چتبات هوشمند شرکت OpenAI با نام ChatGPT در اواخر سال 2022 شور و هیجان بسیاری در میان کاربران اینترنت ایجاد کرد حالا به عنوان دستیار هوشمند تولید محتوا به سرویس لندین اضافه شده است.
به کمک این دستیار هوشمند، کاربران لندین میتوانند در هر یک از 16 سکشن مختلفی که برای ساخت و طراحی صفحات فرود در دسترس آنهاست برای نوشتن محتوای متنی خود از ChatGPT کمک بگیرند.
کاربران هنگام استفاده از این قابلیت تازه میتوانند بین دو زبان – فارسی و انگلیسی – و سه لحن متفاوت – رسمی و ادبی، غیررسمی و دوستانه و محاوره – دست به انتخاب بزنند و همچنین تعداد کاراکترهای مورد نظر خود را نیز تعیین کنند. برای مثال همانطور که در تصویر زیر مشخص است از ChatGPT خواستیم تا محتوایی 250 کاراکتری با لحن غیررسمی و به زبان فارسی با موضوع “لندینگ پیجساز لندین چیست؟” به ما ارائه کند و پاسخ چتجیپیتی را در تصویر سمت راست مشاهده میکنید.
بیستودوم می سال 2010، نخستین خرید بیتکوینی در دنیا انجام شد و یک برنامهنویس آمریکایی به نام لازلو برای خرید 2 پیتزا، 10 هزار بیت کوین پرداخت کرد. قیمت 10 هزار بیت کوین در آن زمان، 41 دلار بود. علاقمندان به بازار رمزارز این روز را با سفارش پیتزا جشن میگیرند و دوشنبه اول خرداد هم نوبیتکس، به مناسبت همین روز، میزبان جمعی از فعالان صنعت رمزارز و بلاکچین در ایران بود.
هدف نوبیتکس از برگزاری این برنامهها، همافزایی کامیونیتی رمزارزی ایران، تبادل دانش و تازههای این حوزه بین محققان، برنامهنویسان و فعالان و علاقمندان این صنعت و همچنین آشنایی فعالان جدید صنعت بلاکچین با فعالان قدیمیتر است.
این برنامه پس از چند ماه وقفه در ایونتهای رمزارزی نوبیتکس برگزار شد و این پلتفرم اعلام کرده قصد دارد در ادامه نیز مثل سال گذشته نشستهای تخصصی و آموزشی با حضور متخصصان صنعت بلاکچین برگزار کند.
دورهمی نوبیتکس در روز «پیتزای بیتکوین» در قالب درهمیهای بلاکدیز برگزار شد و فعالان صنعت، ساعاتی با هم معاشرت و تبادل نظر کردند. اعضای تیم بلاکچین نوبیتکس نیز در این دورهمی حضور داشتند.
در اولین همایش سراسری صد برند برتر ملی با رویکرد مسئولیت اجتماعی، ایرانسل موفق به دریافت جایزه «برند برتر ملی در حوزه فناوریاطلاعات و ارتباطات» شد.
به گزارش روابط عمومی ایرانسل، اولین همایش سراسری صد برند برتر ملی با رویکرد مسئولیت اجتماعی، یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، با حضور دکتر هادی قوامی معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد، شهباز حسنپور نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی، پروفسور کریم زارع نایب رئیس اول کانون نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فعالان اقتصادی و صنعتی و مدیران ارشد شرکتها و سازمانها در مرکز همایشهای بینالمللی سازمان صداوسیما برگزار شد. در این همایش، لوح تقدیر و جایزه برند برتر ملی در حوزه فناوریاطلاعات و ارتباطات، به دکتر بیژن عباسیآرند مدیرعامل اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران تعلق گرفت و رضا موحدی، مدیرکل برند ایرانسل به نمایندگی، آن را دریافت کرد.
این همایش که در اولین سال فعالیت، با حمایت مجمع مدیران ایران، سازمان بین المللی برند ایران، خانه صنعتکاران ایران و انجمن صنفی مدیران اجرایی بنگاههای اقتصادی برگزار شد؛ اهداف و محورهایی از جمله «اثربخشی مسئولیت اجتماعی بر وفاداری مشتریان»، «اثربخشی مسئولیت اجتماعی بر ارزش برند»، «آغاز جدید برند ملی»، و «نقش برند ملی در بحرانهای اقتصادی» را دنبال کرده و در پایان آن، یکصد برند برتر ملی با رویکرد مسئولیت اجتماعی معرفی شد.
عملکرد ایرانسل در ایجاد زیرساخت دسترسی به اینترنت و دنیای دیجیتال برای مردم مناطق کمبرخوردار، ارائه خدمات مقرونبهصرفه، بهکارگیری فراگیر نسل پنجم تلفن همراه، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تلاش برای بومیسازی و توانمندسازی آنها، اشتغالآفرینی مستقیم و غیرمستقیم، بسترسازی برای رشد کمّی و کیفی اقتصاد دیجیتال و توجه به تحقیق و توسعه در صنعت ICT کشور، توجه ویژه به آثار محیطزیستی ناشی از فعالیت خود و تلاش نظاممند برای حفاظت از محیطزیست و …، از جمله مواردی است که برند ایرانسل را با مسئولیت اجتماعی پیوند زده و نشانگر پایبندی و تعهد ایرانسل به برداشتن قدمهای مؤثر در مسیر پایداری و کسبوکار مسئولانه است.
در این همایش در کنار اولین اپراتور ارائه دهنده 5G و رکورددار سرعت و تعداد سایت نسل پنج در ایران، از شرکتهای پتروشیمی بندر امام خمینی (ره)، پتروشیمی جم، گلگهر سیرجان، شرکت ملی مس، فولاد سنگان و… نیز تقدیر به عمل آمد.
به گزارش روابط عمومی دیجیپی، ۱۲٬۵۷۴ کاربر در ماه اردیبهشت موفق به دریافت تسهیلات ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومانی از این شرکت شدند و مبلغ کل اعتبار تخصیص داده شده به کاربران بیش از ۳۱۰۰ میلیارد ریال بوده است که این رکورد برای اولین بار از زمان فعالیت لندتکی دیجیپی ثبت شده و تقریبا با کل تسهیلات ارائه شده در سال ۹۹ برابری میکند. دیجیپی در سال ۱۳۹۹ موفق شده بود مبلغ ۳۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار به کاربران متقاضی اعطا کند.
از ابتدای سال ۱۴۰۲ و با شروع همکاری دیجیپی و بانک تجارت، خدمات اقساطی دیجیپی با استقبال گسترده کاربران همراه شد و در ماه فروردین هم مبلغ ۱۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار به کاربران متقاضی اختصاص یافت.
به دنبال آغاز همکاری دیجیپی و بانک تجارت، خرید اقساطی از پذیرندگان دیجیپی (دیجیکالا، سفرمارکت، مادیران، اتاقک و …) با شرایط جدید آغاز و فرصتی فراهم شد تا متقاضیان این تسهیلات بتوانند تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال از فروشگاههای پذیرنده اعتبار دیجیپی خرید کنند و هزینه آن را بهصورت اقساطی بپردازند.
در طرح جدید خرید اقساطی دیجیپی، متقاضیان با طی مراحل امکانسنجی و ثبتنام میتوانند اعتبار مورد نظر خود را با تضمین سفته الکترونیکی یا چک از بانک تجارت دریافت و از میان بیش از ۸ میلیون تنوع کالایی در دیجیکالا و دیگر پذیرندگان، اقساطی خرید کنند. همچنین با اضافه شدن پذیرندگانی مانند اتاقک و سفرمارکت این اعتبار علاوه بر خرید کالا برای استفاده از خدمات گردشگری نیز قابل استفاده خواهد بود.
اصفهان، اهواز، شیراز، کرج و اردبیل پنج شهری هستند که در سال 1401 گرانترین موبایلهای موجود در تکنولایف (فروشگاه تخصصی کالای دیجیتال در ایران) را خریداری کردهاند.
به گزارش روابط عمومی تکنولایف کاربران این پنج شهر درمیان هزار شهری که در سال 1401 برای خرید به فروشگاه اینترنتی تکنولایف مراجعه کردهاند بیشتر از سایر شهرها به گوشیهای موبایل پرچمدار و میان رده علاقمند بودهاند.
بر اساس این گزارش متوسط قیمت گوشیهای موبایلی که مردم تهران در زمستان 1401 خریداری کردهاند حدود 9 میلیون تومان بوده است. این در حالی است که شهرهای اصفهان، اهواز، شیراز، کرج و اردبیل به ترتیب موبایلهای گرانتری با متوسط قیمت 11 میلیون تومان را خریداری کردهاند.
طبق این گزارش کاربران موبایل آیفون بهعنوان یکی از گرانترین گوشیهای موجود در بازار بیشتر در شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، کرج خریداری شده است.

در راستای بهبود تجربه کاربری و با هدف دسترسپذیرتر شدن بازار، در تازهترین نسخهی بازار، امکانات تازهای برای افراد کمبینا و نابینا فراهم شده است.
همزمان با انتشار این نسخه، یک راهنمای مکتوب برای دسترسپذیرکردن برنامهها در اختیار توسعهدهندههای بازار قرار میگیرد تا آنها نیز بتوانند محصول خود را برای گروههای بزرگتری از افراد دارای معلولیت، دسترسپذیر کنند.
حمید محمودی، توسعه دهنده ارشد اندروید در بازار، در این باره میگوید: «دسترسپذیرکردن بازار وظیفهی ما بوده و هست. اگر چه در نسخههای قبلی بازار هم کمی به این ویژگی پرداخته بودیم، ولی از نسخهی فعلی به بعد، بازار به صورت کامل برای نابینایان و کمبینایان دسترسپذیر خواهد بود.»
بازار از همهی توسعهدهندگان دعوت میکند برنامههای خود را برای افراد دارای معلولیتهای گوناگون دسترسپذیرکنند. حمید محمودی میگوید «من در کنار سایر همکارانم در چپتر اندروید بازار اعلام آمادگی میکنیم تا به توسعهدهندگان کمک کنیم اپلیکیشنهای خود را برای افراد دارای معلولیت دسترسپذیر کنند.»
نسخه جدید بازار پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت، همزمان با روز جهانی «آگاهی از دسترسپذیری دیجیتالی» (Global Accessibility Awareness Day) منتشر شد.
چهارمین دوره مسابقه برنامهنویسی کدناک، با حمایت داتین، روز جمعه، ۲۹ اردیبهشت ماه در دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف برگزار خواهد شد.
کدناک یک رویداد برنامهنویسی است که هر ساله توسط ورودیهای دانشکده علوم ریاضی دانشگاه شریف برگزار میشود و داتین به عنوان حامی چهارمین دوره این مسابقه حضور دارد و همراه دانشجویان خواهد بود. هدف از برگزاری مسابقه برنامهنویسی کدناک، افزایش مهارتهای برنامهنویسی، کار تیمی و هنر حل مسئله شرکتکنندگان است و در سه بخش الگوریتمی، آموزشی و استراتژیک برگزار میشود.
آرمان ساجدینژاد؛ مدیر توانمندسازی داتین که بهعنوان سخنران در این رویداد دانشجویی حضور دارد، درخصوص حمایت داتین از کدناک میگوید: «هدف داتین، حمایت از دانشجویان مستعد و توانمند کشور در حوزه برنامهنویسی و همچنین گفتوگوی مستقیم با دانشجویان در مورد مسائل جاری صنعت فناوری اطلاعات است. ما در داتین تلاش میکنیم همواره ارتباطمان را با بدنه دانشگاه زنده نگه داریم و با توانمندسازی دانشجویان بتوانیم به رشد علمی و دانش آنان کمک کنیم. اعتقاد داریم رشد و توسعه سازمانی با حضور افراد توانمند و مستعد اتفاق میافتد.»
شرکت در این رویداد بهصورت گروهی و در قالب تیمهای دو نفره است و یکی از تفاوتهای مهم این دوره کدناک با دوره گذشته، برگزاری مسابقهای استراتژیک آمیخته با خلاقیت در کنار مسابقه مسئلهمحور است. این دوره از مسابقه، فارغ از سطح مهارت برنامهنویسی دانشجویان، میتواند برای همه جذاب و چالشبرانگیز باشد؛ چرا که برای بهدست آوردن بهترین استراتژی در این بازی، خلاقیت حرف اول را میزند.
عنوان سخنرانی مدیر توانمندسازی داتین، آشنایی با مسیرهای شغلی داتین است و میخواهد در چهارمین دوره مسابقه کدناک به طرح مطالبی در خصوص فرصتهای شغلی شرکتهای IT حوزه بانکی بپردازد. همچنین لیلا نعمتی احمد آباد، مالک سرویس خدمات اجتماعی و ارتباطی داتین بهعنوان منتور در این مسابقه حضور دارد تا با انتقال تجربه و دانش خود، شرکتکنندگان را برای رسیدن به پاسخ درست راهنمایی کند.
برای بهدست آوردن اطلاعات بیشتر میتوانید به آدرس سایت این مسابقه مراجعه کنید.
«تپسی پک» جدیدترین کسب و کار تپسی در حوزه ارسال مرسوله، در اپلیکیشن تپسی در دسترس عموم قرار گرفته است. این سرویس، تفاوتهایی نسبت به ارسال مرسوله با پیک موتور و خودرو دارد که آن را نسبت به سرویسهای مشابه، متمایز میکند.
به گزارش روابط عمومی تپسی، «پک» کسب وکار ارسال بسته برنامهریزی شده است. در این سرویس، کاربر میتواند از چند روز قبل، روز، ساعت، و آدرسهای ارسالی را در تپسی پک ثبت کرده و ارسال مرسولات خود را برنامهریزی کند. با توجه به برنامهریزی انجام شده برای ارسال مرسوله، یک راننده به دریافت و توزیع مرسولهها تخصیص داده میشود و کاربر ارسال کننده، نگرانی بابت تاخیر یا پیدا نشدن راننده، نخواهد داشت.
یکی دیگر از مزیتهای کلیدی این سرویس، به صرفه بودن هزینه ارسال بسته است؛ قیمت ارسال بسته در تپسیپک به صورت میانگین 30% ارزانتر از پیکهای موتوری است و به صورت قطعی راننده به سفارش ثبت شده اختصاص مییابد.
تپسی پک، برای صاحبین کسب و کارهایی که روزانه ارسال بسته دارند، فرایند ارسال را ساده و زمانبندی میکند؛ به این ترتیب میتوانند هر تعداد بسته را مطابق برنامه و با هزینه کمتر ارسال کنند. همچنین، ارسال بسته توسط خودرو، ایمنی ارسال مرسولهها را افزایش میدهد.
پیش از این تپسی از استراتژی ها و محصولات جدیدش برای عمق دهی به بازار حمل و نقل خبر داده بود؛ تپسیپک، سومین سرویس تپسی در حوزه ارسال مرسوله است. پیش از این، تپسی سرویسهای ارسال مرسوله با موتور و خودرو را نیز به خدمات خود اضافه کرده بود.
اردیبهشت همیشه بهانهای است برای خرید کتاب و کتابخوانی، سر زدن به یار مهربان قدیمی و بوییدن عطر خوش کاغذها. هر سال اردیبهشت، با برگزاری نمایشگاه کتاب افراد زیادی از شهرهای دور و نزدیک به مقصد نمایشگاه کتاب، برای سفر به تهران برنامهریزی میکنند.
اما تجربه چنین حال و هوایی برای همه ممکن نیست. کودکان و نوجوانان زیادی در سراسر ایران فرصت حضور در نمایشگاه کتاب و یا تهیه کتاب را ندارند. سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب، بهانهای است برای اهدای کتاب به مناطق کمبرخوردار و ایجاد لذت کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان.
کتاب و کتابخوانی حق همه فرزندان ایران است، تیم مسئولیت اجتماعی دیجیکالا، با هدف اشاعه فرهنگ کتابخوانی قصد دارد بیش از 600 عنوان کتاب را به دست کودکان و نوجوانان در مناطق محروم کشور برساند و این هدف تنها با همراهی شما محقق خواهد شد.
با مراجعه به «طرح ویژه کتاب برای همه» در وبسایت دیجیکالا مهر، لیستی از کتابهای مناسب برای کودکان و نوجوانان را مشاهده خواهید کرد. برای شرکت در این طرح میتوانید کتاب مورد نظر خود را انتخاب و خرید خود را ثبت کنید. در پایان کتابها صرف تجهیز کتابخانهها در مناطق کم برخوردار خواهد شد و کودکان و نوجوانان بسیاری در سراسر ایران از این فرصت بهرهمند میشوند.

دیجیکالا مهر پلتفرمی است برای خرید و اهدای کالای مورد نیاز موسسات نیکوکاری، در این پلتفرم نیازهای موسسات نمایش داده میشود و نیکوکاران میتوانند کالای مورد نیاز موسسههای نیکوکاری و سازمانهای مردم نهاد را تهیه و به صورت رایگان از طریق دیجیکالا مهر به دستشان برسانند.
دیجیکالا مهر با بیش از هشتاد موسسه نیکوکاری و سازمان مردم نهاد در حوزههای مختلف همکاری میکند. این پلتفرم برای اجرای طرح نیکوکاری «کتاب برای همه» با موسسه مردم نهاد «مهر گیتی» همکاری میکند و قصد دارد بیش از 600 عنوان کتاب را به منظور تجهیز کتابخانهها در سراسر ایران توزیع کند. موسسه مهر گیتی در جهت ارتقای سطح فرهنگ و تجهیز کتابخانههای مناطق کمبرخوردار فعالیت میکند و تاکنون بیش از 3 میلیون کتاب را برای تجهیز به این مناطق ارسال کرده است.
این کمپین از تاریخ 18 اردیبهشت شروع شده و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد. برای شرکت در این طرح از اینجا وارد شوید. علاوهبر کتاب، از طریق دیجیکالا مهر میتوانید کالاهای مورد نیاز سایر خیریهها و سازمانهای مردم نهاد را ببینید و در تامین کالای مورد نیاز آنها مشارکت کنید.
علی فیاضبخش، مدیرعامل سرآوا در حاشیه همایش ملی اقتصاد هوشمند و توسعه مالی در گفتوگو با صدای بورس اعلام کرد که «سرآوا» یک شرکت هلدینگ سرمایهگذاری خطرپذیر است که در دیجیکالا، کافهبازار، دیوار و علیبابا سرمایهگذاری کرده است.
او تصریح کرد: «نیاز است شرکتهای زیرمجموعه سرآوا به عنوان یک شرکت هلدینگ، ابتدا وارد بازار سرمایه شوند و سپس خود سرآوا.» فیاضبخش ادامه داد: در برنامهریزی ای که کردهایم امیدوارم که امسال تا میانه سال بعد، دو سه تا از مهمترین شرکتهای [زیرمجموعه سرآوا] را عرضه اولیه داشته باشیم و سپس در گام بعدی خود سرآوا.
او همچنین بیان کرد: «پیشنهادم به مردم این است تا حضور در بازار سرمایه به شکل غیرمستقیم را جدی بگیرند.»