فرمول سکویا برای انتخاب استارتاپ‌ها: یقین مهم‌تر از توافق جمعی است

شرکای ارشد «سکویا کپیتال» فاش کردند که در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها، «توافق جمعی» برایشان اهمیتی ندارد. آن‌ها با استفاده از یک سیستم نمره‌دهی خاص، به دنبال «یقین و اشتیاق» هستند و معتقدند اگر همه اعضا روی یک گزینه توافق داشته باشند، احتمالا آن سرمایه‌گذاری رد خواهد شد.

به گزارش بیزینس‌اینسایدر، شرکای شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «سکویا کپیتال» (Sequoia Capital) که سابقه سرمایه‌گذاری در غول‌هایی نظیر اپل، انویدیا و اسپیس‌اکس را در کارنامه دارد، جزییات جالبی از نحوه انتخاب استارتاپ‌ها برای سرمایه‌گذاری را فاش کردند. «آلفرد لین» (Alfred Lin) و «پت گریدی» (Pat Grady) در پادکست «جک آلتمن» (Jack Altman) توضیح دادند که چرا در این شرکت، اختلاف نظر ارزشمندتر از توافق است.

سیستم نمره‌دهی خاص سکویا

پت گریدی که نزدیک به ۱۹ سال در این شرکت فعالیت دارد، توضیح داد که سکویا بیش از یک دهه است که نتایج رای‌گیری‌ها را ثبت می‌کند. طبق این سیستم، پیش از تایید یا رد یک استارتاپ، همه اعضای تیم باید از ۱ تا ۱۰ به آن نمره دهند. نمره بالای ۶ به معنای «مثبت» و ۴ یا کمتر به معنای «منفی» است.

گریدی می‌گوید: «داده‌های داخلی ما نشان می‌دهد که توافق یا عدم توافق جمعی اصلا اهمیتی ندارد؛ آنچه مهم است، وجود یقین و باور قلبی است.»

او با تشریح این سیستم گفت: «اگر همه نمره ۶ بدهند، یعنی یک توافق جمعی شکل گرفته اما هیچ‌کس اشتیاق و یقین ندارد؛ پس احتمالا نباید سرمایه‌گذاری کنیم. اما اگر سه نفر نمره ۹ بدهند و سه نفر نمره ۱، ما احتمالا سرمایه‌گذاری می‌کنیم. زیرا وجود نمره‌های ۹ سیگنال بسیار قدرتمندتری نسبت به وجود نمره‌های ۱ است.»

دنبال میانگین نیستیم

آلفرد لین نیز که از سال ۲۰۱۰ در سکویا حضور دارد، معتقد است این استراتژی لازمه کسب‌وکار پرریسکی مثل سرمایه‌گذاری خطرپذیر است. او تاکید کرد: «ما به این نوسان نظرات نیاز داریم، زیرا حقیقت جایی در میانه که همه با آن موافق باشند، پیدا نمی‌شود.»

این رویکرد نشان می‌دهد سکویا به دنبال ایده‌های معمولی که همه آن را تایید کنند نیست، بلکه به دنبال «موارد پرت» (Outliers) و استثنایی است که پتانسیل رشد انفجاری دارند، حتی اگر در ابتدا مخالفان سرسختی داشته باشند.

چالش دانشجویان ممتاز

یکی دیگر از نکات جالبی که شرکای سکویا به آن اشاره کردند، نحوه آموزش سرمایه‌گذاران جوان است. به گفته آن‌ها، افرادی که جذب این شرکت می‌شوند معمولا در گذشته «دانشجویان ممتاز» (A+ students) بوده‌اند و تجربه شکست کمی دارند.

گریدی در این باره گفت: «بسیاری از کسانی که به تیم ما می‌پیوندند، شکست چندانی را در زندگی تجربه نکرده‌اند. ما باید به آن‌ها کمک کنیم تا با شکست راحت باشند و ریسک کنند؛ چون در غیر این صورت هرگز نمی‌توانیم برنده بازی‌های بزرگ و استثنایی باشیم.»

مطالب مرتبط

دیدگاه‌تان را بنویسید