تریبون اینفوگرافیکی از گزارش وضعیت لینکسازی خارجی کسبوکارها در سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد. تریبون، پلتفرم روابط عمومی دیجیتال است که خدمات مربوط به این حوزه را با رویکرد برندسازی و سئو برای مشتریان خود فراهم میکند. در ادامه تحلیلی از این گزارش را خواهید خواند:
حجم بازار انتشار رپورتاژ آگهی در سال ۱۴۰۱
طبق این گزارش، در سال ۱۴۰۱ حجم بازار انتشار رپورتاژ آگهی (آنلاین و آفلاین) در رسانههای دیجیتال نزدیک به ۱۵۰میلیارد تومان بوده است که ۶۰درصد از این مقدار بهصورت آنلاین (توسط پلتفرم تریبون و سایر آژانسهای دیجیتال مارکتینگ) منتشر شدهاند.
این حجم بازار، ۱۰درصد از کل بودجه بازاریابی کسبوکارها را شامل میشود. همچنین، از میان ۵ روش رایج بازاریابی (سئو و رپورتاژ آگهی، گوگل ادز، پیامک، تبلیغات در وب و تبلیغات در سوشال) کسبوکارها استفاده دوباره از روش سئو و انتشار رپورتاژ آگهی (۷۵درصد) را در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود ترجیح میدهند.
بازار انتشار رپورتاژ آگهی قبل و بعد از تریبون
پیش از ورود تریبون، اختلاف شدید قیمت انتشار یک خبر در رسانهها و مشخصنبودن شرایط و ویژگیهای انتشار رپورتاژ آگهی، از جمله چالشهای اصلی این حوزه به شمار میرفت. پلتفرمی مانند تریبون تلاش کرد فضایی را ایجاد کند تا ارتباط با رسانهها از نظر صرف زمان و منابع مالی بسیار کمتر از گذشته باشد.
علاوه بر این مزایا، قابلیت پایش خودکار لینکهای رپورتاژ آگهی برای رصد دائمیبودن آنها، تخمین زمانبندی انتشار بسته به میانگین عملکرد رسانهها و امکان صدور فاکتور رسمی از جمله فناوریهایی بود که پلتفرم تریبون به همراه خود آورد. چشمانداز تریبون این است که مقصدی برای سئو و روابط عمومی باشد و بتواند تمام راهحلها و خدمات این دو حوزه را برای کسبوکاها فراهم کند.
آمار انتشار رپورتاژ آگهی، بکلینک و لینکپرومکس در پلتفرم تریبون
توجه تریبون به رشد و پیشرفت کسبوکارها باعث شد تا در اواخر سال ۱۴۰۰ روی گسترش سبد محصولات کارآمد سئو تمرکز کند و روشهای بهروز و متنوعتری را برای فعالیت لینکسازیهای خارجی کسبوکارها ارائه دهد. سرویس بکلینک تریبون کمک میکند تا کسبوکارها لینکهای باکیفیت سایتواید (Sitewide) دریافت کنند. همچنین لینکپرومکس خدمت نوآورانه و جدیدی است که با توجه به نیاز کسبوکارها برای اولین بار در تریبون ارائه شد. این لینک از مقالات پربازدید دارای رتبه در گوگل گرفته میشود و تاثیرگذاری به نسبت چشمگیری در رتبهبندی سایتها دارد.
طبق آمار تریبون، رپورتاژ آگهی محصولی پرطرفدار در سبد کسبوکارهاست که تعداد رپورتاژهایمنتشرشده در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۵۴هزار و ۷۲هزار است که شاهد رشد ۳۳درصدی انتشار رپورتاژ آگهی در تریبون هستیم.
روند ماهانه انتشار رپورتاژ آگهی در سال ۱۴۰۱
محدودیت اینترنت بهعنوان بخش انکارناپذیر فضای کسبوکارهای آنلاین یکی از مشکلاتی بود که صاحبان کسبوکارها در مهر ۱۴۰۱ با آن دستبهگریبان بودند. آنطور که تریبون در این گزارش گفته است، این چالش در بازار انتشار رپورتاژ آگهی تاثیرات محسوسی را بر جای گذاشت و باعث شد تا تعداد رپورتاژ آگهیهای منتشرشده در مقایسه با ماه شهریور حدودا نصف شد.
گزارش تریبون نشان میدهد، یکی از تغییرات چشمگیر سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، افزایش انتشار رپورتاژ آگهی در اسفند بود. در سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰، تعداد انتشار رپورتاژ آگهی در این ماه کاهش مییافت، در حالی که این آمار در سال ۱۴۰۱ با رشد قابلتوجهی همراه بود که میتواند ناشی از برگزاری جشنواره تخفیف رپورتاژ آگهی به مناسبت تولد ۴سالگی تریبون (حضور ۲۵۹ رسانه) و شروع فعالیتهای مارکتینگ کسبوکارها بعد از چندین ماه دوری از فضای تبلیغات باشد.
سبد خرید کسبوکارها در پلتفرم تریبون
فارغ از اینکه کسبوکارها کمپین لینکسازی خارجی را روی چه محصولی ایجاد میکنند، در اغلب اوقات کمپینها با ۳ رسانه ساخته میشوند. در این میان، تعداد رسانههای انتخابی در کمپینهای بکلینک بیشتر از سایر محصولات است؛ احتمال میرود میانگین قیمت پایینتر این محصول یکی از دلایل آن باشد. بعد از بکلینک، به ترتیب رپورتاژ آگهی و لینکپرومکس میانگین قیمتهای بالاتری دارند.
بودجهبندی هزینه لینکسازی خارجی در کسبوکارها از نگاه تریبون
به طور کلی، هر کسبوکاری با توجه به استراتژی لینکسازی خارجی سایت خود تصمیم میگیرد چگونه بودجه موردنظر را بین رپورتاژ آگهی، بکلینک و لینکپرومکس تقسیم کند تا بهترین نتیجه را دریافت کند. طبق آمار منتشرشده در گزارش، از بین کسبوکارهایی که حداقل یک بار هر ۳ محصول تریبون را امتحان کردهاند، نزدیک به ۴۰درصد بودجه خود را به خرید بکلینک و لینکپرومکس اختصاص دادهاند.
در ادامه، میتوان به این موضوع هم اشاره کرد که با افزایش بودجه کسبوکارها برای فعالیت لینکسازی خارجی در سال ۱۴۰۱، سهم بکلینک در سبد خرید آنها تا حد زیادی ثابت بوده است.
نکته جالب دیگری که باید اشاره کنیم این است که هزینه صرفشده در سبد خرید کسبوکارهایی که بودجه پایینی دارند، بهشکل متوازنتری بین محصولات مختلف پخش شده است؛ بهنظر میرسد آزمونوخطا و سنجیدن میزان اثربخشی روشهای لینکسازی از جمله دلایل تصمیم کسبوکارها با بودجه کمتر باشد.