تِمو در دام قیمت‌گذاری آمازون؛ تلاش برای رقابت در آمریکا به بن‌بست خورد

تلاش‌های پلتفرم چینی «تِمو» (Temu) برای جذب تامین‌کنندگان آمریکایی و بازسازی کسب‌وکار خود پس از محدودیت‌های شدید دولت ترامپ بر واردات از چین، با مانع قدرت بی‌چون‌وچرای آمازون در بازار تجارت الکترونیک مواجه شده است.

به گفته دو منبع آگاه از جلسات اخیر، شرکت‌ها و فروشندگان آمریکایی به این پلتفرم متعلق به هلدینگ PDD چین گفته‌اند که قادر به عرضه محصولات برند خود با قیمتی پایین‌تر از آمازون نیستند. یکی از مدیران یک شرکت بزرگ فروشنده شخص ثالث می‌گوید: «ما به آن‌ها گفته‌ایم که نمی‌توانند با همان کالاها قیمت آمازون را بشکنند؛ محصولاتشان باید اساساً متفاوت باشد.»

این مذاکرات، شکستی بزرگ برای تِمو محسوب می‌شود که پس از حذف معافیت گمرکی «د مینیمیس» (de minimis) توسط دولت ترامپ، در حال بازنگری کامل مدل کسب‌وکار خود است. این معافیت به تِمو اجازه می‌داد کالاهای ارزان را مستقیماً از چین و بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد کند.

کسب‌وکار تِمو پس از این تغییرات قانونی متوقف شده است. بر اساس داده‌های شرکت اطلاعات بازار Sensor Tower، کاربران فعال ماهانه اپلیکیشن این شرکت در آمریکا بین ماه‌های مارس و اواسط ژوئیه، با سقوط ۵۴ درصدی به ۳۷ میلیون نفر کاهش یافته است. تحلیلگران این افت را به توقف هزینه‌های تبلیغاتی عظیم این شرکت در آمریکا نسبت می‌دهند؛ اقدامی که البته از اواخر ژوئن مجدداً از سر گرفته شده است.

فروشندگان آمریکایی هشدار داده‌اند که حتی اگر تِمو کارمزدهای کمتری پیشنهاد دهد، آمازون به سادگی قیمت‌های پایین‌تر را مطابقت خواهد داد. مقیاس غول‌آسای آمازون به آن اجازه می‌دهد تا برای حفظ قیمت‌های پایین، برای مدتی ضرر را تحمل کند؛ کاری که رقبای کوچکتر مانند تِمو از پس آن برنمی‌آیند.

چالش اصلی فروشندگان، از دست دادن «باکس خرید» (Buy Box) در آمازون است؛ قابلیتی که بخش عمده فروش سایت را تشکیل می‌دهد و در صورت عرضه همان کالا با قیمت پایین‌تر در پلتفرم دیگر، این امتیاز از فروشنده سلب می‌شود. با توجه به اینکه تِمو قیمت نهایی کالا را خود تعیین می‌کند، فروشندگان کنترلی برای جلوگیری از یک جنگ قیمتی ویرانگر که مستقیماً بر درآمدشان از آمازون تاثیر می‌گذارد، ندارند.

در حالی که آمازون ادعا می‌کند فروشندگان در قیمت‌گذاری مستقل هستند، مشاوران معتقدند تنها راه رقابت برای تِمو، فروش کالاهای غیر برند، ارائه تخفیف‌های عمده، یا فروش کالاهای مرجوعی و تخفیف‌خورده، شبیه به فروشگاه‌هایی مانند TJ Maxx است.

تِمو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به رقابت عادلانه و باز باور داریم… فروشندگان سزاوار آزادی انتخاب هستند، بدون آنکه در قفس قرار بگیرند.»

 

منبع: فایننشال تایمز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید