اوبر در حال ورود به بازار رو به رشد لجستیک کسبوکار به کسبوکار (B2B) در هند است.
این اقدام از طریق گسترش همکاری این شرکت با شبکه دولتی «شبکه باز برای تجارت دیجیتال» (ONDC) صورت میگیرد؛ شبکهای غیرانتفاعی که با حمایت دولت هند با هدف شکستن سلطه آمازون و فلیپکارت (تحت حمایت والمارت) و گسترش تجارت دیجیتال در این کشور جنوب آسیا راهاندازی شده است.
غول تاکسیهای اینترنتی روز دوشنبه اعلام کرد که به زودی سرویس لجستیک B2B خود را از طریق ONDC راهاندازی خواهد کرد تا به کسبوکارهای حاضر در این شبکه کمک کند از طریق شبکه ۱.۴ میلیون راننده اوبر به خدمات لجستیک درخواستی دسترسی پیدا کنند. زمانبندی مشخصی برای این راهاندازی اعلام نشده است. این سرویس در ابتدا امکان تحویل غذا را برای کسبوکارهای فعال در شبکه باز فراهم میکند، اما هدف آن گسترش به حوزههای تجارت الکترونیک، خواروبار، داروخانه و حتی لجستیک مراقبتهای بهداشتی است.
با این اقدام جدید، اوبر به عنوان ارائهدهنده خدمات لجستیک در ONDC در دسترس خواهد بود و با شرکتهایی مانند شیپراکت (تحت حمایت تمسک و پیپال)، شدوفاکس (تحت حمایت TPG، کوالکام ونچرز و ایت رودز)، پورتر (یونیکورن تازهکار هندی) و لودشیر (تحت حمایت تایگر گلوبال) به رقابت خواهد پرداخت.
یک فرد مطلع از این برنامه به تککرانچ گفت که این سرویس به صورت وایتلیبل (White-label) خواهد بود و مشابه سرویس اوبر دایرکت (Uber Direct) است که در سال ۲۰۲۰ در آمریکا راهاندازی شد، اما محدود به کسبوکارهای موجود در شبکه ONDC خواهد بود. (White-label به محصول یا سرویس اشاره دارد که توسط یک شرکت تولید شده و سپس توسط شرکت دیگری با برند و لوگوی خودش به مشتریان عرضه میشود. در این حالت، مشتری نهایی معمولاً متوجه نمیشود که محصول یا سرویس اصلی توسط شرکت دیگری تولید شده است.)
ورود اوبر به لجستیک B2B در هند به دنبال گسترش این شرکت در حوزه لجستیک مصرفکننده با معرفی سرویس Courier XL در دهلی و بمبئی در اوایل این ماه صورت میگیرد. این سرویس به کاربران امکان میدهد کالاهای بزرگ تا وزن ۷۵۰ کیلوگرم را از طریق اپلیکیشن راننده اوبر با انتخاب وسایل نقلیه سهچرخ و چهارچرخ حمل کنند. این شرکت مدتی است که سرویس تحویل بسته Courier خود را نیز با استفاده از موتورسیکلت ارائه میدهد.
با توجه به اینکه بازار لجستیک هند طبق پیشبینی موتیلال اوسوال، از ۹ تریلیون روپیه هند (۱۰۵ میلیارد دلار) در سال مالی ۲۰۲۳ به ۱۳.۴ تریلیون روپیه هند (۱۵۷ میلیارد دلار) در سال مالی ۲۰۲۸ رشد خواهد کرد، ورود اوبر به حوزه لجستیک منطقی به نظر میرسد. این اقدام به اوبر کمک خواهد کرد تا یک مورد تجاری دیگر در هند داشته باشد، پس از آنکه درآمد عملیاتی این شرکت در هند در سال گذشته با ۴۱.۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۴۳۹ میلیون دلار رسید. نتایج سال گذشته این شرکت همچنین نشان داد که درآمد حاصل از سفرهای عادی با ۲۱.۴۵ درصد رشد سالانه نسبت به کل درآمد عملیاتی، به ۹۴.۲۷ میلیون دلار رسیده است.
با این حال، اوبر در بازار تاکسیهای اینترنتی هند با رقابت فزایندهای از سوی بازیگران محلی، از جمله رپیدو (تحت حمایت وستبریج کپیتال و نکسوس ونچرز) و ناما یاتری (تحت سرمایهگذاری گوگل، بلوم ونچرز و آنتلر) روبرو است. انتظار میرود تنوعبخشی این شرکت به حوزههای جدید مانند لجستیک، به حفظ هند به عنوان یک بازار مهم برای این شرکت مستقر در سانفرانسیسکو کمک کند.
در کنار ورود به حوزه لجستیک B2B، اوبر امکان خرید بلیت مترو را نیز در اپلیکیشن خود با پشتیبانی ONDC راهاندازی کرده است. این اقدام بر اساس تفاهمنامهای صورت گرفت که این شرکت در فوریه ۲۰۲۴ در جریان سفر دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر، به هند با این شبکه دولتی امضا کرد. بلیتهای متروی دهلی ابتدا از طریق اپلیکیشن اوبر در دسترس قرار گرفتهاند و بلیت متروی سه شهر دیگر هند نیز اواخر امسال فعال خواهد شد.
ONDC که در سال ۲۰۲۱ راهاندازی شد، به عنوان ابتکار هند برای تقویت تجارت دیجیتال و امکان آنلاین شدن خردهفروشان کوچک و دسترسی آسانتر به مشتریان بیشتر معرفی شد. این شبکه در سال ۲۰۲۳ به بخش حملونقل نیز گسترش یافت.
ONDC در ابتدا برای تکرار موفقیت رابط پرداخت یکپارچه (UPI) دولت هند طراحی شد و هدف آن ترویج پذیرش تجارت دیجیتال بود. با این حال، در جذب بازیگران اصلی صنعت با مشکل روبرو بوده است، زیرا مدل شبکه باز آن هنوز نتوانسته است رضایت آنها را جلب کند. تغییرات اخیر در رهبری این شبکه، از جمله کنارهگیری مدیرعامل سابق آن، تی. کوشی، در ماه گذشته، به چالشهای آن افزوده است. سفارشهای خردهفروشی در این شبکه نیز در ماه آوریل نسبت به اوج خود در ماه اکتبر (۶.۵ میلیون) نزدیک به ۳۴ درصد کاهش یافته و به ۴.۳ میلیون رسیده است.
ویبهور جین، مدیرعامل موقت و مدیر عملیات ONDC، در بیانیهای گفت: «فعالسازی اولیه بلیتدهی مترو و لجستیک توسط اوبر، امکانات جدیدی را باز میکند – از سفرهای چندوجهی بدون وقفه تا یکپارچهسازی اکوسیستم لجستیک پراکنده. این همکاری پایهای برای نوآوریهای آینده اوبر در این شبکه میگذارد و ارزش را برای کاربران، شرکا و چشمانداز گستردهتر حملونقل و خدمات افزایش میدهد.»
مطالب مرتبط
بلوبانک سامان: از کسب جایزه نهال فینتک تا ارائه ابزارهای نوین مدیریت مالی
تحول خردهفروشی با مدلهای اشتراکی؛ رونمایی از کتاب جدید با حمایت اسنپمارکت
بازار، سرویس ویدیویی راهاندازی کرد
پربازدیدهای هفته
سرویس جدید «فودرو» اسنپفود چگونه کار میکند؟
بیمه تامین اجتماعی برای رانندگان اسنپ و تپسی تصویب شد
خروج موفق مکس هلدینگ از سرمایهگذاری در هومکا
پادکست زوم