«رانوی» به عنوان شرکت مشاوره مدیریت و سرمایهگذاری با ایفای نقش شریک مدیر (General Partner) فعالیتش را در مجموعه هلدینگ فاخر آغاز و از برند خود رونمایی کرد.
در مراسم رونمایی از برند «رانوی» مطرح شد؛ نقش «رانوی» در سرمایهگذاری اصولی صاحبان سرمایه و هلدینگهای بزرگ
مراسم رونمایی از برند «رانوی» بعدازظهر سهشنبه ۲۷ آذر جاری در استودیو ویکست و با حضور مدیران این مجموعه، مدیران هلدینگ فاخر، فعالان حوزه سرمایهگذاری خطرپذیر و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.
در این مراسم رضا سمیعزاده مدیرعامل هلدینگ فاخر با تاکید بر اینکه همه ابعاد زندگی ما در عصر تحول دیجیتال به اقتصاد مشارکتی وابسته است، گفت: ما باور داریم که باید نوع نگرش و بیزنسمدل و فرهنگ سازمانی خود را در این فضا تغییر دهیم و با مشارکت در عرصه سرمایهگذاری موفق شویم.
او با اشاره به دلایل هلدینگ فاخر برای تاسیس شرکت «رانوی» بهعنوان شریک مدیر (GP) گفت: هلدینگ فاخر در توسعه اکوسیستم لجستیکی خود دارای ۲ بال اصلی شامل شبکه نوآوری و شبکه توسعه شرکتها است که در بال توسعه شرکتها امروز دارای شرکتهای متعددی است که به مرحله بلوغ رسیدهاند. اما در بال شبکه نوآوری تاکنون یک شرکت با محوریت نوآوری لجستیکی و یک شرکت بهعنوان سرمایهگذار خطرپذیر شرکتی فعالیت داشتهاند و ما امروز برای تکمیل شبکه نوآوری خود، «رانوی» را با مدل شرکت GP تاسیس کردیم.
سمیعزاده با بیان اینکه توسعه نیاز به سرمایهگذاری دارد و اغلب استارتاپهای موفق با جذب سرمایهگذاری لازم به موفقیت رسیدند، خاطرنشان کرد: روشهای جدید سرمایهگذاری در دنیا به سمت همکاری سرمایهگذاران و کوفاندینگ پیش میرود و شرکتهای مطرح میدانند که برای توسعه نیازمند همکاری هستند. همانطور که آمازون لجستیک و DHL سرمایهگذاران دیگری در زمینه لجستیک جذب کردهاند و شرکت SAP هم برای سیستمهای اطلاعاتی لجستیکی خود، کوفاندینگ کرده است. نمونههای دیگری مانند والمارت و IBM هم وجود دارند که توسعه بلاکچین را با هم پیش میبرند. ما هم در هلدینگ فاخر به این موضوع معتقدیم که همه باید با هم، فرصت همکاری را فراهم کنیم چون توانها محدود و زیرساختها کامل نیست.
میثم زرگرپور مدیرعامل «رانوی» هم در این مراسم به معرفی این شرکت و فعالیتهای آن بهعنوان یک مجموعه مشاوره مدیریت و سرمایهگذاری پرداخت و درباره GPها اینطور توضیح داد: هر شرکت سرمایهگذاری خطرپذیر از دو جز اصلی تشکیل میشود که شامل گروهی از سرمایهگذاران است که سرمایه را تامین میکنند و گروهی از افراد متخصص که با استفاده از آن سرمایه، روی استارتاپها سرمایهگذاری میکنند؛ به این گروه متخصص سرمایهگذاری، شریک مدیر یا General Partner گفته میشود. شریک مدیر میتواند با گروه بیشتری از شرکای سرمایهگذار همکاری کند. این مدل سالهاست که در دنیا استفاده میشود و هرچند در ایران تجربیاتی از آن وجود دارد، اما چندان همهگیر نشده است.
او ادامه داد: «رانوی» برای حل این مسأله، خدمتی به نام General Partnership as a Service را تعریف کرده است. ما به هلدینگها و صاحبان سرمایه کمک میکنیم تا بتوانند با کمترین دغدغه، بهترین گزینههای سرمایهگذاری را انتخاب کرده و روی آنها سرمایهگذاری کنند. در حقیقت «رانوی» سلف سرویسی از خدمات مرتبط با سرمایهگذاری را به صاحبان سرمایه ارائه میکند.
زرگرپور درباره علل ورود «رانوی» به این حوزه بهعنوان شریک مدیر گفت: آنچه که در اکوسیستم استارتاپی ایران با نام سواد سرمایهگذاری شناخته میشود در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و دلیل آن هم این است که ما بهعنوان افرادی که در حوزه آموزش در این اکوسیستم فعالیت داشتیم بیشتر تمرکز خود را روی آموزش مباحث مالی گذاشتیم و این در حالی است که حوزه سرمایهگذاری خطرپذیر به مجموعه مهارتهایی غیر از مهارت مالی هم نیاز دارد. یکی از مهمترین این مهارتها، مهارت حل مساله است.
او افزود: مسالهی دیگری که به آن نیاز داریم مهارت مدیریت پروژه است و ما معتقدیم که راهاندازی یک شرکت سرمایهگذاری خطرپذیر یا اداره کردن یک VC بیشتر از اینکه نیاز به مهارتهای مالی داشته باشد نیازمند به مهارت مدیریت پروژه دارد. در کنار این مهارت، ما به مهارت شبکهسازی و همافزایی در اکوسیستم هم نیازمندیم.
زرگرپور ادامه داد: بسیاری از صاحبان سرمایه در حال تاسیس شرکتهای سرمایهگذار خطرپذیر شرکتی (CVC) هستند و هر هلدینگ بزرگی یک CVC بالقوه داخل خود دارد. ما با یک موج بزرگی از راهاندازی CVCها در کشور روبرو هستیم اما آیا میتوانیم انتظار داشته باشیم که دانش سرمایهگذاری در داخل این هلدینگها و مجموعههای بزرگ هم وجود داشته باشد؟
مدیرعامل «رانوی» با بیان اینکه اگر حواسمان به نحوه سرمایهگذاری در این اکوسیستم نباشد احتمالا ظرف ۵ سال آینده با سیل عظیمی از تجربه شکست در سرمایهگذاری روبرو خواهیم بود که یک فاجعه برای اکوسیستم استارتاپی ایران است، گفت: این شکاف ما را به سمت ایده اولیه شکلگیری «رانوی» سوق داد و ما فکر کردیم میتوانیم به CVCها کمک کنیم تا بتوانند مقداری دقیقتر، عاقلانهتر و اصولیتر سرمایهگذاری کنند.
به گفته زرگرپور، «رانوی» در دو بخش ارائه خدماتی با عنوان General Partnership as a Service که شامل خدمات جذب سرمایهپذیر، خدمات بعد از سرمایهگذاری و سایر خدمات (آموزش پرسنل و جذب) میشود و نیز کلینیک کسبوکار فعالیت خود را آغاز کرده است. برای مثال خدمات جذب سرمایه شامل منبعیابی (شناخت نیاز فناورانه مجموعه)، ارزیابی، مذاکره و خدمات مربوط به مدارک سرمایهگذاری به متقاضیان میشود. علاوه بر این، مجموعههای بزرگ اقتصادی یا هلدینگها میتوانند به منظور بهبود مدیریت پورتفولیوی خود از تیم تخصصی مشاوران «رانوی» بهره ببرند.
او گفت: در ۳ ماه اولیه فعالیت «رانوی» حداقل ۲ دستاورد چشمگیر داشتیم. دستاورد اول یک رکورد در اکوسیستم استارتاپی کشور است. به این معنی که زمان مراجعه استارتاپ تا زمانیکه سرمایهگذاری آن قطعی شد، ۲۷ روز کاری زمان برد و این عدد قابل تامل است. دستاورد دوم هم مربوط به عدد ۶۷درصد است که ما توانستیم نیاز به پول نقد یک استارتاپ را در یکی از شرکتهای زیرمجموعه هلدینگ فاخر به مبلغ ۶۷ درصد کاهش دهیم. زمانی که از ما خواستند سرمایهگذاری روی این استارتاپ را بررسی کنیم به ذهنمان رسید که احتمالا ارزش پیشنهادی استارتاپ با مقدار نیاز به پول آن تطابق ندارد و با یک تغییر ساده در بیزینسمدل آن توانستیم ۶۷ درصد نیاز آن را کاهش دهیم و به عملکرد استارتاپ هم صدمهای وارد نشد.این رقم معادل ۶۷۰ میلیارد تومان بود.
در این مراسم از لوگوی رانوی که الهامگرفته از نماد قوس آذر و ترکیبی از حد فاصل کسبوکار، هنر، صنعت و اصالت است، رونمایی شد.
در بخش دوم مراسم هم پنل «چالشهای سرمایهگذاری خطرپذیر در هلدینگها» با حضور سولماز صادقنیا مدیرعامل گلرنگونچرز، علی موسوی عضو هیاتمدیره رانوی، محمدرضا نظری مدیرعامل آیریا و حسین اسلامی مدیرعامل رمیس برگزار شد.
در ابتدا مریم نجفی مدیر ارشد بخش بینالملل شرکت توسن که دبیری پنل را برعهده داشت درباره آمار رو به رشد CVCها گفت.
به گفته او، ۲۲درصد سرمایهگذاریهای جسورانه در جهان توسط CVCها انجام شده و ۸۰درصد سرمایهگذاریهای موفق توسط ۲۰درصد VCها اتفاق افتاده است.
سولماز صادقنیا مدیرعامل گلرنگ ونچرز، درباره افزایش نرخ تاسیس CVCها به واسطه اعتبار مالیاتی در قانون تولید جهش دانشبنیان توضیح داد و گفت: انگیزه شرکتها برای استفاده از این مشوق، بالا است اما استفاده از مزایای این قانون، به همین سهولت نبوده و این قانون به رغم پتانسیلهایی که دارد دارای ۲چالش و شکاف در مرحله ارزیابی و زمانبربودن این فرایند است که در بسیاری مواقع به تخصیص اعتبار منتج نمیشود.
او گفت: CVCها محلی برای خلق دنیای آینده هلدینگها هستند و خلق این فرصت، نیازمند تعامل است.
علی موسوی عضو هیاتمدیره «رانوی» نیز در این نشست بر لزوم ایجاد بستر مناسب در هلدینگها بدون بروکراسی و با ایجاد درک درست زبان و مفاهیم استارتاپی تاکید کرد و موفقیت را در گرو داشتن زبان مشترک دانست.
او گفت: معماری آینده هلدینگها مطابق با نوآوریها اتفاق میافتد و اگر استراتژی درستی درباره CVCها و استارتاپها در داخل یک هلدینگ تعریف شود و نگاه پرتفویی در مدیریت هلدینگ حاکم باشد، موفقیت حتمی خواهد بود.
همچنین محمدرضا نظری مدیرعامل آیریا در این پنل درباره نوع نگاه به شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر توضیح داد و بر لزوم تغییر نگاه در این مدل از تامین مالی نسبت به مدلهای سنتی سرمایهگذاری تاکید کرد.
به اعتقاد او، ترندهای فناوری مانند فناوریهای همگرا و تخصصهای کاربردی هوش مصنوعی راه خود را پیدا میکنند و حوزههایی مانند کشاورزی، انرژی، تامین غذا، سلامت و بهداشت و درمان برای VCها حوزههای جذابی است که بازارهای جدیدی فراهم میکند.
در این نشست، حسین اسلامی مدیرعامل رمیس هم درباره چالش نیروهای انسانی گفت.
به گفته او، کشور دچار بحران در حوزه منابع انسانی است و مدیریت در این شرایط بحرانی نیازمند جرات و جسارت است و باید نگاه مدیریت بحران را در این زمینه داشته باشیم.
مطالب مرتبط
دیجیکالا طلای دیجیتال میفروشد
پرطرفدارترین کالاهای دست دوم روی دیوار چه بوده است؟
اسنپ نظارت هوشمند بر انحراف از مسیر و طولانی شدن غیرعادی سفر را فعال کرد
پربازدیدهای هفته
سرویس جدید «فودرو» اسنپفود چگونه کار میکند؟
دیجیکالا طلای دیجیتال میفروشد
پرطرفدارترین کالاهای دست دوم روی دیوار چه بوده است؟
پادکست زوم