در تحولی مهم در حوزه فینتک و لندتک ایران، شورای رقابت با صدور رایی، شرکت «اسنپپی» را به دلیل آنچه «رویههای ضدرقابتی و انحصارطلبانه» خوانده شده، محکوم کرد. این رای که پس از شکایت شرکتهای «ازکیوام» و «دیجیپی» صادر شده، با واکنشهای متفاوتی از سوی طرفین همراه بوده است.
رای شورای رقابت: محکومیت اسنپپی به دلیل شروط ضدرقابتی
پرونده شکایت ازکیوام علیه اسنپپی که از مردادماه ۱۴۰۳ در شورای رقابت در جریان بود، سرانجام به صدور رای منجر شد. بر اساس گزارش روابطعمومی ازکیوام و تایید دیجیپی، شورای رقابت با بررسیهای کارشناسی، اسنپپی را به دلیل استفاده از شروط قراردادی ضدرقابتی که مانع همکاری کسبوکارها با رقبا میشد، محکوم کرده است.
در بخشی از رای شورای رقابت آمده است: «با توجه به جمیع جهات پیشگفته و به استناد بند ۳ ماده ۶۱ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، اعضای شورای رقابت با اکثریت آرا تصمیم بر محکومیت شرکت توسعه اطلس تجارت نوین دیبا (اسنپپی) گرفتند. شرکت مذکور موظف است نسبت به توقف رویههای ضدرقابتی و حذف شروط انحصارگرایانه از قراردادهای جاری و آینده اقدام نماید.»
شروط مورد اشاره شامل قیود مربوط به عدم خروج از قراردادهای ویژه، منع همکاری فروشگاهها با رقبا و اعمال ضمانت اجراهای یکطرفه بوده که از سوی شورا به عنوان مصادیق رفتارهای ضدرقابتی در بازار اعتبارات کوتاهمدت چندقسطی (BNPL) شناخته شدهاند.
واکنش ازکیوام و دیجیپی: گامی در جهت رقابت سالم
ازکیوام، به عنوان شاکی اصلی، ضمن استقبال از این رای، اقدام خود را در راستای تقویت فضای عادلانه و رقابتی در صنعت فینتک کشور مؤثر دانسته است. این شرکت بر تعهد خود به توسعه خدمات مالی شفاف و عادلانه تأکید کرده و خواستار مشارکت فعال تمامی فعالان صنعت در ایجاد فضای رقابتی سالم شده است. ازکیوام این حکم را در ادامه پروندههای مشابه در بازار خدمات دیجیتال کشور، از جمله رای اخیر علیه اسنپفود، میبیند که نشاندهنده افزایش حساسیت نهادهای نظارتی نسبت به رویههای ضد رقابتی در بازارهای پلتفرمی است.
دیجیپی به عنوان یکی از بازیگران اصلی حوزه لندتک در ایران با اشاره به این رای در لینکدین نوشته است: «همواره از رقابت سالم و شفافیت در بازار و حفظ منافع پذیرندگان حمایت میکنیم.» به گفته دیجیپی، با حذف بندهای ضدرقابتی، فروشگاهها امکان همکاری با چندین شرکت لندتک را خواهند داشت و کاربران بیشتری امکان استفاده از اعتبار قسطی را پیدا میکنند.
پاسخ اسنپپی: رای با واقعیت بازار همخوانی ندارد؛ درخواست تجدیدنظر
در مقابل، شرکت اسنپپی با انتشار بیانیهای ضمن احترام به رای شورای رقابت، اعلام کرده که از حق قانونی خود برای تجدیدنظرخواهی استفاده خواهد کرد. اسنپپی معتقد است رای صادره با واقعیتهای بازار خدمات خرید اعتباری همخوانی ندارد.
اسنپپی در بیانیه خود تأکید کرده که در بازاری با حضور بیش از ۱۰ بازیگر شاخص و همکاری با کمتر از ۲ هزار فروشگاه از بیش از ۲۷۰ هزار فروشگاه آنلاین، وضعیت اقتصادی مسلط ندارد و بنابراین مبنای رای (سواستفاده از وضعیت اقتصادی مسلط) خلاف واقعیت است.
این شرکت همچنین استدلال کرده که مدل کسبوکار آن به گونهای است که به عنوان دروازه هدایت کاربر به سایت اختصاصی فروشگاه عمل میکند و شرایط قراردادها بر اساس این مدل تعریف شده است. به گفته اسنپپی، رای صادره بدون در نظر گرفتن این موضوع، منجر به الزام این شرکت به بازاریابی رایگان برای سایر رقبا و هدایت کاربران خود به پلتفرمهای رقیب خواهد شد که این موضوع را خلاف اصول رقابت و تجارت منصفانه میداند. اسنپپی در پایان ابراز امیدواری کرده که در مرحله تجدیدنظر، رای نهایی مطابق با موازین حقوقی، اقتصادی و واقعیتهای کسبوکار اتخاذ شود.
مطالب مرتبط
استارتاپ فناوری رستوران Owner.com به ارزش یک میلیارد دلار رسید
این وام دست یافتنیست
ایلان ماسک در سفر ترامپ به عربستان؛ توافق استارلینک برای هوانوردی و کشتیرانی
پربازدیدهای هفته
بیمه تامین اجتماعی برای رانندگان اسنپ و تپسی تصویب شد
سرویس جدید «فودرو» اسنپفود چگونه کار میکند؟
سعید رحمانی، بنیانگذار سرآوا سکوت خود را شکست
پادکست زوم