هایدی الکساندر، وزیر حملونقل بریتانیا، روز سهشنبه تأیید کرد که دولت این کشور برای تشویق سرمایهگذاری در حوزه خودران، جدول زمانی اجرای پروژههای آزمایشی را از اواخر سال ۲۰۲۷ به بهار ۲۰۲۶ تسریع کرده است.
ویو و اوبر هنوز جزئیات دقیقی از زمانبندی راهاندازی این سرویس، تعداد خودروها یا شریک خودروساز خود ارائه نکردهاند. با این حال، ویو در ماه آوریل اعلام کرده بود که فناوریاش بر روی خودروهای نیسان پیادهسازی خواهد شد.
این همکاری در ادامه سرمایهگذاری استراتژیک اوبر در شرکت ویو در سال ۲۰۲۴ صورت میگیرد که طی آن، وعده داده شد هوش مصنوعی این استارتاپ در خودروهای مصرفی که روزی بر روی پلتفرم اوبر فعالیت خواهند کرد، ادغام شود.
یک سخنگوی ویو به تککرانچ گفت که این شرکتها کار خود را از پایتخت بریتانیا آغاز کرده و سپس به مناطق وسیعتری در لندن و فراتر از آن گسترش خواهند داد. البته پیش از هر اقدامی، تمام شرکتهای دخیل در این پروژه باید موارد ایمنی مربوط به خود را به نهادهای نظارتی اثبات کنند.
سارا گیتس، مدیر سیاستگذاری عمومی ویو، در این باره توضیح داد: «ما برای عرضه یک سرویس به بازار، یک اکوسیستم از شرکا داریم. ویو هوش رانندگی را ارائه میدهد که در یک خودروی پایه از یک شرکت خودروساز ادغام میشود، سپس یک اپراتور ناوگان خواهیم داشت و در نهایت اوبر سرویس را اجرا میکند. هر بخش از این زنجیره تأمین باید ایمنی و استقرار مسئولانه در حوزه مسئولیت خود را اثبات کند.»
در مورد ویو، این شرکت باید ایمنی سیستم و نحوه رانندگی آن را به اثبات برساند. اوبر نیز تعهدات جداگانهای در زمینه ارائه مسئولانه خدمات به مسافران و داشتن مواردی مانند خدمات مشتریان خواهد داشت.
الکس کندال، مدیرعامل و همبنیانگذار ویو، در بیانیهای گفت: «این یک لحظه تعیینکننده برای استقلال فناوری خودران در بریتانیا است. ما با اوبر و شریک خودروساز جهانیمان، آماده میشویم تا فناوری راننده هوش مصنوعی خود را در خیابانهای لندن به خدمت بگیریم.»
ویو اخیراً یافتههای اولیه پروژه «AI-500 Roadshow» خود را منتشر کرده است؛ پروژهای که هدف آن بازدید از ۵۰۰ شهر با استفاده از یک مدل هوش مصنوعی واحد تا پایان سال ۲۰۲۵ است. این استارتاپ تاکنون در ۹۰ روز از ۹۰ شهر در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی بازدید کرده است. این نمایش برای اثبات این است که فناوری ویو میتواند در هر مکانی که قرار میگیرد، فعالیت کند و متکی به نقشهبرداری اولیه از یک منطقه نیست.
این دادهها برای شرکتی مانند اوبر که در سطح جهانی فعالیت میکند و برای گسترش سریع قابلیتهای خودران خود با تقریباً تمام شرکتهای این حوزه قرارداد بسته، بسیار حائز اهمیت است.
تیلی پیلیچاتی، سخنگوی ویو، به تککرانچ گفت: «اوبر یکی از بزرگترین شبکههای حملونقل در سطح جهان را دارد، بنابراین این واقعیت که هوش مصنوعی ما میتواند به شبکه جهانی آنها خدمت کند، دلیل بزرگی برای اهمیت این همکاری و این پروژه آزمایشی [بدون راننده] است. ما از بریتانیا شروع میکنیم، اما جاهطلبی ما این است که آن را به همه جا ببریم.»
دیدگاهتان را بنویسید