یوتیوب به تازگی گزارشی منتشر کرد که نشاندهنده نفوذ روزافزون اقتصاد تولیدکنندگان محتوا (Creator Economy) است. بر اساس تحقیقات انجامشده توسط موسسه معتبر آکسفورد اکونومیکس، اکوسیستم خلاق یوتیوب در سال ۲۰۲۴ بیش از ۵۵ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی (GDP) ایالات متحده کمک کرده و بیش از ۴۹۰,۰۰۰ شغل تماموقت را پشتیبانی کرده است.
زمانی که یوتیوب از «اکوسیستم خلاق» خود صحبت میکند، منظور فقط تولیدکنندگان محتوا نیست. این آمار شامل تمام افرادی است که با تولیدکنندگان محتوای یوتیوب کار میکنند (مانند تدوینگران ویدیو، دستیاران، مدیران تبلیغات) و همچنین افرادی که برای شرکتهای متمرکز بر تولیدکنندگان محتوا (مانند Patreon، Spotter، Linktree و غیره) فعالیت میکنند.
این ارقام حتی در زمانی که سرمایهگذاران خطرپذیر دیگر مانند چهار سال پیش پول به این صنعت تزریق نمیکنند، به رشد خود ادامه میدهند. برای مقایسه، در سال ۲۰۲۲، یوتیوب و آکسفورد اکونومیکس گزارش دادند که اکوسیستم خلاق آن حدود ۳۹۰,۰۰۰ شغل ایجاد کرده و بیش از ۳۵ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی آمریکا کمک کرده است؛ این یعنی ارقام سال ۲۰۲۴ جهشی ۱۰۰,۰۰۰ شغلی و ۲۰ میلیارد دلاری را نشان میدهد.
این اعداد به این دلیل بسیار بزرگ هستند که یوتیوب پایدارترین و سودآورترین فرصتها را برای تولیدکنندگان محتوا فراهم میکند. کسانی که واجد شرایط برنامه شرکای یوتیوب (YouTube’s Partner Program) هستند، میتوانند ۵۵ درصد از درآمد حاصل از تبلیغات را به دست آورند؛ حتی برای تولیدکنندگان محتوای سطح متوسط، این مبلغ میتواند به چندین هزار دلار در ماه برسد. در حالی که تیکتاک و یوتیوب شورتس تلاش کردهاند پلتفرمهای خود را درآمدزا کنند، این صنعت هنوز راهی برای توزیع قابل اعتماد درآمد تبلیغات در میان تولیدکنندگان محتوای ویدیوی کوتاه پیدا نکرده است.
با وجود این، تولیدکنندگان محتوا به عنوان یک بخش به سرعت در حال رشد و در عین حال اغلب کمتر درکشده، برای اینکه نهادهای آمریکایی، از بانکها گرفته تا دولت، خدمات بهتری به صنعتشان ارائه دهند، در حال تلاش و رایزنی هستند. برخی از آنها، صرفنظر از توانایی مالی قابل اثباتشان، برای دریافت کارتهای اعتباری تجاری یا وامهای تجاری خاص با مشکل مواجه میشوند.
این مسائل آنقدر رایج شده که توجهات را به خود جلب کرده است. تنها هفته گذشته، نمایندگان کنگره آمریکا، ایوت کلارک و بث ون داین، از تشکیل «انجمن فراحزبی تولیدکنندگان محتوا در کنگره» (Congressional Creators Caucus) برای حمایت و به رسمیت شناختن پتانسیل اقتصاد تولیدکنندگان محتوا خبر دادند.
دیدگاهتان را بنویسید