مدیرعامل تکنوتجارت صحبتهای خود را در یلداسامیت امسال با موضوع تحول دیجیتال آغاز کرد و گفت که این موضوع چند سالی است در کشور ما بسیار داغ است. «سید محمدحسین سجادی نیری» با بیان اینکه سازمانها امروزه درگیری جدی با موضوع تحول دیجیتال دارند، گفت: «این موضوع به ویژه برای سازمانهایی که از ابتدا برنامه و حوزه فعالیتشان، فناوری اطلاعات نبوده است و حالا باید فناوری اطلاعات را به خدمت بگیرند، یک موضوع جدی است.»
او با بیان اینکه تحول دیجیتال بسیاری پیچیدهتر از چیزی است که در مستند، کتاب یا مقالهها با آن مواجه هستیم، افزود: «این کار حتی برای شرکتهای کوچک هم پیچیده است چه برسد به سازمانهای بزرگ که معمولا گستردگی جغرافیایی، نیروی انسانی بالا و فرایندهای عریض و طویل دارند و این کار برای سازمانی که یک نهاد تنظیمگر در بالای سر خود دارد که فضای قانونی سختی را تحمیل میکند بسیار سختتر میشود، زیرا بسیاری اوقات همین نهادهای رگولاتوری نهادهای نوآوریگریز هستند.»
مدیرعامل تکنوتجارت ادامه داد: «این شرایط وقتی درباره یک بانک با بیش از ۱۵ هزار نفر نیروی انسانی صحبت میکنیم که فناوریهای مرد استفادهاش باید از مجاری نظارتی مختلف عبور کند، بسیار سختتر میشود. در این شرایط به عقیده من یکی از راههای خوب برای تحول دیجیتال و برای اجراییسازی تحول دیجیتال در سازمانی شبیه بانک استفاده از نوآوری باز است.»
سجادی نیری نوآوری باز را استفاده از اکوسیستم نوآوری کشور، ظرفیت شرکتهای نوآور، دانشبنیان و استارتاپها دانست که با رویکرد حل مساله شکل گرفتهاند.
او افزود: «نوآوری باز یعنی استفاده از این ظرفیت که معمولاً در بیرون از سازمان مادر قرار دارد. این نوآوری برای اجرا روشهایی دارد که ساختار سهامداری و سرمایهگذاری را به سازمان مادر نزدیک کند. راهحل دیگر این نوآوری استفاده از مشارکتهایی است که بدون ساختار سهامداری سازمان از ظرفیت کسب و کار نوآور استفاده بکند. یکی دیگر از این ابزار و شاید کاملترین موردی که میتوان به آن اشاره کرد ساخت یک اکوسیستم بومی است. به تعبیر من اکوسیستم بومی یعنی میراث ما برای فردا سازمان یعنی کاری که الان میکنیم و فردا نتیجهاش را هم سازمان و هم کسب و کارهای نوآور، استارتآپها و حتی کسب و کارهای بزرگ خارج از سازمان میبینند. در واقع دغدغه من ساخت این اکوسیستم است.»
نسل بعدی کارخانههای نوآور
مدیرعامل تکنوتجارت در بخش دیگری از صحبتهای خود به پیشینه شکلگیری برخی از کسبوکارها اشاره کرد و گفت: «سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۹ این شانس را داشتم که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمان مدیریت دکتر سورنا ستاری که نقش مهمی در توسعه اکوسیستم نوآوری داشتند، حضور داشته باشم و از نزدیک با توسعه کسب و کارهای نوآور مواجه شوم. بسیاری از کسب و کارهایی که امروز میبینیم و دربارهشان میشنویم مثل دیجی کالا، فیلمو، آپارات، تپسی و اسنپ و غیره آن زمان در حال شکلگیری و حل مسالهشان بودند. یکی از افرادی که چند باری در جلسهها پای صحبتهایش نشستم، سعید رحمانی بود. در جلسه آواتک مجوز شتابدهندهاش را گرفت و بعدها با رضا کلانترینژاد مجوز شتابدهنده شزان را گرفت. یک بار در معاونت سعید رحمانی را دیدم که گفت یک کارخانهای را دیده است که به نظر میرسد میتواند فضای مناسبی برای جمع کردن کسب و کارها کنار هم باشد. آن روز سعید رحمانی با خودش یک بذر امید داشت و با حمایت آقای ستاری کارخانه نوآوری آزادی با همین امید شکل گرفت و عملا پرچمدار امید در اکوسیستم نوآوری کشور شد.»
سجادی نیری افزود: «نماد کارخانه نوآوری نمادی برای امیدواری در این اکوسیستم بود تا جایی که رئیس جمهوری وقت از آن کارخانه بازدید کرد و بعد مدل توسعه آن در کشور مورد استفاده قرار گرفت. من از نزدیک کارخانه نوآوری قم، مشهد، زاهدان، شیراز و برخی شهرهای دیگر را دیدم. سال ۱۴۰۱ زمزمههایی مبنی بر مشکل بین صاحب ملک پارک فردیس و شرکت هم آوا شنیده شد و این خبر که ممکن است کارخانه نوآوری آزادی تعطیل بشود شکل گرفت. بانک تجارت که قبلا در حوزه نوآوری فعالیتهای داشت و سهامدار سرآوا و به صورت غیر مستقیم دیجی کالا، سهامدار علی بابا، هزار دستان و کافه بازار بود در سال ۱۴۰۱ ملکی در کنار کارخانه نوآوری آزادی خرید و آن را به پروژه مجتمع نوآوری خود اختصاص داد برای اینکه این پرچم امیدواری در اکوسیستم روی زمین نماند.»
او با بیان اینکه کارخانه نوآوری موضوعی است که باید به نسل بعدی منتقل شود، ادامه داد: «کارخانههای نوآوری صنعتمحور نسل بعدی کارخانههای نوآوری هستند که یک اجتماع از شرکتهای هم صنعت را در کنار هم قرار میدهند. مجتمع فناوری و نوآوری بانک تجارت یا به تعبیر امروزی ما تژینو قرار است این نسل بعدی کارخانه نوآوری را به اکوسیستم صنایع مالی کشور معرفی بکند.»
گردهمایی فینتکها
سجادی نیری در ادامه صحبتهای خود به توضیح بیشتری درباره کارخانههای نوآور نسل بعدی پرداخت و گفت: «کارخانههای نوآوری صنعتمحور دارای یک مشارکت از شرکتهایی را ایجاد میکند که در حوزه فینتک یا فناوری مالی فعال هستند. مدیرعامل مایکروسافت هفت سال پیش گفت هر شرکت یک شرکت نرمافزاری است و منظورش این بود که هر شرکتی در هر صنعتی نیازمند یک بخش جدی در توسعه نرمافزار محسوب میشود. چند سال بعد خانم آنجلا استرنج یک مقاله منتشر کرد و گفت هر شرکت در چند سال آینده یک شرکت فینتک است.»
مدیرعامل تکنوتجارت با بیان اینکه فینتک قرار است زیرساخت توسعه صنایع را ایجاد کند و نسل بعدی کارخانه نوآوری بر صنعت فناوری مالی متمرکز خواهد بود افزود: «تژینو قرار است یک سازهای حدود ۵۰ هزار متر مربع باشد که ۲۰ هزار متر مربع آن محل استقرار شرکتهای حوزه فینتک خواهد بود. اگر هر نفر ۱۰ هزار متر مربع فضا در اختیار داشته باشد ما مفتخر خواهیم بود در بانک تجارت که میزبان ۲۰۰۰ نفر نیروی جوان فارغ التحصیل خلاق دانشگاههای خوب کشور و نیروهای اکوسیستم فینتک باشیم. در واقع تژینو قرار است نسل بعدی اکوسیستم و پاسخ به این سوال باشد که میراث ما برای فردای این اکوسیستم چیست؟»
او با بیان اینکه این اکوسیستم قرار است در آینده جایی در کنار کارخانه نوآوری و تقویتکننده فضای امیدواری در اکوسیستم باشد، اظهار کرد: «ما باید یک کار پایدار انجام بدهیم که نه به ترافیک منطقه اضافه کند و نه ظرفیت مازادی نیاز داشته باشد. تلاش ما در این پروژه این است که برای ایجاد یک فضای ظرفیتساز کمک کنیم. در فرایند این پروژه قرار قطعا از تکنولوژیهای جدید استفاده خواهد شد و همچنین از توکنسازی هم بهره خواهیم برد.»