مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیرعامل متا، آیندهای را ترسیم میکند که در آن هوش مصنوعی به طور فزایندهای با زندگی مردم در هم آمیخته است. در این چشمانداز، دوستان هوش مصنوعی از همراهان انسانی پیشی میگیرند و رباتهای چت جایگزین درمانگران (تراپیستها)، آژانسهای تبلیغاتی و برنامهنویسان میشوند.
زاکربرگ در مجموعهای از پادکستها، مصاحبهها و حضورهای عمومی اخیر خود اظهار داشته است که هوش مصنوعی نقشی محوری در تجربه انسانی ایفا خواهد کرد. او روز سهشنبه در مصاحبهای با جان کالیسون، همبنیانگذار و رئیس Stripe، در کنفرانس سالانه این شرکت گفت: «فکر میکنم مردم سیستمی میخواهند که آنها را خوب بشناسد و به نوعی آنها را درک کند، همانطور که الگوریتمهای فید آنها این کار را میکنند.»
زاکربرگ هفته گذشته در یک پادکست گفت که فکر میکند فرد عادی تمایل دارد دوستان و ارتباطات بیشتری با افراد دیگر داشته باشد و دوستان هوش مصنوعی را راهحلی برای این موضوع میداند. او در مصاحبه با پادکستر دوارکش پاتل اظهار داشت: «فکر میکنم آمریکاییها به طور متوسط کمتر از سه نفر را دوست خود میدانند و فرد عادی به طور قابل توجهی بیشتر، فکر میکنم حدود ۱۵ دوست، تقاضا دارد.»
او در پادکست دیگری با بن تامپسون، تحلیلگر رسانه، گفت: «برای افرادی که درمانگر ندارند، فکر میکنم همه یک هوش مصنوعی خواهند داشت.» زاکربرگ روز سهشنبه گفت که وقتی کسی در حال خرید است و نیاز به صحبت با فردی از آن کسبوکار دارد، یک عامل هوش مصنوعی برای کمک به او حاضر خواهد بود.
صحبتهای روز سهشنبه اوج یک کارزار رسانهای بود که شامل حضور در پادکستهای پرطرفدار و گفتگوهای عمومی با مدیران اجرایی دیگر شرکتهای فناوری از جمله کالیسون، ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت و علی قدسی مدیرعامل Databricks میشد. در حالی که مدیرعامل متا پیش از این نیز مهمان پادکستها بوده است، تعداد و سرعت این حضورها کمسابقه بود.
زاکربرگ در پیشبینی نحوه تعامل مردم در آینده موفقیتهای متفاوتی داشته است. او در دهه ۲۰۰۰ با فیسبوک به موفقیت بزرگی دست یافت و چند سال بعد با خرید اینستاگرام و واتساپ سودآوری قابل توجهی کسب کرد. بیش از یک دهه بعد، در سال ۲۰۲۲، او اعلام کرد که تعداد زیادی از مردم در آینده در جهانهای مجازی و با واقعیت افزوده تعامل خواهند داشت. این پیشبینی هنوز محقق نشده است.
مدیرعامل متا اکنون منابع قابل توجهی را به رباتهای چت هوش مصنوعی اختصاص داده است – هم در اپلیکیشنهای رسانههای اجتماعی و هم در دستگاههای سختافزاری خود. Meta AI، همانطور که نامیده میشود، از طریق اینستاگرام و فیسبوک، به عنوان یک اپلیکیشن مستقل و روی عینکهای هوشمند Ray-Ban متا قابل دسترسی است. زاکربرگ روز سهشنبه گفت که نزدیک به یک میلیارد نفر در حال حاضر ماهانه از این قابلیت استفاده میکنند.
زاکربرگ گفت که هوش مصنوعی شخصیسازی شده فقط به دانستن اطلاعات اولیه درباره کاربر محدود نمیشود، بلکه به اطمینان از رفتار رباتهای چت مانند یک دوست خوب مربوط میشود. او در پادکست تامپسون گفت: «شما درک عمیقی از آنچه در زندگی این فرد میگذرد، دارید.»
با این حال، برخی افراد با چشمانداز زاکربرگ موافق نیستند. مگنا دار، مدیر اجرایی سابق اینستاگرام که معتقد است دوستان هوش مصنوعی تنها مشکلات را بدتر خواهند کرد، گفت: «همان پلتفرمهایی که منجر به انزوای اجتماعی و آنلاین بودن مزمن ما شدهاند، اکنون راهحلی برای اپیدمی تنهایی ارائه میدهند.» او افزود: «تقریباً مثل این است که آتشافروز برگردد و آتشنشان شود.»
وال استریت ژورنال گزارش داده است که متا به رباتهای چت در اپلیکیشنهای خود اجازه داده است طیف کاملی از تعاملات اجتماعی، از جمله «نقشآفرینی عاشقانه»، حتی با کودکان را ارائه دهند.
استفان شولر، استاد علوم روانشناختی در دانشگاه کالیفرنیا، ایروین، گفت که رباتهای چت هوش مصنوعی نمیتوانند به طور کامل جایگزین دوستان یا درمانگران شوند، اما شرایطی وجود دارد که این رباتها میتوانند مفید باشند. او گفت: «بیشتر مردم به درمانگر دسترسی ندارند. بنابراین برای آنها، مسئله ربات چت در مقابل درمانگر نیست. مسئله ربات چت در مقابل هیچ چیز است.»
منبع گزارش: وال استریت ژورنال
مطالب مرتبط
هشدار ادی کیو از اپل: شاید ۱۰ سال دیگر به آیفون نیاز نداشته باشید!
تلاش سرمایهگذاران برای احیای BluSmart؛ پیشنهاد ۳۰ میلیون دلاری مشروط به استعفای مدیرعامل
خبر تاسیس ایرلاین علیبابا به واقعیت پیوست؛ استخدام خدمه پرواز برای «داتایر» آغاز شد
پربازدیدهای هفته
بیمه تامین اجتماعی برای رانندگان اسنپ و تپسی تصویب شد
سرویس جدید «فودرو» اسنپفود چگونه کار میکند؟
سعید رحمانی، بنیانگذار سرآوا سکوت خود را شکست
پادکست زوم