گروه صنعتی طبیعت ماکان، یکی از هلدینگهای بزرگ اقتصادی کشور با سابقه گسترده در صنایع غذایی و توزیع، با راهاندازی پلتفرم شبکه نمایش خانگی «استارنت»، به طور رسمی وارد عرصه رسانه و سرگرمیهای دیجیتال شده است.
ورود قدرتمند هلدینگ طبیعت ماکان به نمایش خانگی؛ استارنت با سکانداری برادران آقاگلیان آغاز به کار کرد
این اقدام با همکاری و مدیریت برادران آقاگلیان، چهرههای شناختهشده در سرمایهگذاری آثار نمایش خانگی، صورت پذیرفته و میتواند موازنه قوا در بازار رقابتی پلتفرمهای آنلاین را تغییر دهد.
پلتفرم استارنت محصول گروه رسانهای نیکاندیش است که به عنوان بازوی رسانهای هلدینگ طبیعت ماکان فعالیت میکند. بر اساس گزارشهای منتشر شده، حمید و مجید آقاگلیان، که پیش از این به عنوان سرمایهگذاران آثاری چون سریالهای پرمخاطب «قهوه تلخ» و «باغ مظفر» از مهران مدیری شناخته میشدند، مدیریت این پلتفرم تازه تأسیس را بر عهده خواهند داشت.
برادران آقاگلیان که سابقه همکاری با گروه اقتصادی گلرنگ را نیز در کارنامه دارند، اکنون به سمت هلدینگ طبیعت ماکان متمایل شدهاند. هلدینگ طبیعت ماکان یکی از بزرگترین مجموعههای اقتصادی کشور است که سهامدار شرکتهای معتبر و پرنفوذی در صنایع غذایی از جمله میهن، طبیعت، هایلی، خوشبخت و همچنین فروشگاههای زنجیرهای دیلی مارکت است. این ابرشرکت بخش قابل توجهی از بازار مواد غذایی و توزیع در کشور را در اختیار دارد و ورود آن به صنعت نمایش خانگی با پشتوانه مالی و شبکهای قوی، اتفاقی مهم و قابل توجه تلقی میشود. تحلیلگران معتقدند که این ورود میتواند تحولات چشمگیری را در صنعت نمایش خانگی ایران رقم بزند.
پلتفرم استارنت پس از اخذ مجوزهای لازم از ساترا در مهر ماه سال گذشته (۱۴۰۳) فعالیت خود را آغاز کرد. حدود یک ماه پس از دریافت مجوز، خبر ساخت سریالی با نام «کنکل» با حضور بازیگرانی چون امیر آقایی، صابر ابر، ستاره پسیانی و پدرام شریفی توسط این پلتفرم منتشر شد. هرچند اطلاعات بیشتری از این پروژه در ماههای بعد منتشر نشد، اما در آغاز هفته جاری اخباری مبنی بر کلید خوردن پروژه «کنکل» و احتمال رسیدن آن به پخش در سال جاری منتشر شد.
با این حال، آغاز رسمی فعالیت پلتفرم استارنت در روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری با پخش اولین قسمت از سریال «کنکل» به کارگردانی رامتین لوافی صورت گرفت. سریال «کنکل» به عنوان نخستین محتوای اختصاصی استارنت، یک درام پلیسی معمایی با حضور بازیگرانی چون صابر ابر، هانیه توسلی، مهدی پاکدل و ستاره پسیانی است. این سریال قرار است به صورت هفتگی، پنجشنبهها ساعت ۸ صبح در این پلتفرم بارگذاری شود.
استارنت برای جذب مخاطب و رقابت در بازار، دو مدل تماشای متفاوت را ارائه میدهد:
- اشتراک رایگان (AVOD): در این مدل، کاربران میتوانند بدون پرداخت هزینه اشتراک، به محتوای پلتفرم دسترسی داشته باشند، اما هنگام تماشای محتوا با پخش تبلیغات مواجه خواهند شد. این مدل با هدف فراهم کردن دسترسی گسترده برای تمام اقشار جامعه طراحی شده است.
- اشتراک استارنت پلاس (SVOD): این مدل برای کاربرانی است که به دنبال تجربهای بدون وقفه و بدون تبلیغات هستند. با خرید اشتراک پلاس، کاربران میتوانند به تمام محتواها، از جمله تولیدات اختصاصی، بدون نمایش تبلیغات و با کیفیت بالاتر دسترسی داشته باشند.
استارنت همچنین برنامههای خود برای انتشار محتوا در طول هفته را اعلام کرده است. طبق جدول پخش هفتگی این پلتفرم، قرار است پنج روز در هفته محتوای جدید منتشر شود. علاوه بر سریال هفتگی «کنکل»، سریال «جزر و مد» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و رئالیتیشوی «کافه ژوله» با اجرای سروش صحت نیز به صورت دو بار در هفته منتشر خواهند شد. سریال «جزر و مد» روزهای یکشنبه و سهشنبه و رئالیتیشوی «کافه ژوله» روزهای چهارشنبه و جمعه بارگذاری میشوند. هرچند زمان دقیق شروع پخش این دو برنامه هنوز اعلام نشده است، اما انتشار دو قسمت در هفته برای یک سریال در شبکه نمایش خانگی، اتفاقی جدید محسوب میشود.
ثبت نام در استارنت نیازمند شماره تلفن همراه، استان، جنسیت و سن است و شماره تلفن قابل ویرایش نیست. قوانین پلتفرم نیز شامل مواردی چون عدم مسئولیت در قبال مشکلات نرمافزاری، ممنوعیت تکثیر محتوا و اشتراکگذاری حساب کاربری، و حفظ اطلاعات کاربران مگر با درخواست قانونی مراجع ذیصلاح است.
ورود هلدینگ قدرتمند طبیعت ماکان با پشتوانه مالی و توزیع گسترده، به همراه تجربه برادران آقاگلیان در حوزه تولید و سرمایهگذاری محتوای نمایش خانگی، استارنت را به یک بازیگر جدی در این بازار تبدیل میکند. ارائه مدل رایگان با تبلیغات نیز میتواند بخش قابل توجهی از مخاطبان را که تمایلی به پرداخت اشتراک ندارند، جذب کند. با آغاز به کار رسمی و انتشار محتواهای جدید، باید دید استارنت تا چه اندازه میتواند در رقابت با غولهایی چون فیلیمو، فیلمنت و نماوا موفق عمل کرده و سهم قابل توجهی از بازار نمایش خانگی ایران را به دست آورد. موفقیت سریالهای اختصاصی مانند «کنکل» نیز در شهرت و جذب مخاطب برای این پلتفرم بیتأثیر نخواهد بود.
مطالب مرتبط
بلو؛ همان ساعت برناردی که همیشه دنبالش بودی
کارخانههای پوشاک چین در نقطه عطف پس از تعرفههای جدید آمریکا
خرید سهم یکی از سرمایهگذاران «دکترِتو» توسط «مکس هلدینگ»
پربازدیدهای هفته
بیمه تامین اجتماعی برای رانندگان اسنپ و تپسی تصویب شد
خرید سهم یکی از سرمایهگذاران «دکترِتو» توسط «مکس هلدینگ»
ماجرای هدیه میلیونی دیجی کالا چه بود؟
سعید رحمانی، بنیانگذار سرآوا سکوت خود را شکست
پادکست زوم