شرکت چینی بزرگ فعال در حوزه مد سریع، شین (Shein)، قیمت محصولات خود از لباس گرفته تا لوازم آشپزخانه را در آمریکا به شدت افزایش داده است.
این اقدام پیش از اعمال تعرفههای قریبالوقوع بر بستههای کوچک پستی از چین و هنگ کنگ صورت میگیرد و نشانهای اولیه از تاثیر احتمالی جنگ تجاری ترامپ بر مصرفکنندگان آمریکایی است.
پلتفرمهای خرید آنلاین مانند شین و تِمو با تعرفه ۱۲۰ درصدی بر بسیاری از محصولات خود روبرو هستند. این امر ناشی از تصمیم دولت آمریکا برای پایان دادن به معافیت «ناچیز» (de minimis) برای بستههای کوچک پستی از سرزمین چین و هنگ کنگ است. صادرکنندگان در سالهای اخیر از این معافیت، که به کالاهای با ارزش کمتر از ۸۰۰ دلار اجازه میداد بدون تعرفه یا عوارض گمرکی وارد آمریکا شوند، استفاده میکردند. واشنگتن همچنین هزینه هر قلم پستی را برای کالاهای ورودی پس از ۲ می به ۱۰۰ دلار و پس از ۱ ژوئن حتی بیشتر افزایش خواهد داد.
براساس دادههای جمعآوری شده توسط بلومبرگ، بیشترین افزایش قیمتها در آمریکا روز جمعه (۲۵ آوریل) رخ داده است. میانگین قیمت ۱۰۰ محصول برتر در دسته زیبایی و سلامت ۵۱٪ افزایش یافت، یا برخی اقلام که بیش از دو برابر شدند. برای محصولات خانه و آشپزخانه و اسباب بازی، میانگین افزایش بیش از ۳۰٪ بود که با افزایش چشمگیر ۳۷۷٪ در قیمت یک ست حوله آشپزخانه ۱۰ تکه پیشتاز بود. برای لباسهای زنانه افزایش ۸٪ بود. در نمونهای از ۵۰ قلم محصول که توسط بلومبرگ در ۲۴ تا ۲۶ آوریل بررسی شد، قیمتها حدود ۱۰٪ افزایش یافت و ۳۰ قلم از ۴۳ قلم موجود، بیش از ۱۰٪ افزایش قیمت داشتند. با این حال قیمتها در بریتانیا تقریباً بدون تغییر ماند.
اقدام شین در افزایش قیمتها، نشاندهنده تلاش اخیر خردهفروشان آنلاین چینی برای انتقال حداقل بخشی از هزینههای اضافی واردات به مصرفکنندگان آمریکایی است. این وضعیت با اظهارات اخیر مبنی بر «تقریباً هیچ تورمی» به دلیل کاهش قیمت انرژی و مواد غذایی در تناقض است و تاثیرات ملموس جنگ تجاری را بر خرید روزمره مردم نشان میدهد.
در گذشته، شین و تمو تلاشهایی برای کاهش تاثیر تعرفهها انجام داده بودند، مانند تشویق تامینکنندگان به تولید در ویتنام یا ارسال مستقیم کالا به انبارهای آمریکا. با این حال، دادهها نشان میدهد که مصرفکنندگان آمریکایی در ماه مارس و اوایل آوریل، پیش از اعمال افزایش قیمتهای ناشی از تعرفهها، اقدام به خرید و انباشت کالا کرده بودند.
منبع: بلومبرگ
مطالب مرتبط
همدردی شرکتهای حمل و نقل آنلاین با حادثه دیدگان بندرعباس؛ اقدام بشردوستانه با چاشنی مارکتینگ
غولهای استارتاپی آمریکای لاتین؛ برترینها بر اساس ارزشگذاری
شورش آرام مسافران در مسیر کار؛ پدیده «هیچ کاری نکردن» در رفتوآمد روزانه
پربازدیدهای هفته
بیمه تامین اجتماعی برای رانندگان اسنپ و تپسی تصویب شد
سعید رحمانی، بنیانگذار سرآوا سکوت خود را شکست
ماجرای هدیه میلیونی دیجی کالا چه بود؟
گزارش جدید سرآوا؛ اقتصاد پلتفرم، مسیر آینده اقتصاد جهان
پادکست زوم