ارائه خدمات پس از فروش و پشتیبانی از محصولات، یکی از فعالیت‌های اصلی سامسونگ است که به منظور تکمیل چرخه طراحی، تولید و عرضه محصولات دیجیتالی الهام‌بخش و نوآور انجام می‌شود. به همین منظور، مراکز رسمی سامسونگ در سراسر جهان، مجموعه‌ کاملی از خدمات و سرویس‌ها شامل تعمیر محصولات، راهنمایی و آگاه‌سازی کاربران و پشتیبانی آنلاین و ۲۴ ساعته را به مشتریان و مخاطبان ارائه می‌دهند.  

 

آموزش‌ نیروی انسانی مستعد و ماهر یکی از فعالیت‌هایی است که به تازگی بخش خدمات و پشتیبانی سامسونگ در ایران آن را بر عهده گرفته و با برگزاری دوره‌های آموزشی قصد دارد تا نیروهای مستعد را برای ورود به بازار کار آماده کند.

 

اشتغال‌زایی و حمایت از ایده‌های کارآفرین یکی از بخش‌های اصلی فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی سامسونگ را هم در بر می‌گیرد و سامسونگ ایران در این بخش با راه‌اندازی مراکزی مثل «آکادمی مهندسی سامسونگ» و «مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر» گام‌های موثری را برداشته است.

 

برگزاری دوره‌های آموزشی و کارآموزی خدمات پس از فروش موبایل، یکی از جدیدترین فعالیت‌های سامسونگ در حوزه اشتغال‌زایی و آموزش نیروی انسانی در ایران است. براین اساس مرکز خدمات سامسونگ دوره‌های آموزشی و کارآموزی ویژه‌ای را برای علاقه‌مندان به خدمات پس از فروش موبایل برگزار می‌کند. در این دوره‌ها مباحثی همچون کنترل کیفیت و عیب‌یابی دستگاه، ثبت و پذیرش درخواست تعمیرات، تکنسین تعمیرات تلفن همراه، کارشناس پاسخگویی مرکز تماس، اصول و استانداردهای خدمات پس از فروش به شرکت‌کنندگان آموزش داده می‌شود.

 

علاقه‌مندان پس از ثبت‌نام و احراز شرایط لازم، ۵ جلسه آموزشی به مدت ۳۰ ساعت را پشت سر می‌گذرانند و به طور همزمان نیز به مدت ۳ ماه در مراکز خدمات سامسونگ مشغول به کارآموزی می‌شوند. نفرات برگزیده این دوره‌ها پس از پایان کارآموزی خود گواهینامه آموزشی سامسونگ را دریافت می‌کنند و در صورت علاقه‌مندی و کسب شرایط لازم، در مراکز خدمات مجاز سامسونگ استخدام خواهند شد.

 

دوره‌های آموزشی مرکز خدمات سامسونگ از ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت امسال برگزار می‌شود. برای ثبت‌نام و کسب‌ اطلاعات بیشتر در مورد این دوره‌ها لطفا به صفحه ویژه این رویداد در وبسایت سامسونگ به نشانی www.samsung.com/iran/campaign/svc/training-school مراجعه کنید.  

وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، آمار اقدامات اپراتورهای ارتباطی در توسعۀ ارتباطات روستایی طی فروردین ۱۴۰۱ را منتشر کرد و بر این اساس، ایرانسل، پیشتاز توسعۀ ارتباطات روستایی در نخستین ماه نخستین سال قرن جدید است.

 

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، دکتر عیسی زارع‌پور، با انتشار یک پست در صفحۀ خود در اینستاگرام، آمار اقدامات اپراتورهای ارتباطی در توسعۀ ارتباطات روستایی در استان‌های مختلف ایران، از اول تا ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ را منتشر کرد.

 

بر این اساس، از مجموع ۳۶ روستای بالای ۲۰ خانوار در ۱۱ استان، دسترسی ۲۵ روستا به شبکۀ ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت، توسط ایرانسل برقرار شده است. در این میان، ۱۱ روستا در استان آذربایجان شرقی، ۷ روستا در آذربایجان غربی، یک روستا در بوشهر، سه روستا در خراسان جنوبی، یک روستا در خراسان رضوی، یک روستا در سیستان و بلوچستان و یک روستا نیز در استان کرمانشاه قرار دارند.

 

وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در این پست اینستاگرامی، تأکید کرده است: «کار همکاران ما در وزارت ارتباطات تعطیل‌بردار نیست حتی در تعطیلات نوروز. باید به عهدمان در اتصال تمامی روستاهای بالای ۲۰خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات تا پایان امسال عمل کنیم. کار سختی است و نیاز به حمایت دولت و مجلس و مشارکت مردم داریم. ان‌شالله پیش روستاییان عزیز روسفید خواهیم شد.»

 

ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و اپراتور پیشتاز در توسعۀ اینترنت پرسرعت روستایی، طی سال‌های اخیر توانسته است نقش مهمی در ایجاد دسترسی مردم ساکن در روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکۀ ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت، به خصوص در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد، ایفا کند.

 

پیش از این، در روز ۳ بهمن ۱۴۰۰ و در «آیین رونمایی از اتصال ۱۰۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات» با حضور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و مدیرعامل ایرانسل، دکتر زارع‌پور با تشکر از دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل و مجموعۀ کارکنان ایرانسل که در راه‌اندازی ارتباطات روستایی سهیم بوده و بسیار فعالانه ایفای نقش کرده‌اند، گفت: «زحمت اصلی در برقراری دسترسی روستاییان عزیز به اینترنت پرسرعت را این عزیزان می‌کشند.» در این مراسم، سایت ارتباطی روستایی ایرانسل در شهرک غدیر دهستان سیاخ دارنگون در استان فارس، به نمایندگی از ۲۵۰ سایت ارتباطی روستایی ایرانسل افتتاح شد و با فناوری LTE-Pro، امکان دسترسی اهالی این روستا به اینترنت پرسرعت را فراهم کرد.

 

در نخستین گزارش وزیر ارتباطات از اقدامات اپراتورها در توسعۀ ارتباطات روستایی که ۱۴ دی ۱۴۰۰ منتشر شد نیز، ایرانسل، نخستین ارائه‌دهندۀ 5G و رکورددار سرعت اینترنت در ایران، با ایجاد دسترسی اینترنت پرسرعت برای مردم ۱۴ روستا در استان‌های بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، سیستان و بلوچستان و فارس، از مجموع ۳۲ روستا در سراسر کشور، پیشتاز توسعۀ ارتباطات روستایی کشور بود.

 

همچنین وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، ۹ آذر ۱۴۰۰، طی بازدید از ساختمان مرکزی ایرانسل و افتتاح آنلاین سایت ارتباطی روستایی ایرانسل در روستای «آغوز دره» شهرستان گلوگاه استان مازندران، با اشاره به ادامۀ پروژۀ اتصال روستاهای بالای 20 خانوار به شبکۀ ملی اطلاعات، گفته بود: باید ارتباطات این روستاها در سقف زمانی تعهد شده که پایان سال ۱۴۰۱ است، با کمک شما راه‌اندازی شود و این شدنی است، به ویژه در شرایط فعلی که زندگی و آموزش مردم به ارتباطات گره خورده است. زحمت زیادی کشیده شده و انصافا کارهایی که ایرانسل انجام داده است جزو اقدامات تر و تمیز و با کیفیت است و امیدواریم این مسیر با سرعت ادامه یابد.

 

دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل نیز در این مراسم، اظهار داشت: ما مهمترین تعهد خود را در بخش شبکه ملی اطلاعات و پروژه توسعه ارتباطات روستایی (USO) می‌دانیم و تلاش می‌کنیم هر روز بهتر از گذشته، این تعهدات را عملیاتی کرده و آن را بر اساس برنامه زمان‌بندی پیش ببریم.

 

در ایران بیش از 850 نفر مبتلا به بیماری پروانه‌ای یا ای‌بی شناسایی شده و تعداد دقیق آن‌ها در سطح کشور به مراتب بیشتر از این تعداد هم تخمین زده می‌شود. نکته غم‌انگیز اینکه بسیاری از این افراد کودک و نوزاد هستند و باید با این زخم‌های دردناک و خطرناک دست و پنجه نرم کنند. در این بیماری ژنتیکی با کوچکترین اصطکاکی بین دو لایه پوست، تاول‌ها و زخم‌های خطرناکی ایجاد می‌شود. خبر بد بعدی اینکه هنوز درمانی برای این بیماری وجود ندارد و فقط با پانسمان و داروهای خاص می‌توان پیشروی آن را کنترل کرد. مقابله با این بیماری هزینه‌های هنگفتی دارد و بسیاری از خانواده‌های درگیر با این بیماری از اقشار کم‌بضاعت جامعه هستند که توان تامین هزینه‌های درمان آن را ندارند. آمارها می‌گوید در استان‌های محرومی مثل خوزستان و سیستان‌و‌بلوچستان که ازدواج‌های فامیلی رواج بیشتری دارد، تعداد مبتلایان هم به همان نسبت بالاتر است. به عبارت دیگر 95 درصد بیماران مبتلا به بیماری پروانه‌ای یا اپیدرمولیزیس بولوسا در خانواده‌های با ازدواج فامیلی متولد می‌شوند.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد خیلی از خانواده‌هایی که از کودکان مبتلا به این بیماری نگهداری می‌کنند، در تامین معیشت خود با مشکلات جدی مواجه هستند. به‌خصوص که هزینه‌های درمان این بیماران به بیش از 10 میلیون تومان در ماه رسیده. کودکان پروانه‌ای گاهی حتی به علت زخم‌های درون دهان برای غذا خوردن هم دچار مشکل می‌شوند و پزشکان برای آن‌ها مکمل‌های تغذیه‌ای، نوشیدنی‌ها و ویتامین تجویز می‌کنند. یخچال خانه خانواده‌های آن‌ها اما خیلی اوقات خالی است.

 

اسنپ‌اکسپرس در راستای مسئولیت اجتماعی خود در ماه مبارک رمضان، کارزاری برای حمایت از این بیماران به راه انداخته به نام «سفره همدلی». در این کمپین از تاریخ 23 فروردین تا 12 اردیبهشت کاربران اسنپ اکسپرس می‌توانند بسته‌هایی از کالاهای سوپرمارکتی و مواد غذایی خریداری کنند که در روز عید فطر به «خانه ای‌بی» اهدا می‌شود. خانه ای‌بی به عنوان یک نهاد غیردولتی تنها انجمن رسمی ثبت شده در ایران برای حمایت از بیماران پروانه‌ای است که از سال 1394 راه‌اندازی شده. اسنپ اکسپرس همچنین اعلام کرده علاوه بر کمک‌های مردمی به طور جداگانه 1000 بسته غذایی از اقلام ضروری را هم به خانواده‌های تحت پوشش این انجمن خیریه اهدا خواهد کرد.

 

 برای مشارکت در این کمپین می‌توانید به صفحه اختصاصی سفره همدلی مراجعه کنید و یکی از بسته‌های کالایی به ارزش 100 هزارتومان، 300 هزار تومان و 500 هزار تومان را انتخاب کنید تا به دست خانواده بیماران پروانه‌ای برسد. این اقدام شاید بتواند التیام کوچکی برای زخم‌های کودکان پروانه‌ای باشد. کودکانی که پوست‌شان به شکنندگی بال پروانه‌هاست…

شرکت سرآوا در جدیدترین گزارش خود به تعریف مفهوم پلتفرم در دنیای فناوری پرداخته است. گزارش پیش رو نخستین گزارش از مجموعه «سری گزارش‌های پلتفرم» است که به تازگی منتشر شده است. به نوشته سرآوا اینسایت، تیم تحقیقاتی شرکت سرآوا، در این مجموعه، به بررسی جامع مفهوم پلتفرم‌ها (Platforms) و مارکت‌پلیس‌ها (Marketplaces) پرداخته شده است.

در این مجموعه گزارش‌ها که اکنون اولین گزارش آن منتشر شده پاسخ دادن به سوال‌های زیر مورد توجه قرار گرفته است:

در سایت سرآوا آمده است: «سوالات بالا سوالاتی سخت و ارزشمند هستند. طبیعتا ادعای این که چنین پرسش‌هایی جوابی سرراست و ساده دارند ادعای ناپخته‌ای است. در سلسله گزارش‌هایی که به تدریج منتشر می‌کنیم بنابر تجربه و مطالعه پلتفرم‌های پیشرو در ایران و جهان به دنبال آن هستیم که بنیان‌ها و چارچوب‌هایی فراهم کنیم که به این سوالات و بسیاری سوالات استراتژیک دیگر در حوزه پلتفرم، بتوان روشن‌تر فکر کرد و تصمیمات بهتری گرفت.»

گزارش اقتصاد پلتفرم سرآوا را از اینجا دریافت کنید.

ابر‌ آروان در پنجمین رویداد سوار ابرها (RTC 22) از انطباق کامل با قوانین حفاظت اطلاعات اتحادیه‌ی اروپا (GDPR) و ورود به بازار اروپا و آمریکای شمالی خبر داد. افتتاح دیتاسنتر اختصاصی بامداد، جذب سرمایه‌ی ۵۰۰ میلیاد تومانی از هلدینگ فناپ، سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ اسپارا، آغاز همکاری با زیتل برای عرضه‌ی 5G Cloud در آینده، از مهم‌ترین خبرهای این رویداد بود.

هم‌چنین در بخش‌های مختلف این رویداد، از امکانات جدید محصولات و خدمات ابر آروان رونمایی شد:

پنجمین رویداد سوار ابرها (RTC 22)، یک‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ با حضور ۸،۴۸۳ تماشاگر آنلاین و ۲،۲۰۰ مهمان حضوری از میان مشتریان و علاقه‌مندان حوزه‌ی فناوری و با همکاری بانک پاسارگاد، هلدینگ فناپ، اپلیکیشن پی‌پاد و شبکه‌ی تلویزیونی آرپا، در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.

 

گذر از مباحث شبه‌فنی درباره‌ی سرویس‌های ابری

پنجمین رویداد سوار ابرها (RTC 22) با سخنان پویا پیرحسینلو، هم‌بنیان‌گذار و ناخدای اجرایی ابر آروان آغاز شد. او با اشاره به مقاومت‌های تاریخی در برابر واکسن و خرافات وجود شیطان در جریان الکتریسیته در زمان ورود این فناوری به ایران، به سراغ زیرساخت‌های ابری رفت و به تهمت‌ها و دروغ‌هایی که درباره‌ی سرویس‌های ابری و ابر آروان گفته می‌شود، اشاره کرد و گفت: «برای من خیلی روشن است که ما را به عنوان گروگان روبه‌روی مردم قرار داده‌اند، تا سیبل خیلی از ناکارآمدی‌ها و تصمیم‌های غلط همه‌ی این سال‌ها باشیم.»

ناخدای اجرایی ابر آروان، با بیان این‌که اینترنت ایران و اتصالش به خارج از کشور در انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت است، به طرح صیانت که آن را تاسف‌برانگیز خواند اشاره کرد و گفت: «شرکت ارتباطات زیرساخت اینترنت را بین اپراتورهای موبایل و  FCPها توزیع می‌کند تا اینترنت از این طریق بین مردم و دیتاسنترها توزیع شود. سرویس‌های ابری در لایه‌ی بعد از دیتاسنترها قرار دارند، بنابراین از نظر فنی نمی‌توانند هیچ ارتباطی با قطع‌ووصل و محدودسازی اینترنت داشته باشند.»

 

 

او در ادامه و در توضیح استدلال ارتباط غیرمستقیم و کاهش هزینه‌های اجتماعی قطع اینترنت پس از قدرت گرفتن زیرساخت‌های ابری گفت: «این هم یک دروغ بزرگ است. در Gateway‌ها یا همان دروازه‌های ورود اینترنت به کشور ، تجهیزاتی از جمله Routerها و فایروال‌هایی وجود دارد که مشخص می‌کند چه ترافیکی ارسال شود یا نشود. به زبان ساده این درگاه‌ها در همین لحظه هم به آسانی قابل کنترل و تنظیم هستند. به‌راحتی می‌توان لیستی از سایت‌های مهم تهیه و مشخص کرد در زمان قطع اینترنت کدام سایت دردسترس باشد یا نباشد، یا حتی می‌توان مشخص کرد ترافیک کدام سایت ارزان و نیم‌بها یا گران باشد، کدام سایت‌ها با اختلال و کند Load شوند و کدام سایت‌ها محدودیت نداشته باشند.

او با ذکر نمونه توضیح داد: «می‌توان اینترنت را قطع کرد، اما اجازه داد سرویس‌هایی مثل اسنپ و تپسی دردسترس باشند، بدون این‌که اهمیتی داشته باشد، این سرویس‌ها خارج از کشور میزبانی می‌شوند یا در داخل کشور، در یک دیتاسنتر اختصاصی یا یک سرویس ابری قرار دارند.»

ابر آروان و تمام شرکت‌های ابری، به وجود آمدند تا به کسب‌وکارها و مردم کمک کنند تا در دنیای آزاد اینترنت، زندگی بهتری داشته باشند.

 

 

سازگاری ابر آروان با قوانین حفاظت اطلاعات اتحادیه اروپا؛ GDPR

پس از این مقدمه، ناخدای اجرایی ابر آروان با بیان این‌که کسب‌وکارهای جهانی همواره تلاش می‌کنند با رعایت قوانین و پروتکل‌های جهانی در نقطه‌ی بهینه‌ی محرمانگی اطلاعات و امنیت قرار بگیرند، گفت: «در این ‌راستا ابر آروان از زمستان ۹۹ و به‌عنوان اولین شرکت ایرانی و همگام با بزرگ‌ترین شرکت‌های ابری جهانی به‌شکل فصلی شروع به انتشار گزارش شفافیت کرد؛ در این گزارش‌ها اعلام می‌شود چه درخواست هایی از نهادهای قانونی داخلی و بین‌المللی به دست ما رسیده است و بر چه اساس، با چه درخواست‌هایی موافقت و با چه مواردی مخالفت می‌شود.»

پیرحسینلو از انطباق ابر آروان با ساختارها و قوانین GDPR، قوانین حفاظت اطلاعات اتحادیه‌ی اروپا خبر داد و گفت‌: «این قدم بزرگ دیگری در مسیر حراست از حریم خصوصی کاربران خواهد بود.» هم‌چنین پیرحسینلو اعلام کرد که ضوابط GDPR از این پس برای تمام کاربران ابر آروان، از جمله کاربران ایرانی نیز رعایت خواهد شد.

شروع خدمات‌دهی ابر آروان به اروپا و آمریکا‌ی شمالی

به‌گفته‌ی پیرحسینلو، پیش از این تمرکز ابر آروان، بر سرویس‌دهی به کشورهای در حال توسعه بود. از امروز و با سازگاری ابر آروان با GDPR، اروپا و آمریکای شمالی هم به کشورهای تحت پوشش ابر آروان اضافه می‌شوند و آروان با داشتن ده‌ها پاپ‌سایت در نقاط مختلف جهان، وب‌سایتی به ۸ زبان مختلف و سازگاری با قوانین بین‌المللی، پرقدرت‌تر به فعالیت جهانی خود ادامه می‌دهد.

ابر آروان با ۵ محصول اصلی و بیش از ۱۰۰ فیچر محصولی مرتبط یکی از بهترین انتخاب‌ها برای هر کسب‌وکار است.

پیرحسینلو در ادامه به بارزترین ویژگی‌های محصولات ابر آروان پرداخت؛ او درباره‌ی Object Storage ابر آروان، توضیح داد:‌ «محصول فضای ابری آروان یکی از اقتصادی‌ترین محصولات جهان در این بخش است. آروان ۳۰درصد از دیجیتال اوشن و ۷۹درصد از  aws‌ارزان‌تر است. در آینده امکان هیجان‌انگیز Multi Site Replication به این محصول اضافه خواهد شد.»

به گفته‌ی پیرحسینلو پلتفرم ویدیو ابر آروان شامل ۵ محصول اصلی استریم و تصویر است. اگرچه Public Platformها مانند یوتیوب بیش‌ترین سهم را از بازار جهانی دارند، برای  کسب‌وکارهایی که به‌دنبال امکانات حرفه‌ای یا استفاده از برند اختصاصی خودشان هستند، ابر آروان یکی از بهترین انتخاب‌هاست. پلتفرم ویدیو آروان با امکانات بیش‌تر، حداقل ۸۰درصد از Cloudflare اقتصادی‌تر قیمت‌گذاری شده است. به‌علاوه محصول کانتینر ابری آروان با بیش از ۷ امکان جدید به‌عنوان یکی از کامل‌ترین کانتینرهای ابری دنیا با ۴۰درصد امکانات بیش‌تر از هیروکو، کم‌تر از نصف آن قیمت‌گذاری شده است.

پیرحسینلو درباره‌ی محصول سرور ابری آروان (Cloud Server)، گفت‌: «به‌دلیل حضور گسترده غو‌ل‌های ابری جهان در این قسمت از بازار در بخش‌هایی با بهترین‌های جهان فاصله داریم، اما از نظر تنوع سخت‌افزاری، امکانات گسترده و متنوع، قیمت اقتصادی و البته پایداری، سرور ابری آروان بهترین انتخاب برای تمام کسب‌وکارهای ایرانی و بسیاری از کسب‌وکارهای جهانی است.»

ناخدای اجرای ابر آروان در مورد شبکه ‌توزیع محتوا ابر آروان (CDN)، که از آن به عنوان محصول پرچم‌دار فناوری آروان یاد کرد، گفت:‌ «با افتخار باید بگویم آروان در بیش‌تر شاخص‌ها[i] جزو ده CDN برتر دنیاست؛ هشتمین CDN بزرگ دنیا، جزو سه CDN های‌تک دنیا و بالاخره اقتصادی‌ترین CDN دنیا با ترافیک رایگان در تمام نقاط جهان. محصولی که بهترین انتخاب برای هر کسب‌وکاری در تمام نقاط جهان است.»

به گفته‌ی او شبکه توزیع محتوا ابر آروان، در بسته‌های رایگان و رشد، نسبت به کلادفلر، با ۳۰درصد هزینه و Latency کم‌تر  و ۳۰درصد امکانات بیش‌تر به مشتریان ارایه می‌شود.

 

رونمایی از نسل جدید محصول سرور ابری آروان

محمدعرفان شمسی، محصول‌بان سرور ابری آروان در سخنرانی خود به معرفی نسل جدید این محصول پرداخت که به گفته‌ی او پایداری بیش‌تری دارد و خیال مشتریان سازمانی را راحت می‌کند.

امکان دانلود BackUp یا انتقال آن به فضای ابری

به گفته‌ی شمسی، نسل جدید سرور ابری آروان، در کنار کمک به مشتریان در گرفتن یک BackUp فوری یا زمان‌بندی شده، دانلود BackUp را هم ممکن می‌کند. از این مهم‌تر، ابر آروان امکانی را فراهم کرده است تا BackUp به‌شکل مستقیم به Object Storage ابر آروان، S3 آمازون و Space دیجیتال اوشن منتقل شود.

محمدعرفان شمسی گفت:‌ «در نسل جدید سرور ابری، مشتریان می‌توانند علاوه‌بر ابرک‌ها از Diskهای ابری خود نیز SnapShot بگیرند یا اگر نیاز به دیسک‌های بسیار پرسرعت دارند ابرک‌هایی با دیسک Local بسازند.»

[i] https://w3techs.com/technologies/history_overview/proxy/

 

 

شمسی از ارایه‌ی Dedicated Server Cloud خبر داد و گفت: «ابر آروان برای پاسخ به نیاز مشتریان به سرور اختصاصی،Dedicated Server Cloud را ارایه می‌کند تا مشتریان بتوانند از مزایای سرور اختصاصی در فضای ابری استفاده کنند.»

او از آچاره به‌عنوان یکی از مشتریانی نام برد که با استفاده از بیش‌تر این امکانات و به کمک بیش از ۵۰هزار نیروی متخصص به ۲ میلیون مشترک خود سرویس‌دهی می‌کند.

شمسی هم‌چنین از اضافه شدن امکان‌های جدیدی مانند Shutdown Watchdog، Startup Script، تگ زدن، افزایش تنوع بسته‌های ساخت ابرک و بازطراحی پنل و بهبود کنسول ابرک‌ها خبر داد.

ترسیم و پیاده‌سازی ساده‌تر توپولوژی زیرساخت ابری؛ سرویس Cloud canvas

محصول‌بان سرور ابری آروان از ارایه‌ی سرویس جدید محصول سرور ابری آروان در آینده برای تسهیل و سرعت‌بخشی به Deploy زیرساخت خبر داد. با اضافه شدن این امکان مشتریان می‌توانند توپولوژی زیرساخت خود را روی یک بوم ترسیم کنند و زیرساخت نهایی را تحویل بگیرند. به گفته‌ی او مشتریان هم‌چنین می‌توانند با پاسخ به چند پرسش به یک معماری کامل از زیرساخت مورد نظر خود برسند و در همان لحظه آن را در بستر ابر آروان اجرا کنند.

 

تازه‌های CDN ابر آروان؛ Geo Load Balancer، Active Health Check، اضافه شدن TCP Proxy و ارتقای قابلیت ارسال لاگ

صابر مسگری، محصول‌بان شبکه توزیع محتوا (CDN) ابر آروان، با صحبت از نسل جدید Load Balancer، سخنرانی خود را آغاز کرد: «فرض کنید بخواهیم ترافیک بازدیدکننده‌ها از دو کشور مختلف را به‌سمت دو دیتاسنتر متفاوت بفرستیم. به‌کمک Geo Load Balancer  جدید آروان مشتریان می‌توانند تعیین کنند درخواست‌های کاربران هر منطقه‌ی جغرافیایی به کدام دیتاسنتر ارسال شود. این لود بالانسر جدید با ظرفیت پاسخ‌گویی بسیار بالا، می‌تواند بهینه‌ترین وضعیت توزیع بار را فراهم کند.»

 

 

قابلیت Active Health Check 

به‌گفته‌ی مسگری، با قابلیت جدید Health Check ابر آروان مشتریان به هنگام از دسترس خارج شدن یک یا چند سرورشان، در کسری از ثانیه، از این موضوع آگاه می‌شوند. توسعه‌دهنده به‌سرعت متوجه می‌شود مشکل دقیق کجاست و به‌کمک این قابلیت و به‌شکل خودکار، ترافیک ورودی بازدیدکننده‌ها بین سرورهای سالم توزیع می‌شود.

او با بیان این که با ترکیب Geo Load Balancer و  Active Health Check مشتریان می‌توانند سرویسی Geo Replicated و High  Available  داشته باشند، گفت:‌ «با ترکیب این امکانات می‌توان از Object Storage یا سرور ابری آروان به‌شکل Multi Zone استفاده کرد.»

 

حرکت  شبکه توزیع محتوا ابر آروان به‌سمت IPv6

مسگری با اشاره به تمام شدن IPv4 گفت: «با همکاری با بعضی پرووایدرهای اینترنتی توانستیم پیشرفت‌هایی در زمینه‌ی IPv6 داشته باشیم. در‌حال حاضر سرویس DNS آروان علاوه‌بر IPv4 می‌تواند دامنه‌ها را روی IPv6 هم Resolve کند. قدم بعدی ارسال ترافیک برای سرورها بر اساس IPv6 است که در حال کار کردن روی آن هستیم.»

 

 

ارتقای قابلیت ارسال لاگ

به گفته‌ی مسگری از امروز با کمک نسخه‌ی جدید ارسال لاگ آروان مشتریان می‌توانند علاوه‌بر لاگ درخواست HTTP و ایونت‌هایWAF، لاگDNS  و Firewall  را هم در کنار Syslog Server به Object Storage آروان، استوریج آمازون، علی بابا، سرویس‌های مدیریت لاگ مانند datadog، loggly و حتا به سرویس‌های پردازش استریمی مانند کافکا ارسال کنند. مشتریان هم‌چنین می‌توانند یک لاگ را هم‌زمان به چند مقصد مختلف بفرستند.»

امکانات شبکه توزیع محتوا ابر آروان برای SaaS Providerها

مسگری با اشاره به نیاز ارایه‌دهندگان سرویس‌های SaaS، برای ارایه‌ی سرویس‌ خود روی زیردامنه‌ی مشتریان‌شان، از قابلیت جدید CDN‌ابر آروان در پاسخ به این نیاز گفت:‌ «اینSaaS Providerها  گاهی باید صدها و هزاران زیردامنه‌ی کاربران خود را مدیریت کنند و برای آن‌ها گواهینامه‌ی HTTPS بگیرند. به‌کمک قابلیت CNAME SETUP این دسته از ارایه‌دهنده‌ها می‌توانند زیردامنه‌های مشتریان خود را با اجازه‌ی آنان روی CDN آروان مدیریت کنند و فقط برای همان زیردامنه گواهینامه‌ی معتبر HTTPS دریافت کنند.»

نسخه‌ی جدید امنیت ابری

مسگری درباره‌ی نسخه‌ی جدید فایروال ابر آروان توضیح داد: «فایروال جدید آروان با امکان نوشتن قوانین پیچیده براساس تمام پارامترهای درخواست‌های HTTP  اکنون به پنل کاربری اضافه شده است. این فایروال با پشتیبانی از Regex امکانات بالقوه‌ی بسیاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و آنان را از لایسنس‌های سخت‌افزاری بی‌نیاز می‌کند.»

رونمایی از TCP Load Balancer

مسگری از امکان محافظت از تمام انواع ترافیک TCP و Load Balance کردن آن، به‌عنوان امکان بسیار مهم دیگری یاد کرد که به شبکه توزیع محتوا ابر آروان اضافه شده است: «با TCP Load Balancer جدید از هر پروتکل دل‌خواهی پشتیبانی می‌کنیم، ترافیکش را پروکسی و بین سرورهای مختلف با الگوریتم‌های متنوع Load Balance می‌کنیم. به‌علاوه روی این محصول هم فایروال و هم Rate Limit و Health check در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. به‌کمک این محصول جدید خیال مشتریان از بابت افشای IP سرورهای اصلی راحت می‌شود و یک فایروال-لودبالانسر ابری با پشتیبانی از ترافیک بسیار بالا در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.»

تکنولوژی Edge Computing به‌زودی به CDN آروان اضافه می‌شود

به‌گفته‌ی مسگری، با افزایش سرعت اینترنت و ظهور تکنولوژی‌هایی مانند 5G بار پردازشی بالایی به سرورهای Backend وارد می‌شود.

او تکنولوژی Edge Computing را راه‌حل این چالش معرفی کرد: «به‌کمک این قابلیت می‌توان پردازش‌های منفرد را روی سرورهای بی‌شماری در نزدیک‌ترین فاصله از کاربر اجرا کرد. نسخه‌ی اول Edge Compute با پشتیبانی از زبان JavaScript و با قابلیت اجرا روی تمام پاپ‌سایت های CDN به‌زودی در پنل کاربری در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.»

 

سازمان‌های بزرگ نیاز به راهکارهای سازمانی دارند

پس از ارایه‌ی مسگری، حالا نوبت به محمود باقری،‌ محصول‌بان میان‌افزار آروان رسید تا سخنرانی خود در پنجمین رویداد سوار ابرها (RTC 22) را با محوریت‌ راهکارهای سازمانی ابر آروان آغاز کند.

 

 

به گفته‌ی باقری، ابر آروان به‌عنوان یک ارایه‌دهنده بزرگ زیرساخت ابری این امکان را برای کاربران سازمانی ایجاد کرده است تا بتوانند دسترسی‌ها را در سازمان خود مدیریت کنند. منابع یک میزکار در یک گروه دسته‌بندی می‌شود و هر فرد می‌تواند به یک یا چند گروه‌ دسترسی داشته باشد.

باقری، اسنپ را به‌عنوان یک مشتری سازمانی بزرگ ابر آروان مثال زد: «اسنپ بزرگ‌ترین Ridesharing خاورمیانه و سومین Ridesharing بزرگ دنیاست که 2.5 میلیون Ride روزانه دارد. فرض کنید اسنپ علاوه‌بر دسترسی خود نیاز داشته باشد روی زیرساخت ابر آروان به سایر شرکت‌ها و دپارتمان‌های دیگر خود مانند اسنپ‌فود، اسنپ‌مارکت و اسنپ دکتر دسترسی دهد. قابلیت مدیریت میز کار به سازمان بزرگی مانند اسنپ امکان می‌دهد برای هر دپارتمان میز کار اختصاصی بسازد.»

افتتاح مرکز تماس ۲۴ ساعته‌ی ابر آروان

راه‌اندازی مرکز تماس ۲۴ساعته‌ی ابر آروان، فراهم کردن بسته‌های رایگان در ۴ محصول و مجموعه خدمات مهاجرت از زیرساخت‌های سنتی به ابر، محورهای سخنرانی معمار عملیات ابر آروان در پنجمین رویداد سوار ابرها (RTC 22) بود.

یزدان یزدی‌زاده با بیان این‌که آروان برای سرویس‌دهی به طیف گسترده‌تری از کاربران اقدام به تعریف بسته‌های رایگان در ۴ محصول ابر آروان کرده است، گفت:‌ «۹۴درصد مشتریان به‌شکل رایگان از محصولات آروان استفاده می‌کنند. آروان هم‌چنین چهار امکان پرکاربردCDN Lib، رادار ابر آروان، Player و دسترسی به محبوب‌ترین Repositoryها روی زیرساخت آروان را به‌شکل رایگان در اختیار اکوسیستم  بین‌المللی قرار داده است.»

 

 

مهاجرت از زیرساخت‌های سنتی به ابر

معمار عملیات ابر آروان درباره‌ی فراهم کردن تیم‌های تخصصی برای مهاجرت صحیح از زیرساخت‌های سنتی به زیرساخت ابری، گفت:‌ «ابر آروان بابهره‌گیری از تخصص ابریاران کوچ ابری در مراحل مشاوره، طراحی، پیاده‌سازی و پشتیبانی، مشتریان را همراهی می‌کند تا مهاجرتی کامل و بدون دغدغه به ابر را تجربه کنند.»

یزدی‌زاده با بیان این‌که امکان تماس تلفنی کاربران که پیش از این فقط برای کابران دارای بسته‌ی پشتیبانی وجود داشت، از تابستان ۱۴۰۰ برای تمام کاربران به‌شکل رایگان فعال شده بود و در سال ۱۴۰۱ برای پاسخ‌دهی سریع به تمام کاربران و بهبود کیفیت خدمات پشتیبانی مشتریان سازمانی، فعالیت مرکز تماس ابر آروان شبانه‌روزی شده است.

 

بهره‌برداری از بامداد؛ اولین دیتاسنتر اختصاصی ابر آروان

در این بخش از پنجمین رویداد سوابرها، محمد عرفان شمسی، محصول‌بان سرور ابری آروان بار دیگر به صحنه بازگشت تا از یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ابر آروان بگوید:

«دیتاسنتر بامداد، اولین دیتاسنتر اختصاصی ابر آروان در منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی پیام و به‌کمک نتیکس، از پارتنرهای ابر آروان، به‌ بهره‌برداری رسید. از امروز می توانید اولین ابرک خود را روی دیتاسنتر بامداد ایجاد کنید. »

او درباره‌ی خدماتی که در این دیتاسنتر ارایه می‌شود، گفت: «ابر آروان در دیتاسنتر بامداد علاوه‌بر این که سخت‌افزارهای نسل دو و سه را عرضه می‌کند، سرور یا همان ابرک‌های CPU Optimize وMemory Optimize  هم ارایه می‌کند. هم‌چنین در کنار Network Storage، سرویس Local Storage هم برای ابرک‌های این دیتاسنتر ایجاد شده است. فضای ذخیره‌سازی Network Storage آروان در بامداد تا ۱۲هزار IOPS و با Latency کم‌تر از 5ms عرضه می‌شود. به‌علاوه امکان ارایه‌ی Local storage با تاخیر کم‌تر از 1ms و تا ۳۰هزار IOPS هم در این دیتاسنتر وجود دارد.»

 

 

ویژگی‌های فنی دیتاسنتر بامداد

شایان رضایی، راهبر دیتاسنتر در این قسمت‌ به محصول‌بان سرور ابری آروان پیوست و درباره‌ی ویژگی‌های فنی دیتاسنتر بامداد توضیح داد: «ساخت این دیتاسنتر براساس استانداردهای پیش‌ساخته و با استفاده از کانتینرهای ۴۰ فوت و با در نظر گرفتن Modularity انجام شده است.»

محمد عرفان شمسی، به صحبت‌های شایان ادامه داد: «امروز AZ1 بامداد افتتاح شده است و در آینده AZ2 هم در این دیتاسنتر افتتاح می‌شود تا کسب‌وکارها بتوانند سناریوهای Multi AZ را راحت‌تر پیاده‌سازی کنند.»

راهبر دیتاسنتر ابر آروان با بیان این‌که یکی از ویژگی‌های بسیار مهم بامداد پایداری ارتباطات است، گفت:‌ «دیتاسنتر بامداد از سه مسیر با دو مرکز شرکت ارتباطات زیرساخت در ارتباط است تا پایداری اینترنت بامداد به بهترین شکل حفظ شود. طراحی ژنراتورها با سه Source متفاوت انجام شده که هنگام اختلال برق در هر Source، وجود لایه‌های دیگر فعالیت مستمر بامداد را پوشش می‌دهد. Coolingهای نصب شده در دیتاسنتر  بامداد ۱۲۰ تُن  (۱،۴۴۰،۰۰۰btu  در ساعت) ظرفیت دارند که همانند رک‌ها از سه Source متفاوت تامین می‌شوند.»

پس از دیتاسنترهای فروغ، سیمین، شهریار و بامداد، دیتاسنتر سهراب در اصفهان، در راه است

محصول‌بان سرور ابری آروان درباره‌ بهره‌برداری از نسل جدید دیتاسنترهای ابر آروان در ایران و اروپا، گفت:‌ «از مهر سال گذشته فروغ را در تهران راه‌اندازی کردیم. سپس از ابتدای دی ۱۴۰۰، شهریار در تبریز به زیرساخت ابری آروان اضافه شد. از امروز هم علاوه‌بر بامداد، سیمین در تهران دردسترس است. علاوه بر آن امسال سهراب را در اصفهان افتتاح خواهیم کرد و در سال ۱۴۰۲ هم سراغ سعدی در شیراز می‌رویم.»

محمدعرفان شمسی هم‌چنین از افزایش منابع سخت‌افزاری دیتاسنتر هرمان در هلند و اضافه‌شدن یک‌ دیتاسنتر جدید در اروپا به زیرساخت بین‌الملل سرور ابری آروان در آینده‌ی نزدیک خبر داد.

 

بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ ایران در حوزه‌ی دیتاسنتر ابری

پس از این، کیوان جامه‌بزرگ، ناخدای راهبردی و رییس هییت‌مدیره ابر آروان روی صحنه‌ی سوار ابرها آمد و از طرح‌های توسعه‌ای ابر آروان خبر داد. جامه‌بزرگ از تصویب آخرین مرحله‌ی افزایش سرمایه‌ی آروان در هییت‌مدیره‌ی شرکت و ارزش‌گذاری ۱،۵۰۰ میلیارد تومانی ابر آروان در پروسه‌ی جذب سرمایه‌ گفت:

«گروه فناپ در این مرحله از افزایش سرمایه، ۵۰۰ میلیارد تومان به‌شکل مستقیم برای تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای داخلی و بین‌المللی آروان سرمایه‌گذاری می‌کند. هم‌چنین جدا از بحث افزایش سرمایه، فناپ در نقش شریک استراتژیک ابر آروان ۱۰۰۰ میلیارد تومان تجهیزات سخت‌افزاری در اختیار آروان قرار میدهد تا یکی از بزرگ‌ترین دیتاسنترهای ابری خاورمیانه را به بهره‌برداری رساند.»

به‌گفته‌ی کیوان جامه‌بزرگ، دیتاسنتر نیما در پارک فناوری پردیس، با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری و ظرفیت ۵۴۴ رک راه‌اندازی خواهد شد. دیتاسنتر نیما، مجهز به دو ماژول ۲۰۰ رکی برای خدمات Public Cloud و ۶ ماژول ۲۴ رکی برای خدمات Private Cloud خواهد بود. این دیتاسنتر  با زیربنای ۶هزار و هشتصد متر مربع، با ۴.۵ مگاوات برق، ۳ هزار تن ظرفیت Cooling و براساس استانداردهای Tier3 و BICSI 002 طراحی و در حال اجراست.»

 

 

او با بیان اینکه آروان وارد سطح تازه‌ای از بلوغ شده است، گفت: «در مرحله‌ای هستیم که با سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های دیگر تلاش می‌کنیم زنجیره‌‌ی محصولات و فناوری خود را با سرعت بالاتری تقویت کنیم. اسپارا اولین سرمایه‌گذاری آروان در این مسیر بود. جایی که آروان در کنار ۵ شرکت دیگر گروه فناپ کمک کردند تا یک شرکت امنیتی بزرگ و قدرتمند شکل گیرد.»

جامه‌بزرگ، گام بعدی سرمایه‌گذاری آروان را خرید ۱۰۰ درصد سهام و آغاز فرآیند Merge and Acquisition یک شرکت DBaaS برای کاهش time to market آروان در گسترش زنجیره محصولاتش اعلام کرد.

او در جمع بندی صحبت‌هایش با انتقاد از طرح صیانت و مسوولیت آروان در کنار سایر شرکت‌های گروه فناپ در کمک به صنعت در فرآیند Digital Transformation و آغاز فرآیند انقلاب صنعتی چهارم گفت: «امروز و در این وانفسای تحریم خارجی و خود تحریمی داخلی، سیل مهاجرت نخبگان و زوال سرمایه اجتماعی، گروه فناپ رسالت خودش رو در سه کلمه تعریف کرده است؛ این‌که: سکوی خلق آینده باشد.»

 

ابر آروان حامی پروژه‌های متن‌باز مطرح دنیا

ایلیا وکیلی، مرشد ابر آروان صحبت‌هایش را با بررسی سرعت و عملکرد محصول پرچم‌دار آروان یعنی CDN‌ شروع کرد.

به گفته‌ی وکیلی، مخاطب با هر محتوایی که روی CDN آروان است، تنها ۳۰ میلی‌ثانیه فاصله دارد، از این‌رو آروان جزو ۱۰ شبکه توزیع محتوای برتر دنیا قرار گرفته است.»

 

 

وکیلی بیان کرد: «آروان در این لحظه در ۶ قاره دنیا، بیش از ۳۰ کشور و بیش از ۴۰ شهر مهم پاپ‌سایت دارد و متعهد است که در IXP کشورهای در حال توسعه باز هم پاپ‌سایت قرار دهد.»

ابر آروان حامی پروژه‌های متن‌‌باز و سفیر Ceph در خاورمیانه

به‌گفته‌ی وکیلی، آروان در ۵ محصول بزرگ متن‌باز Nginx،Openresty ، Let’s Encrypt Certbot،Openstack  و Ceph به‌عنوان Contributor فعالیت می‌کند و محصول مهم DNS آروان را به‌شکل متن‌باز ارایه کرده است. علاوه‌بر این، آروان از سال ۲۰۲۲ اقدام به حمایت از بزرگ‌ترین پروژه‌های متن‌باز ابری کرده است.

وکیلی ادامه داد: «باید با افتخار اعلام کنم که هم‌اکنون اسپانسر یا پارتنر Linux Foundation، OpenInfra، OpenStack، Canonical، Suse، Manjaro، jsDelivr و OpenSource.org هستیم. هم‌چنین در پروژه Ceph هم به عنوان بزرگ‌ترین پروژه متن‌باز زیرساخت ذخیره‌سازی ابری Global contributor، سفیر خاورمیانه و اسپانسر هستیم.»

 

معماری ابری برای اتکاپذیری بیش‌تر

مریم همایونی، کدپیشه‌ی سرور ابری آروان با استناد به گزارش گارتنر گفت: «تا سه سال آینده بیش از ۸۵درصد سازمان‌های دیجیتال روی معماری ابری مستقر می‌شوند؛ عددی که در سال گذشته فقط ۳۰درصد بوده است.»

او درباره‌ی شاخصه‌های یک معماری مطلوب توضیح داد که مصداق‌های اتکاپذیری، تامین امنیت و ابرزی شدن در آن در نظر گرفته شده باشد.

 

 

مریم همایونی عنوان کرد: «اگر معماری فنی یک کسب‌وکار پیچیدگی‌ها و هزینه‌های مختلفی داشته است، فناوری ابری به این کسب‌وکارها کمک می‌کند این معماری‌ها به‌شکل اقتصادی‌تر و پایدارتری پیاده‌سازی شوند.»

کدپیشه‌ی سرور ابری آروان توضیح داد که در پیاده‌سازی معماری فنی چه مواردی باید در نظر گرفته شود که بالاترین ضریب اطمینان به وجود بیاید و در هنگام  به مشکل خوردن هر یک از اجزا، کسب‌وکار بتواند بدون مشکل به‌روند خود ادامه دهد.

 

پایین‌تر از نوک کوه یخ؛ پاسخ‌دهی به چالش‌های فنی معماری CDN و SDN آروان

احمدرضا ملاپور، ناخدای فنی ابر آروان صحبت‌هایش را درباره‌ی زیرساخت یکپارچه ابری آغاز کرد و سازوکار زیرساخت بزرگ ابری را شرح داد. در ادامه، او و پارسا یوسفی، استواردار ابر آروان با تمثیل کوه یخ، درباره اعماق این زیرساخت صحبت کردند.

ناخدای فنی ابر آروان تشریح کرد که چه‌طور ابر آروان ده‌ها میلیون Packet را در لایه‌های مختلف به‌ویژه قسمت SDN رایانش ابری مدیریت می‌کند.

 

 

ملاپور درباره‌ی چالش سرویس‌دهی در لایه‌ی SDN توضیح داد: «به‌طور میانگین ۱۰ میلیون بسته‌ توسط هزاران هزار ابرک با ده‌ها هزار Rule فایروال و QoS Policyهای مختلف در ده‌ها هزار شبکه‌ی خصوصی و با وجود هزاران Router و IP شناور به‌شکل دقیق و با‌ کم‌ترین Latency تبادل ‌‌می‌شود.»

او هم‌چنین، معماری ابر آروان برای پشتیبانی از این حجم از کاربر و تنظیمات آن‌ها را شرح داد.

 

 

پارسا یوسفی، استواردار ابر آروان صحبت‌های این بخش را با صحبت از چالش‌های فنی معماری CDN آروان در رابطه با مدیریت ریکویست‌های DDoS ادامه داد.

«در محصول CDN آروان در ثانیه چند صد هزار  Request را  که متعلق به چند ده هزار دامنه هستند، پردازش می‌کنیم.»

او توضیح داد معماری فنی آروان برای مقابله با حملات DDoS  گسترده چه‌طور طراحی شده، در لایه‌های درونی چه اتفاقاتی می‌افتد و در ادامه‌ی ارایه‌ی خود، چند مساله‌ی فنی را بیان و پاسخ‌های آن را با توجه به معماری ابری تشریح کرد.

 

عرضه‌ی 5G Cloud با همکاری استراتژیک آروان و زیتل

در این بخش حمید رستمی، معمار کسب‌وکار ابر آروان به صحنه‌ی سوار ابرها آمد و از شبکه‌ی شرکای آروان گفت که سرویس‌های ابری به‌کمک آن‌ها آماده‌ی بهره‌برداری در صنایع مختلف می‌شوند.

میلاد  اصانلو، معاون تجاری زیتل به حمید رستمی اضافه شد تا همراه هم از همکاری استراتژیک ابر آروان و زیتل خبر دهند.

به‌گفته‌ی رستمی در این پارتنرشیپ، شبکه 5G زیتل و زیرساخت ابری  آروان در کنار یک‌دیگر قرار می‌گیرند. این همکاری یک مسیر R&D و اجرایی ۵ ساله دارد و بخش بزرگی از فناوری آینده را خواهد ساخت.

 

 

میلاد اصانلو، معاون تجاری زیتل بیان کرد: «ما می‌خواهیم به کمک ابر آروان بستری بسازیم که  IOT، بازی‌های آنلاین، Industry4 و چیزهایی که تا به امروز شبیه رویا بودند، در عمل اجرایی شوند.»

رستمی از یکپارچگی کیف پول پی‌پاد و ابر آروان به‌عنوان نمونه‌ی دیگری از شبکه‌ی شرکای آروان نام برد و گفت: «مشتریان می‌توانند از درگاه داخلی پاد و کیف پول پی‌پاد برای خرید محصولات ابر آروان استفاده کنند.»

همکاری آروان و آوین در توسعه‌ی پلتفرم IPTV ابری

حمید رستمی از پیاده‌سازی یک پلتفرم IPTV با همکاری شرکت «آوین انس» به‌عنوان یک همکاری تجاری موفق دیگر یاد کرد. به‌گفته‌ی او ۵ شرکت ارایه‌ی خدمات ویدیویی از جمله‌ تلوزیون اینترنتی AIO از این پلتفرم استفاده می‌کنند. شبکه آیو اسپرت در این تلویزیون اینترنتی در ماه اول مهاجرت به ابر یک ترافیک 183gb/s رو تجربه کند که این عدد حدود ۱۸ برابر ظرفیت قابل ارایه در دیتاسنتر قبلی است.»

 

طرح مسوولیت اجتماعی ابر آروان؛ توانمندسازی آموزشی ۹۹ نوجوان و جوان کم‌برخوردار

هستی شهریزفر، قصه‌گوی ابر آروان در این بخش درباره‌ی طرح مسوولیت‌ اجتماعی ابر آروان سخن گفت: «ما از سال گذشته با ‌کمک حامیان اجتماعی، آموزشی و مالی، در قالب طرح «بچه‌های آروان»، تلاش کردیم زمینه‌ی توانمندسازی آموزشی ۹۹ نوجوان و جوان کم‌برخوردار ایرانی و مهاجر افغانستانی را فراهم کنیم تا با فراگیری رشته‌های حوزه‌ی آی‌تی و دیجیتال در ورود به بازار کار به فرصت‌های اجتماعی برابرتری دسترسی داشته باشند.» این دانش‌پذیران از مناطقه حاشیه‌ای شهر تهران تا روستاها و شهرهای دورتر از گرگان تا سیستان و بلوچستان، از کرمان تا کرمانشاه به این طرح پیوسته‌اند.

به گفته‌ی شهریزفر، آموزش این نوجوانان با هم‌راهی ارزشمند ۱۹ منتور از اکوسیستم فناوری ایران و  ۲۱ مددکار بومی در این شهرها و روستاها میسر شده است و آروان در تلاش است با همکاری اکوسیستم فناوری، زمینه‌ی اشتغال این دانش‌پذیران را نیز فراهم کند.

 

 

قصه‌گوی ابر آروان در ادامه طرح‌های مسوولیت اجتماعی ابر آروان را معرفی کرد:

 

هستی شهریزفر در پایان از آرزوی بزرگ آروان برای راه‌اندازی مدارس تخصصی آنلاین و آفلاین در نقاط پراکنده‌ی ایران برای ارایه‌‌ی آموزش متمرکز و کیفی‌تر به عنوان چشم‌انداز مسوولیت اجتماعی ابر آروان گفت.

 

سال سخت فرهنگ؛ از سایبربولی تا مهاجرت گسترده

به‌گفته‌ی ثمین زاهدانی، معمار فرهنگ ابر آروان با وجود تمام ناملایمت‌هایی که در سال ۱۴۰۰ متوجه ابر آروان و تیم آن بود، ۹۷۱۴ نفر برای استخدام به ابر آروان رزومه ارسال کردند که سه برابر سال قبل بود و  آروان در این سال موفق به جذب ۹۰ همکار شد.

معمار فرهنگ ابر آروان با اشاره به هجمه‌ها و سایبربولی سال گذشته نسبت به آروانی‌ها، با دردناک خواندن این حوادث، گفت: «به‌دلیل همدلی آروانی‌ها با یک‌دیگر، هیچ‌کدام از همکاران ما در ابر آروان به واسطه‌ی این هجمه‌ها از شرکت جدا نشدند. البته ۶۸درصد خروج از ابر آروان در سال ۱۴۰۰ به دلیل مهاجرت از شرکت رفتند که این نشان از چالش مهاجرت در حوزه‌ی نیروی انسانی دارد. درد اصلی ما در این سال ناامیدی این آدم‌هاست.»

 

 

به باور معمار فرهنگ ابر آروان در سال گذشته آن‌قدر صدای جعل واقعیت بلند بود که ابر آروان را به سکوت واداشت. زاهدانی در این مورد گفت: «ما اولین شرکتی که آماج تهمت‌ها شد، نبودیم و آخرین هم نخواهیم بود. من فکر می‌کنم برای ادامه‌ی حیات، شاید برای داشتن ذره‌ای توان برای ادامه دادن، لازم است به خودمان فراتر از یک فرد یا شرکت نگاه کنیم. لازم است خودمان را جزیی از اکوسیستم ببینیم که شاید در کنارهم بودن‌مان باعث شود بستری برای رشد شکل بگیرد. بستری که بیش از پیش ما را به دنیا وصل می‌کند.»

مراسم سالانه «سوار ابرها» ابرآروان برگزار شد. پویا پیرحسینلو، مدیرعامل ابرآروان اعلام کرد ارزش این شرکت به 1500 میلیارد تومان رسیده و به تازگی 500 میلیارد تومان از فناپ جذب سرمایه کرده است. با این سرمایه‌گذاری جدید میزان سهام فناپ در آروان به 65 درصد رسیده است.

 

مدیرعامل ابرآروان گفت: برنامه‌ریزی ۱۰ساله ما این است که در سال ۱۴۰۴ وارد بورس شویم. به گفته مدیرعامل ابرآروان، علاوه بر افزایش سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومانی که ترکیبی از پول و منابع دیتاسنتری است، حدود هزار میلیارد تومان هم سخت‌افزار از سوی فناپ در اختیار ابرآروان قرار می‌گیرد تا در دیتاسنتر “نیما” به ارایه خدمات ابری خود بپردازد.

 

به گفته پیرحسینلو، ابرآروان حدود ۹۰ هزار مشتری دارد که از این بین، حدود ۱۵ هزار مشتری بین‌المللی است و این شرکت به عضویت GDPR (قوانین حفاظت اطلاعات اتحادیه اروپا) درآمده است.

 

ابرآروان همکاری‌هایی را با شرکت «زیتل» ارایه‌دهنده سرویس اینترنت نامحدود بی‌سیم، آغاز کرده و قصد ارایه 5G Cloud را دارد.

 

مدیرعامل ابرآوران گفت: CDN آروان در ۴۰ نقطه مهم دنیا پاپ‌سایت دارد. شهریور سال گذشته ۱۸ پاپ‌سایت در نقاط مختلف بین‌المللی را ارتقا دادیم یا به‌ عنوان یک پاپ‌سایت جدید به سیستم اضافه کردیم. لیتنسی (تاخیر) ابرآروان حدود ۳۰ میلی‌‌ثانیه‌ است و یکی از کم‌تاخیر‌ترین CDNهای دنیا را داریم.

بنابر اعلام مدیر انجمن بلاکچین، ورود بانک‌ها و موسسات مالی به حوزه دارایی‌های دیجیتال ممنوع اعلام شد.

مدیر انجمن بلاکچین گفت: قوانین موجود در حوزه رمزارزها در سال ۹۶ ابلاغ شده که مبنی بر ممنوعیت ورود بانک‌ها و موسسات مالی به حوزه دارایی‌های دیجیتال است.

بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف در بازار رمزارز کارگروهی تشکیل داده‌اند، آشتیانی مدیر انجمن بلاکچین در اینباره توضیحاتی ارائه داد.

آشتیانی درباره حجم معاملات بازار رمز در کشور  گفت: حجم معاملات رمز ارز‌ها با توجه به ثبات تقریبی بازار جهانی به روزانه ۸۰۰ میلیارد تومان در داخل کشور می‌رسد و ارزش معاملات رمز ارز با رمز ارز ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

او ادامه داد: بازار دارایی‌های دیجیتال در کنار بازارهای سنتی به عنوان یک بازار مستقل، پدیده نوظهور است که بخش مهمی از اقتصاد دیجیتال امروز و آینده را تشکیل می‌دهند.

وی درباره تفاوت سرمایه گذاری در بازار رمز ارز و بازارهای دیگر ادامه داد: الان بازار بورس، بازار فلزات گران‌بها، بازار املاک و بازار دارایی های دیجیتال به صورت مستقل در داخل کشور زمینه های سرمایه گذاری مردم هستند؛ اما یکی از مشکلات و خطرات سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها، نا آگاهی افراد نسبت به ریسک های آن است که موجب زیان بسیاری از سرمایه گذاران شده.

رمز ارزها دستور ناپذیر هستند

مدیر انجمن بلاکچین افزود: نوسانات قیمتی شدید و همینطور دانش بنیان بودن حوزه بلاکچین باعت شد تا مردم ریسک‌های بیشتری را در این حوزه متحمل شوند و باید با دانش و مطالعه خیلی بیشتری نسبت به این بازار توجه کنند.

بانک مرکزی الان هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت این حوزه در دست ندارد. قوانین موجود برای کشور در سال ۹۶ توسط شورای پول و اعتبار ابلاغ شده است؛ این قوانین مبنی بر ممنوعیت ورود بانک‌ها و موسسات مالی به حوزه دارایی‌های دیجیتال بود.

همچنین در سال ۹۸ مصوبه‌ای توسط هیئت وزیران برای صنعت استخراج رمز ارز‌ها ابلاغ شد که با توجه به بند یک آن، معاملات دارایی‌های دیجیتال در داخل کشور به عنوان ابزار پرداخت ممنوع است و این معاملات با پذیرش ریسک و خطر پذیری توسط معامله گران صورت می‌پذیرد.

آشتیانی در آخر گفت: حوزه رمز ارزها ماهیتی دستور ناپذیری دارد؛ اما قابلیت های تنظیم، مشاهده و قاعده مندی در آن وجود دارد. در سایر کشورهای دنیا این ویژگی دستور ناپذیری و درعین حال قاعده مندی را به رسمیت شناخته اند و به عنوان یک نوع دارایی معرفی کرده اند.

تنظیم گری بازار رمز ارز از نظام مجوزدهی سنتی فاصله دارد. با نظام مجوزدهی تنها دارایی های دیجیتال مردم در معرض خطر و تحریم قرار می گیرد که این موضوع باعث کوچ سرمایه های دیجیتال مردم به خارج از کشور می شود به همین دلیل باید با احتیاط زیادی نسبت به این بازار تصمیم گیری کرد.

 

همزمان با برگزاری نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲ در پارک فناوری پردیس، رویداد نوآوری گیم «جینو» با حضور بازی‌سازها، گیمرها، استریمرها، رسانه گیم و علاقه‌مندان صنعت گیم برگزار می‌شود.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲، با تغییر و ظهور فناوری‌های جدید، صنعت بازی‌های ویدیوئی نیز تغییر می‌کند و فرصت و پتانسیل‌های بسیاری را نمایان می‌سازد در این راستا جینو با ایده نوآوری و توسعه صنعت بازی‌های ویدیوئی شکل گرفته است.

به منظور دستیابی به این هدف جینو سعی دارد در جریان نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲ رویدادی با سخنرانی و پنل‌های گفتگو صنعت گیم در حوزه‌های بازی‌سازی، سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌های اختصاصی و نوآوری و فناوری‌های جدید در صنعت گیم برگزار کند.

شرکت کنندگان در این رویداد همچنین شاهد پخش برنامه‌های مستند در حوزه گیم، video art و پرفورمنس، رونمایی از غرفه‌های اختصاصی بازی‌سازان، سخت‌افزار‌های صنعت گیم، نوآوری و فناوری‌های صنعت گیم، استارتاپی و بازی‌های موبایلی، رونمایی و معرفی بازی‌های ایرانی، برگزاری مسابقات گیمینگ و بازی‌های آنلاین، برگزاری مسابقات بورد گیم و بازی‌های آفلاین و برگزاری سلسه کارگاه‌ها و وبینار‌های آموزشی به شکل آنلاین و آفلاین در حاشیه نمایشگاه خواهند بود.

مخاطبان جینو شامل بازی‌سازها، گیمرها، استریمرها، رسانه گیم و در اصل تمام افراد و سازمان‌هایی است که علاقه‌مند به صنعت گیم هستند و می‌توانند برنامه‌های جینو را در چهار حوزه بازی‌سازی، استریمینگ، گیمینگ و رسانه گیم دنبال کنند.

جینو به دنبال این است تا به کمک تمام افراد فعال در جامعه عظیم و پرجنب و جوش «بازی‌های ویدیوئی» و پتانسیل قابل توجه این صنعت در کشورمان، زمینه رشد هر چه بیشتر «صنعت بازی‌های ویدیوئی» را در ایران فراهم کند. بازی سازی، بنیادی ترین و اصلی ترین بخش دنیای بازی های ویدیوئی است. جینو قصددارد با ایجاد فضای مناسب و با حضور افراد حرفه‌ای و با سابقه این حوزه به گسترش دانش و انتقال تجربه بین نسل‌های مختلف کمک کند

جینو و ارتباط موثر با رسانه‌های حوزه گیم

هر صنعت و هنری، فارغ از کوچک و بزرگ بودن، نیازمند اطلاع‌رسانی است. امروزه وبسایت‌های حوزه بازی‌های ویدیویی در سطح جهان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین رسانه‌های حوزه «سرگرمی» و میزبان میلیون‌ها علاقه‌مند و گیمر هستند.
دیدگاه منتقدان و تحلیلگران بازی‌های ویدیویی، نقاط ضعف و قوت محصولات و فعالیت‌های بازی‌سازان را مشخص می کند و در حقیقت رسانه‌ها «پل» اصلی ارتباط بازی‌سازان با گیمر‌ها هستند. جینو در بخش‌های مختلف جهت بحث و تبادل نظر روی موضوعات مختلف میزبان متخصصان این حوزه خواهد بود.

جینو و گیمرها

یکی از اصلی‌ترین نیاز‌های بشر، «سرگرمی» و «تفریح» است. تفریحی که در دنیای امروز، شکل تمام دیجیتال به خود گرفته است و بازی‌های ویدیویی، با ارائه‌ی تجربه‌های ماورایی و عظیم به علاقه‌مندان، در جایگاه اصلی‌ترین و پرمخاطب‌ترین سرگرمی آن‌ها قرار گرفته اند. رشد صنعت بازی‌های ویدیویی به گونه¬ای بوده است که از مجموع صنایع فیلم و موسیقی هم فراتر رفته است و اکنون به یکی از بزرگترین، پولساز‌ترین و مطمئن‌ترین صنایع اقتصادی دنیا تبدیل شده است.

در دنیا، بیش از ۳.۲ میلیارد گیمر وجود دارد، اما تعداد گیمر‌های حرفه‌ای و گیمر‌هایی که «انجام بازی» را یک «شغل» و «ورزش» میدانند، بسیار اندک است، اما تاثیرگذاری آن‌ها به حدی زیاد است که بسیاری از شرکت‌ها و پلتفرم‌های دنیای گیم، برخی از محصولات خود، خصوصا بازی‌های آنلاین، را به هدف «بازیکنان حرفه‌ای» و برگزاری «رقابت‌های جهانی» توسعه می‌دهند.

در کشور ما ایران نیز طبق آمار‌های رسمی بیش از ۳۶ میلیون گیمر وجود دارد. این یعنی حدود ۳۰ میلیون نفر که به هر نحوی با بازی‌های ویدیویی سرکار دارند. بخش بزرگی از این جامعه‌ی گیمرها، با گوشی‌های هوشمند خود را مشغول می‌کنند و در حال حاضر، بازی‌هایی ساخت ایران داریم که حتی به آمار بیش از ۱۰ میلیون کاربر رسیده‌اند.

جینو قصد دارد با برگزاری پنل‌های آنلاین و آفلاین با حضور پروگیمر‌های مطرح ایرانی به صحبت درباره موضوعات مختلف «پرو گیمینگ» از مسابقات گرفته تا تجربه‌ها و چالش‌ها بپردازد تا فضایی برای انتقال دانش این افراد به علاقه‌مندان مستعد ایجاد کند. پتانسیل عظیم موجود در اکوسیستم گیم در ایران، از صد‌ها استریمر فعال با میلیون‌ها مخاطب گرفته، تا بازی‌سازان و «گیمر‌های حرفه‌ای» که حتی در سطح جهانی افتخار آفرینی می‌کنند، همگی ما را بر آن داشت تا جینو را با هدف نوآوری و هم‌افزایی در صنعت گیم شکل دهیم.

گفتنی است نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری با نام INOTEX پس از ۱۰ دوره برگزاری در ایران، اکنون به محلی برای تجمع گسترده موثرترین نقش آفرینان اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور تبدیل شده و بهترین فضا برای میزبانی از این جامعه‌ی عظیم و پرجنب و جوش «گیم» است.

اسنپ از طرح جدید نیکوکاری‌ اسنپ‌کلاب با نام «حمایت از زنان آسیب دیده از خشونت» خبر داد. این طرح که با همکاری موسسه ارتقای کیفیت زندگی زنان «آتنا» اجرایی می‌شود، ششمین طرح از طرح‌های نیکوکاری باشگاه مشتریان اسنپ در راستای مسئولیت اجتماعی این شرکت است. هدف از اجرای این طرح اختصاص کمک‌هزینه برای حمایت از زنان آسیب‌دیده از خشونت و فرزندانشان است که تحت حمایت موسسه غیرانتفاعی آتنا قرار دارند. زنان در معرض خشونت، ازدواج اجباری، کودک‌همسری و هر نوع اجبار و خشونت فیزیکی جامعه‌ی هدف این طرح هستند.

 

 نگاهی به آمار جهانی خشونت‌ علیه زنان 

بر اساس آمارهای جهانی برآورد می‌شود که از هر سه زن یک نفر در طول زندگی خود نوعی از خشونت را تجربه کرده است. همچنین آمارهای سازمان ملل نشان می‌دهد تنها ۴۰درصد از زنان پس از مواجهه با خشونت به دنبال کمک یا حمایت بیرونی می‌روند و همین سکوت در برابر خشونت خود می‌تواند چرخه آسیب را ادامه‌دار کند. خشونت علیه زنان و دختران نقض حقوق بشر است و عواقب آن می‌تواند تاثیرات بلندمدتی بر سلامت روحی و جسمی افراد باقی بگذارد. همچنین خشونت علیه زنان یک پدیده فردی نیست بلکه می‌تواند در خانواده، جامعه و کشور هم تاثیرات مخربی داشته باشد. 

 

چتر حمایت خانه‌ی امن آتنا 

آمار مربوط به خشونت‌های خانگی اعمال شده علیه زنان و دختران در کشور نشانگر نیاز جدی به حمایت از این گروه است. اکنون، اسنپ در جدیدترین طرح نیکوکاری خود قصد دارد در این راستا قدم بردارد و در تامین هزینه‌های جاری خانه امن آتنا مشارکت کند. 

موسسه «ارتقای کیفیت زندگی زنان آتنا» سال ۹۳ تأسیس شد و سال ۹۷ خانه امن «آتنا» به عنوان اولین خانه امن غیردولتی استان تهران شروع به کار کرد. این خانه علاوه بر اسکان زنان و فرزندان در معرض تهدیدشان با ارائه‌ی مشاوره‌های درمانی و پیگیری‌های حقوقی، تلاش می‌کند از مورد آزار قرار گرفتن مجدد آن‌ها جلوگیری کند و تا امن شدن محیط خانه‌ همراهشان باشد و از طریق آموزش مهارت‌هایی مانند آشپزی، خیاطی و شیرینی‌پزی به توانمندسازی این زنان کمک کند. 

 

نحوه‌ی مشارکت در طرح نیکوکاری اسنپ

کاربران اسنپ می‌توانند بدون پرداخت هیچ مبلغی و تنها با امتیازهای اسنپ‌کلاب خود در این کار نیک سهیم باشند. اسنپ به ازای هر ۲۰۰۰ امتیاز کاربران، مبلغ ۴۰۰۰ تومان به خانه‌ی امن آتنا کمک می‌کند. همچنین کاربران می‌توانند در طرح‌های دیگر نیکوکاری اسنپ‌کلاب برای ساخت دندانپزشکی ویژه افراد دارای معلولیت، کمک به اشتغال مادران کم‌برخوردار و درمان کودکان کم‌برخوردار بستری در بیمارستان نیز مشارکت داشته باشند. 

اپلیکیشن پرداخت دیجی‌پی اواخر سال گذشته نسخه جدید کارت‌به‌کارت خود را عرضه کرد. حالا بانک مسکن هم به اپلیکیشن اضافه شده تا کسانی هم که در این بانک حساب دارند، بتوانند از امکانات جذاب سوپر اپلیکیشن دیجی‌پی استفاده کنند.

 

به گزارش روابط عمومی دیجی‌پی، در جدیدترین به‌روزرسانی سرویس کارت به کارت این اپلیکیشن، بانک مسکن هم به بانک‌های مبداء اضافه شده است. آمارهای گزارش سالانه دیجی‌پی نشان می‌دهد که سال گذشته سرویس کارت به کارت، پرطرف‌دارترین سرویس در این اپلیکیشن بوده است.

 

نسخه جدید کارت‌به‌کارت‌ این اپلیکیشن، انتقال وجه را سریع‌تر، ساده‌تر و ایمن‌تر از همیشه انجام می‌دهد.

 

جست‌جو و انتخاب سریع کارت‌های مبداء و مقصد، تعیین شماره کارت‌های مهم و نمایش آن‌ها در بالای فهرست کارت‌ها، انجام کارت‌به‌‌کارت‌های پرتکرار فقط با چند کلیک، جاگذاری خودکار رمز پویا با تأیید کاربر، اضافه کردن یادداشت برای تراکنش‌ها، اشتراک‌گذاری شماره‌ کارت‌ فقط با چند کلیک، و اضافه‌شدن بانک مسکن به بانک‌های مبداء تراکنش، فقط چند نمونه از ویژگی‌های این نسخه جدید هستند.

 

علاوه بر موارد بالا، ترتیب‌دهی هوشمند نمایش کارت‌های مبداء و مقصد، امنیت در کنار سادگی تجربه کاربری و خدمت جدید کارت‌به‌کارت پرداخت‌سازی به‌صورت هوشمند هم به این نسخه جدید اضافه شده‌اند.

 

یکی از مزایای نسخه جدید کارت‌به‌کارت اپلیکیشن دیجی‌پی، جست‌جوی سریع کارت‌های بانکی مبداء و مقصد است؛ یعنی دیگر نیازی به صرف وقت زیادی برای یافتن شماره کارت‌ها نیست.

 

دیگر اینکه در این نسخه، امکان اولویت دادن‌ به شماره کارت‌های پراستفاده‌تر در فهرست کارت‌های بانکی و‌ نمایش آن‌ها در بالای فهرست هم اضافه شده است.

 

ضمن آنکه برای تراکنش‌های پرتکرار دیگر نیازی به ورود همه اطلاعات کارت نیست و فقط با چند کلیک ساده، می‌توانید عملیات موردنظر را از فهرست پرتکرارترین کارت‌به‌کارت‌ها انتخاب کرده و وجه را منتقل کنید.

 

جاگذاری رمز پویا به‌صورت خودکار هم به دیگر امکانات سرویس کارت به کارت دیجی‌پی اضافه شده است؛ یعنی دیگر نیازی به کپی و پیست یا نوشتن رمز پویا نیست! با آمدن پیامک بانک، اپلیکیشن دیجی‌پی، رمز پویا را با اجازه کاربر و به‌صورت صددرصد ایمن، در فرم مربوطه جاگذاری می‌کند.

 

در این نسخه، امکان اضافه کردن یادداشت برای تراکنش‌ها هم وجود دارد. کاربرانی که ممکن است دلیل واریز وجه را فراموش کنند، می‌توانند یادداشت کوتاهی برای تراکنش بنویسند.

 

دیگر اینکه با کارت‌به‌کارت جدید دیجی‌پی، می‌توان شماره کارت خود را به‌راحتی و با چند کلیک ساده، با دیگران به اشتراک گذاشت. این‌طوری نیازی به نوشتن دوباره و چندباره شماره کارت و ارسال آن در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان نیست.

 

اگر در بانک مسکن یا هر بانکی حساب دارید که عضو شبکه شتاب است، برای بهره‌مندی از همه این ویژگی‌های جذاب و انتقال وجه به سریع‌ترین و ایمن‌ترین روش ممکن، می‌توانید اپلیکیشن پرداخت دیجی‌پی را از وب‌سایت رسمی این شرکت یا استورهای معتبر دانلود و روی گوشی هوشمند خود نصب کنید.