در پنل تجارت الکترونیک کنگره موبایل ایران مطرح شد: شفافیت ذات صنعت تجارت الکترونیک است

پنل موبایل و تجارت الکترونیک، ۲۷ شهریور ماه در دومین رویداد استارتاپی کنگره موبایل ایران برگزار شد.

در این پنل حسین حیدر ریئس هئیت مدیره تکنولایف، مجید مظاهری قائم مقام مدیرعامل بانی مد، مسعود شاهمرادی مدیرعامل خانومی و کیارش عباس‌زاده موسس زودفود حضور داشتند.

در این پنل، حسین حیدر صحبت‌های خود را با اشاره به چگونگی تولد تکنولایف شروع کرد و گفت: «سال ۹۶ سایت تکنولایف ضمن خرید از موسس قبلی، قدم‌های متفاوتی طی کرد و سال گذشته گذر از شش همت فروش را تجربه کرد، ضمن اینکه امسال تارگت‌های متفاوتی‌تری را هم دنبال می‌کنیم.»

حیدر با تاکید بر اینکه بهترین و شفاف‌ترین فضا متعلق به تجارت الکترونیک است ادامه داد:«این شفافیت به اکوسیستم ومصرف‌کننده نهایی بسیار کمک کننده است و برای شفاف‌سازی چه از لحاظ قیمت و چه سایراطلاعات فنی کالا به سایر مصرف‌کنندگان کالا  کمک کند.»

مجید مظاهری مدیرعامل بانی ‌مد با اشاره به تجارت الکترونیک سایر کشورها و کاهش‌در فروش کشورهایی مثل انگلیس، کانادا و… صحبت‌های خود را شروع کرد و گفت:«در مقابل کشورهایی مثل امارات و قطر افزایش ۷۵ درصدی داشته‌اند ، اندونوزی با افزایش ۶۰ درصدی مواجه شده و این نشان دهنده این است اتفاقات خوبی در دنیا در حال شکل‌گیری است. ما در ایران نیز بر اساس آمار رشد دو درصدی داشتیم و ۶ درصد سهم بازار  تجارت الکترونیک است که ۳ درصد پلتفرم‌ها و ۳ درصد هم متعلق به سوشیال است. ما در دیتای خودمان با این روبه رو شدیم و سال گذشته ۱۱۶ درصد رشد داشتیم. این نشان دهنده  استفاده بیشتر کاربران از بسترهای متفاوت مثل کروم و اپلیکیشن و سایر بسترهاست. بانی مد این روزها ماهانه حدود ۴‌میلیون کاربر مستقیم خرید دارد، وام دیجیتال خرید اضافه کرده‌ایم و هر جایی که ورود پیدا می‌کنیم به صورت لایف استایل وارد می‌شویم.»

مسعود شاهمرادی مدیرعامل خانومی صحبت‌های خود را با بازگشت به سال۹۳ /۹۲و سالی که تجارت الکترونیک در ایران شکل گرفت آغاز کرد و گفت:« بیزینس‌هایی از دهه ۸۰ استارت مسیر خود را زدند و تا ۹۱ ناامید شدند، از ۹۲ به بعد تغییر را حس کردند و رشد کردند. سال ۹۴ تعداد شیب رشد نسبت به سال ۹۲ تقریبا یکی بود، ۹۶ هم همینطور، ولی قابل حدس بود که در ۹۷/۹۸ انفجار فروش اینترنتی در انتظار ماست.البته خوب سوشیال نتورک در سال ۹۵/۹۶ فرصت را بیشتر و و جذب مشتری را تسریع کرد، ولی ۹۷/۹۸ باعث شد بازی‌ها سمت و سوی متفاوت و بهتری بگیرند. ایکامرس‌ها نقششان کمک به رابطه عمیق‌تر بین مصرف کننده و تامین کننده  برای شفافیت بیشتر و اعتماد عمیق‌تر است، اتفاقی که افتاده همین است و تجارت الکترونیک انقدر دیتا و شفافیت برایش مهم است که اگر شفافیت نداشته باشیم چیزی به دست نمی‌آید، شفافیت ذات همین صنعت است.»

در ادامه حسین حیدر رئیس هئیت مدیره تکنولایف با اشاره به چالش‌های متفاوتی که ایکامرس‌ها و خرده فروشی آنلاین با آن مواجه است با بیان اینکه تکنولایف از فروش شش هزار میلیارد تومن در سال پیش عبور کرده است در مورد وضعیت خرید مردم گفت: « یک مساله مهم قدرت خرید مردم است و  با شرایط اقتصادی حال حاضر، در یکی دوسال اخیر نسبت به یکی دو سال گذشته  این تضعیف شده که طبیعتا به خاطر حل این مساله تلاش کرده‌ایم چنل‌های خرید قسطی رو برای افراد ایجاد  کنیم تا مصرف کننده نهایی بتواند  از این چنل‌ها استفاده کنند. از این حیث که مصرف‌کننده برایمان بسیار مهم است تکنوپی را راه‌اندازی کردیم و تارگت یک همتی را  نیز در خصوص فروش کالای دیجیتال داریم.

مبحث دوم  بحث تامین کالاست. تامین کالا واقعا جزو مسائل مشکل سال جاری است، دلیلش هم عدم تخصیص و‌ مشکلات ارزی است. مسئله‌ای که سمت حاکمیت است و ما نمی‌توانیم خیلی نقشی در آن داشته باشیم.  اما امیدواریم در دولت جدید شاهد رفع آن باشیم.

بحث سوم این است که ما در ایکامرس آیینه اقتصاد خرد کشور هستیم. چه از بابت محصولات و سایر مسائل. دغدغه خیلی از دوستان این است که ما نمی‌توانیم کالایی را موجود کنیم ولی در بازار فروخته می‌شود. اتفاقی که می‌افتد این است که دارند صورت مساله را پاک می‌کنند، ما آیینه هستیم و می‌توانیم اطلاعات درست از قیمت گرفته تا مشخصات فنی را درست به مصرف کننده برسانیم، دقیقا چیزهایی که در فضای آفلاین اتفاق نمی‌افتد. باید دنبال راهکارهای شفاف سازی باشیم و فکر میکنم این برای همه ما در این زمینه بسیار مهم است.»

در پایان این پنل برای آینده فضای اکوسیستم آنلاین  بر این مورد تاکید شد اگر سرمایه‌ و دیتای استارتاپی‌ها و اکوسیستم با هم به اشتراک گذاشته شود فرصت رشد بزرگ‌تری برای این صنعت پیش خواهد آمد صحبت‌های خود را به پایان رساند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

خبرها

نتایج نظرسنجی «چندین»: نسل جدید کارجویان از چه زاویه‌ای به چالش‌های کاری نگاه می‌کنند؟

چطور می‌توان نسل جدید کارجویان را شناخت و انتظارات آن‌ها از محیط کار را درک کرد؟ «چندین» با برگزاری یک نظرسنجی از بازدیدکنندگان غرفه توسن در چهاردهمین نمایشگاه کار دانشگاه…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم