از پایا و ساتنا) نیز در جهت اصل شفافیت در میلی انجام میپذیرد.»
وی همچنین در خصوص امنیت طلای کاربران گفت: «طلای خریداریشده توسط کاربران در خزانههای امن بانکی نگهداری میشود. ما هیچگاه به خالیفروشی نمیپردازیم؛ در واقع فاکتور خرید در میلی بر فاکتور فروش مقدم است و هر طلایی که در اپلیکیشن عرضه میشود، ابتدا تأمین فیزیکی شده و سپس به کاربران ارائه میشود. به صورت فنی نیز میلی به گونهای طراحی شده که در صورت نداشتن طلا برای فروش، امکان خرید از سوی کاربر وجود ندارد.»
صادقی همچنین با اشاره به امکان معامله و پشتیبانی شبانهروزی و سادگی استفاده از اپلیکیشن میلی، این رویکرد را در راستای سهولت دانست تا افراد با هر میزان دانش و توانایی مالی بتوانند از طریق میلی سرمایهگذاری کنند و این شرکت گامی در راستای تحقق عدالت اجتماعی برداشته باشد. به گفته صادقی، میلی تلاش کرده است تا ضعفهای بازار سنتی طلا را با بهرهگیری از روشهای فناورانه برطرف کند. افراد در کمتر از ۱۰ ثانیه میتوانند از طریق این سامانه طلای آبشده را خریدوفروش کنند و در صورت تمایل، در مضارب یک گرم و پنج گرم از دو شعبهای که در تهران فعال هستند، تحویل بگیرند. به گفته صادقی، میلی ایجاد شعب در کلانشهرها را در دستور کار قرار داده است.
یکی دیگر از نقاط قوت میلی، تمرکز بر تبلیغات مؤثر و گسترش جامعه کاربران است. سعید صادقی در این باره گفت: «ما با استفاده از تبلیغات دیجیتال و محیطی، برنامههای ریفرال و ارتباط مستقیم با کاربران، توانستهایم جامعه میلی را به بیش از دو میلیون نفر افزایش دهیم.»
زیرساختی امن و مقیاسپذیر
محمد حمزهئی، معاون فنی میلی نیز در خصوص زیرساختهای فنی این سامانه گفت: «ما از ابتدا زیرساختهایی امن و مقیاسپذیر را طراحی کردهایم تا بتوانیم بهطور همزمان پاسخگوی میلیونها کاربر باشیم. استفاده از فناوری بلاکچین در میلی، تمامی تراکنشها را شفاف و غیرقابل تغییر میکند.»
وی همچنین به پلمپهای هوشمند اشاره کرد و افزود: «طلای تحویلی به کاربران میلی با پلمپهای استاندارد و هوشمند ارائه میشود. این پلمپها دارای ویژگیهایی مانند کد QR و امضای دیجیتال هستند که اصالت طلا را تضمین میکنند و امکان هرگونه دستکاری را به حداقل میرسانند.»
جای دارایی کاربران امن است
اکرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در شرایط پرالتهاب این روزها در منطقه، کاربران چگونه میتوانند به میلی اعتماد کنند، گفت: «ما در سالهای اخیر مشکلات و التهابهای بسیاری را از سر گذراندهایم. نکته مهم این است که تمام تلاش خود را در جهت اعتمادسازی انجام دادهایم. از گرفتن مجوزهای مختلف و همکاری با رگولاتور گرفته تا تأکید روی شفافیت. باید توجه داشت که ذات بیزینسی و مدل کسبوکاری ما و سودی که نصیبمان میشود از خرید و فروش کاربران است، نه ذخیرهسازی طلا. دارایی کاربران نزد ما امانت است و در بانک کارگشایی است. در مثال سنتیاش میشود یک بنکدار طلا در بازار که سودش به خرید و فروش وابسته است. منفعت ما هم در مسیر ماندگار است. بنابراین ما هستیم و به فعالیتهایمان ادامه خواهیم داد.»
او در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که در صورت ورشکستگی میلی یا سیستم پولی و بانکی که میلی از آن برای ذخیرهسازی طلا استفاده میکند، چه سازوکاری اندیشیده شده، عنوان کرد: «این کار را قانونگذار با نگهداشت اصل طلا و نظارت در این حوزه حل و فصل میکند. مسئله ورشکستگی کسبوکار یک موضوع است و اگر کسبوکار گردش درست مالی یا دقت مالی نداشته باشد، ممکن است ورشکسته شود که به مرور زمان مشخص میشود. ولی ورشکستگی کسبوکار یا سیستم مالی روی خزانه طلای ما و امانتی که از مردم داریم، تأثیری ندارد. ۹۰ درصد ذخایر ما را قانون کنترل میکند که اگر به هر دلیلی مشکلی پیش آمد ریسکش را پوشش دهد. باقی آن ۱۰ درصد را در واحدهای صنفی خودمان نگهداری میکنیم. این دغدغه حساسیت بالایی دارد و نهادهای نظارتی با کنترل خزانه طلا، آن را مدیریت میکنند.»