وقتی صحبت از رمزارز یا همان ارزهای دیجیتال به میان میآید، بیشتر افراد خرید یک یا چند رمزارز و فروش آنها در قیمت بالاتر و کسب سود از این طریق به ذهنشان خطور میکند، اما خرید و فروش ارزهای دیجیتال تنها راه کسب درآمد از این بازار مالی نوپا نیست.
استیکینگ، موقعیت فروش تعهدی، استخر مشارکت، آربیتراژگیری، مشارکت در ایردراپ و… موقعیتهایی هستند که امکان کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم میکنند و در اینجا سه نوع از مهمترین این روشها را بررسی میکنیم.
استیکینگ
فرآیند ایجاد توکنهای جدید و تایید تراکنشها در برخی از شبکههای رمزارزی نیاز به مشارکت و ذخیره دارایی کاربران دارد. شبکه برای تشویق افراد به مشارکت در این فرآیند، به آنها پاداش میدهد. این پاداش در ازای قفل کردن رمزارزها یا اصطلاحا استیک کردن دارایی در یک بازه زمانی مشخص پرداخت میشود و واژه استیکینگ از همین جا میآید.
این روش از قبل در بسیاری از شبکههای رمزارزی و نیز در پلتفرمهای خارجی وجود داشت، اما استفاده از آن برای کاربران داخل ایران یا مقدور نبود یا ریسکها و خطراتی مثل مسدود شدن دارایی وجود داشت. ضمن اینکه مکانیسم استیکینگ در بعضی شبکهها هم پیچیدگیها و فوت و فن خاص خود را دارد.
از مدتی قبل این سرویس به نوبیتکس اضافه شده است و به این ترتیب کاربران با انتخاب شبکه و بعد از چند کلیک ساده، مدیریت استیکینگ داراییشان را به نوبیتکس میسپارند. با این روش هم دارایی کاربران نزد نوبیتکس مجدداً به چرخه فعالیت شبکه بلاکچین برمیگردد و هم ریسک ذاتی عملیات استیکینگ تا حد زیادی کنترل میشود.
نوبیتکس در واقع نقش واسطه بین کاربران و ولیدیتورها یا اعتبارسنجها را بر عهده گرفته است. در حالت عادی اگر کاربران میخواستند فرآیند استیکنگ را خودشان انجام دهند با پیچیدگیهای متعددی روبهرو بودند. ضمن اینکه استیکینگ در بعضی شبکهها که پاداش وسوسهکنندهای هم دارند نیاز به دقت و وسواس زیادی دارد.
نوبیتکس این فرآیند را تسهیل کرده و با نظارت مستمر بر فرآیند استیکینگ، ریسکهای آن را کاهش داده تا با رضایت کاربران، دارایی اندوخته آنها را در پروژههای استیکنیگ ذخیره و پاداش حاصل از آن را به کیفپول کاربری آنها واریز کند.
میزان پاداش هر شبکه رمزارزی وابسته به مدت زمان استیک کردن دارایی و در هر روز و هر ساعت متفاوت است، اما هیچ کدام از این ارقام قطعی نیست و پاداش میتواند در بازه بسیار بزرگی نوسان داشته باشد. حتی حداقل مبلغی که با آن میتوان استیکینگ انجام داد و اینکه چه مدت بعد از لغو استیکینگ امکان برداشت اصل دارایی فراهم میشود با هم متفاوت است.
نوبیتکس تمام این شرایط را ابتدا در صفحه ویژه استیکینگ به کاربر ارائه میکند و او فقط باید انتخاب کند که در کدام طرح میخواهد مشارکت داشته باشد. پاداشی که در نوبیتکس به حساب کاربر منتقل میشود دقیقاً منطبق بر شرایط شبکه اصلی است و فقط درصد مشخصی بابت کارمزد نوبیتکس از مبلغ پاداش کسر میشود.
برای استفاده از این سرویس باید وارد صفحه استیکینگ نوبیتکس شوید.
فروش تعهدی
فروش تعهدی یکی دیگر از امکانات سودآوری از بازار ارزهای دیجیتال است و این بار برعکس کسب سود در افزایش قیمت، کاربران با کاهش قیمت سود کسب میکنند.
فروش تعهدی قابلیتی است که معاملهگر برای سودآوری در روندهای نزولی بازار، مبلغی به عنوان وجه تضمین در کیف پول تعهدی خود در صرافی قفل میکند؛ صرافی از استخر دارایی رمزارزی، معادل این مقدار وجه تضمین، وکالت فروش بیت کوین یا هر رمزارزی که تریدر قصد باز کردن پوزیشن فروش در آن را دارد، در اختیار او قرار میدهد.
کاربر متعهد میشود در یک بازه زمانی، بیت کوین یا هر رمز رمزارزی که وکالت آن را دریافت کرده به استخر دارایی وکالتدهنده بازگرداند و در واقع با پبشبینی روند نزولی بازار، بیت کوین را پس از دریافت وکالت فروش، میفروشد و با خرید بیت کوین در قیمت پایین، به تعهدات خود برای خرید مجدد عمل میکند. به این ترتیب با کاهش قیمت، معاملهگر، بیت کوین را در قیمت پایین تری خریداری میکند و به استخر دارایی برمیگرداند و ازاین طریق از تفاوت قیمت ورود و قیمت خروجش از موقعیت، سود کسب میکند.
امکان باز کردن موقعیت فروش یا همان پوزیشن سل در نوبیتکس برای نخستین بار در ایران ایجاد شده است.
هر موقعیت فروش تا ساعت 24 همان روز اعتبار دارد و بعد از آن در صورتی که توسط کاربر بسته نشود، به صورت خودکار تمدید میشود؛ تمدید وکالت حداکثر تا سی روز میتواند ادامهدار باشد. هر موقع که وکالت فروش تعهدی تمدید میشود، علاوه بر کارمزد روزانه تمدید موقعیت که در حال حاضر صفر است و در آینده نیز عددی ناچیز خواهد بود، در صورتی که موقعیت فروش در سود باشد به ازای هر روز، 3 درصد از سود محقق شده معامله، به استخر دارایی وکالتدهنده تعلق میگیرد. این مبلغ زمان بسته شدن موقعیت و تنها در صورت سود کردن کاربر دریافت میشود.
در صورتی که قیمت برخلاف پیش بینی معامله گر حرکت کند و افزایش یابد، کاربر برای بازگرداندن میزان رمزارزی که وکالت فروش آن را از پلتفرم گرفته باید مبلغ بیشتری بپردازد و این مبلغ از وجه تضمینی که در ابتدا در کیف پول تعهدی خود قرار داده برداشت می شود.
برای شروع کار و باز کردن موقعیت فروش تعهدی در نوبیتکس، کاربر باید در ابتدا مقدار مورد نظر خود را که حداقل سیصد هزار تومان است، با ریال یا تتر بهعنوان وجه تضمین در کیف پول تعهدی خود درنوبیتکس قفل کند و در ازایش مقدار سیصد هزار تومان که با کسر کارمزد، 297 هزار تومان میشود، وکالت فروش دریافت کرده و بعد وارد معامله فروش شود.
این قابلیت مطابق با فروش تعهدی مصوب سازمان بورس و شورای فقهی بورس است که برای نخستین بار در بازار ارزهای دیجیتال در ایران وارد شده است.
با ایجاد این امکان در نوبیتکس، کاربران ایرانی بازار ارزهای دیجیتال میتوانند در پلتفرمی داخلی، از دو جهت بازار یعنی افزایش و کاهش قیمت سود کسب کنند. بدیهی است که ورود به این بازار نیازمند کسب آموزشهای لازم و خودداری از وارد کردن بخش زیادی از دارایی به معاملات است.
فروش تعهدی، مدلی منطبق بر اصول و قواعد شرعی برای دریافت وکالت و فروش دارایی در قبال وجه تضمین است که در بازار نزولی به کاربر کمک می کند تا از آن کسب سود کند. همانطور که گفته شد، این مدل معاملاتی، تا حدودی شبیه به short sell در بازارهای جهانی است با این تفاوت که در فروش تعهدی نوبیتکس، بهره، وام و قرض وجود ندارد و قراردادها در قالب وکالت خرید و فروش تعریف شده است.
استخر مشارکت
در حال حاضر کل رمزارزهای موجود در استخر مشارکت فروش تعهدی، ازسوی صرافی تامین میشود، اما نوبیتکس قصد دارد به زودی امکان مشارکت کاربران در این استخرها را فراهم کند.
استخر مشارکت قرار است به عنوان سرویس جدید نوبیتکس ارائه شود تا کاربران بتوانند با مشارکت در آن و طبق شرایط و ضوابط مشخصشده، کسب سود کنند. در این محصول کاربرانی که خودشان تحمل ریسک معاملات فروش تعهدی را ندارند، روش دیگری برای کسب سود از این نوع معاملات در نوبیتکس را انتخاب میکنند. به این ترتیب، کاربرانی به عنوان وکالتدهنده، با مشارکت در تامین نقدینگی استخرها، در سود معاملاتی موقعیت فروش تعهدی شریک میشوند.
استخر مشارکت محلی است که موجودی کاربران وکالتدهنده در آنجا تجمیع میشود و به عنوان واسط در توزیع رمز ارزها و اعطای وکالتشان به وکالتگیرندهها و بازپسگیری از آنها عمل میکند.
سود حاصل از موقعیتهای فروش، بین وکالتگیرندگان و وکالتدهندگان تقسیم میشود، اما زیان احتمالی، بر عهده وکالتگیرندگان است.
سهم سود متعلق به وکالتدهندگان به نسبت دارایی وکالتدهنده به حجم کل استخر در انتهای دوره فعالیت استخر تقسیم میشود. محاسبات سود و زیان هر استخر در فواصل یکماهه فعالیت استخر و برای موقعیتهایی است که تسویه و سود و زیان آن محقق شده باشد.
در نهایت همواره باید توجه کرد، بازار خرید و فروش ارزهای دیجیتال بازاری پرریسک است که کاربران غیرحرفهای باید با مدیریت سرمایه و خودداری از ورود حجم بالایی از داراییشان، وارد این بازار شوند.
نماینده مجلس ضمن انتقاد از فیلترینگ فعلی اینترنت، گردش مالی فیلترینگ را ۴۰ تا ۵۰هزار میلیارد تومان برآورد کرد.
جلال رشیدی کوچی در گفت وگو با خبرنگار عصر ایران با اشاره به آسیب های فیلترینگ فضای مجازی گفت: عملا ما شاهد این هستیم که بازار پرسود و مکاره ای پشت پرده فیلترینگ شکل گرفته است که متاسفانه گردش مالی سنگینی هم در آن اتفاق می افتد. ۴۰تا ۵۰هزار میلیارد تومان گردش مالی است ما هم از لحاظ فنی وهم از لحاظ روانی می توانیم این موضوع را بررسی کنیم.
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها اظهار کرد: اینکه شرایط جامعه را با تصمیمات مان به این شکل پیش بردیم جای سوال است. بنده نظرسنجی در یکی از شبکه های اجتماعی که فیلتر است انجام دادم که تقریبا سی هزار نفر در آن نظرسنجی شرکت کردند هشتاد درصد گفتند ماهیانه بالای صدهزار تومان بابت فیلترشکن هزینه می کنند و این باعث شکل گیری این گردش مالی شده است که تبعات منفی برای کشور، جامعه و اقتصاد ما دارد. چون بازار پرسود،غیرقابل نظارت و خلافی در این بخش شکل گرفته است پس قطعا دست افراد خاصی است وقتی این بازار پرسود باشد حتما افراد معمولی نمی توانند به آن راه پیدا کنند.
وی افزود: وقتی ما فیلترشکن روی گوشی مان نصب می کنیم مصرف دیتای ما چندبرابر می شود و این نیز در آن عدد حساب می شود یعنی اگر ما بسته ده گیگی را در شرایط عادی یکماه استفاده می کردیم وقتی فیلترشکن روشن شود این مصرف اینترنت را بیشتر می کند یعنی ده گیگ را به جای یکماه در زمان کمتری مصرف می کنیم و این نیز پولش به جیب شرکت مخابرات می رود.
نماینده مردم مرودشت در مجلس تصریح کرد: وقتی ما می گوییم فیلترینگ به این شیوه درست نیست منظورمان این نیست که با سامان دادن و مقابله با بی بندو باری در فضای مجازی مخالف هستیم بلکه حرفمان آسیبی است که از این طریق به خانواده ،جامعه و اقتصاد می رسد.
وی ادامه داد: وقتی شما برای دسترسی به شبکه اجتماعی فیلترشکن نصب می کنید خواه ناخواه دسترسی به سایر سایت ها و شبکه اجتماعی نیز برای شما باز می شود که شاید در حالت عادی خانواده ها اجازه ندهند که فرزندان یا خودشان برای دسترسی به آن شبکه، فیلترشکن نصب کنند.
منبع: عصرایران
براساس دادههای گزارش استارتاپ سنتروم (Startup Centrum) که از تحلیل اکوسیستم استارتاپی ترکیه منتشر شده، در فصل نخست سال 2023 میلادی، میزان 61 میلیون دلار جذب سرمایه در میان استارتاپهای ترکیه رخ داده است که متوسط این رقم 255 هزار و پانصد دلار برای هر استارتاپ بوده است. در این زمان 77 استارتاپ توانستهاند قرارداد جذب سرمایه امضا کنند.
این میزان سرمایهگذاری توسط 103 سرمایهگذار در سه ماهه نخست 2023 محقق شده که 17 تای آنها سرمایهگذاران خارجی بودهاند که در اکوسیستم استارتاپی کشور ترکیه ورود کردهاند.
در تصویر زیر نحوه تقسیم سرمایه در شرکتهای گوناگون استارتاپی ترکیه مشاهده میشود. سه حوزه بلاکچین، گیم و سفر، بیشترین حجم سرمایهگذاریها را به خود اختصاص دادهاند.

60 تا از 77 استارتاپی که جذب سرمایه در سه ماهه اول 2023 انجام دادهاند در کشور ترکیه مستقر هستند و حدود 40 میلیون دلار سرمایهگذاری را به خود اختصاص دادهاند. 17 استارتاپ باقیمانده که 21 میلیون دلار جذب سرمایه را محقق کردهاند، در مکانی خارج از خاک ترکیه دفتر مرکزی خود را برپا کردهاند، اما بخش عمده سرویسدهیشان در داخل کشورشان رخ میدهد.
نقشه پراکندگی سرمایهگذاران در استارتاپهای ترکیه در سه ماهه نخست 2023 در تصویر زیر نمایش داده شده است.

چندی پیش براساس گزارش «فردای اقتصاد» کل میزان سرمایهگذاری در اکوسیستم استارتاپی ایران در سال 1401 رقمی در حدود 20 تا 54 میلیون دلار اعلام شد.
برای مطالعه نسخه کامل گزارش سرمایهگذاری در اکوسیستم استارتاپی ترکیه در فصل نخست 2023، روی این لینک کلیک کنید.
چتبات هوشمند شرکت OpenAI با نام ChatGPT در اواخر سال 2022 شور و هیجان بسیاری در میان کاربران اینترنت ایجاد کرد حالا به عنوان دستیار هوشمند تولید محتوا به سرویس لندین اضافه شده است.
به کمک این دستیار هوشمند، کاربران لندین میتوانند در هر یک از 16 سکشن مختلفی که برای ساخت و طراحی صفحات فرود در دسترس آنهاست برای نوشتن محتوای متنی خود از ChatGPT کمک بگیرند.
کاربران هنگام استفاده از این قابلیت تازه میتوانند بین دو زبان – فارسی و انگلیسی – و سه لحن متفاوت – رسمی و ادبی، غیررسمی و دوستانه و محاوره – دست به انتخاب بزنند و همچنین تعداد کاراکترهای مورد نظر خود را نیز تعیین کنند. برای مثال همانطور که در تصویر زیر مشخص است از ChatGPT خواستیم تا محتوایی 250 کاراکتری با لحن غیررسمی و به زبان فارسی با موضوع “لندینگ پیجساز لندین چیست؟” به ما ارائه کند و پاسخ چتجیپیتی را در تصویر سمت راست مشاهده میکنید.
بیستودوم می سال 2010، نخستین خرید بیتکوینی در دنیا انجام شد و یک برنامهنویس آمریکایی به نام لازلو برای خرید 2 پیتزا، 10 هزار بیت کوین پرداخت کرد. قیمت 10 هزار بیت کوین در آن زمان، 41 دلار بود. علاقمندان به بازار رمزارز این روز را با سفارش پیتزا جشن میگیرند و دوشنبه اول خرداد هم نوبیتکس، به مناسبت همین روز، میزبان جمعی از فعالان صنعت رمزارز و بلاکچین در ایران بود.
هدف نوبیتکس از برگزاری این برنامهها، همافزایی کامیونیتی رمزارزی ایران، تبادل دانش و تازههای این حوزه بین محققان، برنامهنویسان و فعالان و علاقمندان این صنعت و همچنین آشنایی فعالان جدید صنعت بلاکچین با فعالان قدیمیتر است.
این برنامه پس از چند ماه وقفه در ایونتهای رمزارزی نوبیتکس برگزار شد و این پلتفرم اعلام کرده قصد دارد در ادامه نیز مثل سال گذشته نشستهای تخصصی و آموزشی با حضور متخصصان صنعت بلاکچین برگزار کند.
دورهمی نوبیتکس در روز «پیتزای بیتکوین» در قالب درهمیهای بلاکدیز برگزار شد و فعالان صنعت، ساعاتی با هم معاشرت و تبادل نظر کردند. اعضای تیم بلاکچین نوبیتکس نیز در این دورهمی حضور داشتند.
در اولین همایش سراسری صد برند برتر ملی با رویکرد مسئولیت اجتماعی، ایرانسل موفق به دریافت جایزه «برند برتر ملی در حوزه فناوریاطلاعات و ارتباطات» شد.
به گزارش روابط عمومی ایرانسل، اولین همایش سراسری صد برند برتر ملی با رویکرد مسئولیت اجتماعی، یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، با حضور دکتر هادی قوامی معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد، شهباز حسنپور نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی، پروفسور کریم زارع نایب رئیس اول کانون نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فعالان اقتصادی و صنعتی و مدیران ارشد شرکتها و سازمانها در مرکز همایشهای بینالمللی سازمان صداوسیما برگزار شد. در این همایش، لوح تقدیر و جایزه برند برتر ملی در حوزه فناوریاطلاعات و ارتباطات، به دکتر بیژن عباسیآرند مدیرعامل اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران تعلق گرفت و رضا موحدی، مدیرکل برند ایرانسل به نمایندگی، آن را دریافت کرد.
این همایش که در اولین سال فعالیت، با حمایت مجمع مدیران ایران، سازمان بین المللی برند ایران، خانه صنعتکاران ایران و انجمن صنفی مدیران اجرایی بنگاههای اقتصادی برگزار شد؛ اهداف و محورهایی از جمله «اثربخشی مسئولیت اجتماعی بر وفاداری مشتریان»، «اثربخشی مسئولیت اجتماعی بر ارزش برند»، «آغاز جدید برند ملی»، و «نقش برند ملی در بحرانهای اقتصادی» را دنبال کرده و در پایان آن، یکصد برند برتر ملی با رویکرد مسئولیت اجتماعی معرفی شد.
عملکرد ایرانسل در ایجاد زیرساخت دسترسی به اینترنت و دنیای دیجیتال برای مردم مناطق کمبرخوردار، ارائه خدمات مقرونبهصرفه، بهکارگیری فراگیر نسل پنجم تلفن همراه، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تلاش برای بومیسازی و توانمندسازی آنها، اشتغالآفرینی مستقیم و غیرمستقیم، بسترسازی برای رشد کمّی و کیفی اقتصاد دیجیتال و توجه به تحقیق و توسعه در صنعت ICT کشور، توجه ویژه به آثار محیطزیستی ناشی از فعالیت خود و تلاش نظاممند برای حفاظت از محیطزیست و …، از جمله مواردی است که برند ایرانسل را با مسئولیت اجتماعی پیوند زده و نشانگر پایبندی و تعهد ایرانسل به برداشتن قدمهای مؤثر در مسیر پایداری و کسبوکار مسئولانه است.
در این همایش در کنار اولین اپراتور ارائه دهنده 5G و رکورددار سرعت و تعداد سایت نسل پنج در ایران، از شرکتهای پتروشیمی بندر امام خمینی (ره)، پتروشیمی جم، گلگهر سیرجان، شرکت ملی مس، فولاد سنگان و… نیز تقدیر به عمل آمد.
به گزارش روابط عمومی دیجیپی، ۱۲٬۵۷۴ کاربر در ماه اردیبهشت موفق به دریافت تسهیلات ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومانی از این شرکت شدند و مبلغ کل اعتبار تخصیص داده شده به کاربران بیش از ۳۱۰۰ میلیارد ریال بوده است که این رکورد برای اولین بار از زمان فعالیت لندتکی دیجیپی ثبت شده و تقریبا با کل تسهیلات ارائه شده در سال ۹۹ برابری میکند. دیجیپی در سال ۱۳۹۹ موفق شده بود مبلغ ۳۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار به کاربران متقاضی اعطا کند.
از ابتدای سال ۱۴۰۲ و با شروع همکاری دیجیپی و بانک تجارت، خدمات اقساطی دیجیپی با استقبال گسترده کاربران همراه شد و در ماه فروردین هم مبلغ ۱۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار به کاربران متقاضی اختصاص یافت.
به دنبال آغاز همکاری دیجیپی و بانک تجارت، خرید اقساطی از پذیرندگان دیجیپی (دیجیکالا، سفرمارکت، مادیران، اتاقک و …) با شرایط جدید آغاز و فرصتی فراهم شد تا متقاضیان این تسهیلات بتوانند تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال از فروشگاههای پذیرنده اعتبار دیجیپی خرید کنند و هزینه آن را بهصورت اقساطی بپردازند.
در طرح جدید خرید اقساطی دیجیپی، متقاضیان با طی مراحل امکانسنجی و ثبتنام میتوانند اعتبار مورد نظر خود را با تضمین سفته الکترونیکی یا چک از بانک تجارت دریافت و از میان بیش از ۸ میلیون تنوع کالایی در دیجیکالا و دیگر پذیرندگان، اقساطی خرید کنند. همچنین با اضافه شدن پذیرندگانی مانند اتاقک و سفرمارکت این اعتبار علاوه بر خرید کالا برای استفاده از خدمات گردشگری نیز قابل استفاده خواهد بود.
اصفهان، اهواز، شیراز، کرج و اردبیل پنج شهری هستند که در سال 1401 گرانترین موبایلهای موجود در تکنولایف (فروشگاه تخصصی کالای دیجیتال در ایران) را خریداری کردهاند.
به گزارش روابط عمومی تکنولایف کاربران این پنج شهر درمیان هزار شهری که در سال 1401 برای خرید به فروشگاه اینترنتی تکنولایف مراجعه کردهاند بیشتر از سایر شهرها به گوشیهای موبایل پرچمدار و میان رده علاقمند بودهاند.
بر اساس این گزارش متوسط قیمت گوشیهای موبایلی که مردم تهران در زمستان 1401 خریداری کردهاند حدود 9 میلیون تومان بوده است. این در حالی است که شهرهای اصفهان، اهواز، شیراز، کرج و اردبیل به ترتیب موبایلهای گرانتری با متوسط قیمت 11 میلیون تومان را خریداری کردهاند.
طبق این گزارش کاربران موبایل آیفون بهعنوان یکی از گرانترین گوشیهای موجود در بازار بیشتر در شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، کرج خریداری شده است.

در راستای بهبود تجربه کاربری و با هدف دسترسپذیرتر شدن بازار، در تازهترین نسخهی بازار، امکانات تازهای برای افراد کمبینا و نابینا فراهم شده است.
همزمان با انتشار این نسخه، یک راهنمای مکتوب برای دسترسپذیرکردن برنامهها در اختیار توسعهدهندههای بازار قرار میگیرد تا آنها نیز بتوانند محصول خود را برای گروههای بزرگتری از افراد دارای معلولیت، دسترسپذیر کنند.
حمید محمودی، توسعه دهنده ارشد اندروید در بازار، در این باره میگوید: «دسترسپذیرکردن بازار وظیفهی ما بوده و هست. اگر چه در نسخههای قبلی بازار هم کمی به این ویژگی پرداخته بودیم، ولی از نسخهی فعلی به بعد، بازار به صورت کامل برای نابینایان و کمبینایان دسترسپذیر خواهد بود.»
بازار از همهی توسعهدهندگان دعوت میکند برنامههای خود را برای افراد دارای معلولیتهای گوناگون دسترسپذیرکنند. حمید محمودی میگوید «من در کنار سایر همکارانم در چپتر اندروید بازار اعلام آمادگی میکنیم تا به توسعهدهندگان کمک کنیم اپلیکیشنهای خود را برای افراد دارای معلولیت دسترسپذیر کنند.»
نسخه جدید بازار پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت، همزمان با روز جهانی «آگاهی از دسترسپذیری دیجیتالی» (Global Accessibility Awareness Day) منتشر شد.
چهارمین دوره مسابقه برنامهنویسی کدناک، با حمایت داتین، روز جمعه، ۲۹ اردیبهشت ماه در دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف برگزار خواهد شد.
کدناک یک رویداد برنامهنویسی است که هر ساله توسط ورودیهای دانشکده علوم ریاضی دانشگاه شریف برگزار میشود و داتین به عنوان حامی چهارمین دوره این مسابقه حضور دارد و همراه دانشجویان خواهد بود. هدف از برگزاری مسابقه برنامهنویسی کدناک، افزایش مهارتهای برنامهنویسی، کار تیمی و هنر حل مسئله شرکتکنندگان است و در سه بخش الگوریتمی، آموزشی و استراتژیک برگزار میشود.
آرمان ساجدینژاد؛ مدیر توانمندسازی داتین که بهعنوان سخنران در این رویداد دانشجویی حضور دارد، درخصوص حمایت داتین از کدناک میگوید: «هدف داتین، حمایت از دانشجویان مستعد و توانمند کشور در حوزه برنامهنویسی و همچنین گفتوگوی مستقیم با دانشجویان در مورد مسائل جاری صنعت فناوری اطلاعات است. ما در داتین تلاش میکنیم همواره ارتباطمان را با بدنه دانشگاه زنده نگه داریم و با توانمندسازی دانشجویان بتوانیم به رشد علمی و دانش آنان کمک کنیم. اعتقاد داریم رشد و توسعه سازمانی با حضور افراد توانمند و مستعد اتفاق میافتد.»
شرکت در این رویداد بهصورت گروهی و در قالب تیمهای دو نفره است و یکی از تفاوتهای مهم این دوره کدناک با دوره گذشته، برگزاری مسابقهای استراتژیک آمیخته با خلاقیت در کنار مسابقه مسئلهمحور است. این دوره از مسابقه، فارغ از سطح مهارت برنامهنویسی دانشجویان، میتواند برای همه جذاب و چالشبرانگیز باشد؛ چرا که برای بهدست آوردن بهترین استراتژی در این بازی، خلاقیت حرف اول را میزند.
عنوان سخنرانی مدیر توانمندسازی داتین، آشنایی با مسیرهای شغلی داتین است و میخواهد در چهارمین دوره مسابقه کدناک به طرح مطالبی در خصوص فرصتهای شغلی شرکتهای IT حوزه بانکی بپردازد. همچنین لیلا نعمتی احمد آباد، مالک سرویس خدمات اجتماعی و ارتباطی داتین بهعنوان منتور در این مسابقه حضور دارد تا با انتقال تجربه و دانش خود، شرکتکنندگان را برای رسیدن به پاسخ درست راهنمایی کند.
برای بهدست آوردن اطلاعات بیشتر میتوانید به آدرس سایت این مسابقه مراجعه کنید.