دادههای جدید نشان میدهد که پلتفرمهای تجارت الکترونیک مد سریع، شین (Shein) و تمو (Temu)، که کالاهای خود را از چین ارسال میکنند، در ماه آوریل هزینههای تبلیغات دیجیتال خود را در اروپا افزایش دادهاند. این تغییر مسیر از ایالات متحده در حالی صورت میگیرد که این شرکتها با تعرفههای سنگین در بازار آمریکا مواجه هستند.
بر اساس دادههای اختصاصی شرکت اطلاعات بازار Sensor Tower که در اختیار رویترز قرار گرفته، هزینههای تبلیغاتی شین و تمو در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، بیشترین رشد را در فرانسه و بریتانیا داشته است. شین هزینههای خود را در فرانسه و بریتانیا ۳۵ درصد افزایش داده، در حالی که تمو، متعلق به PDD Group، به ترتیب ۴۰ درصد و ۲۰ درصد افزایش ماه به ماه را در این دو کشور ثبت کرده است.
این افزایش هزینههای تبلیغاتی در اروپا، که شامل فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا میشود، در شرایطی رخ میدهد که این خردهفروشان با ممنوعیت معافیت تجاری “de minimis” توسط رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، دست و پنجه نرم میکنند. این معافیت پیش از این به بستههای با ارزش کمتر از ۸۰۰ دلار اجازه میداد بدون عوارض گمرکی وارد این کشور شوند. این معافیت عامل کلیدی در رشد سریع شین و تمو در فروش لباسهای ۱۲ دلاری و لوازم جانبی ۵ دلاری در ایالات متحده بود، جایی که هر دو شرکت بخش عمدهای از فروش خود را از آنجا کسب میکردند.
این دو شرکت، که کالاهای خود را از چین ارسال میکنند، ماه گذشته و پیش از اجرایی شدن ممنوعیت de minimis در ۲ مه، تبلیغات دیجیتال خود را در ایالات متحده کاهش دادند. هر دو شرکت در حال افزایش قیمتها هستند، زیرا سیاستهای تجاری ترامپ واردات ارزان را محدود میکند و انتظار میرود این اقدامات حاشیه سود آنها را تحت فشار قرار دهد.
شین مستقر در سنگاپور و تمو در ایالات متحده به دلیل فروش پوشاک و لوازم جانبی ارزان شناخته شدند و اغلب از نظر قیمت رقبایی مانند Old Navy (متعلق به گپ)، زارا (متعلق به ایندیتکس)، H&M و برخی دیگر از فروشگاهها را پشت سر میگذاشتند. این خردهفروشان آنلاین همچنین در طول فصل خرید تعطیلات اخیر، قیمت پیشنهادی تبلیغات دیجیتال را افزایش داده بودند.
کیمبر مادرادزو، استاد بازاریابی در دانشکده بازرگانی Pepperdine Graziadio، گفت که شین و تمو “احتمالا نمیتوانند به اندازه قبل” در ایالات متحده مشتری جذب کنند. وی افزود که این دو شرکت اکنون بر حفظ خریداران آمریکایی که پیشتر جذب کردهاند، تمرکز دارند، که این موضوع در تضاد با استراتژیهای جدید تبلیغات دیجیتال بینالمللی آنهاست.
Sensor Tower اعلام کرد که تبلیغات در بریتانیا به شین و تمو در جذب دانلود بیشتر اپلیکیشن کمک میکند، به طوری که دانلودهای شین ۲۵ درصد ماه به ماه و دانلودهای تمو بیش از دو برابر افزایش یافته است. با وجود افزایش تبلیغات و دانلود اپلیکیشن، کاربران فعال روزانه این اپلیکیشنها تنها به طور جزئی افزایش یافتهاند. کاربران فعال روزانه شین در بریتانیا ۵ درصد و تمو ۱۰ درصد افزایش داشتهاند.
در مقایسه سال به سال، تمو هزینههای تبلیغاتی خود را در بریتانیا ۲۰ درصد و در فرانسه ۱۱۵ درصد افزایش داده است. شین نیز در ماه آوریل نسبت به سال گذشته، هزینههای خود را در فرانسه ۴۵ درصد و در بریتانیا ۱۰۰ درصد افزایش داده است.
Sensor Tower تخمین زده است که میانگین هزینههای تبلیغاتی روزانه تمو در ایالات متحده در پلتفرمهای فیسبوک، اینستاگرام، تیکتاک، اسنپ، ایکس و یوتیوب در دو هفته از ۳۱ مارس تا ۱۳ آوریل، به طور کلی ۳۱ درصد نسبت به ۳۰ روز قبل کاهش یافته است. هزینههای تبلیغاتی روزانه شین در ایالات متحده در فیسبوک، اینستاگرام، تیکتاک، یوتیوب و پینترست نیز در همین دوره به طور کلی ۱۹ درصد کاهش داشته است.
شین و تمو همچنین بخشی از تبلیغات دیجیتال خود را به برزیل منتقل میکنند. کارا لی، تحلیلگر برند و دیجیتال در Sensor Tower، گفت که شین که کالاهای خود را در برزیل برای بازارهای آمریکای لاتین تولید میکند، هزینههای تبلیغات دیجیتال خود را در ماه آوریل ۱۴۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داده است تا با ورود تمو به این بازار رقابت کند. هزینههای تبلیغاتی تمو در برزیل در ماه آوریل امسال ۸۰۰ برابر بیشتر از سال گذشته بود، زمانی که این شرکت پیش از راهاندازی خود در ژوئن ۲۰۲۴، تبلیغات در آنجا را افزایش میداد. لی گفت که شین نیز همین کار را زمانی انجام داد که تمو در سپتامبر ۲۰۲۲ وارد بازار ایالات متحده شد. “حدس من این است که آنها احتمالاً از استراتژی مشابهی در برزیل نیز استفاده میکنند.”
منبع: رویترز
مطالب مرتبط
مدیرعامل اوبر به کارمندان هشدار داد: «خوب» کافی نیست؛ بازگشت اجباری به دفتر سه روز در هفته
از هزینههای رفتوآمد و کارمزدهای پنهان تا شفافیت مالی کامل؛ بلو چطور تجربهای متفاوت خلق کرده است؟
نوبیتکس صفحه رمزارزهای خود را به روزرسانی کرد
پربازدیدهای هفته
بیمه تامین اجتماعی برای رانندگان اسنپ و تپسی تصویب شد
سرویس جدید «فودرو» اسنپفود چگونه کار میکند؟
سعید رحمانی، بنیانگذار سرآوا سکوت خود را شکست
ماجرای هدیه میلیونی دیجی کالا چه بود؟
پادکست زوم