همدردی شرکت‌های حمل و نقل آنلاین با حادثه دیدگان بندرعباس؛ اقدام بشردوستانه با چاشنی مارکتینگ

در پی وقوع حادثه انفجار در بندرعباس، شرکت اسنپ برای همدردی با حادثه دیدگان و ساکنان منطقه، امکانی را برای جابجایی آسان و بدون هزینه فراهم کرد.

در اقدامی قابل توجه، شرکت تپسی نیز اعلام کرد با وجود عدم فعالیت در بندرعباس، این اقدام اسنپ را تایید می‌کند و از کاربران در صورت نیاز، دعوت به استفاده از سرویس رایگان اسنپ را کرد. این همبستگی میان دو رقیب در مواجهه با بحران، در اکوسیستم فناوری ایران مورد توجه قرار گرفت.

اسنپ با راه‌اندازی سرویس ویژه رفت و برگشت رایگان به مراکز اهدای خون در بندرعباس، امکان جابه‌جایی آسان و بدون هزینه را برای داوطلبان فراهم کرده است. هدف این شرکت تسهیل دسترسی داوطلبان به مراکز اهدای خون در شرایط دشوار پس از حادثه بود. در اقدامی مکمل و همسو، شرکت تپسی با انتشار توییتی خطاب به هم‌وطنان ساکن بندرعباس، ضمن اعلام اینکه در شهر بندرعباس فعال نیست، کد تخفیف «BandarAbbas» را معرفی کرد و از کاربران خواست با استفاده از این کد، برای رفت و برگشت به اداره کل انتقال خون هرمزگان، رایگان اسنپ بگیرند. تپسی در این توییت، تیم اسنپ را نیز تگ کرد و از هشتگ «#درکنارهمیم» استفاده نمود. این اقدام تپسی، با هدایت مستقیم کاربران به سمت سرویس رقیب برای یک هدف بشردوستانه (تسهیل اهدای خون)، نشان داد که در مواقع بحران، همبستگی میان بازیگران حتی رقیب در اکوسیستم فناوری ایران وجود دارد و اولویت با کمک به مردم است.

این اقدامات شرکت‌های اسنپ و تپسی را می‌توان در چارچوب مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها (CSR) بررسی کرد. بسیاری از شرکت‌ها در سراسر جهان در زمان بروز حوادث یا بحران‌ها، با ارایه کمک‌های نقدی، خدماتی یا تسهیلاتی، تلاش می‌کنند نقش مثبتی در جامعه ایفا کنند و همدردی خود را با مردم نشان دهند.

با این حال، این گونه اقدامات بشردوستانه، هرچند با نیت کمک صورت می‌گیرند، جنبه‌های مارکتینگ نیز دارند. ارایه خدمات رایگان یا تخفیف در زمان بحران می‌تواند تصویر برند شرکت را بهبود ببخشد، همدلی آن را با جامعه نشان دهد و در بلندمدت منجر به افزایش وفاداری مشتریان و جذب مخاطبان جدید شود. همکاری و حمایت یک شرکت از اقدام رقیب در چنین شرایطی نیز پیامی مثبت به بازار می‌دهد و می‌تواند به عنوان یک فعالیت هوشمندانه مارکتینگ تلقی شود.

اقدام تپسی در حمایت از طرح اسنپ و نمایش همبستگی میان دو رقیب در مواجهه با حادثه بندرعباس، با واکنش مثبت وزیر ارتباطات نیز روبرو شد. ستار هاشمی، وزیر ارتباطات در واکنشی به توییت تپسی اظهار داشت: «اکوسیستم نوآوری ایران آنقدر بالغ و مسوولیت‌پذیر است که بداند چه زمانی وقت رقابت است و چه زمانی موسم همدلی و وفاق. عمیقا در کشور نیازمند چنین روحیه‌هایی هستیم که وقتی پای مردم و منافع مردم در میان است آن را فدای رقابت و منافع زودگذر نکنیم!»

پست وزیر ارتباطات در شبکه‌ی اکس
link

مطالب مرتبط

خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از تقابل با پلتفرم‌های آنلاین دارو تا لایحه جدید برای تاکسی‌های اینترنتی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۹۲ این پادکست، از تقابل با پلتفرم‌های…
علی‌بابا

همکاری علی‌بابا و دانشگاه تهران در راستای توسعه دانش‌محور گردشگری

تفاهم‌نامه‌ همکاری میان گروه علی‌بابا و دانشکده گردشگری دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران به امضا رسید. هدف از این همکاری مشترک، پیوند میان صنعت و دانشگاه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم