به نظر میرسد دوران طلایی کار در حوزه فناوری به پایان رسیده است. بر اساس گزارشها، کارکنان شرکتهای بزرگ فناوری مانند گوگل، متا و آمازون، مانند کارکنان سایر صنایع، در محل کار خود با نارضایتی روبرو هستند.
شرکتهای فناوری دیگر آن امنیت شغلی، امکانات رفاهی پر زرق و برق و فرهنگ سازمانی ویژهای که قبلا ارایه میدادند را ندارند.
کار در حوزه فناوری دیگر شبیه به گذشته نیست؛ این فقط به معنای نبود میان وعدههای گران قیمت نیست. کارکنان اکنون با ترس دائمی از تعدیل نیرو، ساعات کاری طولانیتر و افزایش مسئولیتها بدون افزایش حقوق، دست و پنجه نرم میکنند. قبلا، این حوزه با امکانات فوقالعاده (مانند میز فوتبال دستی، اردوهای تفریحی، تنقلات خاص) و فرهنگ «با تمام وجود حاضر شدن در محل کار» پیشرو بود و حتی در اوج جنگ جذب استعداد، افرادی استخدام میشدند که عملا کاری انجام نمیدادند.
نشانههای این تغییر در شرکتهای بزرگ مشهود است. متا اخیرا ۵٪ از کارکنان خود را براساس عملکرد تعدیل کرده و محدودیتهای جدیدی برای سفرهای کارکنان اعمال کرده است. آمازون بر رایانههای کارکنان هنگام کار نظارت میکند و گوگل پس از خروج افراد، جایگزینی برای برخی موقعیتها استخدام نمیکند. آمازون اکنون از اکثر کارکنان اداری میخواهد ۵ روز در هفته به محل کار بیایند، در حالی که در سایر شرکتها این رقم معمولا سه روز است. گوگل نیز برخی کارکنان دورکار را ملزم به حضور ۳ روز در هفته کرده یا بسته خروج پیشنهاد داده است.
این تغییر ناشی از تمرکز بیشتر مدیریت بر نتایج مورد انتظار وال استریت (بازار سهام)، افزایش بهرهوری (انجام کار بیشتر با نیروی کمتر) و مسطح کردن ساختار سازمانی است. تعدیل نیرو دیگر اتفاقی نادر نیست، بلکه به بخشی عادی از کسبوکار تبدیل شده است. براساس گزارشها، در سال ۲۰۲۵، بیش از ۵۰ هزار کارمند فناوری در بیش از ۱۰۰ شرکت تعدیل شدهاند، حتی در حالی که برخی شرکتها درآمد بیسابقهای ثبت میکنند.
امکانات رفاهی پر زرق و برق گذشته نیز کاهش یافتهاند. مواردی مانند خشکشویی رایگان در متا، بودجه تفریحی در گوگل، یا سخاوت نتفلیکس در مورد مرخصی والدین محدودتر شدهاند. کارکنان میگویند کیفیت و تنوع میان وعدهها کاهش یافته و بودجه تیمها برای خرید اقلام تبلیغاتی کم شده است. در حالی که این امکانات ممکن است کوچک به نظر برسند، اما کاهش آنها باعث افت روحیه کارکنان میشود.
کارکنان حس میکنند کمتر «دستنیافتنی» هستند و مجبورند کار همکاران تعدیل شده را انجام دهند. قدرت چانهزنی برای حقوق در هنگام تغییر شغل کاهش یافته است. با وجود اینکه حقوق کارکنان فناوری در مقایسه با سایر بخشها همچنان بالاست، اما شکافی در بازار ایجاد شده: متخصصان هوش مصنوعی (به خصوص با مدرک دکتری) شاهد افزایش چشمگیر حقوق هستند، در حالی که سایرین ماندن در موقعیت فعلی را بهتر میدانند، زیرا شرکتها دیگر مانند چند سال قبل حقوق پرداخت نمیکنند و پاداشهای غیر تضمین شده بیشتری ارایه میدهند.
در مجموع، فضای کار در شرکتهای بزرگ فناوری تغییر کرده است. از فرهنگ آزاد و امکانات فراوان گذشته، به سمت محیطی فشردهتر، مطالبهگرتر و کمتر «اجتماعی» حرکت شده که در آن، کارکنان حس میکنند بیشتر شبیه به همتایان خود در سایر صنایع هستند.
منبع: وال استریت ژورنال
مطالب مرتبط
تهران میزبان اولین نمایشگاه بینالمللی هوش مصنوعی و صنایع وابسته میشود
وعده بزرگ ایلان ماسک برای تسلا؛ روبوتاکسی پولساز در میانه مشکلات مالی و ایمنی
همکاری بزرگ اوبر و فولکس واگن در آمریکا
پربازدیدهای هفته
بیمه تامین اجتماعی برای رانندگان اسنپ و تپسی تصویب شد
ماجرای هدیه میلیونی دیجی کالا چه بود؟
سعید رحمانی، بنیانگذار سرآوا سکوت خود را شکست
بنیانگذاران نارنجی و دیوار «نوشدارو» را راهاندازی کردند
پادکست زوم