روز گذشته سالن شیخ بهایی صندوق نوآوری و شکوفایی میزبان شماری از کارآفرینان، استارتاپها، فعالان حوزه اکوسیستم نوآوری و سرمایهگذاران بود تا در نشست مرحله پایانی رویداد نکستآپ پای ارائه تیمهای راهیافته به گذر آخر داوری این رویداد بنشینند.
رویداد نکستآپ که در همکاری مشترک دو مجموعه شتابدهنده تریگآپ (تریگآپ به عنوان شریک تجاری و بازوی سرمایهگذاری شناسا بر روی استارتاپهای مرحلهEarly Stage فعالیت میکند) و همچین دیجینکست، بازوی سرمایهگذاری و نوآوری دیجیکالا برگزار شد فرصتی بود تا استارتاپهای حوزه فینتک با ارائه خدمات و محصولات خود طی بازههای زمانی مختلف از سوی کارشناسان و منتورهای دو گروه داوری شده و در نهایت تیمهای راهیافته به مرحله پایانی برای جذب سرمایه فرصت ارائه در پیش سرمایهگذاران را داشته باشند.
برسازی فرهنگ حمایت، مسئولیت اول تریگآپ
در این راستا محمدصادق سبحانی، مدیرعامل شتابدهنده تریگآپ به تشریح اهداف برگزاری این رویداد و مسئولیتی که مجموعه تریگآپ برای خود دیده است پرداخت. او در ابتدا با اشاره به یک دهه فعالیت شتابدهنده تریگآپ در فضای اکوسیستم نوآوری کشور از امضای بیش از ۶۷ قرارداد سرمایه گذاری و ۱۴ خروج موفق در این مدت خبر داد.
سبحانی در ادامه از چالشهای موجود در مسیر اکوسیستم نوآوری از دو منظر حجم سرمایهگذاریهای و همچنین شمار تیمهایی که آمادگی پذیرش سرمایه را داشته باشند گفت و از راهبردهایی که در این میان شتابدهنده تریگآپ برای رهایی از این چالشها طی دو سال گذشته در جهت انجام وظایف سازمانی و همین طور مسئولیت اجتماعی و ملی خود به آن توجه داشته است.
سبحانی با اشاره به چالش تضعیف جریان شکلگیری و شکلدهی تیمهای استارتاپی در سالهای اخیر راه برونرفت از این معضل در تریگآپ را برگزاری رویدادهای ترویجی به خصوص حضور و برگزاری این رویدادها با هدف برسازی فرهنگ حمایت از اکوسیستم نوپای استارتاپی در دانشگاههای کشور نام برد که در این میان ارتباط با دانشگاههای برجسته از جمله دانشگاه شریف، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان منتج به دستاورهای درخشانی شده به طوری که در نهایت برگزاری رویدادهای ترویجی در این مراکز علمی با همکاری شتابدهنده تریگآپ طی دو سال گذشته به شکل دهی ۴۳ تیم و ارائه خدمات پیش شتابدهی منجر شده است.
مدیرعامل شتابدهنده تریگآپ در ادامه صحبتهایش از «پلتفرم آنلاین تریگیت» به عنوان یکی از مزیتهای رقابتی این شتابدهنده نام برد و گفت: «ما در تریگیت شاهد بالغ بر ۲۵ ساعت آموزش رایگان برای تیمهای مختلف با نیازمندهای خاص در رشتههای گوناگون هستیم. امروز تریگیت بستری است که میتواند به راحتی کل فرآیند پذیرش، جذب و راهبری استارتاپها از طریق آن صورت بگیرد و میتوان به جرات ادعا داشت که پلتفرم آنلاین تریگیت یکی از بدیعترین ابزارهای راهبری تیم های استارتاپی در کل اکوسیستم نوآوری کشور محسوب می شود.»
به گفته سبحانی تا امروز بیش از ۲۳۰۰ کاربر فعال در بستر پلتفرم آنلاین تریگیت با مسیر کارآفرینی آشنا شدهاند و با میزبانی ۱۰ رویداد در حوزههای مختلف ۵۵۰ استارتاپ در آن به ثبت رسیده است. در این میان ۱۴ نهاد نوآور نیز در حال استفاده از خدمات تریگیت هستند.
همکاری همه بازیگران اکوسیستم را نیاز داریم
محمدصادق سبحانی در در بیان مسیر راهبردی دوم تریگآپ برای حل چالشهای اکوسیستم نوآوری به روند شناسایی کسب و کارهای بالقوه با پتانسیلهای کارآفرینی و جذب سرمایه لازم اشاره کرد و کشف سرمایههای نوآورانه را در اکوسیستمی که به سبب روند تضعیفشده سالیان گذشته از امید به رسیدن به سرمایهگذار ناامید شده بود یکی دیگر از اهداف شتابدهنده تریگآپ نام برد.
او در این باره توضیح داد: «الگویی که در این مسیر در ذهن داشتیم این بود که بتوانیم این مسئولیت بزرگ را در همکاری با نهادهای فعال در اکوسیستم نوآوری کشور انجام دهیم که در این راستا رویداد نکسپآپ یکی از این مواردی است که امروز در همکاری با مجموعه دیجینکست شاهد هستیم. رویدادی که با هدف کشف و شناسایی استارتاپها کلید خورد با این هدف که در نهایت با معرفی تیمهای برتر ماجرا چه به سرمایهگذاری مجموعه تریگآپ و چه دیگر شتابدهندهها و سرمایه گذاران حاضر ختم شود.»
او در ادامه به دو رویداد «دوشنبهها» و «پیوند استارتاپها» اشاره کرد که در ابتدای سال با همکاری مجموعه «بیلدزآپ» برگزار شد و با معرفی ۹۰ استارتاپ به انجام رسید و اظهار امیدواری کرد که ادامه این روند به عنوان راهبرد و نقشهراهی اساسی برای تریگآپ بتواند حرکتی موثر برای رشد و بلوغ هرچه بیشتر اکوسیستم نوآوری کشور به شمار رود که این تازه ابتدای ماجراست و این اکوسیستم با حمایت همه ارکان و بازیگران آن است که جان خواهد گرفت.
نکستآپ، فرصتی برای تعامل و شبکهسازی
رویداد نکستآپ اولین همکاری مشترک دو مجموعه تریگآپ و دیجینکست بود که فراخوان ابتدایی آن در ۱۵ آبان ۱۴۰۳ اطلاعرسانی شد و تیمهای مایل به ارائه تا ۲۹ آبان فرصت ثبتنام در این رویداد را داشتند. در این رویداد ۸۱ تیم در مرحله اول ثبتنام کردند که در نهایت در غربالگری اول ۵۸ تیم و در غربالگری دوم ۲۴ تیم به مسیر آموزشی و منتورینگ تریگآپ راه یافتند. در این مسیر که در بستر پلتفرم آنلاین تریگیت انجام شد منتورها بعد از ارائه دورههای آموزشی خاص (۴۸ نفرساعت) در نهایت ۸ تیم را به مرحله نهایی راهی کردند که روز گذشته در روز نهایی ۸ تیم راه یافته به روز داوری فرصت ارائه در حضور بالغ بر ۲۰ سرمایهگذار را به دست آوردند.
مطالب مرتبط
حضور ایرانسل در تلکام ۱۴۰۳ با شعار جریانی به سوی هوشمندی
بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت روز مادر و روز پدر
پربازدیدهای هفته
سرویس جدید «فودرو» اسنپفود چگونه کار میکند؟
دیجیکالا طلای دیجیتال میفروشد
پرطرفدارترین کالاهای دست دوم روی دیوار چه بوده است؟
پادکست زوم