در جریان دادگاه رسیدگی به پرونده ضد انحصار کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) علیه متا، آدام موسری، مدیرعامل اینستاگرام، شهادت داد و جزئیات مهمی از تنشها با مارک زاکربرگ، رقابت شدید با تیکتاک و چالشهای داخلی اینستاگرام را فاش کرد.
آدام موسری که از سال ۲۰۱۸ سکان هدایت اینستاگرام را بر عهده دارد، یکی از بیش از دو دوجین شاهدی است که FTC برای ادعای خود مبنی بر انحصار غیرقانونی متا در بازار شبکههای اجتماعی از طریق خرید اینستاگرام در سال ۲۰۱۲ و واتساپ در سال ۲۰۱۴، به دادگاه فراخوانده است. این پرونده که قاضی جیمز بوسبرگ درباره آن تصمیمگیری خواهد کرد، میتواند یکی از مهمترین پروندههای ضد انحصار در سالهای اخیر باشد و در صورت پیروزی FTC، متا ممکن است مجبور به فروش واتساپ و اینستاگرام شود.
موسری که فعالیت خود را در سال ۲۰۰۸ در متا (فیسبوک سابق) آغاز کرد، بیش از شش ساعت شهادت داد. در این گزارش پنج نکته و افشاگری مهم از شهادت او را مرور میکنیم.
رابطه «متشنج» زاکربرگ با بنیانگذاران اینستاگرام
موسری ایمیلی را به یاد آورد که در سال ۲۰۱۸، در حالی که در مرخصی زایمان بود، به مارک زاکربرگ، مدیرعامل و بنیانگذار متا، ارسال کرده بود. در این ایمیل، او نسبت به افزایش نارضایتی کوین سیستروم و مایک کرایگر، همبنیانگذاران اینستاگرام، از تغییرات استراتژی هشدار داده بود. او نوشت که «درک آنچه در حال رخ دادن است برای من دشوار است، زیرا رابطه متشنج بود.» موسری به دو تنش اصلی اشاره کرد: اعتقاد زاکربرگ مبنی بر اینکه کند کردن رشد اینستاگرام به نفع کلی متا خواهد بود، و دیگری که جزئیات آن در متن اصلی مشخص نیست. موسری به عنوان میانجی عمل میکرد و نگرانیهای بنیانگذاران را به رهبری فیسبوک منتقل میکرد. این تنشها پیشدرآمد شکاف عمیقتری بود که در نهایت به جدایی همبنیانگذاران در اواخر همان سال منجر شد؛ نقطه عطفی که موسری در آن زمان هدایت اینستاگرام را بر عهده گرفت.
نگرانی از کاهش رشد اینستاگرام توسط تیکتاک
متا استدلال کرده است که رشد خیرهکننده تیکتاک تهدیدی بزرگ برای اینستاگرام بوده است. موسری روز پنجشنبه شهادت داد: «تیکتاک احتمالاً سرسختترین رقیبی است که در دوران حضورم در شرکت با آن روبرو بودهایم.» بر اساس اسناد داخلی متا که در دادگاه ارائه شد، تیکتاک در سال ۲۰۱۹، همزمان با اوجگیری این اپلیکیشن متعلق به بایتدنس، «نگرانی بزرگی» بود. دانشمندان داده اینستاگرام «تخمین محافظهکارانهای» ارائه دادند که ۴۰ درصد از کاهش سال به سال زمان صرف شده در اینستاگرام به دلیل تیکتاک بوده است. به طور خاص در ایالات متحده، اینستاگرام کاهش ۲۳ درصدی در زمان صرف شده را تخمین زد. اینستاگرام در سال ۲۰۲۰ محصول ویدیوی کوتاه خود، ریلز (Reels) را راهاندازی کرد. موسری همچنین شهادت داد که «بسیار مرتب» درباره رقابت با تیکتاک به زاکربرگ گزارش میداده و افزود که یک شام ماهانه با مدیران ارشد متا برگزار میشد که این موضوع در آن مطرح میشد. موسری گفت: «برای من به نوعی به یک مراسم سخت تبدیل شده بود که گزارشی درباره ریلز ارائه دهم.»
«بزرگترین اشتباه» موسری
موسری در جایگاه شاهد شهادت داد که اولین نسخه ریلز اینستاگرام «بزرگترین اشتباه» او بوده است، که بر «پایه و اساس نامناسب» استوریها ساخته شده بود، که این ویژگی در ابتدا در آن ادغام شده بود. این ویژگی شکست خورد و پس از تقریباً یک سال کنار گذاشته شد. موسری گفت که قبل از پیوستن او به اینستاگرام، این شرکت تلاش دیگری برای رقابت با تیکتاک به نام IGTV انجام داده بود – که آن هم شکست خورد. اینستاگرام با راهاندازی مجدد ریلز به عنوان یک ویژگی اختصاصی در فید اصلی، تغییر مسیر داد؛ راهاندازی مجددی که سرانجام در میان همهگیری و رشد سریع تیکتاک مورد توجه قرار گرفت. موسری گفت که شرکت «میتوانست و باید در پاسخ به آنچه او سرسختترین رقیب متا خواند، تهاجمیتر عمل میکرد.»
صدها میلیون دلار برای تولیدکنندگان محتوا
موسری شهادت داد که نبرد اینستاگرام با تیکتاک و سایر اپلیکیشنها تازه آغاز شده است. موسری گفت که یکی از بزرگترین نبردها در حال حاضر بر سر تولیدکنندگان آینده است، کسانی که تازه شروع به تولید محتوا کردهاند یا حتی هنوز شروع نکردهاند. او گفت که تیکتاک در اجازه دادن به تولیدکنندگان کوچک برای گسترش سریع دسترسی خود بهتر عمل کرده است، چیزی که متا فعالانه در تلاش برای ورود به آن است. از نظر سرمایهگذاری کلی، موسری گفت که متا در دوران حضور او در شرکت «صدها میلیون، شاید یک یا دو میلیارد» دلار برای حمایت از اکوسیستم گستردهتر تولیدکنندگان محتوا هزینه کرده است. این شامل همه چیز از پرداختهای تشویقی تا زیرساخت فیزیکی لازم برای پشتیبانی از توصیههای مبتنی بر هوش مصنوعی اینستاگرام میشود. موسری شهادت داد: «ما فقط شاهد انتقال بیشتر و بیشتر قدرت از نهادها به افراد در سراسر صنعت هستیم.»
مشکلات اینستاگرام در زمینه ایمنی محتوا
سوزان ماسر، وکیل FTC که مسئول پرسش از موسری بود، بارها رئیس اینستاگرام را درباره نگرانیهای اولیه او در مورد نحوه اطمینان از ایمنی محتوای این اپلیکیشن مورد سوال قرار داد. موسری به ایمیلی از ۱۹ اکتبر ۲۰۱۸، کمتر از یک ماه پس از اینکه او رئیس اینستاگرام شد، اشاره کرد که در آن گفته بود فیسبوک به اندازه کافی در تیم «سلامت و رفاه» اینستاگرام سرمایهگذاری نمیکند. موسری به فردی که نام کامل او ویرایش شده بود، نوشت: «فکر میکنم ما در سلامت و رفاه کمسرمایهگذاری کردهایم و تا همین اواخر، منابعی که در اختیار داریم به اندازه کافی مورد استفاده قرار نگرفتهاند.» عنوان ایمیل اولیه آن شخص این بود: «نیاز به اولویت دادن به تلاشهای یکپارچگی بر رشد – ما باید با موارد جعلی مبارزه کنیم.» یک سند داخلی فیسبوک نیز نشان داد که اینستاگرام به طور قابل توجهی مهندسان کمتری نسبت به اپلیکیشن اصلی برای انجام کارهای مربوط به سلامت و رفاه داشته است. طبق خلاصه سال ۲۰۱۸، اینستاگرام ۴۰ مهندس به این کار اختصاص داده بود. فیسبوک ۹۰۰ نفر داشت. آرون پانر، وکیل متا، بعداً از موسری پرسید که آیا کارکنان متا معمولاً هر چیزی را که درخواست میکنند دریافت میکنند. موسری گفت: «هرگز.»
مطالب مرتبط
جدال بر سر انحصار در بازار آنلاین غذا
مرکز بانا: ادعای اسنپ فودکاملا مخالف قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ و مفاد رای شورای رقابت است
صفر تا صد هزینههای بانکی به صفر میرسد؟
پربازدیدهای هفته
بیمه تامین اجتماعی برای رانندگان اسنپ و تپسی تصویب شد
سرویس جدید «فودرو» اسنپفود چگونه کار میکند؟
سعید رحمانی، بنیانگذار سرآوا سکوت خود را شکست
پادکست زوم