به گزارش استارتاپ 360، طبق شنیدهها از منابع آگاه در بیمه مرکزی، شرکت ازکی رفع تعلیق شد.
شرکت ازکی نیز ضمن تایید این خبر اعلام کرد که جزییات بیشتر به زودی اعلام خواهد شد.
همچنین وبسایت ازکی که از دیشب غیرفعال شده بود، از ساعتی پیش فعال شده و صدور بیمهنامه در آن مانند گذشته انجام میشود.
معاون علمی رییسجمهور با اشاره به جایگاه شرکتهای دانش بنیان در کشور گفت: یکی از بحثهای جدی استفاده از شرکتهای دانش بنیان در بحث توسعه سواحل مکران است.
روحالله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فنآوری رئیسجمهور در مورد استفاده شرکتهای دانش بنیان در بحث توسعه سواحل مکران تصریح کرد: یکی از بحث های جدی استفاده از شرکت های دانش بنیان در این زمینه است.
وی در ادامه در مورد برخی ادعاها پیرامون خروج شرکتهای دانش بنیان از ایران هم گفت: شرکتهایی داریم که از کشور مهاجرت میکنند و یا به ایران برمیگردند؛ این پدیدهای است که در نقاط مختلف دنیا وجود دارد و موضوعی نیست که فقط برای ما باشد.
وی افزود: ما بیکار ننشستیم که سایرین، شرکتهای دانش بنیان ما را از ریشه دربیاورند و به کشور خودشان ببرند، ولی اینکه کشورهای همسایه در حال فراهم کردن فرصتهایی برای جذب نخبگان و شرکتهای دانش بنیان ما هستند، موضوعی کاملا درست است.
دهقانی فیروزآبادی در پاسخ به این سوال که آیا این پدیده در ایران شدت بیشتری دارد یا خیر؟ تصریح کرد: تایید نمیکنم به نسبت بقیه کشورها این مساله در ایران شدت بیشتری داشته باشد.
فیلم مستند سینمایی «کاپیتان من» به تهیهکنندگی بهرام رادان و کارگردانی سیاوش صفاریانپور از روز چهارشنبه ۱۱ مرداد در سینماهای منتخب گروه سینمایی هنر و تجربه اکران میشود.
به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه، فیلم «کاپیتان من» به تهیهکنندگی و روایت بهرام رادان، به سفری ماجراجویانه در جهان شگفتانگیز مغز میپردازد.
فیلمهای گروه سینمایی هنر و تجربه هر روز ساعت ۱۶ و ۱۸ در سینماهای چارسو، کورش، موزه سینما، نارسیس، پرده طلایی، ملت، فرهنگ، مگامال، صبامال و زندگی در تهران و روزهای چهارشنبه هر هفته در سینماهای هویزه، اطلس و ویلاژتوریست مشهد، مهر ارومیه، گلستان شیراز، ساحل اصفهان، مهر قدس همدان، ونوس قم، بهمن سنندج، آزادی کرمانشاه، ستاره باران تبریز، عصر جدید گرگان و تماشاخانه پارس کرمان به نمایش در میآید.
علاقمندان برای تماشای فیلمها و خرید بلیت میتوانند به صورت حضوری به گیشه سینماهای منتخب و یا از طریق سامانههای سینماتیکت، گیشه ۷ و ایران تیک به صورت آنلاین مراجعه کنند.
رییسجمهور مصوبه تثبیت نظارت صدا و سیما بر نمایش خانگی را ابلاغ کرد. بر اساس این مصوبه وظیفه نظارت در حوزه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی طبق قانون اساسی و قوانین موضوعه، بر عهده سازمان صدا و سیما قرار میگیرد.
آیت الله رئیسی رئیس جمهور مصوبه تثبیت نظارت صدا و سیما بر نمایش خانگی را ابلاغ کرد.
در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که سی خرداد به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شده بود، ماده واحده «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» به تصویب رسید.
بر اساس این ماده واحده، حیطه اختیارات و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در این حوزه مشخص و برای فعالان بخش خصوصی بهویژه در پلتفرمهای پخش صوت و تصویر فراگیر (VODها) و شبکه نمایش خانگی معین شد که در چه بخشهایی باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چه بخشهای دیگری باید از سازمان صدا و سیما مجوز اخذ کنند.
همچنین بند دیگری از این الزامات که اصول و سیاستهای ساخت و پخش صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی را به شکلی دقیقتر مشخص میکند، به تصویب رسید.
در این جلسه مقرر شد در حوزه سیاستها و ضوابط ساخت و پخش صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی، مقررات لازم برای ساماندهی این عرصه با عنایت به سیاستها و اصول تعیین شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، از سوی مسوولان مربوط به شکل لایحه تهیه و برای تصویب به عنوان قانون به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.
بر اساس این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظیفه نظارت در حوزه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی طبق قانون اساسی و قوانین موضوعه، بر عهده سازمان صدا و سیما قرار دارد.
پیمان جبلی رئیس صدا و سیما با اشاره به ابلاغ این مصوبه تاکید کرده است: «به گفته دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه این شورا در خصوص تثبیت نظارت صدا و سیما بر نمایش خانگی توسط ریاست محترم جمهوری ابلاغ شد.»
منبع: فارس
کارگاه تخصصی توسعه رهبری با هوش مصنوعی، با رویکرد رهبری سازمانی از دریچه هوش مصنوعی، توسط آکادمی ایرانسل برگزار میشود.
به گزارش روابط عمومی ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران با هدف استراتژیک گذار از اپراتور ارتباطی (Telco) به شرکت فناوری (Techco)، اقدام به برگزاری کارگاهی یک روزه با ارائه پروفسور جولیو توسکانی (متخصص هوش مصنوعی و رهبری استراتژیک) و با حضور تیم رهبری ایرانسل و تیمهای رهبری سازمانهای بزرگ دیگر کرده است.
در این کارگاه یک روزه که ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ در محل آکادمی ایرانسل واقع در ایستگاه نوآوری شریف برگزار میشود، رهبران حاضر از ایرانسل به عنوان شرکت پیشرو در تحقق تحول دیجیتال و رهبران سایر سازمانها، در کنار پروفسور جولیو توسکانی، شناسایی و پیادهسازی فرآیندهای حیاتی مورد نیاز برای استفاده موفقیت آمیز از هوش مصنوعی در تیمها، توسعه تفکر استراتژیک، درک دامنه کار با هوش مصنوعی در زمینه تخصصی خود (فراتر از یادگیری ساده ابزارها در جهت تدوین یک برنامه عملیاتی) را تجربه میکنند.
پروفسور جولیا توسکانی دارای مدرک دکترای مدیریت از دانشگاه استکهلم سوئد، مدرس دانشگاه MIT آمریکا، مدرس دانشگاه ESADE در بارسلونا، متخصص هوش مصنوعی و رهبری استراتژیک و مدرس مدرسه کسب و کار Pascifico در دبی است و به شرکتها و سازمانها برای تحقق اهداف مبتنی بر هوش مصنوعی مشاوره میدهد.
کارگاه توسعه رهبری با هوش مصنوعی برای رهبران در هر سطح و عملکردی، در همه بخشها و صنایع طراحی شده است و برای عضویت در این کارگاه نیازی به تجربه قبلی با ابزارهای هوش مصنوعی نیست.
سرفصلهای این کارگاه نیز شامل نوآوری، پیشرو بودن در عصر دیجیتال، توسعه یک استراتژی هوش مصنوعی، تحول از Telco به Techco و تحول دیجیتال در ارتباطات است.
آکادمی ایرانسل از کلیه صاحبان کسبوکار و مدیران تأثیرگذار شرکتها و سازمانها دعوت میکند تا در این کارگاه تخصصی با هدف توانمندسازی و شبکهسازی، از اینجا ثبت نام کنند.
مجموعه ایرانسل لبز، از سال ۱۳۹۸، با هدف تعمیق ارتباط ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، با جامعه دانشگاهی و کمک به مراکز علمی، استارتاپها و شرکتهای فناور و با مأموریت انجام فعالیتهای تحقیق و توسعه، نوآوری و تجاریسازی در زمینه شبکه ارتباطات و فناوری اطلاعات و کسبوکارهای پیرامونی با کمک مراکز علمی و پژوهشی داخل و خارج از کشور، اعم از دانشگاهها، شرکتهای دانشبنیان، استارتاپها و شرکتهای فناور، با هدف تأمین نیازمندیهای بازار ICT تأسیس شده است.
چشمانداز این مجموعه، پیشگام بودن در توسعه منابع انسانی و زیرساختهای تحقیقاتی اقتصاد دانشبنیان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و دستیابی به جایگاه برترین شرکت ملی در زمینه خلق محصولات و خدمات این حوزه است و «بخش تحقیق و توسعه»، «مرکز نوآوری ایرانسل» و «آکادمی ایرانسل»، از جمله بخشهای اصلی آن هستند. ایرانسل، نخستین ارائهدهنده 5G و رکورددار سرعت و تعداد سایت نسل پنج در ایران، با راهاندازی این مجموعه، در پی حرکت در مسیر گسترش خدمات متنوع و توسعه سبک زندگی دیجیتال و خلق آیندهای همگام با تحولات دنیای دیجیتال است تا با بهرهگیری از فناوریهای برتر در حوزههای مختلف، خلق ارزش کند.
آژانسهای تبلیغاتی یکتانت و دارتادز به فهرست ارائهدهندگان تبلیغات در جستجو، تبلیغات در گشتوگذار بازار و سایر ظرفیتهای تبلیغاتی بازار اضافه شدند.
مهدی خانی، مدیر فروش تبلیغات در بازار، با اعلام این خبر میگوید: « برای تسهیل ارتباط بین توسعهدهندگان و تبلیغدهندگان با بازار، در تعامل با آژانسهای یکتانت و دارتادز، این دو آژانس به مجموعه همکاران بازار در زمینه تبلیغات اضافه شدهاند. امیدواریم این همکاری سبب شود تا ظرفیتهای موجود در سیستم تبلیغات در بازار نیازهای گروههای بیشتری از توسعهدهندگان و تبلیغدهندگان را پوشش دهد.»
در سالهای گذشته، آژانسهای تپسل و دیما در زمینه تبلیغات با کافه بازار همکاری می کردند و به این ترتیب، با اضافه شدن دو آژانس جدید، شمار همکاران رسمی بازار در زمینه تبلیغات به ۴ آژانس رسیده است.
بازار همواره در جهت افزایش راههای تعامل با شرکای تجاری و توسعهدهندگان و بالا بردن سطح خدمات بازار گام برداشته و با همین رویکرد، گزینههای متفاوتی را برای استفاده از امکانات تبلیغاتی در بازار فراهم کرده است.
پس از انتشار تصویر بدون حجاب برخی از کارکنان پلتفرم فروش کتاب «طاقچه»، وزارت ارشاد اعلام کرد این شرکت اجازه فعالیت ندارد و کمی بعد سرویس طاقچه از دسترس خارج شد.
طاقچه پیشتر با انتشار بیانیهای اعلام کرد تصویر مورد ذکر توسط حسابهای رسمی این شرکت منتشر نشده و در چارچوب قوانین کشور فعالیت میکند. طاقچه همچنین در خصوص قطع همکاری بیش از 50 ناشر با این پلتفرم در بیانیه خود نوشت: «طاقچه ضمن پذیرش این درخواست، فرایند فسخ را در دستور کار قرار داده است.»
خبرگزاری فارس در مورد بیانیه طاقچه طی گزارشی نوشت: «بیشتر بوی قدرتنمایی از آن استشمام میشود.»
براساس آنچه در گزارش سال قبل طاقچه آمده، این پلتفرم با حدود 1900 ناشر همکاری میکند و بیش از یک میلیون کاربر فعال در ماه دارد.
محمد سعید احدیان، روزنامهنگار و دستیار سیاسی و رسانهای رییس مجلس با انتشار توییتی نوشت:
«ماجرای طاقچه نشان داد نه میتوان در قبال هنجارشکنی سکوت کرد و نه مواجهه صورت گرفته بازدارنده بود؛ اما مطمئن باشید در صورت نهایی شدن لایحه جدید حجاب، حکم جریمه ۲ ماه سود کاملا بازدارنده است. تازه این برای بار اول است چه برسد به تکرار.»
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات سابق کشور نیز در پاسخ ایشان نوشت:
«میگویند با فرض غلط به هر نتیجهای میتوان رسید. تا آنجا که اطلاع دارم، مجموعه طاقچه هنوز به سود نرسیده و ضررده است.»
دیجیکالا، ازکی و طاقچه از جمله استارتاپهایی هستند که طی روزهای اخیر بابت حجاب کارکنانشان با پلمب، لغو مجوز یا مسدودسازی روبه رو شدند. انجمن فینتک شب گذشته با انتشار بیانیهای مخالفت خود را با تعلیق مجوز ازکی اعلام کرد و هشدار داد که این رویه نتیجهای جز از دست رفتن اعتماد اجتماعی، آسیب جدی به بدنه دانشبنیان و نوآور اقتصاد و ناامید کردن نیروی کار متخصص ندارد.
سازندگی تبعات برخوردهای سلبی با کسبوکارهای اینترنتی را بررسی میکند: شرکتهای دیجیکالا، طاقچه و ازکی به علت انتشار عکسهای بدون حجاب کارکنانشان، پلمب، محدود و تعلیق شدند
طی روزهای اخیر در ادامه برخورد با شرکتهایی چون «دیجیکالا»، «ازکی» و «طاقچه» بر سر بیحجابی به نظر میرسد فشار بر استارتآپها بیشتر شده است. این در حالی است که به دلیل مشکلات اقتصادی، فیلترینگ و اکنون مساله حجاب، چنین برخوردهایی حیات اقتصادی آنها را در کشور به خطر میاندازد و احتمال مهاجرت آنها به کشورهای همسایه را بیشتر میکند و این امر بیکار شدن تعداد زیادی از نیروهای کار را به دنبال خواهد داشت. با این اوصاف این پرسش مطرح میشود که آیا تعطیلی یک کسبوکار سبب با حجاب شدن کارمندان آن میشود و مشکلات اساسی کشور حل خواهد شد؟ یا اینکه در این شرایط وخیم اقتصادی، کشور از مواهب بازار کسبوکارهای اینترنتی هم بینصیب میماند؟ سوال دیگر این است که اگر فعالان این کسبوکارها مهاجرت کنند و بروند، آیا مشکل حل خواهد شد؟ به اضافه آنکه مطابق با قوانین حقوقی، شخصیسازی جرم اهمیت ویژهای دارد به این معنا که اگر فردی در وزارت ارشاد مرتکب خطایی شد، نباید وزیر ارشاد را برکنار کرد! درباره مشاغل دیگر هم وضع به همین منوال است، اگر فردی در یک شرکت بیحجاب بود نباید حیات تمام یک کسبوکار را به مخاطره انداخت و این استاندارد دوگانه ضربه اساسی به کشور وارد خواهد کرد. به گفته مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس «بحث حجاب و عفاف با اظهارات عدهای سوپرانقلابی دستمایه رقابتهای سیاسی شده است و آنها میخواهند مردم نسبت به صندوق رای ناامید شوند تا پیروز میدان شوند؟»
در همین شرایط، یک شرکت استارتآپی دیگر بسته شده است. علی استادهاشمی، معاون نظارت بیمه مرکزی روز یکشنبه ۸ تیر ماه گفته که مجوز کارگزاری بیمه «ازکی» تا اطلاع ثانوی تعلیق شده است. «ازکی»، شرکت خریدوفروش آنلاین بیمه است. خبرگزاری فارس به نقل از معاون نظارت بیمه مرکزی نوشته است «به زودی این پرونده را به مراجع قضایی ارسال میکنیم تا در مورد آن حکمی صادر شود و تا زمانی که موانع رفع نشود، حکم تعلیق فعالیت به قوت خود باقی میماند. در روزهای اخیر تصاویر دسته جمعی از کارکنان شرکت «ازکی» در شبکههای اجتماعی منتشر شده که شماری از کارکنان زن در آن حجاب ندارند. روز شنبه خبرگزاری تسنیم با انتشار گزارشی از احتمال تعلیق این شرکت خبر داده بود که در پی آن ازکی اعلام کرد «محتوای این موارد که بدون اجازه منتشر شده، بیانکننده مواضع رسمی این شرکت نیست و خود را ملزم به رعایت قوانین رسمی کشور میداند.» هرچند برخی منابع آگاه به سازندگی اعلام کردهاند که بیمه مرکزی اختلافات سابقهداری با «ازکی» داشته و انتشار تصویر فوق تنها دلیل محکمهپسندی برای تعلیق شدن مجوز این شرکت بوده است، آن هم در شرایطی که باید با حساسیت بیشتری با کسبوکارها برخورد کرد.
همچنین انتشار تصاویر زنان نرمافزار «طاقچه» بدون حجاب نیز طی چند روز اخیر سبب واکنشهایی شده است. طاقچه نرمافزاری است که طی آن با استفاده از دستگاههای هوشمند و سیستم عاملهای رایانهای میتوان کتابها و نشریات الکترونیکی و صوتی را خرید، خواند یا شنید.
این شرکت روز شنبه با انتشار اعلامیهای بار دیگر درباره عکس منتشر شده تعدادی از کارکنانش توضیح داد. این شرکت پخش کتاب نوشته است: «تصویر یاد شده پس از خداحافظی یکی از همکاران، مقابل دیوار بیرونی و خارج از فضای کاری طاقچه گرفته شده و در هیچ یک از حسابهای رسمی طاقچه انتشار نیافته است.»
طاقچه در ادامه با اشاره به فعالیت یک دههای خود که سعی کرده «متناسب با تمام سلیقهها، انواع کتابها را در دسترس مخاطبان بگذارد» اعلام کرده: «در پی حاشیههای ایجاد شده، بعضی ناشران خارج از چارچوب قراردادی که با طاقچه دارند، خواستار فسخ آن شدهاند. طاقچه ضمن پذیرش این درخواست، فرآیند فسخ را در دستور کار قرار داده است.»
پیش از این ۲۰ ناشر دولتی و حکومتی با شرکت طاقچه به خاطر رعایت نشدن حجاب از سوی کارکنان این فروشگاه اینترنتی کتاب قطع همکاری کردهاند. به گفته آنها نه تنها قانون حجاب رعایت نشده بلکه نسبت به جبران آنچه آنها خطا توصیف کردهاند، اقدامی صورت نگرفته است.
از جمله این ناشران، انتشارات انقلاب اسلامی، بنیاد سینمایی فارابی، بهنشر وابسته به آستان قدس رضوی، سوره مهر و امیرکبیر هستند. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه هیات دولت، اقدام کارمندان شرکت طاقچه را «بیحرمتی» نسبت به قانون دانست و یادآور شد که برخی افراد قبلاً به دلیل آنچه او بیقانونی خوانده، ممنوعالکار شدهاند.
وزیر ارشاد در ادامه تاکید کرده بود که مجوز فروشگاههای اینترنتی که توسط وزارتخانه مربوطه او صادر شده در صورت مشاهده اقدام مشابه، به دلیل «بیتوجهی به قانون حجاب» مورد پیگیری قرار خواهد گرفت. قوه قضائیه هم گفته که برای شرکت طاقچه، پرونده باز کرده است. در روزهای اخیر برخی رسانهها به خاطر منتشر شدن این تصویر، خواستار برخورد با این فروشگاه اینترنتی شده بودند.
پلمب دیجیکالا
همچنین از حدود یک هفته پیش ساختمان دفتر مرکزی دیجی کالا هم که یک فروشگاه اینترنتی است پس از انتشار تصاویر کارکنانش بدون حجاب، پلمب شده است. آنطور که منابع آگاه به سازندگی اعلام کردند بیش از ۲ هزار نفر در دفاتر مرکزی دیجیکالا که هماکنون پلمب شدهاند، مشغول به کار بودهاند.
برخورد با استارتآپها در این روزها به خاطر حجاب کارمندان است. در تمامی این برخوردها اصل تصمیمگیری تصاویری بوده که گفته شده در حسابهای غیررسمی کارمندان در شبکههای اجتماعی منتشر شده است. این در حالی است که وزیر ارتباطات به عنوان رگولاتور کسبوکارهای اینترنتی باید از آنها حمایت کرده و موانعی که بر سر راه آنها قرار دارد را بر طرف کند اما او تا به امروز هیچ واکنشی نشان نداده است!
در واکنش به این اتفاقات اما؛ حسین سلامی، رئیس نظام صنفی رایانهای استان تهران با انتشار توئیتی نوشته: «این نحوه برخورد با کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال به هیچ وجه منطقی و قابل قبول نیست» و گفته این تشکل صنفی واکنش علنی نشان خواهد داد.
همزمان با این اتفاق پنجشنبه پنجم مرداد ماه، متن نهایی لایحه عفاف و حجاب که ابتدا قوه قضائیه تنظیم و به دولت ارائه کرده بود با اعمال اصلاحاتی در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با نام «لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» منتشر شد.
لایحه جدید که از ۱۵ ماده به ۷۰ ماده افزایش پیدا کرده و به تصویب کمیسیون قضایی مجلس رسیده برای ناقضان «بیحجابی» مجازاتهایی از بازداشت تا جریمه نقدی در نظرگرفته و در برخی اماکن نیز تفکیک جنسیتی قائل شده است. محرومیت از خدمات اینترنتی، تعطیلی کسبوکارها و توقیف خودرو هم از جمله موارد دیگری است که برای مقابله با بیحجابی در نظر گرفته شده است.
استارتآپ را امنیتی نکنید
الفتنسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسبوکارهای مجازی در این باره به «سازندگی» میگوید: بنده نسبت به شرایط فعلی شخصاً ناراحت شدم، اگر شرایط به همین منوال جلو برود و کسبوکارها درگیر این موضوعات شوند، دلسردی بیشتری ایجاد میکند. هر چند که در حال حاضر فقط استارتآپها درگیر نیستند و همه اصناف به نوعی درگیر شدهاند اما در شرایط وخیم اقتصادی، مشکلات زیاد است و نباید کسبوکارها درگیر این مسائل شوند. درست است که باید قوانین چه غلط و چه درست رعایت شود اما باید با کسبوکارها تعامل سازنده صورت گیرد و این برخوردهای قهری اصلاً پیامدهای خوبی ندارد.
او با بیان این اینکه این نوع برخوردها سبب میشود که حلقه کار کردن استارتآپها تنگتر شود، تاکید میکند: از سوی دیگر برخی رسانهها نیز به موضوعاتی که پیش میآید، دامن میزنند و فضاسازیهای ناروایی میکنند، میگویند این استارتآپها ارتباطات خاصی با کشورهای دیگر دارند که سبب میشود امنیت اقتصادی کشور به خطر بیفتد و سربازان اقتصادی کشور همین نیروی کار در کسبوکارها هستند. اگر واقعاً کسبوکاری ارتباطی دارد، رسیدگی و برخورد شود اگرنه قوه قضائیه با این نحوه جهتگیریها باید به طور جد برخورد شود زیرا اذهان جامعه را مشوش کرده و سبب میشوند دائماً درجا بزنیم!
عضو هیاتمدیره اتحادیه کسبوکارهای مجازی با بیان اینکه بستر کسبوکارهای اینترنتی تشنه سرمایهگذاری جدی است، میگوید: با اتفاقاتی که میافتد، سرمایهگذار جرأت نمیکند که ورود پیدا کند چون ممکن است هر دفعه یک مشکلی ایجاد شود. قوانین باید رعایت شود اما با یک تعاملی، این روشها درست نیست. هر کدام از این کسبوکارها چندین هزار نفر نیرو دارند و مردم از آنها خدمات دریافت میکنند، با این اقدامات زندگی مردم را هم با اختلال ایجاد میکنیم.
الفتنسب تاکید میکند: واقعاً مشخص نیست که برخی از این رسانهها به کجا وصل هستند و از چه کسانی خط میگیرند. از همان ابتدا فعالیت کسبوکارها را به پروژه نفوذ ربط دادند و گفتند استارتآپها با آمریکا در ارتباط هستند! کسبوکارهای اینترنتی در کل جهان توسعه پیدا کردهاند و مختص ایران نیستند که آن را به ماجرایی نسبت دهیم! به اضافه اینکه تفکر این کسبوکارها از کشورهای توسعهیافته آمده و باید این موضوع را بپذیریم!
این کارشناس حوزه استارتآپ با بیان اینکه کشورهای حاشیه خلیجفارس منتظر فرصت برای صید نیروهای کار ما در این استارتآپها هستند، اضافه میکند: این پلتفرمها مشتقات نفت نیستند، آنها با نیروی کار متخصص ایجاد شده و کار میکنند و نباید بگذاریم از دست بروند. به اضافه اینکه در این دولت تعامل با بخش خصوصی به شدت کمرنگ شده و کسبوکارها نمیتوانند بدون لکنت مشکلات خودشان را در میان بگذارند. یک زمانی اتحادیه با قدرت فعالیت میکرد و با پادرمیانی جلوی بسیاری از این مشکلات را میگرفت اما حالا اتحادیه هم به حالت نیمه تعطیل درآمده و کسی زبان کسبوکارها نیست.
روکش ایدئولوژیک برای القای تفکر سنتی
حامد بیدی، کارشناس فناوری اطلاعات نیز در گفتوگو با «سازندگی» معتقد است که؛ استارتآپها مظاهر توسعه و مدرنیته هستند و بخش سنتی و محافظهکار جامعه آن را جزو مظاهر غرب میداند که با برخی از رویکردهای ایدئولوژیک آنها در تضاد است. این در حالی است که شرکتهای خصوصی زیادی نوع پوشش و فرهنگ سازمانی خاص خود را دارند اما کسی به آنها کاری ندارد. استارتآپها اما همه شمول هستند و مردم آنها را میشناسند پس باید با آنها مقابله کرد زیرا به مردم خدمات میدهند و فعالیتشان روی اذهان هم تاثیرگذار است.
او نیز اظهارات الفتنسب را تایید کرده و میگوید: این همان نگاهی است که اوایل دهه ۹۰ و با ظهور استارتآپها آغاز شد، همان جایی که استارتآپها را به پروژه نفوذ گره زدند و ماجرای شبنامه پیش آمد. گویی از همان ابتدا با ایده مخالف بودند زیرا فناوری آن از کشورهای توسعه یافته به ما رسیده است. در واقع یک تعارض کلاسیکی با تفکر سنتی کشور از همان ابتدا وجود داشت.
بیدی تاکید میکند: همزمان با این اتفاق اکانتهای توئیتری علیه کسبوکارها موج ایجاد کردند که یادآور تیترهای برخی روزنامههای اصولگرا در اوایل ورود استارتآپها به کشور بود که سبب بازداشت عدهای و تحت فشار قرار گرفتن عدهای دیگر شد. در حال حاضر هم آسیب این موضوع قطعاً به کشور میرسد زیرا چندین هزار نفری که در این اکوسیستم کار میکنند به رغم مشکلاتی که وجود داشته، مانده و کار میکنند اما به مرور انگیزه خود را از دست میدهند و به کشورهای دیگر میروند، به کشوری که تحت فشار به این سبک نباشند و سبک زندگیشان به رسمیت شناخته شود.
این کارشناس فناوری اطلاعات اظهار میکند: اما نه تنها به رسمیت نمیشناسند بلکه با استراتژی مردم در مقابل مردم، خود شرکتها را وادار میکند تا در مقابل کارمندهایش بایستد و در نهایت سبب از هم پاشیدگی سیستم کاری خواهد شد زیرا نیروی انسانی شرکتها میتواند در جای دیگر بدون این فشارها کار کند و آمارها از تایید این موضوع خبر میدهد. همیشه در کشور نگاه سنتی که با این نوع ایدهها مخالف بوده در چنین فرصتهایی دست به کار میشود و با یک ظاهر ایدئولوژیک اقدامات خود را معقول جلوه میدهد. طرح صیانت نیز دقیقاً چنین روکشی داشت.
پشتپرده شلوغ کاری، ناتوانی مدیریت اقتصادی است
عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی در گفتوگو با «سازندگی» معتقد است که هدف این جنجالها پوشاندن ناتوانیهایشان در حوزه اقتصاد است و برخورد با استارتآپها همیشه سروصدای بیشتری دارد. نگاهی به قیمت گوشی و دلار بیندازید، ببینید بعد از هزار بار جشن دریافت ۷ میلیارد تومان پول بلوکه شده کره جنوبی آخر به شکایت رسیدند. کارخانهها هفتهای دو روز تعطیل هستند چون توانایی تامین برق را ندارند و گرانی نتیجه کمکاری کارخانهها در آیندهای نزدیک خودش را نشان میدهد.
او ادامه میدهد: در نتیجه معتقدم پشت همه این شلوغکاریها پنهان کردن ناتوانیهای خودشان در اقتصاد کشور است که متوجه عواقب آن نیستند. من به عنوان کسی که سالها در این کشور فعالیت اقتصادی کردم، مدتهاست به فکر مهاجرت و انتقال شرکتم به یکی از کشورهای حاشیه خلیجفارس هستم. ضرر این موضوع متوجه چه کسانی است؟
این گزارش به قلم فائزه مومنی؛ گروه اجتماعی روزنامه سازندگی منتشر شده است.
انجمن فینتک با انتشار بیانیهای مخالفت خود را با تعلیق مجوز ازکی اعلام کرد و هشدار داد که این رویه نتیجهای جز از دست رفتن اعتماد اجتماعی، آسیب جدی به بدنه دانشبنیان و نوآور اقتصاد و ناامید کردن نیروی کار متخصص ندارد. متن این بیانیه به شرح زیر است:
در روزهای اخیر اخباری از اکوسیستم استارتاپی کشور منتشر میشود که بار دیگر بازیگران نوآور اقتصاد دیجیتال را هدف قرار داده است. این در حالی است که براساس آخرین آمارها، اقتصاد دیجیتال سهم بیش از ١۵ درصد از تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص داده است.
آنچه امروز با عنوان «تعلیق مجوز ازکی» در رسانهها دستبهدست میشود، ضربهای سخت بر پیکرهای است که بیوقفه تلاش میکنند تا نوآوری و رونق را به اقتصاد دیجیتال کشور تزریق کنند.
در شرایطی که بهنظر میرسد پس از ماهها چالشهای اقتصادی و اجتماعی، جامعه در مسیر ثبات نسبی گام برمیدارد و همافزایی نقشآفرینان زیستبوم اقتصاد نوآوری با دیگر بازیگران اقتصاد کشور میتواند آثار مثبتی را ایجاد کند، تصمیماتی از این دست؛ مانعی بزرگ و بحرانزا بر سر راه توسعهی بخش خصوصی است.
از سوی دیگر این اقدامات، نتیجهای جز ناامید کردن پیکرهی دانشبنیان شرکتها ندارد. موجی از مهاجرت که همواره پس از تصمیمات سلبی اینچنینی برای کسبوکارها پدیدار میشود، اینبار نیز درحال ظهور است تا بخشی از دانش و تجربهای که میتواند زمینهساز توسعهی نوآوری باشد را به سوی مهاجرت نخبگان سوق دهد.
اکنون نیاز است عقلانیت و دوراندیشی با حساسیت بیشتری در تصمیمات نهادهای مسئول مدنظر قرار داده شود. انجمن فینتک ایران مخالفت خود را با مانعتراشی بر سر راه توسعهی اقتصاد دیجیتال و کارشکنی در مسیر ناهموار فعالیت استارتآپها اعلام میکند.
تعلیق مجوز فعالیت شرکت ازکی و اعلام آن از طریق رسانه رویهای غیرمعمول است که نتیجهای جز از دست رفتن اعتماد اجتماعی، آسیب جدی به بدنهی دانشبنیان و نوآور اقتصاد و ناامید کردن نیروی کار متخصص ندارد.
انجمن صنفی کارفرمایی فناوریهای نوین مالی (انجمن فینتک)
هشتم مردادماه یکهزار و چهارصد و دو هجری شمسی

مدتی است که دیجیکالا مسئولیت اجتماعی خود را در قالب «دیجیکالا مهر» دنبال میکند و در بخشی از این مسئولیت، همکاران دیجیکالا سعی میکنند بخشی از ساعات کاری خود را صرف مشارکت در پروژههایی اجتماعی، آموزشی و محیطزیستی کنند.
بوتکمپِ (Boot Camp) آموزشی «تا…کد»؛ دوره فشرده، آنلاین و رایگان آموزشیِ برنامهنویسی است که «دیجیکالا» در راستای مسئولیت اجتماعی خود با همکاری موسسه آموزشی «کاریار»، برای نوجوانان و جوانهای استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و شهرستانهای تهران برگزار میکند.
مدتی است که دیجیکالا مسئولیت اجتماعی خود را در قالب «دیجیکالا مهر» دنبال میکند و در بخشی از این مسئولیت، همکاران دیجیکالا سعی میکنند بخشی از ساعات کاری خود را صرف مشارکت در پروژههایی اجتماعی، آموزشی و محیطزیستی کنند. کارهایی چون رنگآمیزی و نوسازی مدارس مناطق محروم، تیمار حیوانات آسیبدیده، نظافت مراکز نگهداری از حیوانات آسیبدیده، پاکسازی فضای سبز شهری و درختکاری و آموزش به کودکان محروم از انتخاب دیجیکالاییها برای بهبود حال جامعه ایرانی است؛ آنها میخواهند مهربانی را از خانه به خانه دیگر ببرند و اینبار سراغ طرح بوتکمپ آموزشی «تا…کد» رفتهاند تا هفتماه در کنار علاقهمندان به آموزش برنامهنویسی در مناطقی که دسترسی به این آموزش ها دشوار است، باشند. ثبتنام ورودی این آزمون بیستم اردیبهشتماه 1402 انجام شده کلاسهای این دوره از اول خردادماه آغاز شده است و قرار است این دوره آموزشی تا سیام آذرماه ادامه داشته باشد.
جوانان 18 تا 26 ساله شرکتکننده در این دوره پس از آزمون تعیین سطح و مصاحبه در یکی از سه حوزه برنامهنویسی سمت کاربر (فرانتاند)، برنامهنویسی سمت سرور (بکاند) و تحلیل داده (دیتاساینس)، آموزش میبینند تا برای ورود به بازار کار آماده شوند؛ طرح و تلاشی که شاید چراغی در مسیر عدالت آموزشی باشد.
تا…کد از سیستان تا تهران
امیرحسن موسوی، مدیرارشد ارتباطات سازمانی دیجیکالا درباره جزئیات بوتکمپ «تا…کد» میگوید: کسبوکارها علاوه بر مسئولیت در قبال سهامداران و ذینفعان خود، در قبال جامعه و منابع آن، مردم و محیطزیست مسئولیت جدی دارند و باید بخشی از نفع و سود خود را به جامعه برگردانند؛ مخصوصاً زمانیکه ابعاد پلتفرمها و شرکتها بزرگ میشود و حجم کسبوکارشان افزایش مییابد؛ در چنین موقعیتی مسئولیت شرکتها در قبال جامعه بزرگتر میشود. از طرفی اگر در استراتژی شرکتها تبدیلشدن به یک برند ملی جز اصول و ارزشها باشد، نباید از جامعه و مسائل آن غفلت کند. هر برندی که منافعش به منافع ملی کشور خود گرهخورده و دغدغه محیطزیست، دغدغه پایداری در حوزههای مختلف و دغدغه اعتبار، خوشنامی و اعتماد را داشته باشد، حتماً مسئولیت اجتماعی سنگینتری خواهد داشت. دیجیکالا با چنین دیدگاهی به سراغ مسئولیت اجتماعی رفته و جزء اولین شرکتهای فعال در حوزه تجارت الکترونیک است که بخش مسئولیت اجتماعی مستقلی در کنار سایر فعالیتهای خود راهاندازی کرده و تیم فعال در حوزه مسئولیت اجتماعی، استراتژیهای نوینی در دستور کار دارند با هدف اثرگذاری.
تخصصگرایی در مسئولیت اجتماعی
کسبوکارها در راستای مسئولیت اجتماعی چه باید بکنند؟ موسوی در پاسخ این پرسش میگوید: در حوزه مسئولیت اجتماعی به کسبوکارها توصیه میشود در حوزههایی ورود کنند که تخصص کافی داشته باشند است و این ارتباط و تخصص باعث میشود بتوانند در عمل ارزشافزوده بیشتری خلق کنند. البته در حوزه مسئولیت اجتماعی اکثر کارها در قالب خیریه تعریف میشود و این اقدام ارزشمند به کمکهای نقدی به خیریه و افراد فروکاسته میشود. البته کمکهای نقدی هم در جای خود ارزش دارد ولی یک سطح حداقلی است از ارزشی که یک کسبوکار میتواند برای جامعه و ذینفعانش خلق کند. گام حداکثری در حوزه مسئولیت اجتماعی این است که استراتژیای برای خود تعریف کند تا مشخص شود در چه حوزههایی میتواند در جامعه خود اثرگذار باشد. دیجیکالا با این نوع رویکرد چند پروژه کلان تعریف کرده که یکی از آنها «دیجیکالا مهر» است؛ پلتفرمی که به خیریهها زیرساخت میدهد و خود بهطور مستقیم وارد امور خیریه نمیشود. یعنی دیجیکالا مهر بستری ایجاد کرده تا موسسههای خیریه تخصصی کالاهای مورد نیاز خود را در پلتفرم قرار دهند و مردم و نیکوکاران آن کالاها را خریداری کنند. درواقع دیجیکالا بر حوزه زنجیره تأمین و توزیع کالا و خدمات تمرکز کرده است. در ادامه وقتی قدری استراتژیهای دیجیکالا گستردهتر شد با الهام از شرکتهای تکنولوژی بزرگ دنیا مانند شرکتهای فناوری هندی پروژههایی برای خود تعریف کرد. یکی از این پروژههای شرکتهای هندی برگزاری ورکشاپها و آموزشهای کوتاهمدت و بلندمدت در مناطق محروم هند است که آنها بچههای بااستعداد را شناسایی میکنند تا در توانمندسازی آنها گامی بردارند. در این کار هم نفع مردم و جامعه دیدهشده و هم نفع کسبوکارها و دیجیکالا با همین دیدگاه و براساس تخصص و دانش خود پروژه «تا…کد» را اجرا میکند. در این پروژه دیجیکالا سراغ NGOهایی رفته که در این حوزه تخصص و تجربهدارند و درنهایت با موسسه آموزشی کاریار همکاری خود را شروع کرده است. دیجیکالا با اجرای طرح «تا…کد» هم میخواهد با انتقال دانش و تجربه به مسئولیت خود در قبال جامعه توجه کند و هم از این همیاری، کارکنان این شرکت احساس معنا در قبال جامعه و خود را تجربه میکنند. دیجیکالا میخواهد طرح «تا…کد» بهصورت پایلوت در سه استان محروم شهرستانهای استان تهران، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان اجرایی شود و بعدازاین که اشکالات احتمالی بهبود یافت، در سطح گستردهتر و ملی آن را انجام دهد. برای بهبود کیفیت این مسیر علاوه بر ارزیابی اولیه مثلاً دانش ریاضی و اطلاعات مقدماتی درباره برنامهنویسی، در همکاری با مراکز دانشگاهی و فناوری تلاش شده تا نیاز مهارت آموزان مستعد به سیستم کامپیوتری تامین شود.
تمرکززدایی استراتژی دیجیکالاست
هدف از اجرای طرح «تا…کد»چیست؟ موسوی پاسخ میدهد: هدف دیجیکالا از توجه به آموزش کدنویسی، استفاده مهارت و تخصص خود در راستای عدالت آموزشی است؛ استراتژی دیجیکالا تمرکززدایی از مرکز است و میخواهد همه نقاط کشور به آموزش باکیفیت در حوزه تکنولوژی دسترسی داشته باشد. اما در حال حاضر بیشترین و باکیفیتترین امکانات در تهران و مراکز استانهاست. البته شرکتها وظیفه آموزش همگانی را برعهده ندارند، بلکه میتوانند از امکانات خود در همکاری با نهادهای تخصصی بهره بگیرند و برای همین در پروژه «تا…کد» دیجیکالا سراغ موسسه آموزشی کاریار رفته است.
شروع همکاری با کاریار برای فرصت برابر آموزش
زهرا عمرانی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره موسسه کاریار از همکاری کاریار با دیجیکالا در پروژه «تا.. کد» میگوید: همکاری کاریار و دیجیکالا به پروژه «تا…کد» تبدیلشده؛ کاریار با رویکرد ایجاد فرصت آموزش برابر برای همه کسانی که به هر دلیلی به آموزش باکیفیت دسترسی ندارند، فعالیت میکند. کاریار تلاش میکند آموزشهای کیفیِ کاربردی در اختیار افرادی که نمیتوانند به آموزش باکیفیت دسترسی داشته باشند، قرار دهد تا درنهایت بتوانند وارد بازار کار شوند. در پروژه «تا…کد» گروه هدف جوانان بالای 18 سال است و موفقیت ما زمانی تکمیل میشود که این افراد پس از اینکه آموزش میبینند بتوانند وارد بازار کار شوند.
با شیوع کرونا، بسیاری از کسبوکارها از بین رفت و آسیبهایی به خانوادههای کمدرآمد وارد شد. آن موقع امکان آموزش آنلاین و دورکاری مهیاتر شده تا همه در هر جای ایران که هستند بتوانند آنلاین آموزش ببینند و بتوانند دورکاری کنند ولی باز هم عدهای از این امکان بیبهره ماندند و حتی مجبور به ترک تحصیل شدند. تجربهای که کاریار دارد این است که در بیشتر جاهای ایران به طرز عجیبی دسترسی به اینترنت وجود دارد و اینترنت مسئله ما در پروژه «تا…کد» نیست. مسئله اصلی ما در این پروژه دسترسی به لپتاپ است نه گوشی همراه تا علاقمهمندان بتوانند کدنویسی کنند. در عمل سعی شد بچههایی انتخاب شوند که پیشزمینهای از ریاضی داشته باشند. یا در دانشگاه در رشته کامپیوتر تحصیل کنند و چارهای نبود که عموماً این بچهها یا خودشان به کامپیوتر دسترسی داشته باشند یا از طریق سایتهای دانشگاهشان امکان کار با کامپیوتر را داشته و یا کسانی که کامپیوتر نداشتند، در پروژه از طریق دیجیکالا کامپیوتر برایشان فراهم شد.
کاریار موسسه اجتماعی است و برای توانمند کردن افراد تلاش میکند؛ این از هر طرف برای افراد، جامعه و کارفرماها مفید است. اینکه درنهایت کارفرماها میتوانند نیروهای باکیفیت استخدام کنند. با همین هدفگذاری کاری بسیاری اوقات شرکتها اسپانسر دورههای آموزشی میشوند. قبل از دیجیکالا در سال 1401 دیوار اسپانسر دورههای آموزشی شده بود و الان پروژه «تا…کد» با دیجیکالا تعریفشده است.
در این دوره ها تلاش می شود تا آموزش های مبتنی بر نیازهای بازار کار در سه حوزه برنامه نویسی بک اند، فرانت اند و دیتا ساینس به پذیرفته شدگان مستعد ارائه شود.
البته هدف اصلی این است که هر فردی در شهر و محل استان خود مشغول کار شود. تمام سعی و تلاش این است که پروژه «تا…کد» در دیگر استانها هم ادامه پیدا کند و همه افراد بدون هیچ مشکلی به آموزش باکیفیت دسترسی داشته باشند. امیدواریم بخشی از این نیروهای آموزشدیده در پروژه «تا…کد» در خود شرکت دیجیکالا مشغول به کار شوند؛ البته تأکید بر این است که افراد در محل زندگی خود به درآمد کافی دسترسی داشته باشند نه در تهران و آموزش باکیفیت در خدمت همان محل زندگی باشد.
در آیینه آمار
بهتازگی منصور کبکانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی آمارهایی از سهم مدارس و دهکهای اجتماعی در رتبههای زیر ۳ هزار کنکور منتشر کرد که نشان از عمق نابرابری آموزشی در ایران داشت. این آمارها میگوید دهک اول، دوم و سوم که از آنها بهعنوان (کمبرخوردار) یاد میشود تنها ۲ درصد از صندلی دانشگاههای خوب را به خودشان اختصاص دادند و دهک ۸، ۹ و ۱۰ که (برخوردارترین) هستند، توانستند ۸۰ درصد از ۳ هزار رتبه اول کشور در کنکور را داشته باشند. در این میان سهم دانشآموزان مدارس دولتی هم ۲.۳ درصد و دانشآموزان مدارس غیردولتی ۸۰ درصد بود. آمارهایی که ردپای نابرابری آموزشی در آن دیده میشود.
از کالایی شدن آموزش تا آموزش طبقاتی
آموزش یک کالای عمومی و بهتعبیر مایکل والزر؛ فیلسوف حوزه عدالت، یک موهبت جمعی است. دولت مکلف است با یک کیفیت مناسب برای همه طبقات آموزش را فراهم کند؛ همه طبقات حقدارند از آموزش رایگان و باکیفیت و همگانی برخوردار باشند اما آنچه در عمل اتفاق افتاده این است که آموزش کالایی شده و مدارس بهمثابه بنگاه عمل میکند و طبقات بالای اجتماعی به آموزش و خدمات سلامت بالاتری دسترسی دارند. به تعبیر والزر، مجموعه ای از موهبت های اجتماعی در جامعه وجود دارد و بیعدالتی، محصول انحصار در دسترسی بــه این موهبتهاســت. بــه نظر او، بر اســاس ایــن موهبت ها، حوزه های مختلفی در جامعه شــکل می گیرد و مأموریت اصلی دولت این اســت تا با ایجاد نرده هایی نمادین، از سیطره یک حوزه بــر حوزه دیگر جلوگیــری کند؛ دولــت نباید اجازه ِ دهد برخورداری از ثروت بیشتر (به عنوان یک موهبت)، به تسلط بر ســایر موهبت های اجتماعی (نظیر آموزش و بهداشت) منجر شــود؛ از این رو، به باور والزر بــدون دخالت دولت، امکان برقراری عدالت- حتی در معنای حداقلی آن- نیز وجود ندارد.
اما آنچه دولتها به آن اشاره دارند عدالت افقی در ایران است و آنها تعداد مدرسهف صندلی و کلاس درس را میشمارند و به عدالت عمودی یعنی لحاظ کردن تفاوتها، سرمایهگذاری در روستاها و مناطق محروم بیتوجهند و نتیجه چنین بیتوجهیای میشود نابرابری فرصت های اجتماعی .
بیعدالتی آموزشی باعث شکافهای اجتماعی و فرهنگی میشود، همچنین یک طبقه ضعیف حاشیهای ساخته میشود آنهم در شرایطی که گفته میشود 2020 محله آسیبپذیر در ایران شناسایی شده که 20 میلیون جمعیت را شامل میشوند. این آمارها به معنای وجود بازماندگان از تحصیل، بازماندگان از ورود به دانشگاه و افرادی محروم از یافتن شغل است. این مسائل تبعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خود را بر جامعه تحمیل میکند و جامعهای ضعیف و سرشار از بحران مختلف را تشکیل میدهد که در حال حاضر هم این جامعه تشکیلشده است که شاهد تبعات آن هستیم.
«تا…کد» در مسیر عدالت
ندیدن تفاوتها و بیعدالتیها یکطرف مسئله است؛ در سویه دیگر کارفرماها از مهارت ناکافی کارجویانی میگویند که باید در بنگاههای اقتصادی کار کنند. در چنین شرایطی دیجیکالا در عصر دیجیتالی شدن اقتصاد به سراغ مسئله آموزش رفته؛ دانشآموزان مناطق کمبرخوردار نیازمند این هستند که با فنون و برنامههای نوین آشنا شوند و برنامهنویسی یکی از همین فرصتهاست و «تا…کد» میخواهد در این مسیر گام بردارد. آنها میدانند که سیاستهای مرکزگرایانه آفت امروز جامعه ایرانی است. سیاستهای مرکزگرایانه عملاً بر ضد توسعه عدالت آموزشی است.
خیلیها معتقدند کیفیت نظام آموزشی در چرخه دایرهوار، فقر آموزشی گرفتار شده؛ آنچه عیان است این است که سیاستهای مرکزگرایانه و عدم توجه به توازن منطقهای در راستای عدالت آموزشی هم از طریق قانونگذاری و هم ازنظر سختتر کردن هزینه آموزش از جهت هزینهبر بودن آن، شرایط را به نحوی کرده که مانند عهد باستان تنها طبقه سرمایهدار میتواند به بهترین امکانات آموزشی دسترسی داشته باشد. بدون شک توسعه در ایران نامتوازن است و هر روز هم دایره خود را گستردهتر میکند. فقر یک چرخه است و فقر آموزشی بهدنبال خود فقر فکری، فقر اجتماعی و فرهنگی میآورد. بازتولید فقر آموزشی در مناطق کمبرخوردار بهواسطه نگاه دولت مرکزگرا و نگاه از بالا به پایین همچنان برقرار خواهد بود. یعنی عملاً فرصتهای برابر آموزشی برای همه افراد در این جامعه فراهم نیست و این نابرابری آموزشی در حال افزایش است و آمارها نیز مؤید این درد مشترک است.
بههرحال عدالت آموزشی یکی از زیربناهای اصلی توسعه انسانی در کشور است و تا زمانی که برقرار نباشد امکان توسعه انسانی وجود ندارد. در چنین شرایطی آنچه مشخص است اینکه باید برای رفع بیعدالتی آموزشی تلاش کرد و گامهای کوچکی چون «تا…کد» در همین مسیر است؛ باید از تمام ظرفیتهای جامعه برای کاهش آلام جامعه دردمند بهره گرفت.