تِمو (Temu)، خردهفروش آنلاین چینی، در واکنش به تعرفههای وضع شده توسط دونالد ترامپ، شروع به اضافه کردن «هزینه واردات» حدود ۱۴۵ درصدی به قیمت محصولات خود در آمریکا کرده است.
این هزینهها، که از آخر هفته گذشته (۲۶-۲۷ آوریل) و پس از اجرایی شدن افزایش قیمتها در روز جمعه (۲۵ آوریل) نمایان شدند، گاهی بیشتر از قیمت خود محصول اصلی هستند و میتوانند قیمت نهایی یک سفارش معمول را بیش از دو برابر کنند.
پلتفرمهای خرید آنلاین مانند تِمو و شین با تعرفه ۱۲۰ درصدی بر بسیاری از محصولات خود روبرو هستند. این امر ناشی از تصمیم دولت آمریکا برای پایان دادن به معافیت «ناچیز» برای بستههای کوچک پستی از سرزمین چین و هنگ کنگ است. این حفره قانونی که به شدت مورد انتقاد بود، به رشد سریع تِمو و شین در آمریکا کمک کرده بود، زیرا به اکثر بستهها با ارزش کمتر از ۸۰۰ دلار اجازه میداد بدون عوارض گمرکی وارد آمریکا شوند.
تحلیل شبکه CNBC نشان میدهد برای مثال، یک پیراهن تابستانی ۱۸.۴۷ دلاری در تِمو پس از اضافه شدن ۲۶.۲۱ دلار هزینه واردات، ۴۴.۶۸ دلار هزینه خواهد داشت که معادل ۱۴۲٪ افزایش قیمت است. یک مایو بچهگانه ۱۲.۴۴ دلاری، با ۱۸.۶۸ دلار هزینه واردات، برای خریدار ۳۱.۱۲ دلار تمام میشود که افزایش خیرهکننده ۱۵۰٪ است. یک جاروبرقی دستی ۱۶.۹۳ دلاری اکنون با احتساب ۲۱.۶۸ دلار هزینه واردات، ۴۰.۱۱ دلار هزینه دارد که افزایش حدود ۱۳۷٪ است. تِمو در وبسایت خود توضیح میدهد که این هزینهها تمام فرآیندها و هزینههای مرتبط با گمرک، از جمله عوارض وارداتی که به نیابت از شما به مقامات گمرکی پرداخت میشود را پوشش میدهند، اما ممکن است مبلغ لیست شده لزوماً نشاندهنده مبلغ واقعی پرداخت شده به مقامات گمرکی نباشد. نمایندگان تِمو به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ ندادند. شرکت رقیب، شین (Shein)، نیز قیمتها را افزایش داده، اما به نظر نمیرسد هزینههای واردات را به این شکل اضافه کند؛ این شرکت در وبسایت خود اعلام کرده تعرفهها در قیمت نهایی گنجانده شده و مشتری هنگام تحویل هزینه اضافی پرداخت نخواهد کرد.
این هزینههای واردات، پیشنهاد ارزشی (Value Proposition) را که در وهله اول تِمو را در میان مصرفکنندگان محبوب کرد، تضعیف میکند. تِمو از زمان راهاندازی در آمریکا در سال ۲۰۲۲، با تبلیغات گسترده آنلاین با شعار «مانند یک میلیاردر خرید کن»، به سرعت محبوبیت پیدا کرده بود. اگرچه زمان ارسال طولانی بود، اما قیمتهای بسیار پایین لباس، لوازم الکترونیکی و کالاهای خانگی باعث میشد انتظار اضافی ارزشش را داشته باشد. اکنون قیمت بسیاری از محصولات آن بیشتر با رقبای آمریکایی مانند آمازون، والمارت و تارگت همسو شده، اما ممکن است همچنان بیش از یک هفته طول بکشد تا کالا به دستشان برسد.
تِمو از زمان اعلام تعرفههای جدید ترامپ، به شدت هزینههای تبلیغات آنلاین خود در آمریکا را کاهش داده است. طبق دادههای Sensor Tower، رتبه اپلیکیشن تِمو در اپ استور اپل از آن زمان به #۷۳ سقوط کرده، در حالی که پیش از این دائماً در میان ۱۰ اپلیکیشن برتر قرار داشت. رتبه اپلیکیشن شین نیز اکنون ۵۴ است که نسبت به ماه قبل از ۱۵ پایینتر آمده است.
خریداران تِمو در روزهای پس از افزایش قیمت، فرومهای سایت Reddit را با پستهایی که از هزینههای واردات ناشی از تعرفهها انتقاد میکنند، پر کردهاند. در یکی از پستها با عنوان «R.I.P. Temu, it was nice while it lasted» (خداحافظ تِمو، لذتبخش بود تا وقتی که بود)، یک کاربر نوشت که قیمت اقلام روز جمعه «به هوا پرواز کرد». کاربر دیگری در پستی جداگانه نوشت: «از خرید مانند یک میلیاردر به خرید مانند یک روستایی در یک روز.» مکنزی موریس، مشتری تِمو در میسوری، میگوید او قبل از شروع افزایش قیمتها یک ست گلدان برای گیاهان آبدار را به قیمت ۱۲.۲۵ دلار سفارش داد. او میگوید تا روز جمعه قیمت این گلدانها به ۳۰ دلار رسید. موریس ماهانه چندین بار لوازم یوگا، لباس و محصولات متنوع دیگر را از این سایت خریداری میکرد، اما اکنون انتظار دارد جای دیگری خرید کند، زیرا کالاهای تِمو گرانتر شدهاند. موریس گفت: «وقتی میتوانم همان چیز را در آمازون با همان قیمت و معمولاً کمی سریعتر تهیه کنم، پرداخت ۱۴۰٪ افزایش قیمت بیمعنی است.»
به نظر میرسد هزینههای جدید فقط به محصولاتی اضافه میشود که از انبارهای محلی در آمریکا فروخته نمیشوند. تِمو در سال گذشته تلاش کرده مراکز توزیع مستقر در آمریکا ایجاد کند تا خود را از تنشهای تجاری محافظت کند و گزارش شده فروشندگان را برای ذخیره موجودی در آمریکا تحت فشار قرار داده است. اخیراً، تِمو محصولات با ارسال محلی به مصرفکنندگان آمریکایی را نسبت به محصولاتی که مستقیماً از چین ارسال میشوند، بیشتر تبلیغ میکند. این روند با افزایش قیمتها و اضافه کردن هزینههای اضافی توسط شرکت، تشدید شده است. مثلاً، در بررسی صفحه «تخفیفات ویژه» تِمو در روز دوشنبه، بیش از ۷۵٪ محصولات ارایه شده دارای برچسب «محلی» بودند.
در مجموع، تعرفههای جدید آمریکا تاثیر قابل توجهی بر مدل کسبوکار تِمو و تجربه خرید مصرفکنندگان آمریکایی گذاشته و شرکت را وادار به تغییر استراتژی کرده است، در حالی که مصرفکنندگان به دنبال جایگزین هستند.
منبع: CNBC
مطالب مرتبط
یک میلیارد آپدیت برنامه و بازی توسط کاربران در بازار ثبت شد
زرپاد از کارتهای هدیه خود رونمایی کرد
تخفیف ۵۰۰ هزار تومانی تاکسی اینترنتی ماکسیم برای مشترکین سیمکارتهای شاتلموبایل
پربازدیدهای هفته
بیمه تامین اجتماعی برای رانندگان اسنپ و تپسی تصویب شد
سعید رحمانی، بنیانگذار سرآوا سکوت خود را شکست
ماجرای هدیه میلیونی دیجی کالا چه بود؟
بیانیه رسمی «بازار» درباره سرمایهگذاری شرکت تپسل
پادکست زوم