جهش تجارت الکترونیک والمارت با تکیه بر هوش مصنوعی و پیام‌رسان‌ها

والمارت با استفاده از واتس‌اپ برای پیشنهاد خرید مجدد به مشتریان، موفقیت چشمگیری در شیلی کسب کرده است. این غول خرده‌فروشی با تکیه بر اتوماسیون و هوش مصنوعی، رشد ۲۰ درصدی فروش دیجیتال را برای هفتمین فصل متوالی در آمریکا ثبت کرد.

والمارت راهش را به صندوق پیام‌های شخصی مشتریانش در شیلی باز کرده و این روش به‌خوبی جواب داده است.

این غول خرده‌فروشی اعلام کرده است پیام‌های واتس‌اپی که از مشتریان می‌پرسند آیا مایل به شارژ مجدد کالاهای همیشگی خود هستند یا خیر، چنان موفق بوده که اکنون پایه و اساس یک‌پنجم از تجارت الکترونیک محلی این شرکت را تشکیل می‌دهد. این تحول نشان می‌دهد که والمارت تا چه حد از روزهای فعالیت صرف به‌عنوان یک فروشگاه زنجیره‌ای فیزیکی فاصله گرفته است.

روز پنجشنبه، این شرکت گزارش داد که تجارت الکترونیک اکنون نزدیک به یک‌سوم از کسب‌وکارهای بین‌المللی و حدود نیمی از فروش آن در چین را شامل می‌شود. تراکنش‌های تجارت الکترونیک والمارت در ایالات متحده نیز در سه ماهه گذشته ۲۸ درصد جهش داشته است.

مدیران اجرایی والمارت در یک کنفرانس تلفنی اعلام کردند که فروش دیجیتال در آمریکا برای هفت فصل متوالی بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.

سودآوری فروش دیجیتال والمارت با اتوماسیون

رهبران شرکت می‌گویند والمارت رویکردش را نسبت به سفارش‌های دیجیتال اصلاح کرده و بخش تجارت الکترونیک خود را به سودآوری رسانده است. به گفته آن‌ها، حدود نیمی از کالاهای پردازش شده در مراکز تکمیل سفارش آمریکا از طریق اتوماسیون مدیریت می‌شود و بسیاری از فروشگاه‌ها کالاهای خود را از مراکز توزیع خودکار دریافت می‌کنند. این شرکت اعلام کرد که این اقدامات به کاهش حدود ۳۰ درصدی هزینه‌های والمارت در چندین فصل کمک کرده است.

«داگ مک‌میلون» (Doug McMillon)، رییس اجرایی والمارت، در این باره گفت: «نتایجی که امروز ارایه می‌دهیم با قدرت کارکنان ما و فناوری به دست آمده است. ما همچنان در به کارگیری داده‌ها، ساخت محصولات و پلتفرم‌های فنی توانمندتر و استقرار اتوماسیون فیزیکی بهتر می‌شویم.»

همکاری با OpenAI و آینده «تجارت عاملی»

خرده‌فروشان به دنبال راه‌های جدیدی برای تعامل با مشتریان از طریق فناوری هستند، مانند فروش از طریق «چت‌جی‌پی‌تی» یا سایر انواع «تجارت عاملی» (Agentic Commerce). والمارت با استفاده از تاکتیک‌های مختلف در حال ساخت یک کسب‌وکار دیجیتال عظیم است. یکی از این نمونه‌ها، خودکارسازی سفارش‌ها برای مصرف‌کنندگان و ارسال پیام به آن‌ها در واتس‌اپ برای تأیید نهایی است.

والمارت نتایج مالی روز پنجشنبه خود را منتشر کرد که فراتر از انتظارات تحلیلگران بود و چشم‌انداز خود را برای کل سال مالی افزایش داد. «جان فرنر» (John Furner)، رییس فعلی والمارت آمریکا، به‌زودی نقش رییس اجرایی کل را بر عهده خواهد گرفت. سهام والمارت پس از گزارش نتایج، ۶ درصد جهش کرد و اکنون از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۱۸ درصد افزایش یافته است.

در شیلی، والمارت سبدهای خرید دیجیتال را بر اساس سفارش‌های قبلی مشتریان پر می‌کند و از طریق یک پیام واتس‌اپ از آن‌ها دعوت می‌کند تا سفارش را بررسی کنند. «کاترین مک‌لی» (Kathryn McLay)، رییس بخش بین‌الملل والمارت، گفت که این تاکتیک چنان محبوب بوده که قصد دارند آن را در بازارهای دیگر نیز استفاده کنند.

مک‌لی افزود: «آن‌ها می‌بینند که ما سبدی برایشان ایجاد کرده‌ایم که شامل تمام برندهایی است که معمولاً می‌خرند و در بازه زمانی دلخواهشان تنظیم شده است؛ در عین حال آن‌ها اختیار کامل روی آن دارند. ما می‌دانیم آن‌ها چه می‌خواهند و می‌توانیم با پیش‌بینی آن، زندگی‌شان را آسان‌تر کنیم.»

مطالب مرتبط

دیدگاه‌تان را بنویسید