اوبر در اقدامی جدید برای مقابله با افزایش هزینههای زندگی، سرویس «اشتراک مسیر» (Route Share) را در شهرهای بزرگ ایالات متحده معرفی کرده است. این سرویس امکان استفاده از تاکسیهای ارزانقیمت با مسیر ثابت را در ساعات شلوغی روز فراهم میکند.
مسافران در شهرهای بالتیمور، بوستون، شیکاگو، دالاس، نیویورک سیتی، فیلادلفیا و سان فرانسیسکو میتوانند با استفاده از قابلیت جدید «اشتراک مسیر» در اپلیکیشن اوبر، ۵۰ درصد تخفیف نسبت به قیمت سفرهای UberX دریافت کنند.
این شرکت در رویداد سالانه Go-Get خود، سرویس «اشتراک مسیر» و سایر ویژگیها و تخفیفهای جدیدی را معرفی کرد که با هدف کمک به مشتریان برای صرفهجویی در هزینههای سفر و تحویل کالا طراحی شدهاند. هدف اصلی، جذب و حفظ پایگاه مشتریان وفاداری است که با وجود فشارهای اقتصادی، همچنان از اپلیکیشن اوبر استفاده میکنند.
به گفته ساچین کانسال، مدیر ارشد محصول اوبر، این تاکسیهای اشتراکی در مسیرهای ثابت و از پیش تعیین شده، هر ۲۰ دقیقه یک بار حرکت خواهند کرد. وی اشاره کرد که دهها مسیر در هر شهر مبدأ وجود خواهد داشت، مانند مسیر بین ویلیامزبورگ و میدتاون در نیویورک سیتی. این مسیرها که بر اساس دادههای گسترده اوبر از الگوهای رایج سفر انتخاب شدهاند، ممکن است یک یا دو توقف اضافی برای سوار کردن مسافران دیگر داشته باشند. در ابتدا، مسافران تنها با حداکثر دو نفر دیگر مسیر را به اشتراک خواهند گذاشت.
مسافران میتوانند صندلی خود را از هفت روز تا ۱۰ دقیقه قبل از زمان برنامهریزی شده برای سوار شدن رزرو کنند و اپلیکیشن مسیر دقیق را از محل زندگی تا گوشهای که قرار است سوار شوند، به آنها نشان خواهد داد.
اوبر برای این سرویس از همان فناوری زیربنایی استفاده میکند که در Uber Share، سرویس سفرهای اشتراکی خود، به کار میبرد. در آن سرویس، مسافران با اشتراک سفر با دیگران ۱۵ تا ۳۰ درصد تخفیف دریافت میکنند. به گفته کانسال اوبر سالانه میلیونها سفر اشتراکی انجام میدهد و اخیراً با توجه به اینکه مسافران به دنبال راههای بیشتری برای صرفهجویی هستند، شاهد استقبال بیشتری از این سرویس بوده است. از این رو، سرویس «اشتراک مسیر» معرفی شده است.
کانسال توضیح داد: «به دلیل اندازه شبکه ما، هم در سمت مصرفکننده و هم در سمت راننده، و فناوری اصلی تطبیق و بازارمحور ما، این امکان را به ما میدهد که کاری مانند این را انجام دهیم و چندین نفر را در یک خودرو قرار دهیم، در حالی که کارایی و پیشبینیپذیری را برای سفر روزمره آنها ایجاد میکنیم.»
اوبر آیندهای را متصور است که در آن سرویس «اشتراک مسیر» بتواند واجد شرایط مزایای سفر روزمره پیش از کسر مالیات باشد. با این حال، همانطور که یک سخنگو اشاره کرد، شرکت باید راهی برای تطبیق این سفرها با خودروهای Uber XL پیدا کند، زیرا تنها خودروهای شش نفره واجد شرایط این مزایا هستند.
یک پیشرفت احتمالی برای سرویس «اشتراک مسیر» شامل استفاده از خودروهای خودران خواهد بود، به ویژه در شهرهای شلوغی مانند نیویورک سیتی که هیچ شرکت خودروی خودرانی هنوز جرأت آزمایش در آنجا را نداشته است. اوبر با ۱۸ شرکت خودروی خودران همکاری دارد و در گزارش مالی سهماهه اول خود در هفته گذشته، اعلام کرد که به نرخ سالانه ۱.۵ میلیون سفر خودروی خودران در شبکه اوبر دست یافته است. یکی از جدیدترین شرکای اوبر در زمینه خودروهای خودران، فولکسواگن است. این دو شرکت قصد دارند برای افزودن نسخههای خودران خودروهای برقی ID. Buzz AD فولکسواگن به اپلیکیشن اوبر – به طور خاص برای سفرهای اشتراکی – از سال ۲۰۲۶ در لسآنجلس همکاری کنند.
کانسال گفت: «میتوانید یک گسترش طبیعی از توانایی ما برای آوردن سرویس «اشتراک مسیر» به خودروهای خودران را نیز ببینید. [اشتراک مسیر] مزایای زیادی برای خودروی خودران دارد. این یک مسیر بسیار مشخص است، بنابراین نقاط سوار و پیاده شدن قابل پیشبینی هستند.»
راههای دیگر برای صرفهجویی کاربران پرتکرار اوبر
هر رویداد Go-Get اوبر یک موضوع دارد. سال گذشته، تمرکز بر راههایی برای کمک به افراد برای گذراندن زمان بیشتر با یکدیگر بود. امسال، با توجه به عدم قطعیت اقتصادی ناشی از تعرفههای ترامپ، اخراجهای گسترده در دنیای فناوری و تهدید هوش مصنوعی برای مشاغل، اوبر بر صرفهجویی در هزینهها برای مسافران تمرکز کرده است. در این فرآیند، اوبر امیدوار است جریان نقدی قابل پیشبینی و چسبندگی ایجاد کند که مسافران را با اوبر درگیر نگه دارد.
کانسال گفت: «اخیراً، آنچه بسیار بلند و واضح شنیدهایم این است که مردم احساس عدم اطمینان میکنند، مردم احساس سردرگمی میکنند و مردم در بسیاری از جنبههای مختلف زندگی قیمتها را احساس میکنند، و این نیاز و تمایل به گزینههای مقرون به صرفهتر وجود دارد. بنابراین هر چیزی که ما اعلام میکنیم، دقیقاً بر روی چگونگی مقرون به صرفهتر کردن زندگی برای آنها متمرکز است.»
یکی از ویژگیهای جدید اوبر، «گذرنامههای سفر» (ride passes) است که مسافران میتوانند از آنها برای «حفاظت از قیمت سفر خود برای یک بازه زمانی یک ساعته در هر روز در مسیرهای انتخابیشان» استفاده کنند. این قابلیت به دو روش کار میکند: یا مسافران میتوانند ۲.۹۹ دلار بپردازند تا قیمت یک مسیر خاص را ثابت نگه دارند، یا میتوانند پیشپرداخت کرده و بستهای از سفرهای پیشخرید شده را بخرند. آنها میتوانند پنج، ۱۰، ۱۵ یا ۲۰ سفر را با «تخفیف حتی عمیقتر» خریداری کنند.
پیشنهاد تثبیت قیمت از روز چهارشنبه در شهرهای شیکاگو، دالاس، هیوستون، لاس وگاس، میامی، نشویل، اورلاندو، فینیکس، سان فرانسیسکو و واشنگتن دیسی در دسترس خواهد بود و سپس در سایر نقاط ایالات متحده و برزیل عرضه خواهد شد. در پاییز، تثبیت قیمت و گذرنامههای پیشخرید شده برای حسابهای نوجوانان نیز در دسترس قرار خواهند گرفت.
در بخش Uber Eats، اوبر همکاری خود را با OpenTable عمیقتر کرده و قابلیتی به نام Dine Out را راهاندازی میکند که به مشتریان در ایالات متحده، کانادا، مکزیک، بریتانیا، ایرلند و استرالیا امکان رزرو میز از طریق OpenTable در اپلیکیشن اوبر را میدهد. هنگامی که آنها رزرو میکنند (چه در اپلیکیشن اوبر و چه در اپلیکیشن OpenTable)، تخفیفی برای سفر اوبر به رستوران دریافت خواهند کرد. علاوه بر این، اعضای OpenTable به زودی قادر خواهند بود از امتیازات خود در اوبر و Uber Eats استفاده کنند – شبیه به همکاری اوبر با دلتا ایرلاینز.
این نوع معاملات میتوانند برای مسافران، به ویژه در زمانهای اوج تقاضا که قیمتها افزایش مییابد، صرفهجویی به همراه داشته باشند. اما احتمالاً برای افرادی که به طور مکرر از خدمات اوبر استفاده میکنند، مفیدتر هستند. بستههای پیشخرید شده به دلیل تخفیفهای اولیه اغلب ارزانتر به نظر میرسند، اما مسافران ممکن است میزان استفاده واقعی خود را بیش از حد تخمین بزنند.
استراتژی قیمتگذاری اوبر نیز شفاف نیست و برخی گزارشها حاکی از آن است که مسافرانی که اعتبار پیشخرید شده یا کارت هدیه دارند، قیمتهای بالاتری نسبت به کسانی که برای هر سفر پرداخت میکنند، دریافت میکنند.
سخنگوی اوبر گفته است قابلیت تثبیت قیمت بر اساس قیمتهای تاریخی آن سفر است و گذرنامه پیشخرید شده در برابر افزایش قیمتها محافظت میکند و تخفیفهایی را اضافه میکند که آنها نیز بر اساس قیمتهای تاریخی هستند.
مطالب مرتبط
راننده سابق DoorDash به کلاهبرداری ۲/۵ میلیون دلاری اعتراف کرد
کسبوکار فروش در تیکتاک، با تعرفههای آمریکا به مشکل خورده است
شورای رقابت «اسنپپی» را محکوم کرد؛ اتهام انحصارگرایی در بازار لندتک و واکنش طرفین
پربازدیدهای هفته
بیمه تامین اجتماعی برای رانندگان اسنپ و تپسی تصویب شد
سرویس جدید «فودرو» اسنپفود چگونه کار میکند؟
سعید رحمانی، بنیانگذار سرآوا سکوت خود را شکست
پادکست زوم