گزارش یلداسامیت؛ خلق استارتاپ از دل استارتاپ

یلدای‌ کارآفرینان استارتاپی ایران (یلداسامیت) به عنوان بزرگترین گردهمایی سالانه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آور روز سه‌شنبه، ۴ دی با حضور فعالان زیست‌بوم کارآفرینی و استارتاپی ایران در تالار وزارت کشور برگزار شد. یکی از برنامه‌های این گردهمایی ارائه «بابک عقیلی‌نسب» مدیرعامل پستکس بود.

آغاز پس از شکست

سیاست‌گذار پستکس با اشاره به شروع به کار این استارتاپ از سال ۱۳۹۶ بعد از یک شکست، گفت: «اسم پروژه‌ای که کار کردیم بازار متریال بود که قرار بود یک پلتفرم فروش ابزارآلات ساختمانی باشد، اما افزایش قیمت دلار از ۳ به ۷ -۸ هزار تومان موجب شد نتوانیم پروژه را پیش ببریم. همان زمان با شرکت ملی پست قرارداد داشتیم که به ما کمک می‌کرد تا بتوانیم مرسولات فروشگاه‌هایمان را ارسال کنیم. آن استارتاپ شکست خورد و از دل آن با یک الگوی غیر ایرانی مجموعه پستکس خلق شد که یک سفر شش سال و ۹ ماهه را برای ما رقم زد تا امروز که درباره‌اش صحبت می‌کنم.»

«بابک عقیلی نسب» با طرح این سوال که استارتاپ‌ها چطور امکان موفقیت دارند، اظهار کرد: «اولین گام کشف ایده و پیدا کردن و خلق یک ایده درست است. گام بعدی اما مدیریت منابع و هزینه‌هاست. شما می‌توانید از این طریق کارتان را پیش ببرید. با سرمایه‌گذاری خودتان پیش روید، خود را درگیر وام نکنید، تا جای ممکن استخدام نکنید و از ابزارهای رایگان برای مدیریت پروژه استفاده کنید. استفاده از اینفلوئنسرهای ارزان قیمت و استفاده از بازاریابی محتوایی و در نهایت شبکه‌های اجتماعی هم می‌تواند در این زمینه کارساز باشد.»

او سپس به داستان پستکس پرداخت و گفت:‌ «بعد از شکست پروژه قبلی و شروع کار پستکس در سال ۱۳۹۷ توانستیم ساختار خودمان را دوباره پیدا و بازسازی کنیم بعد از شکست استارتاپی‌ در ماه‌های آبان و آذر و دی روزی ۱۰ عدد مرسوله جا به جا می‌کردیم اما این عدد در سال ۱۴۰۲ به حدود ۲.۶ میلیون مرسوله رسید و امسال هدف‌مان حدود چهار و نیم میلیون مرسوله است. آرزویمان این است که در ۱۴۰۵ بتوانیم با ۱۴ میلیون مرسوله خودمان را در جایگاه بالاتری قرار بدهیم.»

افزایش سود

سیاست‌گذار پستکس با بیان اینکه آمار سال ۱۴۰۲ نشان از فروش حدود ۶۰ میلیارد تومانی است، گفت: «حدود ۱۰ میلیارد تومان سود در این سال داشتیم. امسال خودمان را آماده می‌کنیم که فروش ۱۲۰ میلیارد تومانی در صنعت پستی که واقعاً عدد بزرگی است و سود ۲۰ میلیارد تومانی داشته باشیم.»

عقیلی نسب وزن و ارزش محصولات جابه‌جا شده را در سال ۱۴۰۲ حدود ۸ هزار تن بار دانست و افزود:‌ «در سال ۱۴۰۳ تا همین لحظه بیش از ۱۰ هزار تن بار جابه‌جا شده و ارزش کالاهای جابه‌جا شده حدود ۱۱.۵ همت بوده است.»

او با بیان اینکه همه استارتاپ‌هایی که حول فروش کالا شکل می‌گیرند در گام اول باید به موضوع لجستیک توجه کنند، تاکید کرد: «استارتاپ باید ببینید این توان را دارد که نیازهای انتهای زنجیره تامین خود را شکل بدهد یا خیر.»

آن‌طور که مدیرعامل پستکس اعلام کرد، حدود ۵۰ نفر در این مجموعه کار می‌کنند و پستکس در حال حاضر ۱۲۰  نمایندگی دارد و حدود ۴۵۰ نفر در نمایندگی‌های پستکس  مشغول به کار هستند.

عقیلی‌نسب میانگین سنی مجموعه را حدود ۲۵ سال دانست و افزود: «به اعتقاد من این نسل بهتر از ما که نسبه دهه ۱۳۵۰ هستیم فکر و مشکلات را حل می‌کند. پس باید به آنها باور داشته باشیم. امروز در پستکس ما یک جوان ۱۳ ساله داریم.»

خلق استارتاپ‌های جدید

مدیرعامل پستکس در ادامه ارائه خود گفت: «امروز براساس استانداردهای جهانی باید فاصله شما تا یک باجه پستی یا یک شرکت پستی حدود ۱.۱ کیلومتر باشد اما در کشور ما حدود ۶ کیلومتر است.»

عقیلی‌نسب همچنین به استاندارد دیگری اشاره کرد و افزود: «حدود ۲۷ درصد بهینه‌سازی را توانستیم رقم بزنیم. بر اساس استانداردهای جهانی باید حدود ۷ میلیارد تومان با دلار۸۰ هزار تومان بهینه‌سازی را رقم زده باشیم. این هم به نظر من یکی از موضوعاتی است که استارتاپ‌ها باید به آن فکر کنند و به موضوع سبز بودن بیزینس خودشان در آینده بیشتر دقت کنند.»

او ادامه داد:‌ «ما در پستکس به عنوان یک مجموعه خلاق و مرکز نوآوری که زیر نظر معاونت علمی ریاست جمهوری و همچنین زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، ۵-۶  مجموعه جدا شده‌اند. یکی از این مجموعه‌ها شیپیتو است که بهینه‌سازی هوش مصنوعی را بر عهده دارد. بعدی کاوکس است. دیگری امنیتو است که بحث خرید و فروش امن را خلق می‌کند با علم به این که مشکلاتی در خرید و فروش بیش از ۵ میلیون تومان در تجارت الکترونیک وجود دارد و آن هم عدم امنیت خریدار و فروشنده است. این موضوع بسیار مهمی است یعنی یک استارتاپ باید به موضوعات فروش خودش و نحوه فروشش و اینکه چطور و چگونه می‌توانم امنیت خرید و فروش را ایجاد بکند دقت کند.»

مدیرعامل پستکس ادامه داد: «یکی دیگر از استارتاپ‌هایی که خلق کردیم حوزه فروشگاه‌ساز است برای فروشگاه‌های اینستاگرامی و تلگرامی که بتوانند با استفاده از شاپکس در حقیقت یک وبسایت رایگان متصل به یک شبکه لجستیک داشته باشند. به هر حال اگر فروشگاه اینستاگرامی و تلگرامی دارید حتما به این موضوع اشراف داشته باشید که بحث مدیریت فروش موضوع پیچیده‌ای است و شما باید به هر حال یک مجموعه متصلی را برای آن داشته باشید. برای اینکه بتوانید همیشه سابقه خودتان و سابقه مشتری‌ها را حفظ بکنید. پاو را هم از تجربیات دوستانم در دیجی کالا توانستیم به وجود بیاوریم.»

عقیلی‌نسب در پایان گفت: «ده‌ها جایزه کوچک و بزرگ در این شش سال به دست آمده که دسترنج شش سال و ۹ ماه کار بوده است. ما اسپانسر نه ولی مدیر برگزاری بخش صنعت اولین کنفرانس هوش مصنوعی بین المللی ایران در دانشگاه شهید بهشتی هستیم. صدها میلیون تومان جایزه این کنفرانس است. احتمالا یک یا دو برنده جایزه نوبل هم در این کنفرانس سخنرانی خواهند کرد به صورت آنلاین و فرصت خوبی است که در اسفند به وجود می‌آید. امیدوارم از آن استفاده کنید.»

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۲.۳]
link

مطالب مرتبط

کافه بازار در بورس
کافه بازار

واکنش مدیرعامل کافه‌بازار به رفع فیلترینگ واتس‌اپ و گوگل‌پلی

شهاب خدابخش، مدیرعامل کافه‌بازار، با انتشار پستی در لینکدین از رفع فیلتر گوگل‌پلی استقبال کرد و گفت دسترسی دوباره کاربران ایرانی به این اپ‌استور به‌عنوان رقیب اصلی بازار، خوشحال‌کننده و…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم