مدیرعامل اوبر به کارمندان هشدار داد: «خوب» کافی نیست؛ بازگشت اجباری به دفتر سه روز در هفته

شرکت اوبر (Uber)، غول خدمات حمل‌ونقل و تحویل کالا، با وجود ثبت رشد چشمگیر در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۴، در اقدامی بحث‌برانگیز به جمع شرکت‌هایی پیوسته که سیاست‌های دورکاری را محدود می‌کنند.

مدیرعامل این شرکت با ارسال یادداشتی به کارمندان، ضمن تأکید بر لزوم «عالی بودن»، از اجباری شدن حضور سه روز در هفته در دفتر کار خبر داد.

بر اساس گزارش مالی سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ اوبر، تعداد مشتریان فعال ماهانه این شرکت ۱۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و تعداد سفرهای انجام شده از طریق اپلیکیشن اوبر ۱۸ درصد رشد داشته است. این افزایش تقاضا به درآمد ۱۲ میلیارد دلاری اوبر در این سه ماهه منجر شده که ۲۰ درصد بیشتر از درآمد این شرکت در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ است. دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر، در این گزارش اعلام کرد: «اوبر سال ۲۰۲۴ را با قوی‌ترین سه ماهه خود به پایان رساند، چرا که رشد در تعداد کاربران فعال ماهانه، سفرها و ارزش ناخالص رزرو تسریع شد.»

با وجود این رشد بی‌سابقه، خسروشاهی اخیراً در یادداشتی به کارمندان اطلاع داد که برای اجرای برنامه‌های بزرگ شرکت و حفظ مزیت رقابتی، «خوب بودن دیگر کافی نیست» و «ما باید عالی باشیم». در نتیجه، وی هشدار داد که به زودی از کارمندان خواسته خواهد شد سه روز در هفته در دفتر کار حاضر شوند.

بر اساس گزارش CNBC، این تغییر از ماه ژوئن آغاز خواهد شد و کارمندان ملزم به حضور در دفتر از سه‌شنبه تا پنج‌شنبه خواهند بود. این در حالی است که اوبر در سال ۲۰۲۲ اعلام کرده بود که انتظار می‌رود کارمندان دو روز در هفته در دفتر حاضر باشند و می‌توانند از سه‌شنبه و پنج‌شنبه به عنوان «روزهای اصلی» استفاده کنند.

خسروشاهی در یادداشت خود تأکید کرد که این دستورالعمل جدید حضور در دفتر، حتی شامل کارمندانی می‌شود که پیش از این مجوز دورکاری کامل دریافت کرده بودند. وی افزود: «از این پس، ما این معیار را بالاتر می‌بریم. پس از بررسی دقیق مجوزهای دورکاری موجود، از بسیاری از کارمندان دورکار می‌خواهیم به دفتر بیایند. علاوه بر این، استخدام در نقش‌های کاملاً دورکار بسیار محدود خواهد شد.» او گفت که تیم رهبری اوبر حضور کارمندان در دفتر را «در سطح تیم و فردی» زیر نظر خواهد داشت تا اطمینان حاصل شود که انتظارات برآورده می‌شوند.

مدیرعامل اوبر در این یادداشت همچنین بر لزوم تلاش بیشتر کارمندان تأکید کرد تا اوبر بتواند «سریع‌تر حرکت کند و ریسک‌های هوشمندانه‌تری بپذیرد.» وی دلیل این تغییر سیاست را اینگونه بیان کرد: «دیدگاه جمعی ما به عنوان تیم رهبری این است که در حالی که دورکاری مزایایی دارد، حضور در دفتر باعث تقویت همکاری، جرقه خلاقیت و افزایش سرعت عمل می‌شود.»

تصمیم اوبر برای محدود کردن دورکاری، همسو با روندی است که در میان شرکت‌های بزرگ فناوری مشاهده می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها مانند آمازون، دل، و جی‌پی مورگان چیس اخیراً دورکاری را کاهش داده و از کارمندان خود خواسته‌اند پنج روز در هفته در دفتر حاضر شوند و دلیل آن را تقویت همکاری و نوآوری عنوان کرده‌اند. ماه گذشته نیز IBM در یادداشتی به کارمندان اطلاع داد که باید حداقل سه روز در هفته به صورت حضوری در محل مشتری، دفتر اصلی یا مرکز فروش حاضر باشند. اینتل نیز از سه ماهه سوم سال جاری کارمندان خود را ملزم به حضور چهار روز در هفته در دفتر خواهد کرد. گوگل نیز اخیراً سیاست حضور سه روز در هفته در دفتر را تشدید کرده و هشدار داده است که کارمندان دورکاری که این الزام را رعایت نکنند، شغل خود را از دست خواهند داد.

در حالی که شرکت‌های بیشتری در حال تغییر رویکرد خود نسبت به دورکاری هستند، بسیاری از کارمندان تمایلی به از دست دادن این آزادی ندارند. طبق یک نظرسنجی اخیر از FTI Consulting، ۷۰ درصد از کارمندان آمریکایی که به صورت ترکیبی یا کاملاً دورکار فعالیت می‌کنند، گفته‌اند که اگر مجبور به بازگشت تمام وقت به دفتر با حقوق فعلی خود شوند، «بسیار محتمل» یا «تا حدودی محتمل» است که به دنبال شغل جدیدی بگردند. همچنین، ۴۵ درصد از کارمندان در این نظرسنجی اعلام کردند که امکان دورکاری یا کار ترکیبی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های شغل آن‌هاست.

 

منبع گزارش

link

مطالب مرتبط

تبدیلرمزارزها و فین‌تک

مصاحبه با سپیده پناه، مدیر ارشد بازاریابی صرافی ارز دیجیتال تبدیل؛ نگاهی نو به بازاریابی ارجاعی در فینتک ایران

در فضای رقابتی و پرچالش فینتک و ارزهای دیجیتال، صرافی «تبدیل» با کمپینی نوآورانه به نام «سود دو نفره» توانسته است مفهوم بازاریابی ارجاعی (Referral Marketing) را به سطح جدیدی…
خبرها

رسوب حق بیمه در اینشورتک‌ها؛ معضل یا اهرم توسعه؟ جدال بیمه مرکزی و استارتاپ‌ها

در حالی که بیمه مرکزی نسبت به «رسوب حق بیمه» در اینشورتک‌ها هشدار داده و خواستار اصلاح روابط با این استارتاپ‌ها شده است، فعالان حوزه بیمه آنلاین معتقدند این انباشت…
خبرها

انجمن تجارت الکترونیک تهران: اتهام رانت به دارورسانی آنلاین، دفاع از انحصار است

در پی نامه اخیر انجمن داروسازان ایران به ریاست جمهوری مبنی بر «اشاعه رانت و فساد» توسط پلتفرم‌های توزیع آنلاین دارو، کمیسیون سلامت دیجیتال انجمن تجارت الکترونیک تهران با بیانیه‌ای…
خبرها

سازمان غذا و دارو همکاری داروخانه‌ها با پلتفرم‌های آنلاین را ممنوع اعلام کرد

سازمان غذا و دارو با صدور ابلاغیه‌ای فوری به تمامی داروخانه‌های کشور، هرگونه همکاری مستقیم و غیرمستقیم با سکوهای اینترنتی و کسب‌وکارهای مجازی حمل‌ونقل کالا در خصوص نسخه پیچی، تهیه…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم