بر اساس نتایج اولیه و غیرحسابرسی که «Voi» منتشر کرده، این غول سوئدی حوزه میکروموبیلیتی اشتراکی در سال ۲۰۲۴، برای نخستین بار به سوددهی رسید.
شرکت «Voi» که در بیش از ۱۰۰ بازار اروپایی خدمات اسکوتر و دوچرخه برقی اشتراکی ارائه میدهد، در سال ۲۰۲۴ به درآمد خالص ۱۳۲.۸ میلیون یورو (معادل ۱۳۸ میلیون دلار) دست پیدا کرد. در شاخص «EBITDA تعدیلشده» (سود پیش از بهره، مالیات، استهلاک و هزینههای مالی) این شرکت ۱۷.۲ میلیون یورو (۱۷.۹ میلیون دلار) کسب کرد و همچنین حدود ۱۰۰ هزار یورو (۱۰۴ هزار دلار) سود عملیاتی تعدیلشده (EBIT تعدیلشده) به ثبت رساند.
اگرچه ۱۰۰ هزار یورو (بهصورت تعدیلشده) شاید رقم قابلتوجهی به نظر نرسد، «فردریک یلم» (Frederik Hjelm)، بنیانگذار و مدیرعامل «Voi»، به تککرانچ گفت این نتایج نسبتاً کم نشان میدهد که شرکت توانسته حاشیه سود خود را از سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۰۰ درصد بهبود بخشد؛ آنهم در صنعتی «سخت و پرنوسان».
شرکت «لایم» (Lime)، یکی دیگر از رهبران این صنعت، در سال ۲۰۲۳ سود سالانه را گزارش کرد.
یلم افزود: «حالا ما در حال نشان دادن جریان نقدی مثبت واقعی و سوددهی در شاخص EBIT هستیم. بنابراین میتوان گفت در بازه زمانی دو تا سه سال آینده ما میتوانیم گزینه مناسبی برای عرضه عمومی در بازار سهام باشیم.»
مدیرعامل «Voi» همچنین تأکید کرد برای کسبوکارهایی که بر مبنای داراییهای فیزیکی فعالیت میکنند، معیار EBIT (سود عملیاتی) شاخص مناسبتری نسبت به EBITDA است، چراکه بهتر میتواند ساختار هزینههای عملیاتی را در بر بگیرد.
این شرکت در حال حاضر اطلاعات دیگری نظیر درآمد خالص یا هزینههای عملیاتی را منتشر نکرده است. یلم بیان کرد که این دادهها به همراه گزارش حسابرسیشده و جامعتر در پایان فوریه منتشر خواهند شد.
با این حال، یلم اشاره کرد حاشیه سود ناوگان وسایل نقلیه «Voi» — که از ۴۹ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۵۷ درصد در ۲۰۲۴ افزایش یافته — میتواند بهعنوان «نمایهای» از حاشیه سود ناخالص شرکت در نظر گرفته شود.
مدیرعامل «Voi» به مجموعهای از اقدامات برای کاهش هزینه و افزایش بهرهوری اشاره کرد؛ از جمله اتوماسیون در بخش محصول و بهرهگیری از مدلهای یادگیری ماشینی برای پیشبینی تعمیر و نگهداری یا زمانبندی تعویض باتریها. او مدعی است این روشها باعث شده عمر ناوگان فعلی این شرکت به حدود هشت سال برسد و این امر «تأثیر بزرگی بر رشد سوددهی» داشته است.
یلم گفت: «هزاران اقدام کوچک که در نهایت به یک چیز ختم میشود: تمرکز بر انضباط و وسواس روی جزئیات کوچک.»
به گفته او، نرخ استفاده از وسایل نقلیه هم وضعیت خوبی دارد؛ بهطوری که هر وسیله در اوج استفاده تا ۱۰ سفر در روز و در دورههای کمفروغ حدود ۲ سفر در روز را ثبت میکند.
یلم افزود: «نخستین سالهای میکروموبیلیتی اشتراکی با هرجومرج همراه بود؛ از تعدد بازیگران در بازار گرفته تا ضعف در مکانیابی دقیق وسایل نقلیه و مشکلاتی نظیر پارک نادرست. اما در سه سال اخیر، شاهد رشد بلوغ در شهرها و انتخاب بازیکنانی هستیم که از نظر آنها برای پیادهسازی طرحهای میکروموبیلیتی در شهر مناسبترند. این مسئله هم پذیرش عمومی را بالا برده و هم در نهایت سودآوری ما را تقویت کرده است.»
«Voi» سال ۲۰۲۴ را با ۶۰ میلیون یورو (۶۲ میلیون دلار) پول نقد و معادل نقدی به پایان رساند. در اکتبر ۲۰۲۴، این استارتاپ موفق شد ۱۲۵ میلیون یورو اوراق قرضه ممتاز (حدود ۱۳۰ میلیون دلار) از سرمایهگذاران نهادی در منطقه نوردیک و آمریکا جذب کند؛ رویدادی مهم برای شرکتی که طبق دادههای پیتچبوک (PitchBook) تا پیش از آن ۶۷۵.۵۶ میلیون دلار سرمایه خطرپذیر جذب کرده بود.
یلم گفت: «من و مدیر مالیام در اواخر ۲۰۲۱ تصمیم گرفتیم دیگر به سرمایهگذاران سهام تکیه نکنیم و به همین دلیل، شرکت را به سوددهی رساندیم.»
«Voi» تاکنون ۵۰ میلیون یورو (۵۲ میلیون دلار) از اوراق قرضه یادشده را برداشت کرده و قصد دارد آن را برای گسترش ناوگان و ورود به بازارهای جدید اروپایی هزینه کند. در حال حاضر، «Voi» حدود ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه در ناوگان خود دارد که ۹۰ درصدشان اسکوتر هستند.
یلم گفت: «امسال در چند ماه آینده، ما قصد داریم ناوگان دوچرخه خود را بهطور قابل توجهی افزایش دهیم.» او اضافه کرد: «تأمین سرمایه از طریق اوراق قرضه عمومی نشانهای از اعتماد سرمایهگذاران حرفهای حوزه بدهی است.»
در پاسخ به این پرسش که آیا «Voi» قصد دارد بخشی از این سرمایه را صرف خرید شرکتهای دیگر کند — شایعاتی در مورد خرید کسبوکار میکروموبیلیتی «Bolt» توسط «Voi» مطرح شده — یلم گفت پیشنهادی تأییدشده برای تصاحب وجود ندارد.
اما او در عین حال افزود: «اگر قیمت مناسبی داشته باشد، حتماً آن را میخرم. «Bolt» شرکت فوقالعادهای است، اما ما در میکروموبیلیتی عملکرد بهتری داریم!»
مطالب مرتبط
نوبیتکس از مرز ۱۰ میلیون کاربر عبور کرد
افزونه «حراجیم»؛ امکان جدید خرید و فروش مزایدهای در دیوار
تپسل قصد دارد شیپور را نیز بخرد
پربازدیدهای هفته
سرویس جدید «فودرو» اسنپفود چگونه کار میکند؟
چرا پیکهای دیجیکالا بستهها را تا جلوی در واحد نمیآورند؟
پادکست زوم